FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.18, 19:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Checklisteistä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Checklisteistä  (Read 1648 times)
heiska91
Former member
Checklisteistä
« on: 01.06.04, 07:54 »

Olen hakenut Partasen Teron tekemän B757:n checklistin ja olen ihmetellyt muutamia termejä:
Mitä tarkoittaa:
L & R ISOL Switches
T/O THRUST REFERENCE
CDU
MCP
Speed Bugs
RED ANTI-COLL LTS
Packs
CLB Thrust
MCP / MSA ALT
RECALL & ASA
APP BRIEFING
MAP ALTA & BRIEFING

Jos noihin termeihin saisi selvennöksiä niin ois kiva!
Jesse
Jyrki Ikonen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 03.05.04

Re:Checklisteistä
« Reply #1 on: 01.06.04, 10:39 »

APP briefing on että katsoo lähestymis listan läpi

CLB thrust on nousu tehot

T/O thrust referense on joku takeoff teho, en nyt muista onko se noin Tongue
« Last Edit: 01.06.04, 10:44 by Jyrki Ikonen »

Nothing beats cubic inches except boosted cubic inches.
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13584
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re:Checklisteistä
« Reply #2 on: 01.06.04, 10:48 »

RED ANTI-COLL LTS vaikuttaisi olevan jokin punainen törmäyksestä varoittava valo... Roll Eyes



                                       www.flyfinland.fi
Flyer
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #3 on: 01.06.04, 10:50 »

Jos noin pahasti on hakusessa, niin melkeinpä suosittelisin rankkaa lisäopiskelua tai hieman yksinkertaisemman (lue: epärealistisemman) tarkistuslistan etsimistä.. Valitettavasti näin.
Joel Ahonen
Offline Offline

Posts: 1397
Date Registered: 02.03.03

Re:Checklisteistä
« Reply #4 on: 01.06.04, 11:23 »

Jos noin pahasti on hakusessa, niin melkeinpä suosittelisin rankkaa lisäopiskelua tai hieman yksinkertaisemman (lue: epärealistisemman) tarkistuslistan etsimistä.. Valitettavasti näin.
No jos ne ovat itselläsi niin hyvin hallussa, niin voit varmaan selittää nuo Jesselle??  Roll Eyes
Flyer
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #5 on: 01.06.04, 11:43 »

No jos ne ovat itselläsi niin hyvin hallussa, niin voit varmaan selittää nuo Jesselle??  Roll Eyes
Varmasti voisinkin, mutta tässä olisi nyt hieman muutakin tekemistä. Itselleni tieto kyseisistä jutuista on karttunut ahkeralla opiskelulla. Sitä paitsi joku muu on jo selittänyt kyseiset asiat, vastauksia Jessen kysymyksiin tarjoavat esimerkiksi 767PIC:n manuaalit.

Olen mukana eräässä lentäjäkoulutusprojektissa virtuaalista ilmatilaa ajatellen. Sen valmisteluihin tosin menee vielä jonkin aikaa. Mutta sielläkään emme pomppaa perusteiden yli, vaan käsittelemme asiat asianmukaisessa järjestyksessä.
« Last Edit: 01.06.04, 15:19 by Matti Kemppainen »
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re:Checklisteistä
« Reply #6 on: 01.06.04, 12:50 »

APP briefing on että katsoo lähestymis listan läpi
No itseasiassa ei katota mitään varsinaista listaa vaan "briiffataan" se lähestyminen eli mietitään miten se pitää lentää ja mitä tehdään jos tulee Go-Around ja minne tulee mahd. holdeja yms.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:Checklisteistä
« Reply #7 on: 01.06.04, 13:51 »

Opetustani on tulevaisuudessa tarjolla

Anteeksi, mutta minkä takia tuolla "tietäväisyydellä" pitää sitten tässä päteä, jos sinulla ei ole pienintäkään aikomusta vastata kysymykseen. Eli lyhyesti, jos tiedät, niin kerro - muuten voi jättää vastaamattakin.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Jyrki Ikonen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 03.05.04

Re:Checklisteistä
« Reply #8 on: 01.06.04, 14:01 »

No itseasiassa ei katota mitään varsinaista listaa vaan "briiffataan" se lähestyminen eli mietitään miten se pitää lentää ja mitä tehdään jos tulee Go-Around ja minne tulee mahd. holdeja yms.


ok hyvä ku korjasit

Nothing beats cubic inches except boosted cubic inches.
Flyer
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #9 on: 01.06.04, 14:02 »

Anteeksi, mutta minkä takia tuolla "tietäväisyydellä" pitää sitten tässä päteä, jos sinulla ei ole pienintäkään aikomusta vastata kysymykseen. Eli lyhyesti, jos tiedät, niin kerro - muuten voi jättää vastaamattakin.
En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.
« Last Edit: 01.06.04, 14:07 by Matti Kemppainen »
Wingman
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #10 on: 01.06.04, 14:32 »

En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.

-Joka tietoa lisää,.se tuskaa lisää. Grin
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re:Checklisteistä
« Reply #11 on: 01.06.04, 14:36 »

En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.

Turhia noi sun viestit silti oli Jessen kannalta eli yhtä tyhjän kanssa tähän threadiin. Älä väitä vastaan.
Flyer
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #12 on: 01.06.04, 15:09 »

Turhia noi sun viestit silti oli Jessen kannalta eli yhtä tyhjän kanssa tähän threadiin. Älä väitä vastaan.
Viestini Jesselle oli varoitus ja vinkki, vieläpä läheisesti asiaan liittyvä. Miten se voisi olla turha? Ja miksen väittäisi vastaan? Täällähän keskustellaan, toivottavasti vieläpä järkipohjaisesti. Jos näin on, on tarkoituksenmukaista käsitellä aihetta useista näkökulmista pyrkimyksissä kohti oikeampaa kuvaa todellisuudesta. Jesse pyrki oletettavasti tarkistuslistan tutkimisella kohti suurempaa realistisuutta, samaahan asiaa tässä tavoittelen ja vieläpä kirjaimellisesti.

Tosin juuri nyt tuntuu, että asian käsittely on karkaamassa sivuraiteille - samanlaiseen tietämättömyyden suohon, kuin missä sika olisi yliopistossa. Tai Jesse 757:n järjestelmätuntemuksessa. Tai minä ATPL-teoriakurssilla. Tai edes CPL, onnistuisikohan edes IR. Tuskin. Se siitä pätemisestä.
« Last Edit: 01.06.04, 15:10 by Matti Kemppainen »
FOBA
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #13 on: 01.06.04, 15:40 »

Olen hakenut Partasen Teron tekemän B757:n checklistin ja olen ihmetellyt muutamia termejä:
Mitä tarkoittaa:
L & R ISOL Switches
T/O THRUST REFERENCE
CDU
MCP
Speed Bugs
RED ANTI-COLL LTS
Packs
CLB Thrust
MCP / MSA ALT
RECALL & ASA
APP BRIEFING
MAP ALTA & BRIEFING

Jos noihin termeihin saisi selvennöksiä niin ois kiva!
Jesse

Nopsasti selvennan osan termeista mutta sitten kannattaakin ottaa yhteytta 757-Guruun, elikkas T.Partaseen...

Left & Right Isolation Valves
Takeoff Thrust Reference
MCP=autopilootti harpake siina keskella.... Cheesy
Speed Bugs=noperusmittarin kehyksella olevat "nippelit" mitka saadetaan muistuttamaan tarkeista nopeuksista...
Red Anti-Collision Lights
Packs=muistaaksein ilmastointiin liittyvaa juttua, naen namikat silmissani, kattopaneelissa oikeassa laidassa n. keskella  Wink

Siina jotakin pienta, loppuja pitais tarkastaa kirjoista, mita ei ole lahettyvilla. Joten annanpa asantuntijoiden jatkaa, mie vaan tykkaan lentaa...Wink

-FBA-
kuusmi3
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #14 on: 01.06.04, 16:06 »

Partasen tarkistuslistat on tarkotettu käytettäväksi nimenomaan 767PIC kanssa. Joitain juttuja voi käydä läpi myös muilla paneeleilla, mutta valitettavasti et voi aivan kaikkea listattua suorittaa esim. Paynen paneelilla. Mutta käydäänpä nämä läpi.

L & R ISOL Switches

757/767:n pneumatiikkajärjestelmässä on kaksi erillistä paineilmalinjaa, oikea ja vasen linja. Tavallisesti oikeaan linjaan syötetään oikean moottorin paineilmaa (bleed air) ja vasempaan linjaan vasemman moottorin paineilma. Maassa moottoreiden ollessa pois päältä linjat paineistetaan APU:n paineilmalla, joka syötetään oikean ja vasemman linjan "väliin". Tästä APU:n paineilma virtaa oikean ja vasemman isolation valven kautta pääjärjestelmiin. Left & Right ISOL Switchit kontrolloivat tätä ilman syöttöä. Kun ne avataan ja APU:n paineilman syöttö on myöskin avattuna, molemmat päälinjat paineistetaan. Valvet sulkemalla oikea ja vasen järjestelmä taas pystytään eristämään toisistaan ja APU:sta. Tavallisesti moottoreiden käynnistyksen jälkeen nämä valvet siis suljetaan, jotta vaikkapa vuototilanteessa vain toinen järjestelmä tippuisi pois pelistä.

T/O THRUST REFERENCE

Lentoonlähtötehot, määrätään TRP:n (Thrust Rating Panel) tai FMC:n kautta. Lähdössä käytetään joko TOGA-tehoja eli moteista otetaan kaikki irti tai vaihtoehtoisesti moottoreita säästävää Derated Takeoff -tehoasetusta.

CDU

Command Display Unit, FMC:n käyttöpääte eli siis se mötikkä, jota yleensä kutsutaan FMC:ksi.

MCP

Mode Control Panel, autopilotin käyttöpaneeli eli siis se paneeli mihin ruuvataan suunnat ja korkeudet jne.

Speed Bugs

Nopeusmittarin kehällä olevat valkoiset merkit, joilla merkitään V-nopeudet, laippanopeudet jne. yhtiön käytäntöjen mukaisesti.

RED ANTI-COLL LTS

757:ssa käytetty nimitys beaconeille eli ne punaiset vilkkuvalot, joita käytetään aina kun moottorit ovat päällä.

Packs

Osa pneumatiikkajärjestelmää. Molemmissa paineilmakiskoissa on packit, joilla moottoreista tuleva kuuma bleed air muutetaan ilmastointikäyttöön sopivaksi. Käytännössä packeissa moottoreista tuleva kuuma ilma jäähdytetään. Lentoonlähdössä packit voidaan sulkea, jotta moottoreista saadaan lisää tehoa irti. Tällöin recirculation fanit nimensä mukaisesti kierrättävät samaa ilmaan matkustamossa.

CLB Thrust

Nousutehot, valitaan TRP:stä. 757:ssa CLB, CLB1 tai CLB2.

MCP / MSA ALT

MCP ALT on autopilottiin valittu korkeus. MSA ALT on lyhenne sanoista Minumum Safe Altitude, ja tarkoittaa pienintä sallittua lentokorkeutta tietyllä alueella. Se pitäisi periaatteessa tarkistaa kartoista ennen descenttiä.

RECALL & ASA

RECALL tarkoittaa EICAS:in recall-nappulan painamista. Tällä tarkistetaan, ettei järjestelmässä ole varoituksia, jotka olisi poistettu näkyvistä cancel-nappulalla. Recallilla vaihdetaan myös EICAS:in varoitusten sivua, jos niitä on tarpeeksi pitkä lista. ASA on tässä yhdeydessä mitä luultavimmin lyhenne sanoista Autoland Status Annunciator. Käytännössä tällä tarkoitetaan sitä, että lentäjän pitäisi tarkistaa palaako automaattilaskeutumisjärjestelmän valopaneelissa varoitusvaloja.

APP BRIEFING

Lähestymisbriiffaus, käydään perämiehen kanssa läpi lähestymisen vaiheet ja menettelyt poikkeustilanteissa.

MAP ALTA & BRIEFING

Tähän en ihan heti osaa sanoa, mitä tällä on haettu. Ehkäpä joku muu tietää paremmin? Muistaakseni oikeissa Finskin tarkistuslistoissa ei ole tätä kohtaa.
Flyer
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #15 on: 01.06.04, 16:17 »

Tähän en ihan heti osaa sanoa, mitä tällä on haettu. Ehkäpä joku muu tietää paremmin? Muistaakseni oikeissa Finskin tarkistuslistoissa ei ole tätä kohtaa.
Jesse taisi tarkoittaa kohtaa MAP ALT & G/A BRIEFING, eli MAP:n (Missed Approach Point) korkeus ja ylösvetobriiffaus.
« Last Edit: 01.06.04, 16:19 by Matti Kemppainen »
heiska91
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #16 on: 01.06.04, 18:27 »

Kiitos Mikael! Nyt alan ymmärtää jo vähäsen Smiley
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Re:Checklisteistä
« Reply #17 on: 01.06.04, 19:32 »

Terve,

Olen itse ollut poissa koneelta, mutta Mikael vastasikin kattavasti jo noihin.

Ja MAP ALT & BRIEFING tarkoittaa nimenomaan sitä, mitä Matti kertoi.

Lisäkysymyksiä ?

Tero

edit: PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.
« Last Edit: 01.06.04, 19:34 by Tero Partanen »

PPL(A)
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re:Checklisteistä
« Reply #18 on: 01.06.04, 19:42 »

edit: PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.

Eteneekös se hyvin? Olen kyllä todella kiitollinen tuosta tutoriaalista, osaan jo noudattaa tarkistuslistaa mutta ei kyllä ole hajuakaan mitä osa niistä nappuloista tekee.. Edes PIC:n manuaaleissa ei kerrota eri nappuloiden tarkoituksia, ja välillä tuntuu ettei niiden painamisellakaan ole mitään vaikutusta, ehkä en vain huomaa.
Ville_Salminen
Former member
Re:Checklisteistä
« Reply #19 on: 01.06.04, 19:48 »

PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.

Heih, tuohan kuulostaa kivalta, tai suorastaan erinomaiselta! Jos vaikka tuon myötä saisi taas jotain innostusta lentää simulla, ku ois hieno kone, hieno paneeli ja tietoakin siitä tarjolla!  Smiley

Ville
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1