Hjälp med att offerera flygsim.
Joe68:
Har fått i uppdrag att offera en flygsimulator till en kund, som en sorts relaxavdelning till personalen. (Misstänker att det mest är chefen själv som är intresserad:-). Ingen halvmesyr utan det ska vara top of the line. Helst vill jag ju offerera X-Plane 8 på Mac OS burk, då jag är en Mac-återförsäljare och kunden kör Mac. Men efterforskningar visar att Microsoft Flightsimulator 2004 nog är strået vassare. Och i så fall är det det som gäller. Vilken är den absolut fetaste datorn för flygsim? Grafikkort=ATI Radeon X850 XT PE säger någon? Till det vill vi ha 3 eller 5 skärmar kopplade, klarar TFT att uppdatera snabt nog? Blir det någon prestandaförbättring om man raidar 2 st SATA Raptor diskar? 5.1 ljud såklart. OBS, som sagt är jag Macåterförsäljare och har bara tillgång till Mactekniker, finns det någon utav dom kända tillverkarna som har en färdig konfig? Det ska dessutom finnas svenska distributörer. Spakar tar vi från www.chproducts.com
Tips någon?
Mvh/Jonas
grimnir:
Glöm inte en TrackIR3 Pro med vector expansion... www.naturalpoint.com
grimnir:
mycket annat kul hittar du också på www.simw.com
kitte:
Notera problematiken med att ha flera skärmar anslutna till samma dator. Grafikkortet du nämner har säkert dubbla utgångar - en VGA och en DVI - men sedan tar det stopp. För att kunna ansluta ytterligare skärmar kan du kasta in ett PCI-grafikkort till. Dessa finns med en eller två VGA-utgångar men är inte helt lätta att få tag på numera!
Tre skärmar går därmed hyfsat enkelt att fixa, men skall du ha flera ännu så måste du synka ihop en annan dator med den där du kör flygsimulatorn och sedan köra ett program som skapar en server-klient miljö. Själv har jag bara en 21" CRT och en 15" TFT. Den senare är inte av allra modernaste snitt, men eftersom jag bara lägger upp vissa extrapaneler på den så påverakas jag inte av eventuellt lagg pga låg uppdateringsfrekvens.
Om pengar inte är något större hinder så rekommenderar jag också förutom nämnda Track IR även prylar tillverkade av www.goflightinc.com.
CHproducts yoke, pedaler och throttle är förhållandevis prisvärda grejer. Du får helt enkelt vad du betalar för och upplevs av mig som plastiga. Steget upp till nästa prisklass är dock allt för stort för min del.
Gå in på www.simw.com så hittar du det mesta som finns tillgängligt för oss flygsimmare i såväl hårdvaru som mjukvaruväg.
/Kitte
Joe68:
Tacksam för alla svar. Det behövs verlkigen:-). Om man tänker sig 3 st typ 23" TFT skärmar då, har kikat på en Benqskärm:http://nordic.benq-eu.com/Products/LCD/index.cfm?product=435
Den 16ms i responstid, räcker det? Kan man köra TrackIR om man kopplar ihop 3 skärmar?
ATI Radeon X850 XT PE säjs ha 2 st DVI uttag, så om man köper 2 st sådana för de 3 skärmarna? Då måste datorn ha 2 st PCI Expressplatser vad jag förstår. Som sagt, tack för alla tips.
Mvh/Jonas
Navigation