Flygledaransvar
(1/1)
BJK:
Toppen!
Det har varit ett litet grått område för mig, nämligen att veta när man ska kontakta resp atc-organ då det endast är ett fåtal aktiva. IRL är det niemas problemas, men om jag vill flaxa från låt säga Landvetter till Arlanda och ESOS_CTR, ESSA_TWR och ESSA_APP är öppna så har jag åtminstone tidigare gjort min departure på UNICOM och först när jag närmat mig FIR-gränsen så har jag kontaktat t ex ESOS_CTR. Ska man knacka på hos ESOS_CTR redan när man står vid gaten på Landvetter eller hur gör man lämpligast?
thomashjelm:
Är endast ESOS_CTR online har hand om alla i hela sverige, ropa på honom för clearence, startup, taxi, start, stig och allting. Men är du på ESMS och ESSA_APP är online så kan han inte hjälpa dig med detta. Därför bör man ta _CTR positionerna när man sätter sig, om man inte känner sig inte klara av detta eller saknar tex kartor eller tid.
/T
Flygkapten:
Jag började flyga online (IVAO) i söndags och har alltid kallat på ESOS_CTR för allt från clearance till stigning till landning. Därför måste jag ge en eloge till alla duktiga flygledare som tar er tid och dirigerar trafik på ett mycket bra sätt - trots att ni har kontroll över hela Sveriges luftrum och flygplatser!
Navigation