Om flygning på VATSIM
TomasJohansson:
Hej!
Har hittat denna onlineflygningsdel av forumet nyligen och läst igenom några trådar. Jag tycker det är positivt att det råder en så bra stämmning på det här forumet trots att två "tävlande" nätverk representeras och den stämningen tycker jag vi ska försöka behålla. Samtidigt kan jag känna att det är en delvis lite felaktig bild av VATSIM som presenteras på en del håll och därför tänkte jag berätta lite hur det ligger till och fungerar på VATSIM.
Scandinavian VACC, som är den skandinaviska delen av VATSIM, välkommnar alla nya piloter och ATC till oss. Nya ATC genomgår några obligatoriska träningskvällar online med en mer erfaren ATC innan de får flygleda själva. Detta gör att både man själv som ny och piloterna som flyger hos en får ut mer av simulationen. Detta är inte jobbigt och någon fraseologi som är mer nogrann än i verkligheten krävs absolut inte.
Som pilot är det enda du behöver göra att fixa ett lösenord från www.vatsim.net. Man behöver inte gå igenom någon kurs eller gå med i någon annan förening om man inte vill. Dock kan det ju vara rekommenderat att ta del av den hjälp man kan få med att koppla upp mjukvaran och information om hur allt funkar online. För att få ut något av simuleringen kan det ju vara bra att veta hur man gör när man väl har kopplat upp sig. Dels finns det manualer/guider att läsa på olika håll, t ex på www.vaccsa.org och www.vatsim.net.
Det finns även personlig hjälp att få, t ex kommer Daniel Mattsson att hålla en liten kurs i att komma igång på VATSIM. Så till er som funderat på att komma igång på VATSIM: det är bara att skicka ett mail till honom så vet jag att han gärna hjälper er. Eller så kan ni gå in på Scandinavian VACCs hemsida och leta er fram till "Pilot träning". Denna träning är under uppbyggnad, men det finns en del bra info redan nu.
Med detta menar jag inte att starta en debatt för/emot VATSIM eller IVAO, utan enbart ge korrekt information till potensiella nya medlemmar om hur saker och ting fungerar i VATSIM.
Med vänliga hälsningar,
Tomas Johansson
Director
Scandinavian VACC
SAS386:
Quote from: Tomas Johansson 2 on 16.02.05, 15:27
Hej!
Samtidigt kan jag känna att det är en delvis lite felaktig bild av VATSIM som presenteras på en del håll och därför tänkte jag berätta lite hur det ligger till och fungerar på VATSIM.
Tyvärr Tomas,
Är det nån bild som är felaktig så är det synen på IVAO där folk som inte ens provat vet hur det är. Tycker det är synd att detta forum blivit en tävling i rekrytering av medlemmar i stället för att prova på. Testar man Ivao's pilotmjukvara så kommer man oxå att få en föraning om hur Squawkbox 3 kommer att se ut och fungera och framför allt hur man installerar. Eftersom jag testat SB3, så finns det likheter. Kommentarer som att om man inte får IvAp att fungera, så ska man flyga på VATSIM i stället känns väldigt onödiga då. Får man inte en så enkel installation att fungera så kommer man nog inte heller att få Squawkbox 3 att funka om/när den kommer.
Kvalitén på ATC skiftar överallt i världen och Sverige ska vara glada över att ha en sån hög standard som det finns och det är tack vare en persons uppoffringar. Jag har haft både bra och dålig ATC på bägge nätverken i en mängd länder.
Den stora skillnaden är att VATSIM satsar mest på byråkratiskt dravel istället för att få tummen ur och nu då när jag informerar om att det finns ett annat nätverk som heter IVAO och faktiskt inte är så dåligt, då blir det en himla fart.
Räkna med följande som nybörjar ATC på VATSIM i Sverige:
Piloter som flyger hos dig informerar glatt och gärna om vilka felsägningar och brister du har och ifrågasätter varför de får direktionerna. Att du är nybörjare och behöver lära dig, tar de ingen hänsyn till. Om du nu får börja med lektioner innan du själv tröttnat på att vänta på träning. Tar ett halvår ungefär
Nybörjar Pilot på VATSIM i Sverige:
ATC blir lätt irreterad och lite ilsk bara för att du inte kan, trots att du är enda planet i hans luftrum. Hans enda önskan är att du kopplar ner istället för att ge lite hjälp.
Det finns 4-5 såna här besserwissrar och jag är inte den ende som lagt märke till det. Vi är flera som funderat över dessa fasoner.
Det flygs mer över gränserna på IVAO och mer variation på de olika flygbolagen som finns. Detta ökar oxå chansen att du lär känna lite fler olika nationaliteter.
Gillar du att flyga inrikes och gillar att flyga på rad som 3:e SAS kärran inom loppet av en halvtimme som ska mellan Malmö och Arlanda, välj då VATSIM. REAL AS IT'S GETS
frazer:
Quote from: Magnus Somberg on 16.02.05, 16:36
Testar man Ivao's pilotmjukvara så kommer man oxå att få en föraning om hur Squawkbox 3 kommer att se ut och fungera och framför allt hur man installerar. Eftersom jag testat SB3, så finns det likheter. Kommentarer som att om man inte får IvAp att fungera, så ska man flyga på VATSIM i stället känns väldigt onödiga då. Får man inte en så enkel installation att fungera så kommer man nog inte heller att få Squawkbox 3 att funka om/när den kommer.
Om SB3 inte går att få igång på min dator, preci ssom IvAp, då får jag väl ge upp på onlineflygning helt. Dock hoppas jag på att så inte är fallet, och håller hoppet på fortsatt onlineflygning tills dess att SB3 släpps.
Jag har inte provat SB3, men jag hoppas det innehåller någon sorts felhantering och UI för detta gentemot användaren, till skillnad mot IvAp.
Jag anser mig vara relativt insatt i hur det hela med "insticksprogram" fungerar med FS (har själv utvecklat ett antal), så att säga att jag inte kan tillräckligt för att få en "så enkel installation" att fungera tycker jag inte är rättvist. Jag försökte i över en timme, det kan Thomas H intyga.
Quote from: Magnus Somberg on 16.02.05, 16:36
Räkna med följande som nybörjar ATC på VATSIM i Sverige:
Piloter som flyger hos dig informerar glatt och gärna om vilka felsägningar och brister du har och ifrågasätter varför de får direktionerna. Att du är nybörjare och behöver lära dig, tar de ingen hänsyn till. Om du nu får börja med lektioner innan du själv tröttnat på att vänta på träning. Tar ett halvår ungefär
Nybörjar Pilot på VATSIM i Sverige:
ATC blir lätt irreterad och lite ilsk bara för att du inte kan, trots att du är enda planet i hans luftrum. Hans enda önskan är att du kopplar ner istället för att ge lite hjälp.
Får väl kontra med hur jag upplever IVAO för att få min syn på det hela:
Räkna med följande som nybörjar-ATC på IVAO i Sverige:
Piloterna kommer kanske att svara, men om du förstår vad de menar är en annan sak. En pilot hamnar i en knipa, men hur skall du hantera detta? Det är inte rätt tid att försöka navigera på IVAOs svårnavigerade hemsida för svar.
Nybörjar Pilot på IVAO i Sverige:
Du läser på lite hur fraseologin fungerar, och ungefär hur man skall säga de olika sakerna. Men till din förvåning känner du inte igen något av det som ATC säger åt dig, eftersom han själv hittar på något som han tycker låter bra. Du får svårt att känna igen dig, och kan inte vara säker på att han kommer säga något som du förväntar dig.
SAS386:
Quote from: Daniel Mattsson on 16.02.05, 17:35
Räkna med följande som nybörjar-ATC på IVAO i Sverige:
Piloterna kommer kanske att svara, men om du förstår vad de menar är en annan sak. En pilot hamnar i en knipa, men hur skall du hantera detta? Det är inte rätt tid att försöka navigera på IVAOs svårnavigerade hemsida för svar.
Nybörjar Pilot på IVAO i Sverige:
Du läser på lite hur fraseologin fungerar, och ungefär hur man skall säga de olika sakerna. Men till din förvåning känner du inte igen något av det som ATC säger åt dig, eftersom han själv hittar på något som han tycker låter bra. Du får svårt att känna igen dig, och kan inte vara säker på att han kommer säga något som du förväntar dig.
Hur vet du det, du som inte varit online? Känner en skymf mot mig, Scott, Nico och Thomas som samtliga suttit ESOS_CTR
Samma nybörjar fel finns på VATSIM oxå, så det är generellt problem när det inte finns utbildning. VACCSCA's hemsida för piloter är oxå obefintlig så du kommer med synpunkter som även finns på den egna sidan.
Barnsligt.. ATC är till för att hjälpa nybörjare och inte stjälpa.
ATC rating kommer att finnas på Ivao oxå i SVERIGE
frazer:
Quote from: Magnus Somberg on 16.02.05, 18:06
Hur vet du det, du om inte varit online?
Det har jag, dock med Squawkbox, som faktiskt fungerade
Navigation