Öland

(1/4) > >>

bpahe:
En kall vinterdag, men fint väder för flygning. Turen passerar Ölands norra udde, och Långe Erik.

/Hans, Erik & Henrik

EDIT: gammal bild återlänkad

nordstar:
Hej Hans!
Får väl starta igen med att önska dig ett gott slut samt ett gott nytt år!

Nu till mitt sakliga inlägg/Fråga.
Ser att du/ni är medlem i SDT?
Saknar de bilder som skall vara på vissa inlägg...
Flyger mycket själv över just Öland.Specielt då den norra delen ty jag har en god vän i Byxelkrok som är både gammal flygkapten samt sjökapten.Känner ett antal personer där som är verksamma flygare.Jag är även stödmedlem utav Ölanda/ESMZ .
Har dock ej PPL p.g.a. ringa ekonomi .Flyger därför med hjälp utav simulator då flygning tillhör ett av mina stora intressen.
Har gjort det sedan Z80-tiden och har ett flertal flightsimms till diverse datasystem sedan dess.Inget återger dock ölands norra udde på ett tillsfredställande sätt .Sitter nu med Fs9,FSX och ett antal addons.(Abacus european ultimate terrain samt Flight1's ultimate terrain europe.)Har även provat samtliga freeware meshar,inget återger norra öland tillfreds.
Antingen saknas öarna med bl.a. fyren Långe Erik eller så saknas hela bukten som i fallet med flight1's UT .
Har även provat att med hjälp utav autocoast samt nedladdade SRTM's över detta område ej lyckats att få till det då SRTM tycks ha ett stort hål över detta område.Autocoast's compiler svarar i sin logg efter compilering, att data saknas i SRTM'S filer.Provade då att gjöra samma jobb över ett annat område för att bekräfta om jag gjort rätt.Laddade ned SRTM's över japan.Då lyckades arbetet.Så jag utgår ifrån att jag hade gjort rätt men SRTM's filer saknade data över just området kring öland.Lyckades att gjöra en liten ö med rätt form i groundmaker.Blev dock besviken över groundmakers texturer.Ön blev endast klädd med grästexturer som såg spygröna ut.FSX har med ön , men då är den autotexturerad samt autoobjectklädd som en skog.Inte alls verklighetstroget.Ön är även struktuerad som en landbefässt halvö, vilket ju inte är fallet i verkligheten.Den har en bro sedan 1965, dessförinnan fick man ro's över för att besöka fyren samt öns innevånare.Har som sagt lyckats att få till en spygrön ö med fyr,hus m.m.Vill dock ha en fullt realistisk landmesh över ön.Det tycks dock vara omöjligt.Har sökt på flera ställen om hur detta skall kunna åstadkommas, dock utan större succes ty jag har endast freeware sceneryprogs och de meshfiler som finns både på NASA samt SRTM tycks sakna data över detta område.Tror dock att det finns ett kompetent program för detta arbete med hjälp utav Googlebilder men har endast funnit tutorials över hur man skapar flygplatser samt excludefiler/nycklar och flateningfiler/nycklar.Dessa hjälper dock ej till i detta fall.Fann en ny version utav Groundmaker2K4 men till detta prog finns bara en tutorial skriven på Spanska vilket inte är ett språk som jag behärskar överhuvudtaget.Dåligt tycker jag då ju nästan alla progs har en hjälpfil utav något slag skrivet på internationellt språk (engelska).Detta prog är dock väldigt dåligt dokumenterat så jag skippade det stora jobbet att hacka mig fram med diverse försök till att få in ens en grafikbild med rätt format/placering,pixel/m,pixelformat på bilden1024*1024.Lyckades aldrig få till det riktigt.Kände mig som en idiot.Har dock programerat i både basic samt cobol samt gjort stora realtidsdatabaser till ATARIN en gång i tiden.FS-världen tycks dock vara ett stort gissel beträffande dess meshstrukturering vad kan ses i alla forums.Layers,textures,meshfiles m.m. tycks vara anförtrott till insiders vad det verkar.Objekten som är inbyggda samt de defaulta bgl's utgjör stort bekymmer för de flesta.T.ex. flygplatsers bgl's är lätta att finna gjenom AFCAD men områden som landskap i defaulta bgl's är dock väldigt svåra att finna.Hur vet man vilket område som berörs över t.ex. RD950090.XXX denna kryptiska fil(Är det en bgl överhuvudtaget?) tagen ifrån fs9/scenery/eurw/scenery...Andra scenerybibliotek har i alla fall någon form utav namn som kan utgjöra en ledtråd till vilket område filen berör.De flesta är dock utav denna ovanstående struktur.Hmmmmm.Många freewareprogs tycks inte överhuvudtaget kunna läsa in de defaulta landskapsfilerna.Som sagt ett stort gissel.
Inget internationellt forum har tagit upp detta över sverige(förståeligt nog) då ju inte ens SRTM tycks giva ut några som helst data i deras filer trots att filerna med long/lat över området finns där, så tycks de sakna data.USA/Afrika/Asien/Australien
 stora delar utav övriga europa finns det data i dess filer men ej över sverige.Har vi spärrat NASA från att dela ut dessa.Så fort det gäller kartor,meshar eller dylik info tycks det vara problem.Kartverket med sina priser är ju rena fantasisummorna.Fantastiska flygfoton över hela sverige.Men priset (244:-/km2).Har sett att andra länder har liknande tjänster till överkomliga priser om inte gratis.Google/USA-Gratis.Sverige-obefintl.Lika dant överallt.England-Gratis m.fl.Har skrivit och klagat på kartverket.De bara skrattade och kommenterade saken med "Synd att du tycker så om våra tjänster m.m.
Sverige tycks ha blivit det mest hemliga i hela världen när det gäller kartor.Se fyrmästaren som blev förvisad p.g.a påpekande om fel i sjökortet vilket ledde till att en rysk tanker(Thetis) gick på grund med stora miljöskador som följd i sthlm's skärgård.Han blev färvisad till fyrvaktare på en liten fyr vid(just det,Öland).Början av1980-talet.Svenska kartor är sekretessbelagda på ett eller annat sett.Hur gjör ni???
Fantastiska arbeten i alla fall.Måste berömma edert idogna arbete med att få till Flightsimms annars urusla svenska värld med flygplatser och allt.Har inte ord nog till edert beröm.
M.V.H.
Sten-A.Ahlqvist

bpahe:
Hej!

Lade till bilden från SDTs startsida som ursprungligen hörde till det inlägg som du har svarat på. Har även redigerat bort visst ovidkommande i ditt inlägg, informationen om dubbelkärneprocessorerna har omskrivits i 4(?) andra inlägg här hos FSN.

Nåväl. Ölands-tråden postades här för nästan exakt 2 år sedan, och var en del i Henriks arbete med Ölandsbron, i vilket jag skapade Öland i form av kust, vägar och Landclass. Arbetet med Ölands Landclass lade grunden för SweClass & DanClass, men vi valde att låta Ölandsarbetet vila när Scandinavian Waters samt Roads and Railroads kom. Ölandsbron vilar tills Henrik får mer tid över för FS igen, eller tills någon annan modellerar detta arkitektoniska mästerverk för FS.

Mitt grundmaterial var den vanliga Blå resp. Gröna kartan från Lantmäteriet, samt en turistkarta från Borgholm! 

Vänlig hälsning & god fortsättning på 2007!

/hans

nordstar:
Hej och tack för ditt svar samt bilden .OOOooops!Detta inlägg var tydligen gammalt,Jag,m.fl. är dock ny i detta forum!!!!Visste inte att inlägg fanns kvar fast utan innehåll(bilder).Förstår att forumet behöver rensas ibland från gammalt material.
Kan se på bilden att en fyr är med i ditt sceneri.Jag har även laddat ned etta sceneri(ölandsbron)men det gav inte mig  någon fyr.Kommentarer i textfilen talade bara om att arbetet var i sin start samt att det skulle komme till fyrar m.m. över öland.Har sedan dess inte sett ett dugg av vidare arbete förutom det fantastiska jobbet med BORGLANDA.WOW.Detta photosceneri med flera utav er på SDT är helt i sin egen class.Gillar dem skarpt.Sakknar dock mesh/landclass över öland.Objekt samt skapande utav städer med RWY12 objectplacer samt AFCAD & GMAX är inget större problem,Hmmm.Men det här med mesh samt landclassfiler är ett gissel.Vilken version kommer detta sceneri ifrån som finns på bilden?Går det att få tag på?Min fil skapade som sagt varken landclass/mesh eller fyrar,endast ölandsbron som då blev dubbel,den riktiga samt någon defaulttexturerad järnvägsbro??? med ABACUS European UT blev det skapligt landskap.Lagos mesh gjorde inte mycket.Flight1 European UT skapade som sagt en skog utav viken!Hmm...Sämst hitintills av allt jag provat.Ni gjör dock det bästa arbetet har jag sett.Har nästan alla fria samt köpescenerier som finns på marknaden över sverige.Öland är dock ännu en gåta. ABACUS svarar att öland är inte bearbetat alls utav dem i deras sceneri över europa.Hmmmmm?Det skapade dock en bättre landskapsbild över öland än default??De skulle fundera på saken.Kanske en icke oficiell patch????Hmmm???Får dock inte mycket hjälp med hur man skapar dessa mesh/landclassfiler någonstans.Tack än en gång för ditt svar i alla fall.
Ha en riktigt god fortsättning på 2007 samt lycka till med edra fantastiska arbeten.Hur ni gör förstår jag är en hemlighet.Även jag har mina programeringshemligheter,fast de rör inte flightsim utan OPSYS samt databaser,servrar m.m.Såg ändock att mitt inlägg om HOTFIXEN från microsoft har hjälpt många om inte alla.Den gäller ju bara dualcore's...
Tack än en gång.
Nordstar
Sten-A.

bpahe:
Hej!

Det sceneri som bilden visar gavs aldrig ut, så det är nog någon annans Ölandsbro som du har fått tag på... Erik tror jag dock har satt igång att korrigera Öland i FSX, vi får se vad han har att bjuda på i sinom tid!

/hans

Navigation

Up one level

Next page