Nätdelen paj?

(1/2) > >>

sarkostik:
Jag tror jag smällde en av mina nätdelar, då jag skulle koppla in en ide-kabel till min nyinköpta DVD. Grejen var den att jag inte alls tänkte på att ide-kabeln var en "sådan" ide-kabel, den gick från ett ljudkort till frontpanelen.
Jag råkade förmodligen koppa ur den kabeln då jag skulle installera min DVD.
Så nu är frågan nätdelen jag har är en LEVICOM 550W, och den var svindyr att införskaffa. Sitter det någon säkring i den?
Grejen är den att det finns dioder på moderkortet som lyser då jag kopplar in den och dom ska lysa, men jag kan inte få igång datorn med den nätdelen, andra nätdelar funkar utmärkt.

Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mej med detta

/Olle

bpahe:
Hej Olle!

Jo, det sitter - oftast? - en säkring i en nätdel. I min sprillans nya Qtek (www.qtec.info/13352) sitter en för 250V på 6.3 ampere. Det är möjligt att du kan byta ut den.
Eftersom du har en litet speciell nätdel kan du ju kanske kontakta tillverkaren och höra. Sådana här ingrepp, allting som innefattar att skruva av locket på nätdelen, sker givetvis i allra högsta grad på egen risk! All garanti flyger av förklarliga skäl all världens väg!

Vad gjorde du egentligen? Jag blir inte riktigt klok på din förklaring?!? Eller, problemet kanske redan är löst?

/hans

sarkostik:
Hej Hans!

Jo jag kopplade som sagt in en idekabel till min nyinköpta DVD-Rom.
Men det var fel kabel, så det var därför jag smällde min nätdel.
Kabeln som jag kopplade fel går mellan ljudkortet och en frontpanel (är en standard idekabel), jag var tvungen att dra ur lite kablar när jag installerade DVDn så tänkte jag mig inte för när jag kopplade tillbaka kablarna.
Så nätdelen är helt död förutom att dioder som verkar få ström tänds på moderkortet då nätdelen är inkopplad.

Jag har inte lyckats få ordning på problemet.

Hoppas du blir lite klokare på denna förklaring  

/Olle

bpahe:
Hm, nja, inte riktigt. En IDE-kabel går ju mellan moderkortet & 5.25" enheter & hårddiskar, kan mer tänka mig att kabeln som du har mellan ljudkortet & frontpanelen är en vanlig, öh, kabel!  
Du säger att dioder på moderkortet fortfarande lyser, då tror jag faktiskt inte att det är nätdelen som är död. Vad har dioderna för betydelse? Det står förmodligen angivet i manualen tillhörande moderkortet. Är det dioder som härleds till ett inbyggt nätverkskort så lyser de om du har en nätverkskabel med signal inkopplad. Vilket moderkort är det (modell, tillverkare)?
Hade du strömmen påkopplad när du installerade DVDspelaren?

Kan du ge litet mer information om hårdvaran i övrigt, tex. vilken låda du använder m.m., så kanske vi kan försöka lösa det här.

/hans ::frågvis::

sarkostik:
[ Attachment removed / expired ]

Jag tog en bild på ljudkortet med fronpanelen.
Jag är 99% säker på att kabeln mellan är en standard idekabel.
Kanske är ovanligt med just den kabeltypen.

Jo dioden som lyser sitter på nedersta delen av moderkortet vid pci platserna.
Tror inte den har med det integrerade nätverkskortet att göra. Iofs vet jag inte vad den är till för, har inte läst manualen om just det.

Mitt moderkort ASUS A7N8X-E Deluxe nForce 2.
Nej strömmen var inte påkopplad när jag installerade dvdn, men jag provkörde datorn sen med fel kabel i DVDn, det var då nätdelen slutade fungera.
Har provat nätdelen på andra datorer, och det fungerar inte.

Hårdvaran i övrigt AMD2600XP, 1024MBDDR333, 120+80GB, Terratec DMX6Fire 24/96 Ljudkort, asus 50x cdrom, samsung 16x dvd.

Föressten när släpper ni Oskarshamns Flygplats?

/Olle

Navigation

Up one level

Next page