FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 13:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  VATSIM kuvia tänne
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 77 Reply Print
Author Topic: VATSIM kuvia tänne  (Read 260439 times)
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1300 on: 12.12.13, 13:23 »

19R joo oli. ILS+DME = baro 880ft. CATII = Radio 100ft.

Ahaa. Katsoin arvoja oheisesta linkistä jos nyt aukeaa tässä
https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/engm/EN_AD_2_ENGM_5-11_en.pdf
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 03.07.09

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1301 on: 12.12.13, 14:47 »

Jeps. AIP arvot aina heittää jonkun verran. Syytä en tiedä. Kuitenkin Navigraphin kartat antoi nuo arvot ja niin luulisin myös että jeppesen tekee.

Jouka


UPL
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1302 on: 12.12.13, 15:05 »

Huomasin mistä ero tulee. Tuntuisi kummalta jos Norjan paikallisen Finavian kartat eivät ole valideja..ja mistä sitten Navigraph tietonsa saa???
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 03.07.09

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1303 on: 12.12.13, 15:10 »

Siitä ei ole tietoa, mistä navigraph tietonsa saa, mutta jos pilootit oikeissa koneissa käyttää suurimmaksi osaksi jeppesenin karttoja, niin luulisi niitten olevan luotettavimmasta päästä.

Myöskin tuntuisi oudolta jos väärällä datalla rahoitettaisiin. AIP kuitenkin on ilmainen palvelu kun taas jeppesenin kartat maksaa mansikoita.
« Last Edit: 12.12.13, 15:34 by Jouka Ahponen »


UPL
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3200
Date Registered: 21.11.10

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1304 on: 12.12.13, 15:25 »

Ööö? Virallisia karttoja(eli siis aip) käyttävät esim vfr lentäjät ja mikseivät ifr lentäjätkin(jos ja kun ovat virallisia) joten veikkaan, että Joukann navikrapeis on virhe.

"Oikeissa" koneissa käytetään jeppesenin ja LIDOn karttoja tietääkseni. Finski taitaa käyttää navigraphin? Niissähän on jokaiselle yhtiölle omat minimiarvot jne...
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1305 on: 12.12.13, 15:33 »

AIP on se virallinen. Ei Jeppesen kai niitä voi sorvailla ?? OCA/H määrätty virallisesti noudatettaviksi minimeiksi. RVR-arvot on asia erikseen..
jari Shocked

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 914
Date Registered: 03.07.09

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1306 on: 12.12.13, 15:44 »

Tämä selvä.  Smiley


UPL
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1307 on: 12.12.13, 15:45 »

AIP on se virallinen. Ei Jeppesen kai niitä voi sorvailla ?? OCA/H määrätty virallisesti noudatettaviksi minimeiksi. RVR-arvot on asia erikseen..
jari Shocked

Ei nyt ihan noin.

AIP:n kartoissa kartoissa näkyvä arvo on estevarakorkeus (OCA), joka on siis pienin korkeus jossa ylösveto voidaan suorittaa siten ettei osuta noihin esteisiin. Estevarakorkeuden määrittelee kenttää ylläpitävä taho esim. ICAOn säännösten mukaan, ja tuon arvon perusteella jeppesenit ynnämuut sitten laskee karttoihinsa nuo minimikorkeudet lisäämällä sopivan marginaalin. Sen takia nuo navigraphin/jepsun arvot ovat hieman korkeammat. Tuota estevarakorkeutta ei siis tulisi suoraan minimeinä käyttää vaan siihen on lisättävä hieman turvaväliä.

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1308 on: 12.12.13, 19:38 »

Mielenkiintoista. Tätähän pitää tutkailla lisää thmbup
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1309 on: 13.12.13, 10:47 »

Jos tämä vähän selventäisi asiaa...

Katsokaa vaikka tuota AIP:n ENGM 19R ILS-karttaa. A-kategorian koneelle OCH (Obstacle Clearance Height) on 147ft ja OCA (Obstacle Clearance Altitude) on 822ft. Kuitenkin tiedämme että operatiivisessa mielessä Kategorian 1 ILS-lähestymisessä pienin mahdollinen minimikorkeus on 200ft. Otetaan 200ft-147ft=53ft. OCA-korkeuteen täytyy siis lisätä 53ft joten koneeseen ruuvattava minimi olisi 822ft+53ft=875ft.

AIP:n tekijä ei voi kuitenkaan laittaa karttaan suoraan tuota 875ft, koska käytettävä minimikorkeus on operaattorikohtainen ja saattaa tietyissä tapauksissa olla esim. 250ft jolloin koneeseen ruuvattaisiinkin 925ft.

Kategorian 2 lähestymisessä OCH on 50ft mutta pienin mahdollinen ratkaisukorkeus CAT II -lähestymisessä on 100ft, jonka voi sitten ruuvata koneeseen. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan tarvitse suurempia laskutoimituksia tehdä kuin vain katsoa että kartan mukainen OCH ei ylitä 100ft ja jos ylittää niin laittaa minimiksi vähintään sen verran.

Taas kerran AIP:n tekijä ei voi laittaa karttaan suoraan tuota 100ft koska myös CAT II -minimit ovat kone- ja operaattorikohtaisia ja vaihtelevat välillä 200ft-100ft.

Noista Jeppesenin ja Navtechin kartoista sen verran että operaattorit jotka tilaavat kartat saavat omaan toimintaansa ja koneisiinsa räätälöidyt kartat joissa on omaan operointiin tarkoitetut minimit. Ne kartat mitkä ovat simuilijoille tarkoitetut ja yleisesti tilattavissa sisältävät yleensä nuo pienimmät mahdolliset minimikorkeudet.

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1310 on: 13.12.13, 14:51 »

Hyvinkin selventävä palaute Grin
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Henry Weber
Offline Offline

Posts: 153
Date Registered: 28.02.13

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1311 on: 13.12.13, 21:34 »

Osloon menossa.. NAX1195

[ attachment removed / expired ]

Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.03.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1312 on: 14.12.13, 12:30 »

Iltapäivällä vielä autiolla Rovaniemen kentällä: freezing fog ja visibility 200m. ASN ja Majestic Dash testailua.

[ attachment removed / expired ]
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1313 on: 14.12.13, 22:35 »

NAX7S JA NAX6S EFHK-EFRO-EFHK Vatsimin jouluflaikkarissa ja kyllä oli konetta holdissa melkeen  paikassa kuin paikassa läpi Suomen  thmbup Hienosti vedetty kotimaisin voimin, kiitokset johtoelimiin kaikille tasapuolisesti Cool

ja keli oli haastava Roviksella, jälleen kerran..
[ attachment removed / expired ]

ja number two lähtöjonossa rwy21 ..
[ attachment removed / expired ]
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1314 on: 15.12.13, 09:09 »

Linkkaampa nyt tänne jos jollakin on mielenkiintoa tähän eventtiin liittyen, eräs livestreamaaja lensi myös joulupukkia katsomaan ja videotallenne lennosta löytyy twitch.tv/belynz/b/487437208 .

Kai tämä tännekkin kuuluu, onhan liikkuvat kuvatkin kuvia..  Grin Näkee vähän millainen meininki siellä oli ja voi jopa itsensä joku bongata.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1315 on: 16.12.13, 12:17 »

BAW794 EGLL-EFHK pisnismiehiä soppailemaan stokalle..
311 EGLL
[ attachment removed / expired ]

BPK7F dep 27R
[ attachment removed / expired ]

alotellaan 6000 ft nousua pinnalle 370
[ attachment removed / expired ]

city lights ahead
[ attachment removed / expired ]

synkkää on
[ attachment removed / expired ]

ja melkein ->
[ attachment removed / expired ]

perillä
[ attachment removed / expired ]

taxiing
[ attachment removed / expired ]

arr gate 30
[ attachment removed / expired ]

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jaakko Polet
Offline Offline

Posts: 963
Date Registered: 17.07.10

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1316 on: 16.12.13, 12:41 »

Eipä oo vielä portti 30 non-schengen alueella Roll Eyes

Canon EOS 60D,18-55mm IS EF-S,24-105/4 IS USM L 70-200/4 IS USM L
koettu: OUL HEL TKU LAX MDW SAN AMS FCO WAW JFK ARN CPH MUC VIE SZG NCE LPA LHR VAA LLA KUO JYV MXP GVA CTA REG NAP CIA RMI TMP VCE LCY STN KTT RVN KEM OSL FRA TGL MYF EVE SJV LKN SOJ SUF KRK KRN ENF LIRU EFAH EFPA EFPU EFME EFLA EFKO EFRH EFML EFJM EFNU EFKN EFVT EFAL EFHF ORD PHL OSH MKE PEK tulossa:CPH MXP OSL | PPL(A) |
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1317 on: 16.12.13, 16:21 »

Eipä oo vielä portti 30 non-schengen alueella Roll Eyes

Voi eikää! Elämä pilalla.... Sad


FSLabs Support Team
Oskari Pirttisalo
Offline Offline

Posts: 357
Date Registered: 09.11.10

Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1318 on: 16.12.13, 16:59 »

Eipä oo vielä portti 30 non-schengen alueella Roll Eyes

Hohhoijaa... Miksi sen pitää olla niin tarkkaa??

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: VATSIM kuvia tänne
« Reply #1319 on: 16.12.13, 17:18 »

Non-schengen puolelta johtaa suljettu käytävä putkelle 30 Wink Ettei olisi jopa 29:lle asti...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 77 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1