FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.07.18, 02:01

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Reply Print
Author Topic: Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!  (Read 18942 times)
Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #60 on: 05.11.04, 19:36 »

Tervehdys

Olisiko mahdollista saada tänne jonkilainen lyhyt oppimäärä tuosta FMC:stä. Manuaalia olen yrittänyt opiskella mutta kun tuo minun englanti  Cry

t: Kimmo
Niin tosiaan olisi kiva saada joku på finska manuaali.. Kyllä minulla perus enklanti menee, mutta näissä teksteissä kun käytetään näitä hienoja "ilmailu-termejä"  Tongue niissä on vielä vähän puutteita..
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #61 on: 06.11.04, 11:39 »

Niin tosiaan olisi kiva saada joku på finska manuaali.. Kyllä minulla perus enklanti menee, mutta näissä teksteissä kun käytetään näitä hienoja "ilmailu-termejä"  Tongue niissä on vielä vähän puutteita..

Vaikea uskoa että kellään riittää mielenkiintoa alkaa suomentamaan tuota manuaalia koska aika harva sitä suomennosta tarvitsee. Sen sijaan ei muuta kun leikkimään vaan sen fmc:n kanssa manuaali ja sanakirja pöydällä, kyllä se siitä!  Wink Sitten jos ihan toivottomaksi menee niin voi kysyä vinkkiä esim. täältä.


Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #62 on: 06.11.04, 23:01 »

moi

Nyt on ATR-72-500  tyypitetty. On siinä kyllä mukava kone. Täytynee huomenna perehtyä koneeseen enemmän ja sitten ehkä vasta ensi viikola MCDU:n... Sen verran monimutkaiselta tuo näytti. Manuaaliin en ole koskenutkaan. Ehkä sitten kun tulee ongelma eteen Grin

edit: Nyt on Service Pack1 Beta julkaistu http://atr.flight1.net/atr_builds.asp

Quote
Fixed issues:
- Nav Data conversion caused multiple CTD errors
- Fixed a problem in MCDU VNAV display which could cause CTD errors
- Fixed vertical flight director bar for backcourse mode
- Fixed vertical flight director bar for go around mode
- Fixed radio tuning
- Fixed drawing of DIRECT legs on the EHSI map display
- Route discontinuities and empty waypoints can't be selected on the LEGS page anymore
- Fixed ETA calculation on RTE DATA page
- Moved the splash window to the upper left corner (so it doesn't block the FS dialogs anymore)
- Fixed AP mode annunciations in EFIS composite mode
- Changed German text to English text in the ATR reference file
- Fixed Wing View Only aircraft model to remove a transparency issue around the engine
- Fixed a couple minor issues that affected Text-o-Matic and the Configuration Manager.
- Updated the sound.cfg to re-reference a wav file to the correct one (autopilot).

Added features:
- Fade in/out effect for main EFIS displays


Jani
« Last Edit: 06.11.04, 23:13 by Jani Salo »

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #63 on: 07.11.04, 21:23 »

moi

Nyt on meikäläisellä pientä ongelma tuon Gust Lockin kanssa. Olen yritäänyt ottaa sen pois manuaalissa annettujen ohjeiden perusteella mutta en saanut mitään sinistä valoa syttymään overhead paneelissa Hydrauliikassa.

Kokeilin mennä myös chekkilistojen kanssa tuon läpi mutta aina jymähdän siihen Gust Lockin poisto kohtaan. Saako sitä Pedestaalissa sijaitsevaa gust lock vipua siirrettyä mitenkään manuaalisesti pois että saisin take off powerin ilman erillistä säätöä ?

Pitänee vielä tuota manuaalia tutkia mutta vaikka tein sen ohjeiden mukaan ei minulla syttynyt sinistä valoa sinne hydrauliikka osioon vaan ne kolme nappia olivat joko OFF asennossa tai mustana.

Olisko tuosta gust lockin poistosta jotain kuvitettua step by step ohjetta saatavilla. Manuaalissa tuo kun on vain kirjoitettuna.

Vielä näin ATR aloittelijana käynnistän moottorit CTRL+E näppäin komennolla  Embarrassed

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #64 on: 07.11.04, 22:08 »

manuaalissa annettujen ohjeiden perusteella mutta en saanut mitään sinistä valoa syttymään overhead paneelissa Hydrauliikassa.

Mitä sinistä valoa...? (=minne tarkalleen)

Quote
Kokeilin mennä myös chekkilistojen kanssa tuon läpi mutta aina jymähdän siihen Gust Lockin poisto kohtaan. Saako sitä Pedestaalissa sijaitsevaa gust lock vipua siirrettyä mitenkään

Sen saa pois kun klikkaat siitä kaasuvipupaneelista sen ylälaidassa olevaa tummaa laatikkoa. Näin muistaakseni...


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Tero Lähdesmäki
Offline Offline

Posts: 3222
Date Registered: 06.04.02

WWW
Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #65 on: 08.11.04, 06:36 »


Nyt on meikäläisellä pientä ongelma tuon Gust Lockin kanssa.


Ja muista katsoa tarkasti se, milloin se on POIS päältä. Minä kompastuin aluksi siihen kun liian innokkaana näpyttelin niitä vipuja. Sehän siis on defaultisti PÄÄLLÄ, vaikka checklistissä se vielä käsketään laittamaan päälle.

Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #66 on: 08.11.04, 11:15 »

Tuli muuten mieleen että täytyy kiittää politiikkaa kun Euro vs. USD on sitä mitä se nyt on. Tulee aika paljon halvemmaksi meille ostaa noita lisäosia euroilla kuin jos esim. Britit niitä ostavat punnilla.

Katsoin juuri tiliotettani ja tuo F1 ATR maksoi vain 28€ Smiley Toivottavasti euron kurssi nousee vielä dollariin nähden.

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #67 on: 08.11.04, 11:39 »

moi

Laitanpa tässä shotin ongelmastani.

[ Attachment removed / expired ]

Elikkä tuo Gust Lock pitäisi saada pois päältä. Motit ovat käynnissä. Olen tehnyt sen ohjeiden mukaisesti mutta ei vain toimi.

* AUX HYD PUMP
 - Ready : VALO EI SYTY vaikka painan sitä nappia...

* Retard PL : OK

* Prop Brake Off : OK

* Auto asento Pedestaalissa : OK

Noin olen siis tehnyt mutta missä vika kun tuo sinen valo ei sity siihen alimpaan kohtaan jonka olen ympyröinyt tuossa kuvassa ??

Helppiä kaivataan. Muuten joutuu aina aloittamaan lennot moottorit käynnissä Tongue

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15347
Date Registered: 03.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #68 on: 08.11.04, 12:08 »

Gust lockkiin ei liity nuo asiat oikeastaan mitenkään...... Ettet nyt sekoita Prop Brakeen?

Gust lock, eli ohjainten lukko, on tuo keltaraitainen vipu tuossa kaasuvipujen yläpuolella.

Ja Prop Brakeakaan et koneen käynnistykseen tarvitse, ellet jostain syystä halua käynnistää konetta niin että kakkosmoottori on käynnissä potkuri pysähtyneenä. mutta normaalisti noin ei tehdä koskaan..


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #69 on: 08.11.04, 12:17 »

Gust lockkiin ei liity nuo asiat oikeastaan mitenkään...... Ettet nyt sekoita Prop Brakeen?

Gust lock, eli ohjainten lukko, on tuo keltaraitainen vipu tuossa kaasuvipujen yläpuolella.

Ja Prop Brakeakaan et koneen käynnistykseen tarvitse, ellet jostain syystä halua käynnistää konetta niin että kakkosmoottori on käynnissä potkuri pysähtyneenä. mutta normaalisti noin ei tehdä koskaan..

Näköjään olen sen Prop Brakeen sekoittanut. Luulinkin että tuo Gust Lock liittyy siihen Prop Brakeen jotenkin.

Mitenkäs siis saan tuon Gust Lockin vapautettua sinne ylös asti että saan täydet kaasut Moottorien käynnistettyä ??

Before Takeoff Check Listin alussa siis lukee tuo GUST LOCK.... RELEASE.

Miten sen saisi helpoimmin vapautettua ?

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #70 on: 08.11.04, 12:24 »

Miten sen saisi helpoimmin vapautettua ?

RTFM  Grin

No ei vaan, tuossa nuolen merkkaamassa paikassa on sen gust lockin clickspotti. Se piti laittaa vähän sivuun, kun muuten se olisi häirinnyt noiden kaasujen toimintaa...

[ Attachment removed / expired ]

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #71 on: 08.11.04, 12:49 »

moi

Katos perskuta. Olenkin painanut ihan vääriä nappeja koko ajan Tongue Täytynee kai lukea se manuaali jossain vaiheesa kokonaan läpi. Siinä kun muistaakseni luki vain että: "Realeasing Gust Lock is very important" Grin

Noh nytten se sitten selvisi mistä sen saa vapautettua Smiley Kiitos Mikko.

Pähkäilin eilen illalla tuota monta tuntia. Onneksi se nyt sitten sai selville.

Försti on exs hävittäjä pilotti ja halusi kokeilla kuinka selkälento onnistuu Atikalla Grin
[ Attachment removed / expired ]

... hyvinhän se...

Enpä ole näin paljon joutunut opiskelemaan koneen toimintoja sitten PMDG:n 737NG Smiley

Jani
« Last Edit: 08.11.04, 12:50 by Jani Salo »

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #72 on: 08.11.04, 14:31 »

No ei vaan, tuossa nuolen merkkaamassa paikassa on sen gust lockin clickspotti.

Et sitten viitsinyt ihan käsivaralta tuhertaa sitä nuolta? Grin

Tapsa Tulisalo
Offline Offline

Posts: 728
Date Registered: 13.12.02

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #73 on: 08.11.04, 20:30 »

Et sitten viitsinyt ihan käsivaralta tuhertaa sitä nuolta? Grin

Tuo nuoli on varmasti payware  Grin

Laihian yllä variksekki lentää ylösalaasin - ku ei ne viitti kattella sitä kurjuutta!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #74 on: 09.11.04, 09:59 »

Et sitten viitsinyt ihan käsivaralta tuhertaa sitä nuolta? Grin

No kun se tulee PSP:ssä nopeammin tuommoinen nuoli, kuin jos itse piirtäisi kolme viivaa Tongue


PS: Lopullinen Service Pack 1 on nyt imuroitavissa: http://atr.flight1.net/atr_downloads.asp

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #75 on: 09.11.04, 13:08 »

No kun se tulee PSP:ssä nopeammin tuommoinen nuoli, kuin jos itse piirtäisi kolme viivaa Tongue


PS: Lopullinen Service Pack 1 on nyt imuroitavissa: http://atr.flight1.net/atr_downloads.asp

Voiko tuon lopullisen SP1:n imuroida ja installoida jos on jo installoinut SP1 Betan ?? Vaikuttaako tuo siihen mitenkään ?

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #76 on: 09.11.04, 13:17 »

Voiko tuon lopullisen SP1:n imuroida ja installoida jos on jo installoinut SP1 Betan ?? Vaikuttaako tuo siihen mitenkään ?

Jani
No ainakin foorumilla kirjoitettiin että tuo pitää asentaa vaikka olisikin jo beta asennettu..
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #77 on: 09.11.04, 21:27 »

Suomalaiset ATR:n ostaneet (ja Mikko) ovat varmasti kokeilleet Aeron lentoja Tallinnan ja Vantaan välillä. Ilmaan päästyä Vantaalta olen yrittänyt valita EETN:n kiitoradan ja starin DEP/ARR -valikosta, mutta yritys päätyy aina f1atr.gau :n kaatumiseen mitä tahansa EESTIltä tapahtuvaa lähestymistä painaessa. Miten muilla?

Toistaiseksi jokainen lento jolla olen käyttänyt GNSS:ää on päätynyt saman gaugen kaatumiseen, oli sitten kyseessä Suomi tai Karibia. Harmittaa.

Olisikohan Navdatassa sitten edelleen jotain mätää, SP1 on nimittäin asennettu ja vielä kokonaan uuden atr-asennuksen päälle.

En vielä viitsinyt postata F1:n omalle foorumille koska siellä näyttää SP1:n julkaisun jälkeen ilmestyneen tuota CTD-threadia ihan tarpeeksi. Toivottavasti tekijöillä hermo pitää..

seabas
Former member
Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #78 on: 09.11.04, 21:34 »

Suomalaiset ATR:n ostaneet (ja Mikko) ovat varmasti kokeilleet Aeron lentoja Tallinnan ja Vantaan välillä. Ilmaan päästyä Vantaalta olen yrittänyt valita EETN:n kiitoradan ja starin DEP/ARR -valikosta, mutta yritys päätyy aina f1atr.gau :n kaatumiseen mitä tahansa EESTIltä tapahtuvaa lähestymistä painaessa. Miten muilla?

Sama juttu. En ole muita reittejä vielä sahannut mutta tosiaan kun valitsee EESTI:ltä alkavan SID:n niin tulee CTD.

Sami lennättekö muuten SID:t aina ilman LNAV:ia ? Mitenkä STAR:ien laita? Eikös ollutkin niin että ATR72:n laitteisto ei ole RNAV kelpuutettu (päteekö myös -500 sarjaan), jolloin ainakaan RNAV SID:ejä ja RNAV transitioita ei ole lupa lentää?
petepawn
Former member
Re:Flight1 ATR-72-500 Julkaistu !!!!!
« Reply #79 on: 09.11.04, 22:10 »

Kimmo!

Ehkä asennuksessasi tms. on sitten jotain pielessä. Olen lentänyt kymmenkunta lentoa ympäri Eurooppaa (jopa verkossa) sp1betalla ( sp1 on jo ladattu mutta ei asennettu) ja tämä kone on ollut harvinaisen vakaa, vaikka syökin tehoja (ymmärrettävästi). Ainoa kaatumiseni tuli heti aloitettuani simun (LOWI GAP) ennenkuin edes ehdin napsauttaa mitään.. (syy tod.näk se että taisi olla 3. tai 4. simun käynnistys ilman tietokoneen boottausta).

Käypä lukemassa (ja kirjoittamassa) ATR:n omaa foorumia.
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1