Luontokuvia :)

<< < (753/1143) > >>

susiluoto:
Tuo on lautasjäätä tai pannukakkujäätä, muodostuu usein veden alla ja plumpsahtaa sitten pintaan.Olen väärä henkilö vastaamaan tuohon mutta katsele noilla hakusanoilla.Pyöreys muodostuu kun nuo hankailevat toisiaan virtauksen tai tuulen vaikutuksesta.

andy1:

Joskus tuota ilmiötä/ syntyä miettinyt, osaisko joku tai Aarni valaista tietämätöntä. Mistä johtuu tuo "lumpeenlehti" ilmiö ?

Eiköös tuossa ole takana ihan semmoinen looginen selitys, että liikkuvaan veteen (tai ehken pikemmin sen suvantokohtaan) pyrkii muodostumaan jääpeite, joka sitten kasvettuaan kyllin suureksi ei enää pysy ehjänä loiskeen ja virtauksen keskellä vaan hajoaa pieniksi jäälautoiksi. Nämä taas pyöriskelevät toisiaan vasten, jolloin särmät hioutuvat pois ja lopputulos viittaa pyöreään.  Ilmeisestihän tuossakin kuvassa ollaan virtaavan veden äärellä.

-A-

lehto:
Risto,
  Antin vastaus on lähimpänä omaa vastaustani. Kuulostaa mielestäni loogiselta.

55-HO:

Risto,
  Antin vastaus on lähimpänä omaa vastaustani. Kuulostaa mielestäni loogiselta.

Näin, ymmärretty  , Vaan onko merkitystä syntyyn murto, järvi tahi merivedellä ...?

Eftuman:

Näin, ymmärretty  , Vaan onko merkitystä syntyyn murto, järvi tahi merivedellä ...?

Itse olen näköjään kuvaillut vastaavia Ruissalossa ainakin tammikuussa 2008.
Koska paikka hotellin kohdalla Pernon puolella, niin ilmeisesti laivaliikenteen (jalostamo/telakka/laivasto/satama) vaikutuksesta moisia esiintyi tässä loivapohjaisessa rannassa.

[ Attachment not found - or removed ]

Navigation

Up one level

Next page

Previous page