FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.11.19, 04:14

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Pitot Heat ja valot...
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Pitot Heat ja valot...  (Read 1681 times)
BluesmanSF
Former member
Pitot Heat ja valot...
« on: 15.07.04, 09:12 »

Tuli tuossa mieleen kun lentelin Cessnalla 10000 jalassa ja lämpötila näytti olevan -2 C, että mistähän sen tietää millon tuota Pitot Heat namiskaa pitää painaa? Sillon varmaan viimestään kun tuo Pitot tube on jäässä...  Grin (onkohan sitä muuten edes mallinnettu? )

Ja sitten vielä noista valoista, eli millon pitäs mitkäkin valot olla päällä? Esim yöllä lähes kaikki, paitti landing ja taxi- valot, ellei tietysti ole laskeutumassa..

Kiitoksia!

Juce
JussiHie
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #1 on: 15.07.04, 09:25 »

Eikös se pitot heatti pidä laittaa päälle, jos lämpötila laskee miinus nollaan?
jaanukka
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #2 on: 15.07.04, 09:36 »

On se pitot-putken jäätyminen mallinnettu. Jäätymisen seurauksena nopeusmittari menee lakkoon. Eli päälle vaan jos keli vähänkään näyttää jäätävältä.

nimim. omakohtaista kokemusta omaava
Jaana
BluesmanSF
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #3 on: 15.07.04, 09:44 »

Oolrait! Kiitoksia avustuksesta! Mutta valojen käyttö on vielä epäselvää..  Wink

Juce
andretti
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #4 on: 15.07.04, 10:46 »

tre


valoista senverran että eiks ne ollut beaconit kun kytketään silloin kun on aikeissa käynnistää moottorit. Toimivat siis kentällä varoituksena. Taxivalot rullaukseen ja kun siirrytään kiitoradalle niin landinglights ja taxilights off. Taas landinglights sammutetaan kun ylitetään 10000ft ja sytytetään taas sen korkeuden alapuolella. Muut valot kuten navi ja strobo sunmuut saa kait olla aika vapaasti päällä kun liikutaan, vai kuinka gurut?

niin ja fasten seatbelts ja nosmoking -valoja käytetään silloin kun halutaan kiusata matkustajia  Wink


BTW - lisään kysymyksen tähän notta mitäs virkaa noilla runway turnoff lights:lla on? käytetäänkö vain silloin kun halutaan etsiä ramppi pimiässä???
« Last Edit: 15.07.04, 10:48 by Andres Keskula »
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #5 on: 15.07.04, 11:33 »

Vedän ulkomuistista. Tarkistan ja korjaan kun pääsen kotiin materiaalin ääreen.

Beacon: Sytytetään heti kun kytketään virta koneeseen ja sammutetaan vasta ennen päävirran sammutusta.
Strobe: Päälle kun mennään kiitoradalle ja radalta poistuttaessa pois päältä.
Navi: Käytetään aina yölento olosuhteissa
Taxi: Rullatessa
Landinglights: kiitoradalla nousuissa ja laskuissa
« Last Edit: 15.07.04, 11:46 by Sami Virkkula »
seaandtr
Former member


Email
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #6 on: 15.07.04, 12:14 »

Moikka.  Smiley

Eiköhän se pitot heat kannata napata päälle siinä koneitten käynnistyksen jälkeen ja luullakseni useimmissa koneissa on tarkastuslistoissa pitot heat - On jossain ennen lentoonlähtöä.   Sehän unohtuu kuitenkin kun sää rupeaa muuttumaan lähelle jäätävää.

ps.  kaivoin esiin NAMC YS-11 ns. Normal Checklist ja siinä on kohdassa TAXI ensimmäisenä Pitot Heater........ON
« Last Edit: 15.07.04, 12:22 by Pekka Vitikainen »
BluesmanSF
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #7 on: 15.07.04, 12:25 »

Okei, yritänpä muistaa nuo..   Cheesy Kiitoksia hirviästi!

Mutta eikö Strobeja pidetä edes yöllä päällä? Muutaman kerran olen yöllä huomannut koneissa, jotka lentävät melkein taloni päältä, koska asun kohtailaisen lähellä Pirkkalan lentokenttää, että niissä on ollut kaikennäköstä vilkkuvaloa päällä..  Smiley

Juce
andretti
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #8 on: 15.07.04, 12:43 »

pmdg manuaalin mukaan before takeoff landing lights on, strobe lights on,

Taxi in: landing lights off, taxi lights as desired, strobe lights off

BTW Sami, oletkos muuten varma ettei tuo beacon liity siihen moottoreiden käynnistykseen/päälläoloon? Meinaan ettei niitä hetimiten napsauteta päälle?
« Last Edit: 15.07.04, 12:45 by Andres Keskula »
Rikuuho
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #9 on: 15.07.04, 13:01 »

Miten tuon strobon kanssa? Kun pienkoneilla sitä käytetään rullaillessakin ja jotkut isommat koneetkin näyttää sitä käyttävän maassa...?
andretti
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #10 on: 15.07.04, 13:10 »

Miten tuon strobon kanssa? Kun pienkoneilla sitä käytetään rullaillessakin ja jotkut isommat koneetkin näyttää sitä käyttävän maassa...?
oiskos suositus/säädös  Huh jättää hieman liukumaa se käytölle
« Last Edit: 15.07.04, 13:21 by Andres Keskula »
Petri
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #11 on: 15.07.04, 13:50 »

Beacon päälle ennen moottorin/moottoreiden käynnistystä. Strobeja en ole kyllä koskaan nähnyt rullatessa käytettävän, eikä kyllä kuuluisikaan käyttää. Lentoonlähtöä varten päälle ja laskun jälkeen taas pois päältä. Bussissahan strobet saa automaattisesti sammumaan kun päälaskutelineet koskettavat maahan.
Laskeutumisvalon suhteen on FAA:n suositus että päällä alle 10 000ft. Itse pistän sen päälle jo hyvän matkaa ennen saapumista kentälle sekä vilkkaassa ilmastilassa se on aina päällä. Se meinaa näkyy kauas!  Smiley
Esa
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #12 on: 15.07.04, 14:01 »

Pitot-putki tosiaan jämähtää jäähän helposti, mutta onko kellään potkurit tai siivet jäätyneet?

Mulla on tapana napsauttaa pitot heat päälle kun lämpötila koneen ympärillä on alle +3 astetta. Suihkareillahan mennään pakkasessa joka lennolla, joten niillä varmaan onkin syytä pitää se aina päällä, mutta 1000' pörrätessä kesähelteellä se on turhaa. Samaten tuo 10 kilojalan raja laskuvaloille on luonnollisesti suihkareille. Minä oon pitänyt ne päällä kentän lähialueella, mutta onko pienkoneiden laskuvalojen käytöstä oikein sääntöä olemassa?
« Last Edit: 15.07.04, 14:13 by Esa Lehtismäki »
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #13 on: 15.07.04, 14:40 »


BTW Sami, oletkos muuten varma ettei tuo beacon liity siihen moottoreiden käynnistykseen/päälläoloon? Meinaan ettei niitä hetimiten napsauteta päälle?

Sori meni beacon ja navi sekaisin. Tässä parempaa tietoa. Edelleen jos on virheitä niin pitää korjata.

Navigation: Päälle heti virtojen päälle kytkennän jälkeen. Sammutus ennen virtojen katkaisua
Beacon Päälle ennen moottoreiden käynnistämistä.Sammutus moottoreiden sammutuksen jälkeen.
Strobe Päälle kun lentoonlähtölupa on saatu. Sammutus laskeutumisen jälkeen kun kiitotie on vapautettu.
Taxi Maassa rullatessa
Landing Sama kuin Strobe, mutta sammutus ja päälle kytkentä FL100:ssa
« Last Edit: 16.07.04, 06:10 by Sami Virkkula »
JussiHie
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #14 on: 15.07.04, 21:00 »

Eikös laskuvalojen kanssa ole niin, että ne laitetaan päälle, kun lentoonlähtölupa on saatu ja otetaan pois kymmenessätuhannessa jalassa. Sitten ne laitetaan vasta päälle, kun ollaan saatu laskulupa.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #15 on: 15.07.04, 21:29 »

Eikös laskuvalojen kanssa ole niin, että ne laitetaan päälle, kun lentoonlähtölupa on saatu ja otetaan pois kymmenessätuhannessa jalassa. Sitten ne laitetaan vasta päälle, kun ollaan saatu laskulupa.
Alaspäin tultaessa laitetaan päälle myöskin 10000ft:ssä...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #16 on: 15.07.04, 21:32 »

pikkukoneilla kuten cessnoilla nyt harvoin noin korkealle edes mennään ja VFR olosuhteissa ei usein edes varsinaisia laskuvaloja edes käytetä...
Joo, no jos puhutaankin oikeista lentokoneista nyt Grin

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #17 on: 15.07.04, 23:52 »

Strobeja en ole kyllä koskaan nähnyt rullatessa käytettävän, eikä kyllä kuuluisikaan käyttää. Lentoonlähtöä varten päälle ja laskun jälkeen taas pois päältä.

Kyllä ne vaan Joensuussakin monesti pistävät stobot päälle jopa ennen moottoreiden käynnistystäkin, niin Finnairin vehkeet, kuin pienemmätkin kapistukset. Ja monesti rullaavat laskun jälkeen plattalle strobot päällä. Harmi vaan, että ei minultakaan löydy yhtään kuvaa Finnaireista, missä strobot olisi päällä rullatessa tai plattalla töröttäessä. Yksi onnekas shotti löytyy, mutta sekin on vaan tuommosesta pikku-Citationista...

[ Attachment removed / expired ]

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #18 on: 16.07.04, 04:00 »

Moro,

Tässäpä nyrkkisäännöt Smiley.

päälle:

Nav: Aina päällä, kun olet koneessa ja kone on sähköissä.
Beacon (red anti-coll): Käynnistysluvan saannin jälkeen (isot), tai ennen starttia (yleispätevä).
Strobot (white anti-coll): Kiitotielle siirryttäessä (ei siis rullatessa tai platalla)
Landing: lentoonlähtöluvan saannin jälkeen ja alaspäin tultaessa läpi FL100

pois:

Nav: ennen koneesta poistumista ja sähköjen katkaisua
Beacon: tietyn N1 lukeman alapuolella (isot), sammutuksen jälkeen (yleispätevä).
Strobot: siirryttäessä pois kiitotieltä
Landing: läpi FL100 ylöspäin mentäessä

Pienkoneessa Landing-lightia kannattaa käyttää vähän enemmän harkiten, mutta jos alueella on muuta liikennettä, itse en näkisi mitään syytä olla käyttämättä sitä vaikka koko lennon ajan.  (lentoonlähtölupa -> ON, vapautettaessa kiitotie -> OFF)

No smoking & Seat Belt -valoista joku mainitsi.

Normaalisti: No smoking aina päällä. Seat Belt valot päälle ennen käynnistystä. Ennen lentoonlähtöä kabiiniin tupla-dingdong. Nykyään ei ainakaan finnair tuota enää taida käyttää, vaan tulee se "cabin crew, prepare for takeoff" -kuulutus. Seat Belt pois heti kun ollaan selvästi ohitettu alun kiireisin vaihe ja keli sallii, yleensä >F50. Ja päälle taas joko just ennen descenttiä tai vaihtoehtoisesti läpi F200 alaspäin tultaessa.


Tero
« Last Edit: 16.07.04, 04:05 by Tero Partanen »

PPL(A)
nuppi
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #19 on: 19.07.04, 08:46 »

Kaima pisti vahiten korjattavan viestin. Aihe nimittain on sellainen, jota olen seurannut ja tarkastellut ja pohtinut vuosikausia. Vaikuttaa silta etta eri firmoilla on erilaiset tavat ja eniten olen seurannut yllatys yllatys Finskin tapoja.

päälle:

Nav: Aina päällä, kun olet koneessa ja kone on sähköissä.
Beacon (red anti-coll): Käynnistysluvan saannin jälkeen (isot), tai ennen starttia (yleispätevä).
Strobot (white anti-coll): Kiitotielle siirryttäessä (ei siis rullatessa tai platalla)

Usein juuri nain. Strobeista sen verran etta MD-80-koneissa ne menee paalle vasta kun nokkapyoralta on paino pois ja ilmeisesti lahtee myos pois paalta kun paino tulee takaisin.

Lisaksi vasta nain Finskin MD-11:sta rullaavan strobet paalla rullaustiella. Epailen etta oli vahinko, kertaakaan aiemmin en ole sellaista nahnyt. Tosin rullatessa toisen kiitotien yli monesti nayttavat strobet laittavan hetkeksi paalle. Vahinkoja sattuu myos bussikuskeille, kerran nain tyhjan bussin (myos ohjaamo) tuubilla strobet paalla.


Landing: lentoonlähtöluvan saannin jälkeen ja alaspäin tultaessa läpi FL100

Finskin koneissa en ole juuri nahnyt laskeutumisvaloja laitettavan paalle FL100 lapi mentaessa vaan vasta kun laskeutumislupa on saatu, usein kuitenkin, varsinkin hyvalla kelilla, vasta n. 200-400ft:n korkeudessa.

Taitavat pistaa FL100:n jalkeen noita flood lighteja, niiden kaytosta on kertynyt turhan vahan havaintoja kun niiden sijainnin suhteen rungossa ja niiden vastaavuus paneelissa oleviin hanikoihin on vielakin osin epaselvaa.

pois:

Nav: ennen koneesta poistumista ja sähköjen katkaisua
Beacon: tietyn N1 lukeman alapuolella (isot), sammutuksen jälkeen (yleispätevä).
Strobot: siirryttäessä pois kiitotieltä
Landing: läpi FL100 ylöspäin mentäessä

Pienkoneessa Landing-lightia kannattaa käyttää vähän enemmän harkiten, mutta jos alueella on muuta liikennettä, itse en näkisi mitään syytä olla käyttämättä sitä vaikka koko lennon ajan.  (lentoonlähtölupa -> ON, vapautettaessa kiitotie -> OFF)

Isojen laskuvaloista ja FL100:sta tulikin jo aiemmin. Pienissa ei varmaan tule laskuvaloja kaytettya (kuten muitakaan) niin ahkerasti kuin isommissa. Varmaankin koyhat kerhot saastavat polttimoita.


No smoking & Seat Belt -valoista joku mainitsi.

Normaalisti: No smoking aina päällä. Seat Belt valot päälle ennen käynnistystä. Ennen lentoonlähtöä kabiiniin tupla-dingdong. Nykyään ei ainakaan finnair tuota enää taida käyttää, vaan tulee se "cabin crew, prepare for takeoff" -kuulutus. Seat Belt pois heti kun ollaan selvästi ohitettu alun kiireisin vaihe ja keli sallii, yleensä >FL50. Ja päälle taas joko just ennen descenttiä tai vaihtoehtoisesti läpi F200 alaspäin tultaessa.

Tupla dingdong tulee edelleen MD-80 koneissa, busseissa (ja varmaan muissakin, en ole juuri matkustanut) kuulutus cabin crew, prepare / take your seats for takeoff / landing ja tietysti cabin crew, landing in x minutes.

Seat belt valot paalle yleensa descentissa, korkeutta en osaa sanoa kun sita harvemmin matkustamossa saa tietaa, Stellanin neuvo oli joskus n. 10 min ennen laskua eli n. FL150 tienoilla.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1