Thrustmaster HOTAS Cougar
(1/1)
iPEX:
Någon som har en Thrustmaster HOTAS Cougar hemma?
Skulle vilja veta vad ni tycker om den och hur den är i orginalutförande!
Skulle också vara intressant om det finns någon här i sverige som har en R1 eller R2 enhet på denna HOTAS, och kunna skriva vad ni tycker om dem och ge lite mer utförlig beskrivelse om denna skapelse!
Funderar nämligen på att köpa en sådan men måste bara få "tummen" ur ...!
Den ligger nämligen under 2400:- på www.komplett.se vilket är billigt för denna HOTAS kombination!
Danke!!!
/T
grimnir:
Jag köpte min begagnad för runt 2000, så Komplett.ses pris är mycket bra...
Kan bara rekommendera att köpa denna joystick (känns nästan fel att kalla den för det), om du är hyfsat seriös med flygsimmandet. Den är dock litet lurigare att programmera än Saiteks spakar, men du får ju nästan tio kilo metall att leka med. I princip allt inuti går att byta ut efter hand.
Vanligt är att man måste byta ut speedbrake-brytaren efter ett tag, eftersom plasthöljet internt ofta spricker. Det finns aluminium-höljen att köpa för en hundring på http://cougar.frugalsworld.com/ där du också kan beställa en mängd andra modifikationer som gör att den fungerar ännu bättre.
Tyvärr kopplar jag inte riktigt vad du syftar på med R1 och R2...
Sen måsta jag också rekommendera TrackIr3 Pro med vector expansion. Kan omöjligen tänkta mig att flyga utan denna. Utan tvekan avsevärt mycket bättre än tidigare versioner.
Slutligen, kan det ju kännas tufft att investera i roderpedaler, och därför tänkte jag bara tipsa om att det går riktigt bra att använda pedalerna från en vanlig ratt som man använder till bilspel. Det är inga problem att använda dessa, även om det inte är helt realistiskt. Inunder pedalerna har jag dessutom lagt en billig halkmatta från Clas Ohlson så att de står stadigt.
Lycka till!
Roger
iPEX:
tackar så mcket för svaret!
R1 och R2 versionerna av Thrustmaster HOTAS Cougar är en extrem variant som går att få tag på detta ställa :
http://www.realsimulator.com/html/hotas.html
De börjar på 240Eur och slutar på 360Eur.
De versionerna har de bytt ut en del saker och går också att ställa hur mycket kraft man ska använda!
orginal tror jag att det är 5 eller 8lbs för att styra!
på F16 orginal är det 17-25lbs vilket man då få väääldigt vältränad för att klara av en längre tid!
Det går alltså ställa in R1 & R2 versionerna avsevärt mer än orginal och de har längre livslängd än orginalhårdvaran har! Finns en PDF fil på sidan där du kan läsa om båda versionerna!
Detta är även företaget som tillverkar ASCI-II stolarna (ejectseat för F16)
o Independent force sensor for each axis
o Green anodized fixation element
o Stick fixation 4 M4
o Sensor fixation 4 M3
o Measurement electronic with separate channels
o Independent zero adjust for each channel
o Force selection in 4 levels for each axis
o Inox AISI 304 Laser engraved Id plate
o Required screws and nuts
o Electric connections made by connectors. No welding required.
o Max. Applied force 35 Lbs
o Max. allowed force 45 Lbs
/T
grimnir:
Ok, jag gissade att det var något slags modifikation. Fler varianter hittar du på Cougar World, men det kräver ofta att man installerar modifikationerna själv, vilket ju naturligtvis ställer till med problem med garantin...
Roger
Navigation