FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.12.17, 05:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Oikea matkalentokorkeus
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Oikea matkalentokorkeus  (Read 6061 times)
nikke72
Former member
Re: Oikea matkalentokorkeus
« Reply #20 on: 14.11.06, 06:54 »

Mahtaako kellään olla tiedossa mitä lentopintoja Blue1:n Avrot käyttävät vakioreiteillään esimerkiksi Kuopioon, Ouluun ja Osloon? Maksimi lentokorkeus ilmeisesti tuolla Avrolla on FL350?

Nikke

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Oikea matkalentokorkeus
« Reply #21 on: 14.11.06, 13:56 »

MOI!

Miten nuo pinnat lasketaan?

Killerhangar
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: Oikea matkalentokorkeus
« Reply #22 on: 16.11.06, 13:54 »

Moro!

Tässä hieman pilkunviilausta:

Lentopinnoista puhutaan kun korkeusmittariin on valittu standardi paineasetus (QNE) eli 1013 mbar. Jos siis korkeusmittari näyttää 7000ft ja asetus on QNE, niin ollaan lentopinnalla FL70.

Jos taas korkeusmittariin on asetettu lentopaikan vallitseva ilmanpaine (QNH), niin lentokorkeusmittarin näyttäessa 7000ft on lentokorkeus tuon verran keskimääräisen merenpinnan yläpuolella. Tälläin puhutaan lentokorkeuksista jalkoina, ei lentopintoina.

Valittaessa QFE-asetus, mittari näyttää koneen korkeuden verrattuna lentokentän korkeuteen. Tässäkin tapauksessa puhutaan lentokorkeuksista, ei pinnoista.

En itsekään ymmärtänyt Wink

-Timo           

Kuva:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 16.11.06, 14:16 by Timo Pöntinen »
Toni Matkaselkä
Offline Offline

Posts: 104
Date Registered: 05.07.01

Re:Oikea matkalentokorkeus
« Reply #23 on: 22.11.06, 15:20 »

DC9-45/50 ja MD80 koneet lentävät kylläkin EFHK-EFOU FL290 ja EFOU-EFHK FL310 (tai FL320 saatta sit olla).

Tämä tieto perustuu siihen, että olen Oulussa kuunnellut skanneria jo vuodesta 1990 tähän päivään saakka päivittäin Wink

Kyllä minäkin olisin pitänyt noita Arton ilmoittamia lentopintoja oikeina, muuten paitsi paluulennon osalta, jonka tilalle olisin laittanut FL300. Olen itse myös kuunnellut skanneria pari vuotta sitten melko tiuhaankin, joten nuo pinnat perustuu tuolloin kuultuihin tornin ja aluelennonjohdon selvityksiin. Ja samoja pintoja käytti myös A320-sarjan koneet! Tieten joskus lentäjä saattoi pyytää korkeammalle perustelleen esim. koneen olevan sillä kertaa niin kevyt. Mutta kai sitä on nyt vaan todettava, että on jäsähtäny jollekki kivikaudelle, ku on näin pahasti tippunu pois kärryiltä. Ois varmaan aika vääntää taas skanneri päälle!  Smiley

Toni Matkaselkä
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1