Air fil för en motorseglare?
Putte:
Hej!
Jag har tänkt göra en motorflygare och undrar då oim man kan göra en balnding av FS segelflygplan och deras Cessna?
Så att man både kan segelflyga och motorflyga. Går detta eller måste jag göra antingen eller?
MAn kanske rent av kan sätta en väldigt låg Stall Speed?
ft:
Ett motorflygplan är aldrig mer än ett halvt varv av propellern från att vara ett dåligt segelflygplan.
Modifiera parametrarna så att det istället är ett halvt varv av propellern borta från att vara ett passabelt segelflygplan och du har en motorseglare.
Det är alls inte fråga om två olika kategorier av flygetyg, som du verkar antyda.
Mvh,
/Fredrik
Putte:
Verkade missa en sak.
Det skall vara en motorseglare,
Men jag förstår inte alls vad du menar? Aldrig mera än ett halvt propeller varv för att vara ett bra plan??? Hö?
ft:
Motorflygplan och segelflygplan följer precis samma lagar och principer. Motorflygplanen är bara betydligt sämre vad gäller prestanda, vilket de då kompenserar genom att kontinuerligt tillföra energi genom motorn.
Men... du kan aldrig och skall aldrig lita på att motorn går mer än ett halvt varv mer. Den kan stanna precis när som helst. Ergo, försätt dig aldrig i en situation du inte kan glidflyga dig ur.
Men den springande punkten är att de parametrar som gäller för att simulera båda är de samma. En motorseglare är som vilken motorkärra som helst, bortsett från att prestanda med motor är något sämre och prestanda utan motor är något bättre än genomsnittspappstruten.
Mvh,
Fredrik
Putte:
Okej!
Då tror jag jag vet hur jag skall göra detta för fs, Detta skall bli för riktig övning så jagf ska ha det som övningsflygplan för det riktiga segelflygs certet.
Tack för hjälpen och hör av dig om du vill ha det färdiga planet sedan.
Navigation