FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.12.18, 04:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  FMC:n ohjelmointia
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: FMC:n ohjelmointia  (Read 1276 times)
pilot22
Former member
FMC:n ohjelmointia
« on: 19.05.04, 05:32 »

Minulla tulee ongelmia tuon Eurowings FMC:n kanssa. Yritän tehdä lentosuunnitelmaa, mutta se ei lataudu tuolle koneen näytölle eikä tuo nav nappula toimi GPS-moodissa. Ohjeista katsottuna kaikki ainakin koneessa pitäisi olla kunnossa(arc-mode ja nav), mutta tuossa FMC:n lataamisessa on jotain väärin. Olisiko kellään antaa vinkkiä mikä tuo FMC:n "complete" ohjelmointi sisältää?

- Ilja  
arttula
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #1 on: 19.05.04, 05:47 »

Moi

Törmäsin jokin aika samaan ongelmaan. Ratkaisuna oli muuttaa Windowsin Control -panelista desimaalierottimeksi pilkku pisteen sijaan (vai oliko se toisin päin Roll Eyes). Vasta sitten FMC hyväksyi kaikki syötetyt arvot.

Arttu
Juha Koskiahde
Offline Offline

Posts: 726
Date Registered: 01.05.03

Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #2 on: 19.05.04, 08:06 »

joo pisteeksi se pitää muuttaa. ittelläkin oli joskus tuo ongelma.
pilot22
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #3 on: 19.05.04, 11:27 »

Ahaa,ahaa... Vai sillä viisiin? Tuota miten tuo tapahtuu ja mistä?
ILmoKKA
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #4 on: 19.05.04, 11:33 »

Tuota miten tuo tapahtuu ja mistä?

Ensin Ohjauspaneeliin -> Aluekohtaiset- ja kieleasetukset -> Alukohtaiset asetukset -välilehti -> paina Mukauta-nappia -> Ja sitten laitat desimaalierotin-kohtaan pikun sijalle pisteen. Ja sitten OKta!

Ilkka
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #5 on: 19.05.04, 11:33 »

Ohjauspaneelista/Control panelista itse etsimällä Wink
pilot22
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #6 on: 19.05.04, 12:11 »

Ja sitten toimii vai tuo FMC,gps moodi ja tietokone normaalisti Cheesy Wink?


- Ilja
ILmoKKA
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #7 on: 19.05.04, 14:25 »

Ja sitten toimii vai tuo FMC, gps moodi ja tietokone normaalisti?


Kyllä pitäisi, jos on FMC ohjelmoitu oikein (muista laittaa myös painot yms.) Sitten Display Control Panelista (aukeaa, kun klikkaat pääpaneelissa FMC:n vierestä) Map- ja RNV napit pohjaan, niin pitäisi näkyä reitti ND:llä.

Itselläni kaatui tuo homma alussa juuri tuohon desimaalierotinhässäkkään. Kun oli pilkut käytössä, en saanut syötettyä Fuel reservejä FMC:hen, jolloin en saanut "lentosuunnitelmaa" aktiivikseksi  Angry.

Ilkka
pilot22
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #8 on: 19.05.04, 17:18 »

Juu, tuota mitä tuo fuel reserve merkkaa? MIstä sen saa selville?

 Embarrassed- Ilja
ILmoKKA
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #9 on: 19.05.04, 18:09 »

Juu, tuota mitä tuo fuel reserve merkkaa? MIstä sen saa selville?


Se on reservi, joka on koneessa laskeuduttaessa. Sitä tarvitaan, jos joudutaan lentämään esim. varakentälle tai lentämään odotuskuviossa ym...
Kannattaa lukea manuaaleista esim. ATR:lle sen bensankulutus, josta voi sitten suunnilleen laskea reservin riippuen tankattavan bensan määrästä. Joissain lisäosissa tulee myös fuel planner-ohjelma, jolloin ohjelma laskee bensan kulutuksen. Taitaapa niitä olla jotain yleispäteviä fuel plannereitakin, jolla saa jotain osviitta bensan kulutuksesta.

Ilkka
pilot22
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #10 on: 19.05.04, 18:17 »

Njoo, kiitoksia kaikille vinkeistä mutta joku tässä laskettelee vielä pahemman kerran alleen. Mulla ei toi GPS nav moodi toimi jostain syystä. Lento examplena vaikka EFHK-EFTP jossa SID valittu ja näkyy FMC:n reittiluettelossa. Sitten on mm. PEMOS JA  D142L reittipisteinä. Näkyvät myös reittiluettelossa. Lämpötilat on, tuulet on,paino on ja myöskin reserve lasti on jotenkin. Säädetty arc- modille, MAP(ei tule näkyviin) ja RNV päällä. Eikä tule muuta kuin sekunnin välähdys tuohon autopilottiin että LNAV. RNAV1 ja 2 päällä. Mutta autopilotti ei toimi?
VOIHAN VEHNÄSÄMPYLÄ!
NO pitää kai opiskella lisää.

Kiitokset kaikille ja jatko vinkkejä otetaan vastaa!


- Ilja
« Last Edit: 19.05.04, 18:24 by Ilja Orre »
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #11 on: 19.05.04, 18:20 »

Njoo, kiitoksia kaikille vinkeistä mutta joku tässä laskettelee vielä pahemman kerran alleen. Mulla ei toi GPS nav moodi toimi jostain syystä.
Siis eihän se FMC tietääkseni tarvitse sitä simun GPS nav moodia.. Eli kyllä sen pitäisi toimia ilmankin.
ILmoKKA
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #12 on: 19.05.04, 18:42 »

Olethan muistanut painaa FMC:n Exec-nappia kun on syttynyt (jokaisella sivulla erikseen). Veikkaan, että FMC:n ohjelmointisi ei ole ollut kunnossa.
Jollain FMC:n sivulla lukee muistaakseni "Pre-flight complete" -teksti tjsp. kun FMC on kunnossa.

Ilkka
heiska91
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #13 on: 19.05.04, 19:17 »

Tässä on ohje tuosta FMC:stä jonka Joni Öfverström joskus kirjoitti minulle:

Pika-ohje, jolla saat reitin sisälle ja pääset taivaalle. En ole selittänyt ajanpuutteen takia miksi joku tehdään vaan kertonyt miten se tehdään. Lennetääs reitti EFTU-EFHK. Avaa simu, valitse atrain ja kentäksi Turku, vuorokauden ajaksi päivä ja kaikki säät pois! Laita kone platalle. Sen jälkeen teet alla olevien ohjeiden mukaisesti, niin pitäis "homma pelittää"!  


1. Avaa FMC ja kun se on avautunut "klikkaa" painiketta POS INIT> -kohdalta

2. Nyt ilmoitat sijaintisi antamalla lähtökenttäsi tunnuksen ("klikkaile" kirjaimista) EFTU ja kun olet kirjoittanut sen, paina vasemmalla reunalla toiseksi ylintä painiketta REF AIRPORT ja GATEn välissä.

3. Nyt "klikkaat" ROUTE> kohdalla olevaa painiketta oikeassa alareunassa. Eteesi aukeaa RTE sivu. Naputtele taas kerran lähtökenttäsi EFTU ja "klikkaa" vasemmassa reunassa ylintä painiketta ORIGIN kohdalla. Seuraavaksi naputtelet EFHK ja painat oikeassa yläreunassa olevaa painiketta DEST:n kohdalta. Etsi nyt painike nimeltään DEP/ARR ja "klikkaa"sitä.

4. Nyt "klikkaat" vasemmassa yläreunassa olevaa <DEP kohdalla olevaa painiketta. Eteesi aukeaa lähtökenttää koskevat poistumisreitit ja kiitoradat. Valitse kiitotie 08 "klikkaamalla" 08 kohdalla olevaa painiketta. Mikäli Turussa olisi SIDejä, voisit valita senkin, VATSIMissä sitten selvityksen mukaisesti tietenkin. Seuraavaksi "klikkaa" oikeassa alareunassa ROUTE> kohdalla olevaa painiketta.

Nyt loppu "klikkailu" ja jatkossa tarkoitan valitsemalla samaa! =)

5. Olet taas RTE sivulla (lukee näytön yläreunassa). Kirjoita painikkeista VASKI ja valitse painike oikealta reunalta TO kohdalta. Seuraavaksi kirjoitat T86 ja valitse painike vasemmalta reunalta DIRECT alta. Sitten kirjoitat MADES ja se VASKI alle. HUOM! Nyt ruudulle FMC:n ilmestyi kaksi vaihtoehtoa, valitse alempi painamalla sen vieressä olevaa nappia, jossa on koordinaatit oikein. Nyt voimme ottaa hesan sisääntuloreitin ja kiitotien, koska lennämme offlinessä. Paina DEP/ARR taas ja valitse oikealta reunalta EHFK / ARR vierestä painike. Lennetään RWY:lle 15, jonka valitset oikealta reunalta ja sitten valitset vasemmalta reunalta MADE2A lähestymisen. Molempien kohdalla pitäis olla <SEL> . Nyt valitset oikealta taas ROUTE> ja valitset ACTIVATE> oikealta reunalta. Sen jälkeen pitäisi EXEC-painikkeeseen tulla valkoinen viiva ja valitset sen! Nyt meillä on reitti aktivoitu. Valitse oikealta reunalta PERF INIT>

6. Valitse vasemman puolen ylimmäinen nappi ja paina sitä hiirellä. Näin saat automaattisesti Ground Weightin. Seuraavaksi kirjoita 1, joka on reservibensat, jotka syötämme sisään painamalla painiketta RESERVES -kohdalta. Seuraavaksi kirjoitat 110 (lentokorkeus reitille) ja valitse oikealta reunalta ylimmän napin. Noin tuli valkoinen viiva taas EXEC kohtaan ja paina sitä. Voit myös muuttaa TRANS ALT 5000, joka on täällä voimassa oleva siirtokorkeus eli kirjoita 5000 ja paina oikeasta reunasta TRANS ALT kohdalta painiketta ja uudestaan EXEC (Kun muutat tällä sivulla olevia asioita, pitää ne aina vahvistaa EXEC:llä). Nyt valitset TAKE OFF>

7. Nyt katsot paneelista lämpötilan ja kirjoita se (minulla 15) elikkä 15 ja valitse painike OAT kohdasta vasemmalta. Nyt ruudussa pitäisi olla ----- PRE-FLT COMPLETE-------. Nyt ruudussa on annettujen tietojen osalta TO N1:sen  arvot joita noudatat lähdössä tai sitten hanat kaakkoon vaan... =)

Mikäli joku meni väärin, oikealla reunalla on esim. ROUTE>, johon sinun pitää mennä ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet esim. aktivoida reitti. Nyt voimme sulkea FMC:n paneelista ja koittaa löytää karttanäkymä!

REITTI RUUDULLE!

Klikkaa paneelista FMC:n vierestä vasemmalta puolelta, Eteesi aukeaa ikkuna josta reitti saadaan ND:lle. Paina 1. FULL/ARC 2. MAP ja viimeiseksi RNV painikkeita ylärivistä. Sen alapuolelta BRG O kohdalta valitset RNV1. Nyt pitäisi reitti näkyä ruudulta. Rangesta saat sitten suurennettua jne.

Nyt sitten vaan rullaamaan ja reitille!

Lopuksi, tällä pika-ohjeella saat hajun, miten FMC toimii ja pääset lennolle näillä ohjeilla helposti. Lue manuaalia lisää, niin toi homma aukeaa varmasti paremmin. Huomioi, että tuo ei ole ATR:n oikea FMC vaan se on napattu Dreamfleetin 737/400:sta ja modifioitu.

// Joni

Tuossa on.
Jesse
pilot22
Former member
Re:FMC:n ohjelmointia
« Reply #14 on: 20.05.04, 04:57 »

KIITTI paljon. Nyt voi homma alkaa sujumaan. Vikana on varmaankin ollut tuo EXEC-nappulan käyttö, jos en ole muistanut painaa sitä joka kerta.


Kiitokset kaikille, jotka vastasivat!


- Ilja
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1