FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.18, 10:30

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  FS9 (ja koko kone) jumissa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: FS9 (ja koko kone) jumissa  (Read 1408 times)
ILmoKKA
Former member
FS9 (ja koko kone) jumissa
« on: 20.05.04, 19:10 »

Tere!

Nyt ilmeni sitten FS9:n kanssa tällainen ongelma: asensin tässä viikko sitten windows xp:n ja samalla fs:n uudestaan. Pari päivää vierähti noita FISD:n maisemia asennellessa, lisäki asensin Maulen ja joitain muita pikkupäivityksiä.
Nyt kun käynnistän simun, puolen minuutin sisällä päävalikko muuttuu sekavaksi (tulee mm. keltaisia pisteitä) ja koko simu menee jumiin. Hetken kuluttua koko tietokone käynnistyy itsestään uudelleen.
Koneen käynnistyttyä Windowsin vikaraportti sanoo näytönohjaimen (GeForce 4 Ti 4200) aiheuttaneen ongelman. Olen kokeillut uusia (56.72) ja vanhempia (44.03) Detonatoreja, molemmilla sama ongelma. Muutaman kerran olen päässyt jopa "lentokentälle asti", kunnes kone kaatuu.

Olisikohan kenelläkään neuvoja ongelmaan? Viruksia ei pitäisi enää olla koneelle, tänään poistin jo Sasserin  Sad.

Kiittäen, Ilkka

« Last Edit: 21.05.04, 18:26 by Ilkka Möttönen »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

Re:FS9 kokonaan jumissa
« Reply #1 on: 20.05.04, 19:26 »

Etsipä FS9.cfg tiedosto ja muuta sen nimi vaikka FS9.bak ja käynnistä simu ja asettele kaikki haluamasi display, reality jne. asetukset uudelleen. Saattaa auttaa asiaan.

Minun FS9.cfg löytyy tällaisesta kansiosta:

C:\Documents and Settings\Tatu\Application Data\Microsoft\FS9

Etsi omalta koneeltasi vastaava polku.

'Don't panic'
ILmoKKA
Former member
« Reply #2 on: 20.05.04, 20:17 »

Etsipä FS9.cfg tiedosto ja muuta sen nimi vaikka FS9.bak ja käynnistä simu ja asettele kaikki haluamasi display, reality jne. asetukset uudelleen. Saattaa auttaa asiaan.

Eipä auttanut tuo. Laittelin asetukset uudelleen kuntoon ja sain Cessnan jo kiitoradalle (tosin jo sitä ennen esiintyi valikoissa hidastelua, mikä yleensä enteilee kaatumista). Kiitoradalle päästyäni kone meni taas tiltiin (kuva muuttui pikselimössöksi), mutta pääsin takaisin Windowsiin, joka oli sekin samanlaista pikselimössöä.
Onko mahdollista, että esim. jokin fs9:lle sopimaton fs2002:sen scenery aiheuttaa kaatumisen. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta, sillä simu kaatuu jo usein Create A Flight -valikossa.

Ilkka
Renee Jaasson

Date Registered: 04.10.03

« Reply #3 on: 20.05.04, 20:32 »

Tapahtuuko tuo vain FS:ssa vai muissakin peleissä? Tarkista, että pyöriikö näytönohjaimen tuuletin....
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #4 on: 20.05.04, 20:55 »

Onko mahdollista, että esim. jokin fs9:lle sopimaton fs2002:sen scenery aiheuttaa kaatumisen. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta, sillä simu kaatuu jo usein Create A Flight -valikossa.

Ei kai. Create Flight valikossa ei kai edes ladata vielä mitään maisemaa. Tosin on mahdollista että FS2002:lle tarkoitettu maisema ei toimi FS9:ssä, mutta aika harvinaista kai kuitenkin.

Minulla on GeForce4 Ti 4200 eikä sen kanssa ole ollut kyllä mitään ongelmaa. Tosin voisit vielä kokeilla poistaa ajurit ja asentaa uudestaan.

Mene esim. tänne: http://downloads.guru3d.com/download.php?id=5

Ja lataa joko Detonator R.I.P tai nVIDIA Nasty File Remover ja asenna.

Poista sitten ajurit kuten Detonator R.I.P tekstissä sanotaan:
This free utility is designed to remove the remains of Detonator AFTER your have uninstalled the ‘nVdia Detonator/Display drivers’ from the Windows’s Add/Remove programs option in the Control Panel.

Käynnistä Windows uudelleen ja aja sitten jompikumpi noista ohjelmista ja vasta sitten asenna näyttikset ajurit uudelleen.
« Last Edit: 20.05.04, 20:56 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
ILmoKKA
Former member
« Reply #5 on: 21.05.04, 06:24 »

Tapahtuuko tuo vain FS:ssa vai muissakin peleissä? Tarkista, että pyöriikö näytönohjaimen tuuletin....

Testasin myös muita pelejä, joissa kone kaatui samalla tavalla, joten fs:ssä ei ole näköjään mitään vikaa.
Pitää ruveta kokeilemaan noita Tatun ajurinpoistovinkkejä...

Ilkka

edit: Ja tuuletin pyörii kyllä
« Last Edit: 21.05.04, 06:25 by Ilkka Möttönen »
ILmoKKA
Former member
« Reply #6 on: 21.05.04, 07:19 »

Ja lataa joko Detonator R.I.P tai nVIDIA Nasty File Remover ja asenna.

Poista sitten ajurit kuten Detonator R.I.P tekstissä sanotaan:

Käynnistä Windows uudelleen ja aja sitten jompikumpi noista ohjelmista ja vasta sitten asenna näyttikset ajurit uudelleen.

No koitinpa tuotakin - tuloksetta. Poistin vanhat ajurit Detonator RIP:llä ja asensin uudet ForceWare ajurit. Mutta heti kun käynnistän jonkun pelin, näyttö menee pikselimössöksi ja kone kaatuu  Huh.

Ei ole kyllä itsellä enää oikein hajua, mistä lähteä ongelmaa etsimään...

Ilkka

PS. Oikeastaan tämän voisi siirtää tuonne Laitteisto-palstalle, kysehän ei ole pelkästään fs:stä.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #7 on: 21.05.04, 08:30 »

No mulla alkaa kyllä konstit loppua ja joku muu voinee jatkaa tästä, mutta olisiko syytä kokeilla asentaa DirectX 9 uudestaan?

Ja samoin asetuksista sen verran että minä olen todennut parhaimmaksi minun GeForce4 kortilla Anti-alias 2x ja anisotropic filtering 4x tai 8x. Jotkut Anti-alias asetukset ovat joillain ajureilla vain tuottaneet vaikeuksia.

'Don't panic'
Lauri Matikainen

Date Registered: 14.09.03

« Reply #8 on: 21.05.04, 09:20 »

Jos sinulla ei hirveästi ole tiedostoja koneessasi jota haluat säilyttää niin kannattaa varmaan formatoida kone. Se episodihan ei kestä kuin reilu puoli tuntia ja kone pyörii sen jälkeen kuin rasvattu, ja ainakin minulla on kaikki ongelmat hävinny. Itse formatoin koneen kun ei FS käynnistynyt eikä mistään löytynyt apua kun kirjotin foorumeille, ainoastaan suositus että formatoi, eikä koneellakaan ollut paljon mitään joten katsoin sen parhaaksi. Yksinkertainen tapa päästä ongelmista eroon Wink. Tosin eri ohjelmien uudelleenasennus vie oman aikansa...
« Last Edit: 21.05.04, 09:21 by Lauri Matikainen »
ILmoKKA
Former member
« Reply #9 on: 21.05.04, 10:28 »

No mulla alkaa kyllä konstit loppua ja joku muu voinee jatkaa tästä, mutta olisiko syytä kokeilla asentaa DirectX 9 uudestaan?

Ja samoin asetuksista sen verran että minä olen todennut parhaimmaksi minun GeForce4 kortilla Anti-alias 2x ja anisotropic filtering 4x tai 8x. Jotkut Anti-alias asetukset ovat joillain ajureilla vain tuottaneet vaikeuksia.

No voihan sitä tuota DirectX:n asennusta vielä kokeilla.
Noita anti-aliasointeja ja filtteröintejä ei ole päällä ollenkaan, ei jaksa kone pyörittää kunnolla ilmankaan (Duron 1,4 Ghz; 384 MB)

Jos sinulla ei hirveästi ole tiedostoja koneessasi jota haluat säilyttää niin kannattaa varmaan formatoida kone.
Yksinkertainen tapa päästä ongelmista eroon Wink. Tosin eri ohjelmien uudelleenasennus vie oman aikansa...

Tuo on kyllä aivan totta, mutta ei kehtaisi ruveta viikon sisään kolmatta kertaa formatoimaan. Siinä saapi ainakin pari päivää värkkäytyä ohjelmien ja ajureiden kanssa...

Ilkka
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #10 on: 21.05.04, 14:19 »

Äänikortin ajurien poistaminen ja uudelleenasennus saattaa myös auttaa. Ja ajamalla DXDIAG (Käynnistä - Suorita, kirjoita DXDIAG) voi saada vinkkiä mikä mättää.

ILmoKKA
Former member
« Reply #11 on: 21.05.04, 18:25 »

Äänikortin ajurien poistaminen ja uudelleenasennus saattaa myös auttaa. Ja ajamalla DXDIAG (Käynnistä - Suorita, kirjoita DXDIAG) voi saada vinkkiä mikä mättää.

Äänikortilla ei ollut osuutta asiaan, mutta DXDIAG:sta löytyi vihiä ongelmasta. Ongelma liittyy ilm. Direct3D:hen, sillä kun ajan Direct 3D -testin, kone kaatuu Direct 3D 8 -kohdassa, jossa kuutio pyörii ruudulla. Näyttö menee samanlaiseksi kun koneen kaatuessa esim. fs:ssä.

Direct 3D 8 -testin jälkeen näytti Windows tältä:
[ Attachment removed / expired ]

Nyt myös uudelleenkäynnistyksen jälkeen Windowsissa on grafiikkavirheitä:
[ Attachment removed / expired ]

Kokeilin poistaa DirectX 9:n ja ajoin Direct 3D -testin vanhemmalla DirectX-versiolla, mutta kone kaatui samalla tavalla. Pitää koettaa asentaa vielä DirectX uudestaan, mutta enpä usko tuolla olevan vaikutusta asiaan. Alkaa pikkuhiljaa konstit loppumaan...

Ilkka
ILmoKKA
Former member
Re:FS9 (ja koko kone) jumissa
« Reply #12 on: 21.05.04, 18:38 »

Vaikuttaisiko jos asentaisit Wintoosan uusiks?

Luepa tuo minun toiseksi edellinen viesti  Wink

Ilkka
Renee Jaasson

Date Registered: 04.10.03

« Reply #13 on: 21.05.04, 20:29 »

Jos tuuletin pyörii ja tulee grafiikkavirheitä, niin vaikuttaa siltä että ohjain on sökö...
ILmoKKA
Former member
« Reply #14 on: 21.05.04, 20:33 »

Jos tuuletin pyörii ja tulee grafiikkavirheitä, niin vaikuttaa siltä että ohjain on sökö...
Tuota minäkin olen ajatellut josko tuo olisi mahdollista. Tuntuu vaan oudolta, että heti kun asensin wintoosan uusiksi niin alkoi nuo ongelmat.
Jos tähän ei löydy muuta ratkaisua niin pitänee vielä kerran asentaa wintoosa uusiksi. Jos sittenkään ei pelitä, niin pakko kait se on jo raudassa olla vika...

Ilkka
ILmoKKA
Former member
« Reply #15 on: 22.05.04, 11:53 »

No niin, asia alkaa olla aika pihvi. Testattiin korttia kaverin koneessa, ja siinäkin esiintyi aivan samat ongelmat. Heti kun pitäisi pyörittää jotain Direct 3D:tä, koneet kaatuu. Kortti on siis tod.näköisesti romuna.

Ilkka
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1