FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.07.19, 08:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  "Akselin" kääntäminen Gmaxissa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: "Akselin" kääntäminen Gmaxissa  (Read 1570 times)
JH
Former member
"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« on: 12.01.05, 14:54 »

Siitä on jo jonkin aikaa kun olen viimeksi gmaxia/3d stuodio maxia käyttänyt, mutta nyt olisi aika saattaa eräs projekti valmiiksi. Miten saan käännettyä objektin akselia niin että rotatella voi pyörittää edelleen kappaletta niin kuin se olisi edelleen pystyssä?

[ Attachment removed / expired ]
Eli, akseli pitäisi saada tuon punaisen viivan mukaiseksi...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #1 on: 12.01.05, 15:07 »

Valitse osa. Sen jälkeen oikeasta laidasta avataan se "Hierarchy-välilehti", josta sitten löytyy nappi "Affect Pivot Only". Tuon kun nappaa pohjaan, niin sitten sillä pyöritystyökalulla käännellään osan pivot point haluttuun kulmaan/asentoon.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
motojuzzi
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #2 on: 12.01.05, 15:15 »

Jos et aio animoida kappaletta, niin pelkkä pyörittäminen akselin ympäri onnistuu, kun valitset työkalurivistä sen oikeanpuolimmaisen alasvetovalikon, jossa lukee view, ja valitset "local". Nyt gismo kääntyy akselin suuntaiseksi.
JH
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #3 on: 12.01.05, 15:51 »

Kiitos! Sain sivarin tehtyä Cool.
JH
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #4 on: 12.01.05, 16:13 »

Korjaus edelliseen: Sain sivarin muotoiltua Tongue.


Animointi ei oikein onnistunut, vaan peräsin on koko ajan vasemmalle poskellaan. Animointia yritin hoitaa key frameilla. Osan nimi on "Rudder_Key". Olisiko vihjeitä?

EDIT: Sanoit Mikko tuolla "laippa-threadissa", että animointi pitäisi tehdä väille 1-100, miksei 0-100 (kuten MakeMDL.doc:ssa sanotaan)?
« Last Edit: 12.01.05, 16:17 by Juha Huvilinna »
motojuzzi
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #5 on: 12.01.05, 17:15 »

Korjaus edelliseen: Sain sivarin muotoiltua Tongue.


Animointi ei oikein onnistunut, vaan peräsin on koko ajan vasemmalle poskellaan. Animointia yritin hoitaa key frameilla. Osan nimi on "Rudder_Key". Olisiko vihjeitä?
Kai sulla se animointi lähtee oikeasta asennosta?

EDIT: Sanoit Mikko tuolla "laippa-threadissa", että animointi pitäisi tehdä väille 1-100, miksei 0-100 (kuten MakeMDL.doc:ssa sanotaan)?
Ja Mikko vastasi tähän siinä samassa threadyssä, kun minä kysyin.  Wink

edit: Mikkoa vielä lainaten:
Ja miksi ykkösestä eteenpäin, eikä nollasta... Johtuu ihan siitä yksinkertaisesta seikasta, että jos keyframeanimaatiossa on mukana liukuvaa liikettä (liikutetaan osaa muutenkin, kuin vain rotate-työkalulla), niin se liukuva liike ei animoidu FS:ssä, jos se on aloitettu framesta 0. Tai ainakin tällainen "bugi" oli FS2002:ssa ja sen jälkeen se tuo animaatioiden aloittaminen 1:sta on jäänyt mulle päälle. Saattaahan se olla, että se on korjattu FS2004:ssa, mutta enpä ole siihen perehtynyt, sillä ei siitä mitään haittaakaan ole, että aloittaa sen animaation vasta ykkösestä...
« Last Edit: 12.01.05, 17:17 by Jussi Nieminen »
JH
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #6 on: 12.01.05, 17:38 »

Kai sulla se animointi lähtee oikeasta asennosta?

Öö, se lähtee "vasen jalka pohjassa" ruudusta 0, ruudussa 50 se on keskellä ja ruudussa 100 "oikea jalka pohjassa"...
« Last Edit: 12.01.05, 17:38 by Juha Huvilinna »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #7 on: 12.01.05, 18:19 »

Animointi ei oikein onnistunut, vaan peräsin on koko ajan vasemmalle poskellaan. Animointia yritin hoitaa key frameilla. Osan nimi on "Rudder_Key". Olisiko vihjeitä?

Johtuu ihan siitä, että ei ole olemassa tuollaista animaatio-tagia, kuin Rudder_key. Sen sijaan, jos haluaa käyttää keyframeja animoimiseen, pitää se peräsin nimetä peräsinpolkimeksi, eli nimellä  Lever_Pedals_L_R_sarjanumero

EDIT: onhan siellä tosiaan se Rudder_Key, mutta en ole sitä käyttänyt koskaan. Tuo Lever_Pedals_L_R ajaa täysin saman asian...

Quote
EDIT: Sanoit Mikko tuolla "laippa-threadissa", että animointi pitäisi tehdä väille 1-100, miksei 0-100 (kuten MakeMDL.doc:ssa sanotaan)?

Juu, Jussihan tuon jo sieltä aiemmasta threadista poimikin. Mutta kuten sanoin, en ole vaivautunut ottamaan selvää, että onko se bugi FS2004:sta korjattu, joten voi olla, että se animaatio toimiikin vaikka olisi aloitettu nollasta. Tosin eipä sillä merkitystä ole, aloittaako sen nollasta vai ykkösestä...
« Last Edit: 12.01.05, 18:24 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
JH
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #8 on: 12.01.05, 18:34 »

Ahaa! Pitääkö kaikki osat nimetä tuolla perjaatteella? Eli, siis siivekeet -> Lever_Stick_L_R_#, korkeusperäsin -> Lever_Stick_Fore_Aft_#...

Ja vielä kun on jo näin pajon harhauduttu aiheesta niin mitataanko [contact_points]-kohdan jutut gmaxin nollapisteestä?
motojuzzi
Former member
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #9 on: 12.01.05, 18:39 »

Ahaa! Pitääkö kaikki osat nimetä tuolla perjaatteella? Eli, siis siivekeet -> Lever_Stick_L_R_#, korkeusperäsin -> Lever_Stick_Fore_Aft_#...

Ja vielä kun on jo näin pajon harhauduttu aiheesta niin mitataanko [contact_points]-kohdan jutut gmaxin nollapisteestä?
Mikko vastannee noista keyframeista, itse olen niillä tehnyt vain ohjaamon kuomun, ja käyttänyt simun valmista animointia muualla.

Contact pointsit mitataan mielestäni reference datumista, eli pisteestä, jonka itse määrität suhteessa gmaxin nollapisteeseen. Itse määritin sen samaksi pisteeksi, koska mulla ei ollut käytettävissä kunnon piirrustuksia koneesta (niissä mitat ovat yleensä jostain koneen edestä olevasta suorasta mitattuja).
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:"Akselin" kääntäminen Gmaxissa
« Reply #10 on: 12.01.05, 18:51 »

Ahaa! Pitääkö kaikki osat nimetä tuolla perjaatteella? Eli, siis siivekeet -> Lever_Stick_L_R_#, korkeusperäsin -> Lever_Stick_Fore_Aft_#...

No minä itse käytän tuota taktiikkaa ja se on toiminut. Mutta jos tulee toimeen ihan niillä "default jutskilla", niin ei siinäkään tietenkään mitään pahaa ole. Itsestäni vain tuntuu, että pystyn paremmin kontrolloimaan animaatioiden kulkua, kun teen ne keyframeilla...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1