FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.07.17, 08:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  FSNSquad (Moderators: Jari Varje, Harri Lonnqvist)
| | |-+  Koneiden tunnistus
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Koneiden tunnistus  (Read 779 times)
Tapsa Tulisalo
Offline Offline

Posts: 728
Date Registered: 13.12.02

Koneiden tunnistus
« on: 28.11.04, 15:46 »

Kauanko täällä on harjoiteltu taisteluja ikonien kanssa  Shocked  Ilman niitä kyllä täytyy päästä melko lähelle, että tällä koulutuksella tuntee vauhdissa vilahtavat ampiaiset toisistaan. Useimmiten ei uskalla vetää liipasimesta  Tongue  Ja sitten sitä onkin jo tontissa. Minä kyllä tulen pahasti jälkijunassa - tai sitten ei vain refleksist pelaa  Grin

PS: Nyt minä olen selvittänyt tuon radio-ongelman. Se vain lyö jostakin syystä mikin input-asetukset nollille kun sammuttaa PC:n. Ne täytyy säätää ja varmistaa joka kerta. Ainakin Ollille kuului oikeilla säädöillä eilen hyvin.

Laihian yllä variksekki lentää ylösalaasin - ku ei ne viitti kattella sitä kurjuutta!
Martti Kujansuu
Offline Offline

Posts: 4880
Date Registered: 01.01.03

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #1 on: 28.11.04, 16:05 »

Kauanko täällä on harjoiteltu taisteluja ikonien kanssa  Shocked  Ilman niitä kyllä täytyy päästä melko lähelle, että tällä koulutuksella tuntee vauhdissa vilahtavat ampiaiset toisistaan. Useimmiten ei uskalla vetää liipasimesta  Tongue  Ja sitten sitä onkin jo tontissa. Minä kyllä tulen pahasti jälkijunassa - tai sitten ei vain refleksist pelaa  Grin

PS: Nyt minä olen selvittänyt tuon radio-ongelman. Se vain lyö jostakin syystä mikin input-asetukset nollille kun sammuttaa PC:n. Ne täytyy säätää ja varmistaa joka kerta. Ainakin Ollille kuului oikeilla säädöillä eilen hyvin.

Sitten tarvitset koulutusta  Wink

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Tunnistus.html
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #2 on: 28.11.04, 16:07 »

Minulle on ollut ainakin FSNS:ssä ensimmäisiä kertoja.Hyvin nopeasti siihen tottuu.On vain muistettava hyvin koneiden muodot.Siiven muoto ja korkeusvakaajan paikka on aika hyvä tunnistuskeino.

EDIT:Niin ja jos on epävarma,että onko vihu vai oma,niin ration välityksellä voi esim. kysyä:"lentääkö kukaan suuntaan 152 korkeudella 750."
« Last Edit: 28.11.04, 16:25 by Ville Jalonen »
motojuzzi
Former member
Re:Koneiden tunnistus
« Reply #3 on: 29.11.04, 13:37 »

Jo näinkin pienellä kokemuksella alkaa tunnistamaan koneiden perusmuotoja.

Joidenkin venäläiskoneiden, kuten LaGG 3 tai Yak, nokka on usein tietynlaisen kaareva yläosastaan (sen paremmin en osaa kuvailla, tuolta Martin linkistä löytyy). Myös laggin siivet ovat samantapaiset kuin Spitfiressa eli ellipsin muotoiset ja eteenpäin suuntautuneet.

P-40:ssä on taas suora siiven etureuna ja iso, helposti tunnistettava nokka, varsinkin suoraan sivulta päin katsottuna.

IL-2 on puolestaan iso, ja siinä on hyvin erottuva ohjaamo. Sen oppii kyllä tunnistamaan, kun pari kertaa on simussa hyökännyt suoraan takaa päin kimppuun, ja tullut taka-ampujan teurastamaksi..  Tongue

Suomalaisten puolelta mersua on hankalampi erottaa punakoneista, mutta Brewsterin erottaa tynnyrimäisestä rungostaa suht helposti edestä- ja takaapäin. Sivulta se on myöskin omanlaisensa. Tuolla tappelun keskellä parit omat (eli suomalaiset) koneet tunnisti helposti siipien keltaisista merkinnöistä, mutta esim. minä käytän omatekoista nahkaa, joissa noita keltuaisia ei enää ole.


Lisäksi, jos takaapäin kuuluu aseiden pauketta, voi äänistä joskus päätellä ampuuko jokua sinua vai vihua. Brewsterin pyssyjen vinkunan tunnistaa aika hyvin, ja samaa pätee joihinkin muihinkin koneisiin. Kutien väri vaihtelee myös eri koneilla.

Jos lähestyt kahta konetta, joista et tiedä kumpi on oma ja kumpi vihu, niin voit radion kautta pyytää kaveria vilkauttamaan valoja (navigation lights, kannattaa säätää itselleen joku hyvä näppäinkomento tälle), jolloin tietää kumpi on oma kone.


Kyllä niitä koneita oppii tunnistamaan, kunhan vain harjoittelee tuolla ilmassa. Mitään kummempia tuntomerkkejä en ainakaan itse jaksa painaa päähäni, ajan kanssa ne oppii.
Tapsa Tulisalo
Offline Offline

Posts: 728
Date Registered: 13.12.02

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #4 on: 29.11.04, 19:09 »

Näissähän sitä - näin aluksi. Varmin tunnistus tosiaan on, kun rätisee, paukkuu, pellin palat lentelee ja öljyt tulee naamalle: Se OLI vihu  Grin

Eniten kuitenkin jurppii, että jos joskus pääsee tosissaan hollille ja saa päästellä läheltä lippaat melkein tyhjiksi niin Laggi se vain lentää kuin Watt Vainion Albatrosssi  Tongue

Laihian yllä variksekki lentää ylösalaasin - ku ei ne viitti kattella sitä kurjuutta!
Olli Peranto
Offline Offline

Posts: 1807
Date Registered: 01.08.02

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #5 on: 29.11.04, 19:13 »

Eniten kuitenkin jurppii, että jos joskus pääsee tosissaan hollille ja saa päästellä läheltä lippaat melkein tyhjiksi niin Laggi se vain lentää kuin Watt Vainion Albatrosssi  Tongue

Onkos Tatu aseet kohdistettu?


It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"
Tapsa Tulisalo
Offline Offline

Posts: 728
Date Registered: 13.12.02

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #6 on: 29.11.04, 19:41 »

Onkos Tatu aseet kohdistettu?

Niin mitenkäs niitten kanssa on? Tykit 500 ja kk:t 2-300  Roll Eyes Pitäisi olla ainakin tarpeeksi lähellä Tongue Vai olikos noissa muutakin erityistä - esim. konekohtaisesti???

Laihian yllä variksekki lentää ylösalaasin - ku ei ne viitti kattella sitä kurjuutta!
Olli Peranto
Offline Offline

Posts: 1807
Date Registered: 01.08.02

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #7 on: 29.11.04, 20:27 »

Itselläni on MG:t 200m ja Cannonit 100m säädetty.
Sokea kun on niin ei viitsi kauempaa yritellä Cheesy

Mutta jokainen säätää kuten haluaa ja tuntee parhaaksi omalle tyylilleen.

Edit: Ja tuolta löytyy se hieno ampumaopas>> http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Ampumaopas.html
« Last Edit: 29.11.04, 20:32 by Olli Peranto »


It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"
Kari Makkonen
Offline Offline

Posts: 163
Date Registered: 18.10.04

Re:Koneiden tunnistus
« Reply #8 on: 29.11.04, 22:50 »

Hienoja viisauksia tuolla ampumaoppaassa. Kyllähän tuo koneiden tunnistus ihan haastavaa puuhaa on, varsinkin head on tilanteissa meinaa mennä sormi suuhun.  Joskus on tullut heitettyä noi säädöt ihan sumarissa kaverin opastuksella, voishan niitä kokeilla säätää omaan tyyliin sopivaksi.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1