Kenttien kuvaaminen sceneryitä varten.

(1/6) > >>

mmniemi:

Ohjeistatko vähän.

Sceneryitä varten kun rakennuksia kuvataan, on syytä muistaa muutama seikka. Aloitetaan perspektiivistä:

Kuvaa rakennukset tilanteen mukaan mahdollisimman pitkällä polttovälillä/zoomilla. Tällä ehkäistään kuvakulman vääristymistä ja helpotetaan lopullisten tekstuurien tekijän työtä huomattavasti, kun ei tarvitse ruveta korjailemaan perspektiiviä. Mene riittävän kauas rakennuksesta, zoomaa kohde lähelle ja ota kuva. Ja toinen tärkeä seikka on, että ottakaa ne kuvat kohtisuoraan, eli 90 asteen kulmassa seinäpintaan nähden. Pari esimerkkiä:

Huono kuva. Otettu liian läheltä liian lyhyellä polttovälillä. Pystysuunnassa ja sivusuunnassa on selvää pyöristymistä ja tällaisen korjaaminen jälkikäteen vaatii todella paljon työtä:

Hyvä kuva. Otettu kauempaa pitkällä polttovälillä ja suorassa kulmassa seinään nähden. Vääristymä on nyt lähes olematon ja parhaassa tapauksessa scenen tekijälle jää enää kuvan leikkaaminen ja mallaaminen osaan.

Ja käyttäkää myös erilaisia zoomeja. Jostakin hallin ovista esimerkiksi on hyvä ottaa sitten vielä lähikuvaa edelleen aiemmat ohjeet muistaen.

Yksi asia tietenkin, mikä scenekuvauksessa on hyvä muistaa, on koittaa ottaa ne kuvat pilvipoutaisena päivänä. Tällöin kuviin ei tule turhia varjoja. Lopullisten tekstuurien tekijän on helppo lisätä ne varjot jälkikäteen, jos niin haluaa, mutta niiden poistaminen onkin vaikeampi juttu...

Kun nuo perusasiat on kunnossa, ei muuta kuin sarjaa tekemään. Kuvatkaa rakennukset edelliset kohdat muistaen lyhyissä pätkissä.

Seuraavassa sarjassa olen kuvannut Iisalmen kentän "terminaalin". Seinä on kuvattu ensin lyhyissä pätkissä joka suunnalta, jonka jälkeen on otettu vielä yleiskuvia eri kulmista, jotta kokonaisuuden hahmottaminen on helpompaa.

Tuossapas olisi tuollaisen lyhyet perusohjeet rakennusten kuvaamiseen sceneryä varten. Pistän tähän lisää, jos tulee mieleen. Ja heittäkää scenen tekijät itsekin tänne "vaatimuksia", jos sellaisia tulee mieleen...

PS. Loppuun sanon sen, että kun liikutte niillä kentillä, OTTAKAA NIITÄ KUVIA. Sitten kerrotte täällä, että tällaisesta ja tällaisesta kentästä löytyisi nyt sceneryä varten kuvia. Se on ainoa oikea tapa yrittää saada scenen tekijä tekemään juuri sitä kenttää, minkä haluaisit nähdä simussa. Jos on kuvat valmiina, se scenen tekijä aloittaa sellaisen projektin 100 kertaa mieluummin, kuin silloin, kun täällä joku sanoo, että voin käydä ottamassa kuvia, jos joku aloittaa tekemään sceneryn. Se on nähty, että ne on yleensä vain lupauksia. Kuukausienkaan odottamisen jälkeen scenen tekijällä ei yleensä ole vielä kuvan kuvaa niitä luvanneelta henkilöltä. Mitä olen itse kuvannut kenttiä sceneryitä varten etukäteen, niistä jokainen on jo tehty. Ei ole tarvinnut kuin kertoa, että semmoisesta ja semmoisesta kentästä löytyisi nyt kuvat, niin sille scenerylle on tekijä löytynyt kyllä heti...

hjv1527:
Minkälaisia vaatimuksia kameralle ja kennolle on? Sen olen jo toisesta threadista oppinut, että yhden megan kenno ei vielä riitä. Mikä olisi riittävä? Kolmen megan kennolle otettuja kuvia olen tarjotellut, mutta joko kuvia ei ole kelpuutettu tai viesti ei ole mennyt perille.

Onko muita vaatimuksia / toiveita.

-Harri-

ilkkapo:

Minkälaisia vaatimuksia kameralle ja kennolle on? Sen olen jo toisesta threadista oppinut, että yhden megan kenno ei vielä riitä. Mikä olisi riittävä? Kolmen megan kennolle otettuja kuvia olen tarjotellut, mutta joko kuvia ei ole kelpuutettu tai viesti ei ole mennyt perille.

Onko muita vaatimuksia / toiveita.

-Harri-

Kyllä siihen 3 megan kennon pitäisi riittää, sillä itse otin kuvat EFIV:n kenttä varten muistaakseni 3 megapikselin kameralla ja hyvää jälkeä tuli.

mmniemi:
No henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyllä ne tarpeeksi hyvät kuvat saa vaikka yhden megapikselin kameralla, jos ne ottaa vain tarpeeksi läheltä. Tietty tämä tuo kentän tekijälle enemmän siivottavaa jne, mutta parempi sekin kuin ei mitään... Mutta 3Mp riittää jo enemmän kuin hyvin...

Minne/kenelle olet niitä kuvia yrittänyt lähettää? Ai niin, ja mistäs kentästä ne olikaan?

hjv1527:
Oulun kenttää, taikka ympäristöä, eli OLK:n rakennusta kuvailin, kuvia en ole summissa mihinkään lähetellyt. Luultavasti ovat yv- ja sähköpostiviestit hukkuneet johonkin, kun ei ole vastausta kuulunut. Aloin vain epäilemään, etteikö se 3 megaakaan vielä riitä.

-Harri-

Navigation

Up one level

Next page