FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.11.19, 20:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Pitot Heat ja valot...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Pitot Heat ja valot...  (Read 1682 times)
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15352
Date Registered: 03.07.01

Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #20 on: 19.07.04, 09:33 »

ATR:

+ Navit aina
+ Logovalo pimeällä/hämärässä (aina päällä silloin)
+ Beacon kun moottoreita aletaan käynnistää, ja pois kun potkurit ovat pysähtyneet
+ Strobet kun rullataan kiitotielle / pois sieltä
+ Rullausvalo rullatessa. Lentoonlähdön jälkeen otetaan pois kun teline ylhäällä, ja laitetaan takaisin päälle kun laskulupa on saatu
+ Laskeutumisvalot päälle kun lentoonlähtölupa on saatu, pois siinä FL80-100 kieppeillä. Vastaavasti alaspäin tullessa päälle samoihin aikoihin (sumukeleissä laskuvalot voidaan laittaa vasta kun rata näkyy).
+ Wing-valo kuten laskuvalot

+ Seat belt pois kun pahimmat turbulenssit ohi (eli riippuen n.4000-FL80 tms). Päälle turbulenssien mukaan, mutta yleensä noin TMA:lle tultaessa / noin läpi pinnan 100 (yleensä siinä kun aletaan lukea descent tai viimeistään approach listaa, samalla kun valot heitetään päälle).

+ No smoking kilautetaan pois-päälle "prior to takeoff" listassa ja samaten uudelleen "final" listassa. Ja n.10 min ennen laskua "cabin crew prepare for approach" kuulutus. Lähdössä ei kuulutella mitään (koska lienee aika ilmeistä että lähdössä ollaan...), tuo ding-dong vastaa sitä.
« Last Edit: 19.07.04, 09:35 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
oldmanpilot
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #21 on: 22.07.04, 08:51 »

Seurailin ctrl+w komennolla yhtä pain konetta rullauksen alusta niin pitkälle ilmaan kuin ohjelma suostui konetta seuraamaan eli olikohan jotain reilu 20000ft kun kuva palautui takaisin oman koneeni luokse. Tuo pain kone käytti valoja aivan kuten Sami Virkkula tässä kertoili. Siinä kone laittaa landing valot ja strobet päälle kiitoradalla kun saa luvan "clear take off" ja landingit sammuu sitten heti 10000ft ohitettuaan. Strobet jää  päälle ja ei ne sammu siinä niin pitkälle ainakaan kun simu antaa sitä konetta seurata.
Sitten katsoin yhtä lähestyvää konetta ja seuraaminen alkoi 16000ft kohdalla. 10000ft alitettuaan syttyi landingit ja maahan päästyään kone jarrutuksen jälkeen pysähtyi hetkeksi ja sitten kääntyi rullaustielle ja samalla sammui landingit ja strobet.
Eli jos Pai koneet on koodattu "oikean elämän mukaan" noin valojen osalta niin niin Virkkulan ohje on todellisuutta vastaava. Beacon niissä syttyy aina ennen käynnistämistä ja kun seuraa koneen porttiin menoa niin ensin sammuu kaikki moottoria myöden, sitten vasta beacon..
Staok
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #22 on: 22.07.04, 10:19 »

Pienkoneissa Malmilla tuntuu käytettävän menetelmää:

Beacon Aina päällä, ei sammuteta koskaan vaan on kätevästi heti virrankytkemisen jälkeen päällä
NAV Ei käytetä päivällä lähes koskaan
Strobe Useimmissa ei edes ole, mutta näytetään käytettävän jo maassa jos on koneessa
Landing Käytetään usein vasta kun saavutaan lähialueella, tämä kyllä kovin pilotti kohtaista, eräät jopa jo kaupungin edustalla. Laskukierroksessa finaalissa päälle, sammutuksesta en ole varma, mutta varmaankin sivutuulessa tai ei sammuteta ollenkaan

Santtu
Aaltonen
Former member
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #23 on: 22.07.04, 13:07 »

Sori meni beacon ja navi sekaisin. Tässä parempaa tietoa. Edelleen jos on virheitä niin pitää korjata.

Navigation: Päälle heti virtojen päälle kytkennän jälkeen. Sammutus ennen virtojen katkaisua
Beacon Päälle ennen moottoreiden käynnistämistä.Sammutus moottoreiden sammutuksen jälkeen.
Strobe Päälle kun lentoonlähtölupa on saatu. Sammutus laskeutumisen jälkeen kun kiitotie on vapautettu.
Taxi Maassa rullatessa
Landing Sama kuin Strobe, mutta sammutus ja päälle kytkentä FL100:ssa


ÖÖÖ mistäs noi saa sitte päälle?  Roll Eyes Smiley
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Pitot Heat ja valot...
« Reply #24 on: 22.07.04, 13:57 »

Pienkoneissa Malmilla tuntuu käytettävän menetelmää:

Beacon Aina päällä, ei sammuteta koskaan vaan on kätevästi heti virrankytkemisen jälkeen päällä
NAV Ei käytetä päivällä lähes koskaan
Strobe Useimmissa ei edes ole, mutta näytetään käytettävän jo maassa jos on koneessa
Landing Käytetään usein vasta kun saavutaan lähialueella, tämä kyllä kovin pilotti kohtaista, eräät jopa jo kaupungin edustalla. Laskukierroksessa finaalissa päälle, sammutuksesta en ole varma, mutta varmaankin sivutuulessa tai ei sammuteta ollenkaan

Santtu

Juu, esim joissain Pipereissä ei ole Beaconia (sitä punaista vilkkua) ollenkaan vaan strobet ja navi-valot. Strobet sitten käytetään beaconin sijaan. Useinhan koneen tarkistuslistoissa on nuo myös.

Ja laskuvalonheitintä pikkukoneissa aika moni säästelee niin että sitä ei käytä päivällä ollenkaan, polttimon käyttöikä on luvattoman lyhyt ja ne ovat turkasen kalliita. Toisaalta monesti se laitetaan tarvittaessa sitten päälle esim jos on tiedossa vastaan tulevaa liikennettä mutta esim. vastavalon takia sitä ei näe - oman näkyvyyden parantamiseksi usein silloin sytytetään valonheitin.

//Tuomas

Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1