FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.08.18, 12:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mitä riviä pitää muuttaa?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mitä riviä pitää muuttaa?  (Read 1013 times)
Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Mitä riviä pitää muuttaa?
« on: 14.11.04, 16:05 »

Mitä pitäisi tehdä, jotta voisin aina esim. MD-11:ta nousta aina tietyltä radalta (22R) enkä siltä minne muut koneet ohjataan..

EDIT: Anteeksi todella huonosti muotoiltu kysymykseni. Elikkä
tarkoitin rataa minne default lennonjohto ohjaa minut kun lennän MD-11:ta. Varmaan jotain voisi aircraft.cfg:stä muuttaa..
« Last Edit: 15.11.04, 15:53 by Lauri Lahtinen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #1 on: 14.11.04, 16:10 »

Siis täh? Nyt meni kyllä ainakin minulta yli hilseen tuo kysymys...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13583
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #2 on: 14.11.04, 16:14 »

Mitä pitäisi tehdä, jotta voisin aina esim. MD-11:ta nousta aina tietyltä radalta (22R) enkä siltä minne muut koneet ohjataan..

Laita tuo tilanne oletuslennoksi. Aina kun avaat simun ja lataat kentän, niin sitten tuo tilanne tulee.

Edit: Ei siinä mitään rivejä tarvitse muutella.
« Last Edit: 14.11.04, 16:14 by Ilkka Portti »



                                       www.flyfinland.fi
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #3 on: 15.11.04, 05:06 »

Varmaankin kyse on siitä mihin se simun lennonjohto määrää.. AFCADilla voisi ehkä tehdä 22R:sta oletuskiitotien..? Mutta joku joka tietää paremmin varmaan korjaa jos olen väärässä.

//Tuomas

Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #4 on: 15.11.04, 05:10 »

Moi!

Minusta se lähtökiitorata määräytyy tuulen perusteella, ja koneethan nousevat vasta tuuleen. Elikkä jos haluat nousta 22R niin määritä sää asetuksista tuulen puhaltava suunnasta 90. Muuten en kyllä osaa auttaa.

Oranki
Former member
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #5 on: 15.11.04, 06:02 »

Moi!

Minusta se lähtökiitorata määräytyy tuulen perusteella, ja koneethan nousevat vasta tuuleen.

Niin, mutta FS:n lennonjohtajilla ei ole tuosta tietoakaan  Wink
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #6 on: 15.11.04, 06:53 »

Niin, mutta FS:n lennonjohtajilla ei ole tuosta tietoakaan  Wink

Jaa kuinka niin? En minä ainakaan muista yhtään tapausta, että olisi myötätuuleen noustu / laskeuduttu.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #7 on: 15.11.04, 08:34 »

Niin joo, nyt toivottavasti tajuan. Eli siis kysyt, että miten saat esimerkiksi AI MD-11:t lähtemään aina 22R:ltä? Nuo tuota ei tietenkään pysty määrittämään, että MD-11:t lähtisivät aina tuolta, mutta muut koneet voisivat käyttää muitakin ratoja, koska konekohtaisesti tuota ei voi hoitaa. Mutta jos haluat, että kaikki koneet lähtevät 22R/04L:ltä, sun pitää sulkea/avata AFCADista kiitotiet tietyllä tavalla. Esimerkiksi minulla on EFHK:n kiitotiet määritelty silleen, että 22R/04L on aina vain nousevien käytössä, 22L/04R vain laskevien käytössä ja 33/15 ei ole käytössä ollenkaan...

22R / 04L = Closed for landing
22L / 04R = Closed for takeoff
33 / 15 = Closed for landing & Closed for takeoff

Tuo oli pakko sulkea liikenteeltä kokonaan tuo 33/15, koska muuten koneet käyttivät poikkeuksetta sitä nousuun, tuulioloista riippumatta. Ja tuo tapahtui ilmeisesti siksi, että tuolle 33/15:lle on lyhempi rullausmatka, kuin 22R/04L:lle, joten koneet käyttivät mieluummin sitä, vaikka tuuli olisi ollut suunntasta 40 jne. 22L/04R oli kyllä laskevien käytössä, jos tuuli antoi siihen aihetta, mutta 22R/04L:ää ei saanut lähtevien käyttöön muuten kuin sulkemalla 33/15 kokonaan. Tuo ei aina ole kaikkein järkevin tuo FS:n kiitotienvalintalogiikka...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #8 on: 15.11.04, 09:05 »

Jaa siis useampikiitorataisella kentällä lähettävät sivuvastaiseen, vaikka suorempaan vastatuuleenkin pääsisi? Okei. Minä ajattelin yksikiitorataisen laskusuuntaa, siinä kyllä pienikin tuulenvire riittää liikennesuunnan perusteeksi, mikä on joskus harmillista kentällä, jossa toinen suunta on selvästi parempi.

Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #9 on: 15.11.04, 15:54 »

Ja toiseen kertaan jotta huomaisitte lukea..  Tongue

Anteeksi todella huonosti muotoiltu kysymykseni. Elikkä
tarkoitin rataa minne default lennonjohto ohjaa minut kun lennän MD-11:ta. Varmaan jotain voisi aircraft.cfg:stä muuttaa..
Olli Jaarinen
Offline Offline

Posts: 513
Date Registered: 04.07.01

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #10 on: 15.11.04, 15:57 »

Tuo oli pakko sulkea liikenteeltä kokonaan tuo 33/15, koska muuten koneet käyttivät poikkeuksetta sitä nousuun, tuulioloista riippumatta. Ja tuo tapahtui ilmeisesti siksi, että tuolle 33/15:lle on lyhempi rullausmatka, kuin 22R/04L:lle, joten koneet käyttivät mieluummin sitä, vaikka tuuli olisi ollut suunntasta 40 jne. 22L/04R oli kyllä laskevien käytössä, jos tuuli antoi siihen aihetta, mutta 22R/04L:ää ei saanut lähtevien käyttöön muuten kuin sulkemalla 33/15 kokonaan. Tuo ei aina ole kaikkein järkevin tuo FS:n kiitotienvalintalogiikka...

Mulla jeesasi kun asettelin ne kiitoradat toiseen järjestykseen AFCADissa, eli ensin 1. ja 3. kiitotiet ja sitten 15/33. Tarvittaessa käyttävät nyt myös sivukiitsaa mutta muuten lähinnä 22/04:ia

blue skies
-- Olli
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #11 on: 15.11.04, 15:58 »

Ja toiseen kertaan jotta huomaisitte lukea..  Tongue

Anteeksi todella huonosti muotoiltu kysymykseni. Elikkä
tarkoitin rataa minne default lennonjohto ohjaa minut kun lennän MD-11:ta. Varmaan jotain voisi aircraft.cfg:stä muuttaa..

Tuo sama AI-liikennejuttu, minkä selostin tuossa aiemmassa viestissäni, pätee myös tähän tapaukseen. Muuta keinoa ei ole, eikä tätäkään pysty määrittämään konekohtaisesti...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #12 on: 15.11.04, 15:59 »

Tuo sama AI-liikennejuttu, minkä selostin tuossa aiemmassa viestissäni, pätee myös tähän tapaukseen. Muuta keinoa ei ole, eikä tätäkään pysty määrittämään konekohtaisesti...
Ok, eiköhän tämä ole sitten selvä. Ajattelin vain kun siellä on niitä rivejä missä käsitellään kaikkia ATC_ juttuja. No kiitokset Maliniemelle ja karmaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #13 on: 15.11.04, 16:08 »

Ok, eiköhän tämä ole sitten selvä. Ajattelin vain kun siellä on niitä rivejä missä käsitellään kaikkia ATC_ juttuja. No kiitokset Maliniemelle ja karmaa.

Juu, niillä ATC_ jutskilla ei voi tuollaiseen vaikuttaa. Niillä määritetään vain seuraavat asiat:

atc_id=N747    ---> ATC:n radiokutsussa käyttämä koneen rekisteritunnus (ei käytössä, jos käytetään "callsignia")
atc_airline=New Zealand   ---> ATC:n radiokutsussa käyttämä lentoyhtiönimi
atc_flight_number=1123  ---> ATC:n radiokutsussa käyttämä lennon numero
atc_heavy=1  ---> Onko radiokutsussa Heavy-etuliite
atc_parking_types=GATE ---> Koneen käyttämä parkkipaikkatyyppi
atc_parking_codes=ANZ ---> Parkkikoodi, eli tämä 747 menee ensisijaisesti portille, jolle on määritetty AFCADissa parkkikoodi ANZ

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #14 on: 15.11.04, 16:41 »

Mulla jeesasi kun asettelin ne kiitoradat toiseen järjestykseen AFCADissa, eli ensin 1. ja 3. kiitotiet ja sitten 15/33. Tarvittaessa käyttävät nyt myös sivukiitsaa mutta muuten lähinnä 22/04:ia

blue skies
-- Olli

No höh. Yritin tuota, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Pystytkö pistämään vaikka screenshotit AFCADista noiden kiitoteiden asetuksista? Siis miten ne sulla on...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olli Jaarinen
Offline Offline

Posts: 513
Date Registered: 04.07.01

Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #15 on: 15.11.04, 17:55 »

No niin...

mä suoritin vähän empiirisiä kokeita. Tuo tilanne ei vissiin olekaan niin yksinkertainen. Mulla on siis radat järkätty näin:

4R/22L
4L/22R
15/33

Lisäksi olen sulkenut nousuilta radat 4L ja 15 sekä laskuilta 33 ja 22R. Idea on siis tässä saada radalta 15 nouseva liikenne pois sekä se ettei tarttis rullata radalle 4L nousua varten eikä sieltä huitsin kuusesta (22R loppupää) terminaaleille (renkaat kuluu!!111)

Joo, hyvin toimii, eli nökötettäessä portilla 19 nollasäällä torni ohjaa lähtevät radalle 4R. Kokeilin laittaa tuuleksi 222/16kt, jolloin torni, edelleen, jatkoi ohjaamista radalle 4R. Kokeilin ottaa heti perään real world weatherin (234/9kt) ja kas kummaa, tolppa alkoi ohjata koneita radalle 22L. Elikkäs ilmeisesti käsin asetettu sää ei tarkoita simulle juur mittään, mutta rww:n kanssa pelitti ok.. ota tästä nyt sit selvää.

EDIT: No niin, se siitä pätemisestä... Lufthansan päivävuoro Düsselistä (B744) laskeutui juuri (tukkien koko muun liikenteen), taxi to general aviation parking... homma svengaa kuin hirvi. Takaisin sorvin ääreen.

blue skies,
-- Olli
« Last Edit: 15.11.04, 18:22 by Olli Jaarinen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Mitä riviä pitää muuttaa?
« Reply #16 on: 15.11.04, 19:24 »

Just. Mä taas haluan nousevan liikenteen 04L/22R:lle Me tuota testailtiin Hanneksen kanssa eri asetuksilla, ja ainoa keino saada lähtevät koneet menemään 04L/22R:lle on sulkea tuo 15/33 liikenteeltä kokonaan... Eli simu haluaa ajatella, että esim tuulella 220/16 kiitotie 15 on startille parempi lyhyemmän rullausmatkan vuoksi. 04R/22L on siis suljettu nousevilta... Pitää tyytyä tuohon...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1