Oikea matkalentokorkeus

<< < (5/5)

nikke72:
Mahtaako kellään olla tiedossa mitä lentopintoja Blue1:n Avrot käyttävät vakioreiteillään esimerkiksi Kuopioon, Ouluun ja Osloon? Maksimi lentokorkeus ilmeisesti tuolla Avrolla on FL350?

Nikke

Miksu:
MOI!

Miten nuo pinnat lasketaan?

TimoP:
Moro!

Tässä hieman pilkunviilausta:

Lentopinnoista puhutaan kun korkeusmittariin on valittu standardi paineasetus (QNE) eli 1013 mbar. Jos siis korkeusmittari näyttää 7000ft ja asetus on QNE, niin ollaan lentopinnalla FL70.

Jos taas korkeusmittariin on asetettu lentopaikan vallitseva ilmanpaine (QNH), niin lentokorkeusmittarin näyttäessa 7000ft on lentokorkeus tuon verran keskimääräisen merenpinnan yläpuolella. Tälläin puhutaan lentokorkeuksista jalkoina, ei lentopintoina.

Valittaessa QFE-asetus, mittari näyttää koneen korkeuden verrattuna lentokentän korkeuteen. Tässäkin tapauksessa puhutaan lentokorkeuksista, ei pinnoista.

En itsekään ymmärtänyt

-Timo           

Kuva:

[ Attachment not found - or removed ]

665:

DC9-45/50 ja MD80 koneet lentävät kylläkin EFHK-EFOU FL290 ja EFOU-EFHK FL310 (tai FL320 saatta sit olla).

Tämä tieto perustuu siihen, että olen Oulussa kuunnellut skanneria jo vuodesta 1990 tähän päivään saakka päivittäin

Kyllä minäkin olisin pitänyt noita Arton ilmoittamia lentopintoja oikeina, muuten paitsi paluulennon osalta, jonka tilalle olisin laittanut FL300. Olen itse myös kuunnellut skanneria pari vuotta sitten melko tiuhaankin, joten nuo pinnat perustuu tuolloin kuultuihin tornin ja aluelennonjohdon selvityksiin. Ja samoja pintoja käytti myös A320-sarjan koneet! Tieten joskus lentäjä saattoi pyytää korkeammalle perustelleen esim. koneen olevan sillä kertaa niin kevyt. Mutta kai sitä on nyt vaan todettava, että on jäsähtäny jollekki kivikaudelle, ku on näin pahasti tippunu pois kärryiltä. Ois varmaan aika vääntää taas skanneri päälle! 

Navigation

Up one level

Previous page