FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.05.20, 14:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Avaruuden rajamailla
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Avaruuden rajamailla  (Read 886 times)
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1763
Date Registered: 12.11.01

WWW
Avaruuden rajamailla
« on: 06.05.20, 10:49 »

Laukaisualustana toimiva B-52 on kuljettanut X-15:n 45'000 jalan korkeuteen Tonopahin läheisyyteen Nevadassa.


Kaikki valmista. Edwardsin lentotukikohta on jotakuinkin suoraan edessäpäin, reilun 180 merimailin päässä.


Irroitus, rakettimoottorin käynnistys ja kohti avaruuden reunamia.


Matkalla ylöspäin n. 50 asteen nousukulmalla, rakettimoottorin syödessä viimeisiä polttoaineen rippeitä.


Suurin osa ilmakehästä on jäänyt taakse nousun yhä jatkuessa pelkällä liike-energialla.


Tyyni valtameri ja Kalifornian rannikko siintävät kaukaisuudessa.


Lentoradan huipulle saavuttaessa maa alkaa taas näkyä ohjaamostakin.


Hieman sen jälkeen ikkunoista ei sitten mitään muuta näykään. Alastulo on yhä jyrkkä kuin ylösmenokin ja nopeus nousee yli Mach 4:n.


Oikaisun jälkeen ja nopeuden hidastuttua Edwardsin lentotukikohta näkyy jo alapuolella.


Laajalla kaarroksella liitäen lähestytään kiitotietä 35.


Finaalikaarros.


Vielä viimeiset metrit...


...ja takaisin maan pinnalla.


Tämä lento vei 287'175 jalan, eli n. 87,5 kilometrin korkeuteen.
Kokonaisuudessaan vapaalle lennolle kertyi mittaa 270 mailia (434,5 km) ja aikaa kului 11 minuuttia 28 sekuntia.


Seuraavalla lennolla päästiinkin sitten jo 329'366 jalan korkeuteen (100,39 km), mikä ylittää niukasti kansainvälisesti määritellyn avaruuden rajan (100 km). 

(Kuvat löytyvät isompana täältä)

Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 370
Date Registered: 03.10.16

Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #1 on: 06.05.20, 18:11 »

Hieno setti!

In X-Plane you can fly X-Planes. Tongue
Pitänee lukasta se Mudspiken artikkeli aiheesta.
Miten hyvin tuon raketin saa pysymään hallinnassa?
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1763
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #2 on: 08.05.20, 10:28 »

Kiitos, Kari!
Ihan hyvin sen saa pysymään hanskassa, kunhan vain muistaa kiinnittää huomiota kohtauskulmaan (AoA) eikä päästä sitä kasvamaan yli kriittisen 15 asteen. Pikkupuutteita koneessa toki on, jotkin toiminnot eivät enää toimi X-Plane 11:n alla (esim. inertiakorkeusmittari). Mutta yllättävän hyvin X-Plane mallintaa tuollaisen erikoisemmankin lentolaitteen.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9638
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #3 on: 08.05.20, 19:40 »

Minua ihmetyttää ja ihastuttaa kuinka näillä xSpace värkeillä suunnistetaan. Totta tuollakin lennolla olisi helppo pyyhkäistä reippaasti Edwardsin ohi?

Mukava vaihtelua tuova kuvasarja.  Cool

'Don't panic'
Ari Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 135
Date Registered: 07.01.03

Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #4 on: 09.05.20, 18:42 »

Minua ihmetyttää ja ihastuttaa kuinka näillä xSpace värkeillä suunnistetaan. Totta tuollakin lennolla olisi helppo pyyhkäistä reippaasti Edwardsin ohi?

Katsotaan kompassisuunta lähtöpaikasta Edwardsia kohti ja pyritään pitämään se (5 asteen virhe vie n. 70 kilometriä sivuun)  Huh
Lähtöpaikan saa riittävän tarkasti Xplane lentelyyn tästä kaaviosta:

(poimittu tästä artikkelista, mihin kannattaa tutustua jos jos nuo lennot yhtään kiinnostavat).

Mutta myöskin pituussuunnassa on helppo mennä pitkäksi, kuten eräs Neil Armstrong sai huomata eräällä omista lennoistaan, jolla hän päätyi lähes Los Angelesin esikaupunkialueiden päälle ja pääsi vain vaivoin palaamaan Edwardsiin:
Lue lisää tästä
Tai katso selittävä video "Why Neil Armstrong's X-15 Test Flight 'Bounced' Off The Atmosphere" (youtube)

Periaatteessa kuitenkin oikaisun jälkeen kone on siinä 50-80 kft korkeudessa n. M 3-4 nopeudella, joten jopa liitosuhteella 4:1 pystyy tuota laskeutumispaikkaa säätämään tarpeen mukaan.

Oikeasti toki jokaisen lennon lentorata oli etukäteen laskettu ja lähtöpaikka valittu sen mukaan. Lennon aikana konetta seurattiin useammalta seuranta-asemalta, joilta pystyttiin myös välittämään tietoa lennon etenemisestä. Veljen kanssa noita simuloitaessa käytettiin Little Navmap lisäosaa "telemetrian" jakamiseen. Varsinkin ensimmäisillä virtuaalilennoilla menee keskittymiskyky lähes kokonaan oleellisimpien mittarien seuraamiseen.

Myöhemmissä hieman modernimmissa ohjaamoissa oli lentäjälläkin alkeellinen apuväline sijainnin ja laskeutumisen (myös varalaskupaikoille, joita valmisteltiin useampia aina lentoreitin varelle) määrittämiseen.

Ylläoleva kuva cropattu NASAn arkistokuvasta jota pääsee tutkimaan tästä.
Minulla ei ole mitään hajua, miten tuo toimi, tai miten sitä tulkittiin.

NASAlta löytyy kuitenkin ilmainen yli 600 sivuinen X-15 Frontier of Flight-kirja, josta löytyy todennäköisesti vastaus lähes jokaiseen kysymykseen:
Kirjan latauslinkki NASAn sivuilta




« Last Edit: 09.05.20, 18:52 by Ari Kaihlanen »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9638
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #5 on: 09.05.20, 19:16 »

Kiitos. Mielenkiintoista.

Mulla on ladattuna melkein koko Kalifornia (ja osa Nevadaa) Ortho tileinä, Edwards on aika hieno photomaisemana.

Pitääpä vähän tutkiskella ja kokeilla.  Cool

'Don't panic'
Ari Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 135
Date Registered: 07.01.03

Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #6 on: 10.05.20, 07:21 »

Voin suositella myös tätä pientä kivikuoppaa sieltä lähistöltä...








Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 370
Date Registered: 03.10.16

Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #7 on: 10.05.20, 20:21 »

Lockheed SR-71 Flight Manual lötyypi tuolta. On aika kuivakasta luettavaa.
https://www.sr-71.org/blackbird/manual/

Päivitys X-Plane 11 default Lockheed SR-71:een (Lockheed SR-71 Update 1.0.1).
https://forums.x-plane.org/index.php?/files/file/53064-lockheed-sr-71-update/&tab=comments
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9638
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #8 on: 14.05.20, 19:27 »

Testasin alkuun, miten tuo SR-71 pysyy hanskassa. Aika kehno on näkymä ulos koneesta, mutta onhan se komean näköinen lentokone.  Smiley






« Last Edit: 14.05.20, 19:31 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Kari Reinisalo
Offline Offline

Posts: 370
Date Registered: 03.10.16

Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #9 on: 14.05.20, 20:55 »

Kyllä tuolla SR-71:llä hiippakunta vaihtuu, kun pistää menemään.

Montakohan kertaa nuo aikanaan Suomen yli lenteli, jos lenteli? Joku dokuhan oli taannoin tv:ssä, kun Ruotsin Viggenit suojas moottorivikaisen SR-71 lentoa, ettei joutunu itänaapurin käsiin.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9638
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Avaruuden rajamailla
« Reply #10 on: 15.05.20, 04:34 »

Kyllä tuolla SR-71:llä hiippakunta vaihtuu, kun pistää menemään.

Montakohan kertaa nuo aikanaan Suomen yli lenteli, jos lenteli? Joku dokuhan oli taannoin tv:ssä, kun Ruotsin Viggenit suojas moottorivikaisen SR-71 lentoa, ettei joutunu itänaapurin käsiin.
Mitä olen nyt videoita katsellut YouTubesta, pilottien haastatteluita ja muita dokkareita, niin Murmanskiin ja Baltian alueelle ovat ainakin kuvauskeikkaa heittäneet...

'Don't panic'
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1