FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
06.04.20, 04:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Pohjoisnapa... seinä vastassa FS2002 & FS2004
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Pohjoisnapa... seinä vastassa FS2002 & FS2004  (Read 1570 times)
FIN1979
Former member
Pohjoisnapa... seinä vastassa FS2002 & FS2004
« on: 25.06.02, 07:54 »

Lensin pari viikkoa sittten FS2002:a reitin RJAA - EGLL.

Kokeilin FSNavigatorilla lentää pohjoisnavan ylitse käyttäen npole - ISEC reittipistettä. Koneena oli POSKY:n B744 v3.
Pieni mutta tuli matkaan kun koneeni törmäsi kuin seinään pohjoisnapaa ennen noin 200nm Siperiasta päin tultaessa. Eli onko FS2002:a mahdollista lentää pohjoisnavan kautta ?
Itselläni tuli seinä vastaan ja katsoin spot-viewistä niin näin että kone kultki hiljaa sivuttain ja sen myös ilmavanat todistivat. Piti sitten siirtyä slew-modilla pois takaisin reitille pohjoisnavan ulkopuolelle.

Voin postata muutman kuvan tilanteesta kun pääsen töistä. Eli onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Olisi ihan mukava lentää pohjois tai etelä navan kautta, mutta itselläni se ei onnistunut.

Jani
« Last Edit: 14.03.04, 19:59 by Jani Salo »
arikatajamaki
Former member
Re:Pohjoisnapa... seinä vastassa FS2002
« Reply #1 on: 25.06.02, 08:05 »

Jepulis, navalle ei  pääse.
Testasin tuon jokunen kuukausi sitten, Huippuvuorilta autopilotilla kohti pohjoista. Jossakin vaiheessa maisema muuttuu pelkäksi jäälakeudeksi (realistista, mutta itse asiassa scenery loppuu). Sitten kone ei enää lennäkkään kohti pohjoista vaan liukuu väkisin sivulle. Ei siis kaarra vaan liukuu kohti uutta suuntaa. En muista tarkkaan miten lähelle napaa pääsee, mutta jossain 85 asteen paikkeilla pohjoisessa alkoi tökkiä.
arttula
Former member
« Reply #2 on: 25.06.02, 08:17 »

Moikka

Joo, taitaa olla MS:n luoma rajoitus liikkumisvapaudellemme. Kokeilin siirtää Airbussia Mapview:ssä niin lähelle pohjoisnapaa, kuin mahdollista. Jossain vaiheessa (aivan kartan yläreunassa) tuli ilmoitus, jossa sanottiin suunnilleen "Latitude must be less or equal to 89 deg north or south...". Eli vaikuttaisi siltä, että koodaajilta on loppunut into kesken tuon featuren kohdalla  Undecided

Arttu
FIN1979
Former member
« Reply #3 on: 25.06.02, 08:21 »

Sitä minäkin ajattelin että M$ on jättänyt navan pois.

Harmi vaan sillä olisi ollut mukava lentää npole ISEC:n kautta. Eikös se hieman nopeuta kun lentää navan kautta esim RJAA - EGLL inRL ?

Jani
FIN1979
Former member
« Reply #4 on: 25.06.02, 11:24 »

[attachment deleted by admin]
FIN1979
Former member
« Reply #5 on: 25.06.02, 11:25 »

[attachment deleted by admin]
HN
Former member
« Reply #6 on: 25.06.02, 12:51 »

Harmi vaan sillä olisi ollut mukava lentää npole ISEC:n kautta. Eikös se hieman nopeuta kun lentää navan kautta esim RJAA - EGLL inRL ?

Itseasiassa se reitti kulkee pohjois-suomen yli  Wink
Juse
Former member
« Reply #7 on: 11.03.04, 21:39 »

Onko kukaan kokeillut FS2004 jokos seinä olis poistettu?
Esa
Former member
« Reply #8 on: 12.03.04, 04:53 »

Ei ole, 89 astetta on edelleen maksimi. Johtunee tavasta, jolla maailmankartta on mallinnettu. Ei onnistu napojen laskeminen.

Sen sijaan Etelämanner löytyy 2004:stä (sekin puuttui kokonaan 2002:sta), ja siellä on muutama mielenkiintoinen kenttäkin.
« Last Edit: 12.03.04, 04:54 by Esa Lehtismäki »
arttula
Former member
« Reply #9 on: 12.03.04, 05:01 »

Kyllä löytyi jo 2002:stakin. Minulla on muuten hyllyssä Etelämantereen AIP. Mukavaa luettavaa Grin

Arttu

Ei ole, 89 astetta on edelleen maksimi. Johtunee tavasta, jolla maailmankartta on mallinnettu. Ei onnistu napojen laskeminen.

Sen sijaan Etelämanner löytyy 2004:stä (sekin puuttui kokonaan 2002:sta), ja siellä on muutama mielenkiintoinen kenttäkin.
FIN1979
Former member
« Reply #10 on: 12.03.04, 08:08 »

25.06.02, 10:54

jopas wanhan threadin kaivoit esiiin  Shocked

Sas nähdä koska Mikro$ofta saa korjattua tuon Pohjois/Etelänapa bugin. Herrojen mielestä maa on edelleen litteä.

Jani
« Last Edit: 12.03.04, 08:09 by Jani Salo »
sasu
Former member
« Reply #11 on: 12.03.04, 10:05 »

Microsoft on todennäköisesti mukana salaliitossa, joka peittelee että napojen kautta pääsee maanpinnan alla olevaan toiseen maailmaan. Tästä maapallon sisäisestä maailmasta käsin isot liskot ohjailevat meidän elämäämme. Jotta emme yrittäisi vapautua tästä orjuudesta, on tuon toisen maailman olemassaolo pidettävä salassa, siksi lentosimulaattorikaan ei saa kannustaa ketään tutkimaan napa-alueita.

Jos alkaa naurattaa niin katsokaa vaikka täältä ja vaviskaa.

sasu
Janne Sinkkonen
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #12 on: 12.03.04, 10:15 »

Sas nähdä koska Mikro$ofta saa korjattua tuon Pohjois/Etelänapa bugin. Herrojen mielestä maa on edelleen litteä.

Niin kuin Esa sanoi, kyse on tosiaan tavasta jolla koko FS:n maailmankartta on rakennettu. Maailma on FS:ssä todellakin olennaisesti yksi suuri suorakulmio jossa pituus- ja leveyspiirit ovat yhdensuuntaiset. Tuota suorakulmiota sitten piirretään leveyssuunnassa venytettynä sen mukaan kuinka lähellä napoja kone kulloinkin on.

Pannukakkumaailman muuttaminen aidoksi pallogeometriaksi vaatisi koko scenerysysteemin täysremonttia ja ainakin minä odotan kauhulla sitä päivää.

seaandtr
Former member

Email
« Reply #13 on: 12.03.04, 12:05 »

Maailma on FS:ssä todellakin olennaisesti yksi suuri suorakulmio jossa pituus- ja leveyspiirit ovat yhdensuuntaiset.

Ei kait.  Wink Grin

Janne varmaan tarkoitti että pituupiirit ovat keskenään yhdensuuntaisia ja leveyspiirit kohtisuorassa näitä vasten.  Tietysti leveyspiiritkin ovat keskenään yhdensuuntaisia. LOL
« Last Edit: 12.03.04, 12:08 by Pekka Vitikainen »
SeppoHamalainen
Former member
« Reply #14 on: 12.03.04, 17:04 »

Niin kuin Esa sanoi, kyse on tosiaan tavasta jolla koko FS:n maailmankartta on rakennettu. Maailma on FS:ssä todellakin olennaisesti yksi suuri suorakulmio jossa pituus- ja leveyspiirit ovat yhdensuuntaiset. Tuota suorakulmiota sitten piirretään leveyssuunnassa venytettynä sen mukaan kuinka lähellä napoja kone kulloinkin on.

Pannukakkumaailman muuttaminen aidoksi pallogeometriaksi vaatisi koko scenerysysteemin täysremonttia ja ainakin minä odotan kauhulla sitä päivää.

Se saattaisi olla vaikeaa tehdä niin että koneet eivät alkaisi nousta avaruuteen jos nokkaa ei laskettaisi kokoajan hieman alemmas... En tiedä, arvaus vain.

Itse menin kyllä slewillä joskus lähelle pohjoisnapaa ja luulin siellä olevani, mutta sitten en enää päässytkään pois, edes slewaamalla?
Axu
Former member

Email
« Reply #15 on: 14.03.04, 16:19 »

Mä en ole lentäny 2002:dessa pohjoisnavalla,mut 2004 kylla olen.Ma lensin 747:mällä sen yli.Ei sielä mitaan seinää ollut,mut 2002:dessa se on varmaankin hyvin paljon mahdollista.
arttula
Former member
« Reply #16 on: 14.03.04, 16:22 »

Terve

Tuo pohjoisnavan puuttuminen johtuu tosiaan MS:n käyttämästä koordinaatistosta, joka ei ole muuttunut FS2004:ssä. Eli kyllä se pohjoisnapa puuttuu myös FS2004:stä. Oletko varma, ettei koneeni mennyt vain ihan napaa viistäen ?

Arttu

Mä en ole lentäny 2002:dessa pohjoisnavalla,mut 2004 kylla olen.Ma lensin 747:mällä sen yli.Ei sielä mitaan seinää ollut,mut 2002:dessa se on varmaankin hyvin paljon mahdollista.
SeppoHamalainen
Former member
« Reply #17 on: 14.03.04, 19:31 »

Todennäköisesti lensit piirroksen osoittamalla tavalla sivuttain.

Sillä kuulemma myös FS9:ssä tulee "seinä" vastaan.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1