FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.08.19, 08:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?  (Read 1296 times)
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« on: 29.01.05, 21:39 »

Nyt minäkin sitten joudun kysymään tämmöistä asiaa.

Haluaisin valikoimaani otsikon mukaisen, noin 6-8  tonnin MTOW turbopropin. Tämä on juuri sen kokoinen ja tyyppinen kone, jolla mieluiten leikin.

Koneella laskeudutaan tosielämässä huonoille kentille. Soralle ja ruoholle. Mitä lyhyemmälle pystytään menemään, sitä parempi.

Olen löytänyt seuraavat vaihtoehdot:
- Aeroworxin B200
- F1:n C441 Conquest
- F1:n C421 Golden Eagle
- FSD:n Avanti P-180 (aivan omalaatuisensa kone, joka kiehtoo vallan kovasti, vaikkei välttämättä juuri tähän sarjaan kuulukaan - voikohan semmoisella edes laskeutua kuin pölynimuroidulle, vahatulle, tasaiselle asfaltille?)
- FSD:n Piper Cheyenne 400LS

Haluaisin koneen mukana mahdollisimman perusteelliset selvitykset sen systeemeistä. Martin Lieberechtin freeware-paneelien mukana tulevat manuaalit ovat aika hyvä esimerkki.

2D-ohjaamo pop-up paneeleineen on olennaisen ja keskeisen tärkeä. Esimerkiksi käynnistysproseduurien on mentävä kohdalleen. Moottorit eivät saa käynnistyä, jos polttoainehanat ovat kiinni (tämmöisiäkin on paywarena näkynyt.)

VC:stä ei ole niin väliä.

Nätti ulkoinen malli on aina eduksi, mutta riittää kun on kohtuullinen.

Lentomallilla ei lopultakaan ole niin väliä. Kunhan antaa tunteen siitä, että kone painaa saman kuin viisi tai kuusi Skyhawkia. Kerää nopeutta lähtökiidossa riittävän pitkään ja sakkaa silloin kun pitääkin. Reagoi edes kohtuullisesti lämpötilan ja korkeuden muutoksiin. Mittarilukemien on näytettävä mahdollsimman oikeita arvoja. Muuten koko homma menee munilleen (vrt. AFG:n PC-12.)

Paperilla kaikkein lähimmäs tulee FSD:n Cheyenne. Mutta se on tehty alunperin jo FS2002:lle, eikä esimerkiksi F1:n Cardinal-päivitykset oikein tyydytä minua (tosin se kone olikin kai alkujaan jo peräti FS2000:lle?) En oikein haluaisi ostaa Pikku-Matin purukumilla paikattua tuotetta.

Kertoisitteko kokemuksianne edellä mainittujen toiveitteni puitteissa.

Ja lopuksi yksi kone, joka ei tähän sarjaan kyllä kuulu, mutta josta olen valmis maksamaan jos se on hyvä: CaptainSim:in C130. Epäilyksiä herättää se, ettei esittelysivulla ole kuvan kuvaa 2D-ohjaamosta.

Kaikki kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan,
--- Jortsa


« Last Edit: 29.01.05, 21:47 by Jorma Silo »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #1 on: 29.01.05, 22:19 »

No kun lukee noita sinun vaatimuksiasi, niin Aeroworxin Kingair on sinun valintasi. Se on noista kaikkein monipuolisin paketti. Ja kun sanoit, että VC:llä ei ole niin väliä, niin tuo Kingair on ainoa noista paketeista, joissa on "no VC" optio, eli halutessaan voi ottaa käyttöön pelkän ulkomallin ja 2D paneelin. Systeemit siinä on mallinnettu parhaiten ja muutenkin se on minun mielestä noista kaikkein paras paketti...

Ps. C421 Golden Eagle ei ole turboproppi, vaan ihan mäntäpeli...

EDIT: Yks juttu pitää oikaista, vaikka sillä ei sinällään merkitystä olekkaan. DF Cardinal on tehty alunperin FS2002:lle.
« Last Edit: 29.01.05, 22:21 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #2 on: 30.01.05, 02:53 »

Lentomallilla ei lopultakaan ole niin väliä. Kunhan antaa tunteen siitä, että kone painaa saman kuin viisi tai kuusi Skyhawkia. Kerää nopeutta lähtökiidossa riittävän pitkään ja sakkaa silloin kun pitääkin. Reagoi edes kohtuullisesti lämpötilan ja korkeuden muutoksiin. Mittarilukemien on näytettävä mahdollsimman oikeita arvoja. Muuten koko homma menee munilleen (vrt. AFG:n PC-12.)

Jos lentomalli täyttää nuo vaatimukset, jotka luettelet, niin kyllä silloin jo puhutaan hyvästä lentomallista. Suurin työ lentomallissa on saada kone toimimaan esikuvansa arvojen mukaisesti kaikissa tilanteissa oikeilla mittarilukemilla, ja jos siihen vielä yhdistetään sopiva tuntuma niin siinä onkin jo kaikki mitä lentomallissa yleensä voikaan tehdä Wink

Captain Sim:in C130 ei ole vielä valmis, joten kuvien puute johtunee siitä ettei ole vielä kuvattavaa...viimeisin näkemäni arvio julkaisusta on Q2/2005, tosin tuo on jälleenmyyjän arvaus, Captain Sim ei kerro etukäteen julkaisupäiviä.
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #3 on: 30.01.05, 09:57 »

Captain Sim:in C130 ei ole vielä valmis, joten kuvien puute johtunee siitä ettei ole vielä kuvattavaa...viimeisin näkemäni arvio julkaisusta on Q2/2005, tosin tuo on jälleenmyyjän arvaus, Captain Sim ei kerro etukäteen julkaisupäiviä.

Ahaa, se selittää asian. Näissä payware-tuotteissa on joskus hämmentävää se, kun sama kone löytyy sekä tuottajan että jällenmyyjien sivuilta.

F1:n Cardinal taitaa edelleenkin olla peruskoneeni no.1. Se mihin petyin - aika kovasti - FS2004-päivityksessä oli sen pikku-gps:n jääminen pois.

--- Jorma
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #4 on: 30.01.05, 10:51 »

F1:n Cardinal taitaa edelleenkin olla peruskoneeni no.1. Se mihin petyin - aika kovasti - FS2004-päivityksessä oli sen pikku-gps:n jääminen pois.

Joo, se johtui ihan siitä, että se GPS ei yksinkertaisesti olisi tullut toimimaan FS2004:ssa ilman kuukausien ohjelmointityötä. Se on harmi, sillä itsekin tykkäsin siitä Gepsusta todella paljon...

Mutta mutta, Oletkos koskaan harkinnut hankkivasi noita Reality XP:n GPS:iä? Esim se Apollon radio/GPS-paketti sopisi Cardinaliin aivan loistavasti. Nuo Reality XP:n GPS:t on kyllä parhaita, mitä FS:ään saa... Ja ihan tässä lähitulevaisuudessa heiltä ilmestyy myös tuo Garminin pienempi 430 malli, jota olen itse päässyt jo testaamaan. Aivan mahtava laite...

[ Attachment removed / expired ]


[ Attachment removed / expired ]

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #5 on: 30.01.05, 17:27 »

Ja kunhan RXP tekisi vielä "screen only" -version siitä gaugesta niin päästäisiin asiaan - tuommoisessa gepsissä kuuluu olla napit.

Ja sillä olisi hyvä treenata CAU:ta varten.



//Tuomas

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #6 on: 30.01.05, 17:30 »

Mikko, voikos tuohon 430:aan järkevästi päivittää navdataa vai onko siinä sama "vamma" kuin muissa RXP:n gepsuissa on ollut(eli siis kiinteä navdata johon ei voi koskea)?

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #7 on: 30.01.05, 17:35 »

Mikko, voikos tuohon 430:aan järkevästi päivittää navdataa vai onko siinä sama "vamma" kuin muissa RXP:n gepsuissa on ollut(eli siis kiinteä navdata johon ei voi koskea)?
Niiden voorumilla puhuttiin että siihen voi kait lisätä omia waypointeja elikkäs kun datat muuttuu niin siihen voi lisätä ne muuttuneet pisteet tjsp. mutta varsinaisesti navdataa ei voi päivittää.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #8 on: 30.01.05, 19:53 »

Mikko, voikos tuohon 430:aan järkevästi päivittää navdataa vai onko siinä sama "vamma" kuin muissa RXP:n gepsuissa on ollut(eli siis kiinteä navdata johon ei voi koskea)?

Ei voi, tuskin tuo ongelma on niin äkkiä ratkennut. Mutta tosiaan waypointteja voi lisäillä ennen lentoa, ja ne tallentuvat käsittääkseni jemmaan.

//Tuomas

härpätin
Former member
Re: Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #9 on: 11.09.05, 17:46 »

Nyt minäkin sitten joudun kysymään tämmöistä asiaa.

Haluaisin valikoimaani otsikon mukaisen, noin 6-8  tonnin MTOW turbopropin. Tämä on juuri sen kokoinen ja tyyppinen kone, jolla mieluiten leikin.

Koneella laskeudutaan tosielämässä huonoille kentille. Soralle ja ruoholle. Mitä lyhyemmälle pystytään menemään, sitä parempi.

Olen löytänyt seuraavat vaihtoehdot:
- Aeroworxin B200
- F1:n C441 Conquest
- F1:n C421 Golden Eagle

Haluaisin koneen mukana mahdollisimman perusteelliset selvitykset sen systeemeistä. Martin Lieberechtin freeware-paneelien mukana tulevat manuaalit ovat aika hyvä esimerkki.

3D-ohjaamo pop-up paneeleineen on olennaisen ja keskeisen tärkeä. Esimerkiksi käynnistysproseduurien on mentävä kohdalleen. Moottorit eivät saa käynnistyä, jos polttoainehanat ovat kiinni (tämmöisiäkin on paywarena näkynyt.)


Nätti ulkoinen malli on aina eduksi, mutta riittää kun on kohtuullinen.



Kaikki kommentit otetaan kiitollisuudella vastaan,
--- Jortsa





Tuossa edellä olen osin lainannut Jortsaa kun on suurin piirtein saman vaatimukset. Oleellista, että haluaisin itse lentää pääosin VC:lla. Onko laatu riittävän hyvä vielä 0,6-0,8 zoomillakin??


No kun lukee noita sinun vaatimuksiasi, niin Aeroworxin Kingair on sinun valintasi. Se on noista kaikkein monipuolisin paketti. Ja kun sanoit, että VC:llä ei ole niin väliä, niin tuo Kingair on ainoa noista paketeista, joissa on "no VC" optio, eli halutessaan voi ottaa käyttöön pelkän ulkomallin ja 2D paneelin. Systeemit siinä on mallinnettu parhaiten ja muutenkin se on minun mielestä noista kaikkein paras paketti...

Ps. C421 Golden Eagle ei ole turboproppi, vaan ihan mäntäpeli...


Oliskos King Air parempi  VC-lentoon?
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #10 on: 12.09.05, 07:02 »


Tuossa edellä olen osin lainannut Jortsaa kun on suurin piirtein saman vaatimukset. Oleellista, että haluaisin itse lentää pääosin VC:lla. Onko laatu riittävän hyvä vielä 0,6-0,8 zoomillakin??

Se riippuu aika paljon siitä sun monitorista ja siitä mimmoista resoluutiota kone jaksaa pyörittää. Esim joku 1600x1200 ja 19" TFT luulisi riittävän aika moneen Smiley

//Tuomas

härpätin
Former member
Re: Noin 6 tonnin turboprop. Suosituksia?
« Reply #11 on: 13.09.05, 09:23 »

Se riippuu aika paljon siitä sun monitorista ja siitä mimmoista resoluutiota kone jaksaa pyörittää. Esim joku 1600x1200 ja 19" TFT luulisi riittävän aika moneen Smiley

//Tuomas


Alkaa mennä ohi aiheen mutta menköön kun tuli puheeksi! Undecided

Tällähetkellä käytän pääasiassa VC:ia ja mulla on kiinni vain 1 kpl 17" CRT näyttö ja 1280x960?. Varastoon on kertynyt  kaksi 17"  ja yksi 15" näyttöä. Näytönohjain on ATI 9600 pro johon saa kiinni 1 CRT, 1 DVI ja 1 TV. Koneeseen on asentamatta vielä yhdellä ulostulolla 32 Mb PCI-väyläinen kortti.

Mitäs kaikkea näillä voisikaan tehdä kun olemme vielä hankkimassa perheeseemme uutta littu-TV:tä?Pitäisikö jotakin erityístä ottaa huomioon jos ajattelee asentaa littu-tv:n simukäyttöön? Nopeus, koko, LCD/Plasma, minimitarkkuus?

Aatoksissa on, että jos tulevaisuudessa asennan PCI-näyttiksen perään joko 15" tai 17" CRT-näytön mittaristoksi ja ATIn perään yksi 17" CRT  "paneelinäytöksi" (= radiot, GPS, alapaneeleita). Ulkonäkymää mallailisin vielä littu-TV:hen(tai  hankittavaan 19"/21" TFT näyttöön). Saisiko tuohon yhteen 17":een ulkonäkymän sivulle/etuviistoon? No, sitten kun on nämä niin eihän sitä VC enään sitten tarvitakkaan! Toisaalta jos käyttää näyttönä vain littu-TV:tä niin sitten hyvä VC on taas tarpeellinen.

Timppa
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1