FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 13:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Oikea matkalentokorkeus
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Oikea matkalentokorkeus  (Read 6060 times)
Kauko Lehtinen
Offline Offline

Posts: 803
Date Registered: 30.12.01

Oikea matkalentokorkeus
« on: 07.08.04, 15:54 »


Kun olen ATR:llä kohta pari kuukautta Suomea ja lähiulkomaita ristiin rastiin räpistellyt ja lentosuunnitelmia tehnyt tuli mieleen kysyä niiltä, jotka tietävät: mitä matkalentokorkeuksia lennoilla oikeasti käytetään esimerkiksi ATR:llä Kajaaniin tai Tallinnaa lennettäessä? Entä MD-80:llä vaikka Ouluun tai Joensuuhun?

Siksi kysyn, että tietäisin tehdä lentosuunnitelmat mahdollisimman totuudenmukaisesti. Saattaa olla jo käsitety aihe mutten haulla vastausta löytänyt.

Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #1 on: 07.08.04, 16:04 »

EFHK-EETN FL80
EETN-EFHK FL90

Kajaaniin.. En muista, mutta jotain pinnan 170-200 kieppeillä.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Kauko Lehtinen
Offline Offline

Posts: 803
Date Registered: 30.12.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #2 on: 07.08.04, 16:08 »

Kiitokset Sami, sinulta saa aina hyviä ja nopeita vastauksia. Tallinnanreissut olenkin sitten tehnyt jotakuinkin realistisesti. Sen sijaan Vaasaan, Kajaaniin ja Kuopioon olen lennellyt turhan matalalla FL 110 - 140 tienoilla. Otetaanpa huomioon vastaisuudessa.

Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #3 on: 07.08.04, 16:15 »

MD:llä Ouluun varmaankin FL310 tai 330.. Takas sit 320 tai 340 tjsp. Joensuuhun varmaan jotain 230 tai 250... Veikkauksia vain.
Kauko Lehtinen
Offline Offline

Posts: 803
Date Registered: 30.12.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #4 on: 08.08.04, 08:04 »

Kiitokset, Toni, sinullekin. Hainkin juuri suuruusluokkaa, joten arviosi ovat hyvinkin riittävän tarkkoja. Olen tähän asti suunnitellut lentämiseni turhan matalalle.

Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #5 on: 08.08.04, 08:23 »

Kiitokset, Toni, sinullekin. Hainkin juuri suuruusluokkaa, joten arviosi ovat hyvinkin riittävän tarkkoja. Olen tähän asti suunnitellut lentämiseni turhan matalalle.

Kyllä se kevyeenä nousee  Grin  mut jos esim johonkin Malagaan lentää niin siinä voi hyvin joutua aloittamaan pinnalta 320 tai ehkä jopa 300, ja sitten myöhemmin nousta korkeammalle  Wink
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #6 on: 08.08.04, 10:49 »

Ouluun MD:llä tarkka taitaa olla FL350 ja takas FL360. Kuopioon sitten FL250 ja takaisin FL260, nämä siis niitä MD:llä oikeassa elämässä käytettyjä korkeuksia.
« Last Edit: 08.08.04, 11:03 by Mika Mononen »
arzzi
Former member
Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #7 on: 09.08.04, 19:40 »

   *******************
  *EFHK - EFOU    FL290 *
  *EFOU - EFHK    FL310 *
  *******************
Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #8 on: 09.08.04, 19:47 »

  *******************
   *EFHK - EFOU    FL290 *
   *EFOU - EFHK    FL310 *
   *******************

EI kyllä tietääkseni näin matalalla ainakaan oikeassa elämässä lennetä...
« Last Edit: 09.08.04, 20:09 by Toni Tihleman »
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #9 on: 10.08.04, 04:51 »

  *******************
   *EFHK - EFOU    FL290 *
   *EFOU - EFHK    FL310 *
   *******************

Tuo FL310 ei edes sinänsä ole käypä, koska väylä UM857 on tuolle välille määrätty parillisella pinnalla lennettäväksi. Airbusilla EFHK EFOU on FL290 ja takaisin FL320.

EDIT: ja siis MD-80 -sarjan koneilla ne pinnat olivat FL350/FL340. Smiley

EDIT2: Jaa että tuhannes viesti tuli sit tässä.
« Last Edit: 10.08.04, 04:53 by Mika Mononen »
Mika Koso
Offline Offline

Posts: 1291
Date Registered: 06.07.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #10 on: 11.08.04, 11:49 »

Moi,

Quote
ja siis MD-80 -sarjan koneilla ne pinnat olivat FL350/FL340.

Yep, näin ainakin meikäläinen n. 2 1/2 vuotta taaksepäin.

Quote
Airbusilla EFHK EFOU on FL290 ja takaisin FL320

Juu, on sen verran säälittävä nousunopeus...varsinkin, kun verrataan A340 vs. B752 Grin A345 on sitten varmaan aivan eri tapaus Smiley Kun lensin joku aika sitten välin VTBD-EDDF Deutche Lufthansan A343:lla, niin kyllä oli säälittävä nousunopeus, mutta muuten kelpo kokemus Smiley

MD-11 triple-jet
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #11 on: 11.08.04, 13:33 »

Moi,Yep, näin ainakin meikäläinen n. 2 1/2 vuotta taaksepäin. Juu, on sen verran säälittävä nousunopeus...varsinkin, kun verrataan A340 vs. B752 Grin A345 on sitten varmaan aivan eri tapaus Smiley Kun lensin joku aika sitten välin VTBD-EDDF Deutche Lufthansan A343:lla, niin kyllä oli säälittävä nousunopeus, mutta muuten kelpo kokemus Smiley

Ja sit tuleekin mieleen että onko järkevää nousta bussilla tuota paljoakaan ylemmäs, koska johan siinä nousussa palaa sitä löpöä, ja kuitenkin kohta tullaan alas. Smiley
« Last Edit: 11.08.04, 13:35 by Mika Mononen »
arzzi
Former member
Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #12 on: 11.08.04, 16:13 »

DC9-45/50 ja MD80 koneet lentävät kylläkin EFHK-EFOU FL290 ja EFOU-EFHK FL310 (tai FL320 saatta sit olla).

Tämä tieto perustuu siihen, että olen Oulussa kuunnellut skanneria jo vuodesta 1990 tähän päivään saakka päivittäin Wink
« Last Edit: 11.08.04, 16:16 by Arto Virtanen »
Ville_Salminen
Former member
Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #13 on: 11.08.04, 16:34 »

DC9-45/50 ja MD80 koneet lentävät kylläkin EFHK-EFOU FL290 ja EFOU-EFHK FL310 (tai FL320 saatta sit olla).

Tämä tieto perustuu siihen, että olen Oulussa kuunnellut skanneria jo vuodesta 1990 tähän päivään saakka päivittäin Wink

Tai sitten tietosi ovat juurikin DC-9:n lentokorkeuksia, koska ne silloin -90 luvulla ovat varmaankin Ouluun paahtaneet, eikä RVSMstä ole ollut tietoakaan..

Ville
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #14 on: 11.08.04, 18:14 »

DC9-45/50 ja MD80 koneet lentävät kylläkin EFHK-EFOU FL290 ja EFOU-EFHK FL310 (tai FL320 saatta sit olla).

Tämä tieto perustuu siihen, että olen Oulussa kuunnellut skanneria jo vuodesta 1990 tähän päivään saakka päivittäin Wink

Joo no sinä itse voit käyttää vaikka mitä korkeutta, mutta nuo minun kertomani perustuvat tämänpäivän tietoihin.
Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #15 on: 13.08.04, 16:04 »

Tarkistin tuosta ns."varmasta lähteestä", eli FL350 ja 360 sitten takaisinpäin. Tietysti noista voidaan poiketa esim. säätilan mukaan, mutta noilla pinnoilla lentosuunnitelmat on tehty.

Edit: Ouluun siis ja M80.
« Last Edit: 13.08.04, 16:06 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
EKAEFKU
Former member
Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #16 on: 17.08.04, 15:44 »

Moi!

Näistä lentopinnoista on ollut aika paljon epätietoisuutta. Olisikohan joku viisas ja vähemmän kiireinen puuhamies valmis tekemään tuollaista "suositeltavat lentopinnat" luetteloa koneittain jos ei muualle niin ainakin lentäjien alueelle.

Soitin kuitenkin seuraaviin lennonjohtoihin ja sain seuraavat lentopinnat:
EFKU:
ATR EFHK-EFKU 170
ATR EFKU-EFHK 160
MD-80 EFHK-EFKU 290
MD-80 EFKU-EFHK 260
A320 EFHK EFKU 250
A320 EFKU-EFHK 260

EFJO:
ATR EFHK-EFJO 170
ATR EFJO-EFHK 160
MD-80 EFHK-EFJO 290
MD-80 EFJO-EFHK 300

EFJY:
ATR EFHK-EFJY 150
ATR EFJY-EFHK 160
MD-80 EFHK-EFJY 210
MD-80 EFJY-EFHK 220

Tässä alustavaa listaa. Kaikissa lennonjohdoissa painotettiin koneen painon ja sään osuutta lentopintoihin mutta nämä sieltä kuitenkin sain. Kaikille lennonjohtajille suurkiitos äärettömän ystävällisestä palvelusta (spesiaalit Ristolle EFKU:n torniin) Kuopion osalta olen kuunnellut selvityksia skannerilla joten voin vahvistaa EFKU:n tiedot paikkaansa pitäviksi.
Tosin poikkeukset vahvistavat säännön kun normaalilla reitillä ollut MD tempaisi EFKU:lta yhdeksässä minuutissa lentopinnalle 320.
juhasaastamoinen
Former member
Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #17 on: 18.08.04, 18:53 »

Hienoa Eero!  Cheesy

Tuollainen lista tulisi varmasti tarpeeseen!


Junnu

P.S. Kyllä tuollaisesta hommasta pitää jo karmaa tiputtaa!   Grin
Mika Koso
Offline Offline

Posts: 1291
Date Registered: 06.07.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #18 on: 18.08.04, 19:29 »

Moi,

Niin siis, kyllähän koneen paino vaikuttaa paljon lentokorkeuden valinnassa...varsinkin pitkillä lennoilla. Nuo lentopinnat kuitenkin vaikuttavat oikeilta Suomen oloissa lennettäessä. Euroopan mittakaavassa B757:llä lentokorkeudet FL340-FL400 ovat kaikki hyviä riippuen painosta ja säästä.

MD-11 triple-jet
Kauko Lehtinen
Offline Offline

Posts: 803
Date Registered: 30.12.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #19 on: 19.08.04, 06:55 »

Moi!

Näistä lentopinnoista on ollut aika paljon epätietoisuutta. Olisikohan joku viisas ja vähemmän kiireinen puuhamies valmis tekemään tuollaista "suositeltavat lentopinnat" luetteloa koneittain jos ei muualle niin ainakin lentäjien alueelle.
....

Tässä alustavaa listaa. Kaikissa lennonjohdoissa painotettiin koneen painon ja sään osuutta lentopintoihin mutta nämä sieltä kuitenkin sain. Kaikille lennonjohtajille suurkiitos äärettömän ystävällisestä palvelusta (spesiaalit Ristolle EFKU:n torniin) Kuopion osalta olen kuunnellut selvityksia skannerilla joten voin vahvistaa EFKU:n tiedot paikkaansa pitäviksi.


Kysymyksentekijänä kiitän karmaisevasti vaivannäöstäsi!

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1