FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.19, 22:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  AI-kyssäriä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: AI-kyssäriä  (Read 838 times)
Aleksi Palojärvi
Offline Offline

Posts: 1877
Date Registered: 15.03.04

AI-kyssäriä
« on: 13.07.04, 20:26 »

Heippa! Sellaista kyselisin, että pystyykö niistä koneista mitä sinulla on simussa, tekemään AI-koneita?? Jos pystyy, niin miten.


Kiitoksia.
kille
Former member
Re:AI-kyssäriä
« Reply #1 on: 13.07.04, 20:34 »

Pystyy. Mutta ne ei välttämättä toimi hyvin ai-koneina. Lentomalleja ei ole suunniteltu AI-käyttöön joten ne saattaa laskeutua miten sattuu tai jäädä kokonaan laskeutumatta. Useimpien koneiden tekstuurit on myös raskaat, mikä hidastaa simua melkoisesti.

Aleksi Palojärvi
Offline Offline

Posts: 1877
Date Registered: 15.03.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #2 on: 13.07.04, 20:50 »

Hienoa, tai sitten ei Grin. Kuinkas se tapahtuu? Cool
Antti Salo
Offline Offline

Posts: 4402
Date Registered: 04.07.01

Re:AI-kyssäriä
« Reply #3 on: 13.07.04, 21:07 »

No oli hiukan sekava kysymys. Tarkoitatko "simun koneilla" default-koneita? Jos kyllä, niin miten niistä haluat tehdä AI-koneita, kun ne ovat jo valmiiksi AI-koneita? Tongue

Mielipiteeni on saattanut muuttua, mutta ei se fakta, että olen oikeassa.
Aleksi Palojärvi
Offline Offline

Posts: 1877
Date Registered: 15.03.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #4 on: 13.07.04, 21:09 »

Siis ei default vehkeitä, vaan niitä joita olet imuroinut.
Esa
Former member
Re:AI-kyssäriä
« Reply #5 on: 13.07.04, 21:27 »

Ne lennettäväksi tarkoitetut koneet ovat sen verran raskaita malleja, että soveltuvat huonosti AI-käyttöön. Monta sellaista näköpiirissä yhtä aikaa syö turhan paljon tehoa.
Aleksi Palojärvi
Offline Offline

Posts: 1877
Date Registered: 15.03.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #6 on: 13.07.04, 21:45 »

No voi d**n. No, ei sitte.
Antti Salo
Offline Offline

Posts: 4402
Date Registered: 04.07.01

Re:AI-kyssäriä
« Reply #7 on: 13.07.04, 21:58 »

Jos kiinnostaa oppia enemmän AI-koneiden periaatteista ja osaa Australian kieltä, niin Aardvarkin sivuilta löytyy hyödyllisiä tutoriaaleja ym. asiasta. Ne kaverit kyllä osaavat asiansa. Wink

Low-polygon modeling tutorial
« Last Edit: 13.07.04, 21:59 by Antti Salo »

Mielipiteeni on saattanut muuttua, mutta ei se fakta, että olen oikeassa.
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #8 on: 14.07.04, 08:50 »

Kuten edellä sanottiin, muuttaa kyllä voi ja muokkaamalla *.air-tiedostoa  ja aircraft.cfg:tä  koneet saa liikkumaankin sekä ilmassa että kentällä samalla tavalla kuin "oikeat" AI-koneet. Lopputulos vain ei välttämättä ole täysin tyydyttävä ruudunpäivitysnopeuden kannalta.

Isoista linjureistahan löytyy sitä paitsi niin paljon varsinaisille AI-koneille tehtyjä maalauksia, ettei niiden suhteen juuri kannata vaivautua muutostöihin, varsinkin kun lennettävät mallit siis ovat usein todella raskaita pyöritettäviä.

Sen sijaan GA-puolella on pakko turvautua DIY-menetelmään, sotilasmalleista puhumattakaan.

Jos intoa riittää, kannattaa kokeilla vaikkapa Mike Stonen ja Chuck Domen koneita. Oltiinpa niistä muuten mitä mieltä hyvänsä, useimmista saa aivan kelvollisia AI-koneita. Itselläni ovat käytössä melkein kaikki Stonen koneet; jotkut nykäisevät näyttöä enemmän, jotkut vähemmän, jotkut eivät oikeastaan yhtään. Jotkut ovat lähes toivottomia.

*.air--tiedostona olen käyttänyt vaihdellen default-koneiden ja varsinaisten ai-tuottajien (Aardvarkin, PAI:n, Dayhuffin jne.) fileitä. Sopiva löytyy kokeilemalla.

Kun ai-liikenteestä on kysymys, tässä voi olla suurpiirteinen. Esimerkki: eniten töitä on teettänyt yksi FS2002:lle tehty AN-12. Se oli sinänsä ihan valmis ai-kone, mutta rullasi pyrstöllään  - vanhalle simulle kun oli tehty. Taisin lopulta alistua käyttämää default-737:n air-fileä. Ääni on nyt ai-suihkarin ääni, mutta ainakin kaikki propellit pyörii ja kone liikkuu o.k.

*.air-tiedoston lisäksi pitää tietysti muuttaa aircraft.cfg -tiedostoa. Itselläni on tapana kopioida saman tien myös tuohon korvaavaan air-fileen liittyvä aircraft.cfg-file ja muuttaa suoraan sinne contact-points, lights... oliko niitä nyt muita... no tietysti koko "yläosa" eli ne konekohtaiset tiedot. Tästä tulee sitten ai-koneen aircraft-cfg. Filujen nimien kohdalla pitää olla tarkkana, niiden on vastattava alkuperäisiä pilkulleen.

Jos ominaisuudet eivät vieläkään miellytä, voi ryhtyä käsityöhön. Tiettyjä arvoja muuttamalla koneen voi ilmeisesti saada laskeutumaan jyrkemmin tai loivemmin tai hitaammin tai nopeammin - enempää en tiedä; olen vain kunnioittavasti lukenut osaavampien viestejä.

Hiukan asiasta sivuun: AVSIMiin näkyy ilmestyneen iso nippu uusia paintkittejä (Dee Waldron.) Olen tehnyt niistä vasta pari repaintia (Dash7 ja Shorts 360) ja kyllä modelit ainakin mulle kelpaa - läheltä tarkasteltuna aika kulmikkaita, mutta olkoot. Parempiakaan ei ole saatavilla. Eikä tunnu fps:ssä.

- terv. Jorma
kimkrister
Former member
Re:AI-kyssäriä
« Reply #9 on: 14.07.04, 10:31 »

Kokeilin, ja moni koneista rullaa kentällä ilmassa, telineet sisällä. Osa rysähti laskussa kynnykselle tai 5-10 mailia sitä ennen. Näyttävät todellakin hassulta. Simu oli FS2002.
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #10 on: 14.07.04, 10:38 »

Vaihdoitko air- ja aircraft-tiedostot? Alkuperäisillä ei onnistu.

- Jorma
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:AI-kyssäriä
« Reply #11 on: 14.07.04, 11:33 »

Vaihdoitko air- ja aircraft-tiedostot? Alkuperäisillä ei onnistu.

Tuohan kuitenkin on aivan konekohtaista, että toimiiko alkuperäisellä air-filellä ja cfg:llä. Toiset toimii, toiset ei. Yleensä se menee silleen, että jos jossakin koneessa on vain "vähän sinnepäin" lento-ominaisuudet, niin silloin se toimii AI-koneenakin ihan semmoisenaan. Tuntuu olevan, että AI-moottori ei oikein sitten ymmärrä noita pidemmälle vietyjä "realistisempia" lento-ominaisuuksia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #12 on: 14.07.04, 12:06 »

Kyllä, mainitsemasi piirteen olen itsekin ollut havaitsevinani. Viittasin tässä noihin Stonen (ja Chuck Domen) koneisiin. Urakoin ne paikalleen (pienemmät koneet, isommista ainoastaan Herculeksen ja F-27:n) muutama kuukausi sitten joten en enää muista jokaista tarkalleen. Semmoinen mielikuva on kuitenkin jäänyt, että jokseenkin kaikkiin oli vaihdettava FDE (eikä niissä kyllä mielestäni ole siihen kovin paljoa  panostettu. Mutta sanottakoon heti, että minä olenkin aika huono arvioimaan niitä asioita.)  - Kokeilemallahan tämä parhaiten selviää.

Vielä mahdollisille, rohkeille kokeilijoille: jos haluatte pitää jostain koneesta myös lennettävän version, siitä on vastaavasti tehtävä myös kaksi kansiota ja nimettävä ai-koneeksi tarkoitetun aircraft-cfg:ssä "title" ja "ui-manufacturer" uudelleen. titlen perusteella ai-liikenne osaa hakea oikean koneen - ei sitä alkuperäistä, joka ei toimi ai-koneena - ja valmistaja taas erottelee sen avausvalikossa omakseen eikä sotke siihen lennettävään koneeseen. Esimerkki Herculeksesta:

ai-versio:

[fltsim.0]
title=Lockheed C-130 AI
sim=c130
model=
panel=
sound=
texture=caf4
kb_checklists=
kb_reference=
atc_id=YH130
atc_airline=UNITED
atc_flight_number=9999
atc_parking_types=MIL,CARGO,GATE,RAMP
atc_parking_codes=YRZ,UNO
ui_manufacturer=AI - Lockheed
ui_type=AI C-130
ui_variation=CAF-4
description=VAIN AI-käyttöön - Stonen kone,  default 734 air
atc_heavy=0

...ja lennettävä malli:

[fltsim.0]
title=Lockheed C-130
sim=c130
model=
panel=j
sound=
texture=
kb_checklists=
kb_reference=
atc_id=N700MS
atc_airline=USAF
atc_flight_number=1123
atc_parking_types= GATE,RAMP
ui_manufacturer=Lockheed
ui_type=C-130
ui_variation=USAF
description=Tämä kone on yhdistelmä Mike Stonen fs2002-2004 mdl:sta sekä Vasco Ferreiran FSDS-koneen airfileista.
atc_heavy=0

Älkää kiinnittäkö huomiota noihin erikoisiin merkintöihini - Canadian Air Forcen kone on UNITED siksi, että muistan sen olevan Kongon ai-liikenteessä ja lentävän YK:n alla; parking typet ja codet ovat samaa sukua... ai-kone löytyy (FS9/aircraft) kansiosta ai-C130 Stone ja tässä näkyvä lennettävä kone kansiosta Lockheed C-130J Stone Yorza...

- terv. Jorma
hannes
Former member
Re:AI-kyssäriä
« Reply #13 on: 14.07.04, 13:01 »

Huomautuksena että koneella voi olla vain ja aínoastaan yksi parking code(tai siis simu lukee vain sen ensimmäisen).
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re:AI-kyssäriä
« Reply #14 on: 14.07.04, 13:08 »

Ahaa... tämä selittääkin pari asiaa. Kiitos.

- terv. Jorma
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1