FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.10.18, 00:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Maisemien muuttaminen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Maisemien muuttaminen  (Read 2617 times)
AK85
Former member
Maisemien muuttaminen
« on: 29.05.04, 14:04 »

Olisin kiinnostunut siitä, että miten voisi muokata olemassa olevaa landclass-tiedostoa, tässä tapauksessa kotikuntani Kauhavan peltojen ym. maastojen sijaintia. FISD:in FinnClassissa ne eivät ole joka paikasta täysin tarkkoja, vaikka ovatkin yleensä realistisia. Selvitin että maastoja voi muokata EZLandclassilla, mutta mikä se oikein on kun vastaan tuli pelkkä Excel-taulukko, eikä mitään erillistä sovellusta. Mitä ohjelmaa itse suosittelisitte, ja miten FS2004:n scenery-kansiossa olevia tiedostoja voisi muokata..?
Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #1 on: 29.05.04, 14:18 »

En ole tuota EZLandclassia koskaan käyttänyt, mutta luulisin että siinä on jonkinlainen ohje mukana. Landclass-tiedostot ovat periaatteessa 257x257 -kokoisia matriiseja jonka jokaisen solun arvo kuvaa n. 1.5 km2 kokoisen alueen maastonpeitetietoa.

Tämä data voidaan ajatella kuvana tai yhtä hyvin Excel -taulukkona jonka soluihin määritellään landclassien lukuarvot. Landclassien muokkaamiseen ei tosiaan ole mitään erityisen hyvää editoria, EZLandclass lienee niistä suositummasta päästä. Myös Ground2K:lla on muistaakseni mahdollista muokata landclasseja mutten ole siitäkään koskaan käyttänyt.

Valmiiden landclass-scenerytiedostojen purkaminen muokattavaan muotoon ei ole mahdollista eikäpä se toisaalta olisikaan alkuperäisen tiedoston tekijän tekijänoikeuksien mukaista. Jos haluat muokata FinnClassin määrittelemiä alueita, tee uusi landclass-tiedosto johon määrittelet muutettavien alueiden classit ja asetat tiedoston muut alueet läpinäkyvään arvoon 253 (tai 254, en nyt juuri muista varmasti enkä pääse tarkistamaan). Miten tämä käytännössä tehdään riippuu käytettävästä editorista enkä valitettavasti osaa siinä auttaa Undecided.

Toinen vaihtoehto on, että määrittelet tarkemmin mitä muutoksia Kauhavalle haluaisit niin katsotaan muutosten sisällyttämistä suoraan seuraavaan FinnClassin versioon.
« Last Edit: 29.05.04, 14:19 by Janne Sinkkonen »

Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #2 on: 29.05.04, 14:50 »

EFKA:n yhteydessä kokeilin EZLandclassia ja kyllä sillä ihan hyvin pystyi muokkaamaan Kauhavan peltojen paikkoja.

Tämä homma tosin jäi hieman vaiheeseen, koska erääseen toiseen työkaluun (vink: Janne) luvattiin myös jonkinlaista landclass muokkausta.

ToniH22
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #3 on: 30.05.04, 16:48 »

Saakos esim Ground2k4 madallettua esim jotain vuorta tai tasoittaa tiettyä maakohtaa?
Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #4 on: 30.05.04, 19:12 »

Saakos esim Ground2k4 madallettua esim jotain vuorta tai tasoittaa tiettyä maakohtaa?

Ainakin Ground2K:lla voi tehdä flatteneita jos aivan lätistetty maa kelpaa.

Jos tavoitteena on muokata alla olevaa meshiä hienovaraisemmin homma meneekin jo kovasti hankalaksi sillä olemassaolevan meshin muokkaukseen ei ole käytännössä mitään keinoja. Alueelle (meshalueen minimikoko muistaakseni luokkaa 10 km x 10 km) pitää tehdä alusta alkaen kokonaan uusi mesh, mikä on jo kokolailla iso urakka.

Jukkis
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #5 on: 05.07.04, 18:17 »

Ainakin Ground2K:lla voi tehdä flatteneita jos aivan lätistetty maa kelpaa.

Jos tavoitteena on muokata alla olevaa meshiä hienovaraisemmin homma meneekin jo kovasti hankalaksi sillä olemassaolevan meshin muokkaukseen ei ole käytännössä mitään keinoja. Alueelle (meshalueen minimikoko muistaakseni luokkaa 10 km x 10 km) pitää tehdä alusta alkaen kokonaan uusi mesh, mikä on jo kokolailla iso urakka.

LWMDraw4 nimisellä ohjelmalla voi ronkkia yksittäisen solun korkeusdataa ja meshin tyyppiä muutenkin, solun koko on noin 1.2 km suuntaansa. Apuna kannattaa käyttää CellGrid2004a nimistä työkalua jolla saa nuo simulaattorin ruudukot kivasti näkyviin (satelliittikuva) haluamaltaan alueelta tähän tyyliin:


[ Attachment removed / expired ]

Ilman tuota cellgridiä on kutakuinkin mahdotonta tietää missä kohdassa solua mikäkin kohta maastosta on vaikka LWMDraw4 osaakiin koordinaattien perusteella kertoa oikean solun.


« Last Edit: 05.07.04, 18:19 by Jukka Kohtala »
Janne Sinkkonen
Moderator
Offline Offline

Posts: 3676
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #6 on: 05.07.04, 21:14 »

Totta, unohdin tuon LWMDrawn kokonaan kun se ei ole "oikea" meshtyökalu.

LWMDraw ei muokkaa allaolevaa todellista meshiä vaan virittää sen korkeutta suurella määrällä pieniä pisteen - kahden kokoisia flatteneita. Suuremmille alueille tuo ei ole oikein hyvä koska nuo n. miljuuna flattenia syövät frameja paria kertaluokkaa nopeammin kuin oikea mesh.

Yksittäisten maastonkohtien muokkaamiseen mistä tässäkin taisi olla kyse tuo lienee omiaan Smiley.

 "Oikeilla" mesheillä tosiaan on tuo luokkaa 100km2 (oik. LOD9 -ruutu) alueen minimirajana.

edit: 10 x 10 = 100, ei 10 Roll Eyes.
« Last Edit: 08.07.04, 20:27 by Janne Sinkkonen »

jukkaks
Former member


Email
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #7 on: 08.07.04, 11:39 »

LWMDraw4 nimisellä ohjelmalla voi ronkkia yksittäisen solun korkeusdataa ja meshin tyyppiä muutenkin, solun koko on noin 1.2 km suuntaansa. Apuna kannattaa käyttää CellGrid2004a nimistä työkalua jolla saa nuo simulaattorin ruudukot kivasti näkyviin (satelliittikuva) haluamaltaan alueelta tähän tyyliin:

Ilman tuota cellgridiä on kutakuinkin mahdotonta tietää missä kohdassa solua mikäkin kohta maastosta on vaikka LWMDraw4 osaakiin koordinaattien perusteella kertoa oikean solun.


 Haa, tämähän toimii. Tosin aika tuskaa on tuon säätäminen, pitää keksiä joku hyvä prosessi karttakuvien siirtämiselle  lwmdrawille..

 Tässä Ihan Ensimmäinen Yritys saada lahteen edes jotain mäkiä, korkeus vedetty ns hihasta jne. Mutta homma näyttäisi toimivan joten jatketaan harjoituksia...

[ Attachment removed / expired ]
Jukkis
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #8 on: 08.07.04, 19:46 »

Tuohan näyttää hienolta. Lahti onkin ollut vähän turhan lattea. Kannattaa muuten kokeilla vielä sitä Ground2K4:ää. Mielestäni se on kuitenkin helpompi sitten kun sen saa toimimaan eli ainakin itselläni ongelmana oli päästä vain siitä alkuruudusta läpi kun koordinaatit täytyy ensin laskea (Tools valikossa ohjelma) sen ymmärtämään muotoon.
« Last Edit: 08.07.04, 19:51 by Jukka Kohtala »
Mara
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #9 on: 10.07.04, 15:56 »

JESS!!!!! Vihdoin joku tekee edes jotain lahdelle! Grin
Jatka samaan malliin Wink
jukkaks
Former member


Email
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #10 on: 11.07.04, 15:31 »

Tuohan näyttää hienolta. Lahti onkin ollut vähän turhan lattea. Kannattaa muuten kokeilla vielä sitä Ground2K4:ää. Mielestäni se on kuitenkin helpompi sitten kun sen saa toimimaan eli ainakin itselläni ongelmana oli päästä vain siitä alkuruudusta läpi kun koordinaatit täytyy ensin laskea (Tools valikossa ohjelma) sen ymmärtämään muotoon.

 Imaisin tuon Ground2K4 ja se herjaa jostain VB6FR.DLL:stä. Lienee FAQ juttu, pitänee jossain välissä tutkiskella tarkemmin.
jukkaks
Former member


Email
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #11 on: 11.07.04, 15:34 »

JESS!!!!! Vihdoin joku tekee edes jotain lahdelle! Grin
Jatka samaan malliin Wink

 Onko kiinnostusta kaverin tekemille VFR objekteille lahdesta ja ympäristöstä? Ovat FPS ystävällisiä ja ihan mukavan näköisiä.


[ Attachment removed / expired ]
ToniH22
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #12 on: 11.07.04, 16:14 »

Imaisin tuon Ground2K4 ja se herjaa jostain VB6FR.DLL:stä. Lienee FAQ juttu, pitänee jossain välissä tutkiskella tarkemmin.

Asennat vbrun60sp3.exe:n niin luultavasti toimii. Pitäisi löytyä Googlettamalla. Jos sen jälkeen vielä herjaa, niin menet googleen ja kirjoitat hauksi "VB6FR.DLL download" niin ainakin itse olen löytänyt useita puuttuvia dll tiedostoja googlettamalla.
« Last Edit: 11.07.04, 16:15 by Toni Hiltunen »
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #13 on: 11.07.04, 17:23 »

Onko kiinnostusta kaverin tekemille VFR objekteille lahdesta ja ympäristöstä? Ovat FPS ystävällisiä ja ihan mukavan näköisiä.
[ Attachment removed / expired ]

Mahtuu esim. Finnmastiin...
« Last Edit: 11.07.04, 17:23 by Jussi Rantala »
Mara
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #14 on: 11.07.04, 18:34 »

Onko kiinnostusta kaverin tekemille VFR objekteille lahdesta ja ympäristöstä? Ovat FPS ystävällisiä ja ihan mukavan näköisiä.


[ Attachment removed / expired ]

Tottakai on!!!!!!!!! Shocked
Mistäs tuon saisi?
jukkaks
Former member


Email
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #15 on: 11.07.04, 19:56 »

Asennat vbrun60sp3.exe:n niin luultavasti toimii. Pitäisi löytyä Googlettamalla. Jos sen jälkeen vielä herjaa, niin menet googleen ja kirjoitat hauksi "VB6FR.DLL download" niin ainakin itse olen löytänyt useita puuttuvia dll tiedostoja googlettamalla.

 Jees, googlella moinen löytyi. On muuten harvinaisen ikävä käyttää tuota ground2k4sta, etenkin jos noita meshejä yrittää vääntää kohdalleen. Tasaisten rinteiden tekeminen on  hyvin hankalaa (näin parin tunnin säädön jälkeen) ja jatkan paremman työkalun etsimistä, jos en sitten jostain saa energiaa alkaa väsäämään työkalua tuohon.
Mara
Former member
Re:Maisemien muuttaminen
« Reply #16 on: 27.08.04, 20:23 »

Haa, tämähän toimii. Tosin aika tuskaa on tuon säätäminen, pitää keksiä joku hyvä prosessi karttakuvien siirtämiselle  lwmdrawille..

 Tässä Ihan Ensimmäinen Yritys saada lahteen edes jotain mäkiä, korkeus vedetty ns hihasta jne. Mutta homma näyttäisi toimivan joten jatketaan harjoituksia...

[ Attachment removed / expired ]

Mitäs tuolle projektille kuuluu? Onko ollut edistystä?
Tuo olisi kiva lisä FS9:ään...... toivottavasti homma on vielä pystyssä  Smiley
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1