VATSIM: St. Patricks day flyin

(1/5) > >>

frazer:
Ikväll (Söndag) hade man ett s.k. Saint Patricks day flyin på Irland. Alla stora flygplatser var fullt kontrollerade och trafikmängden var enorm. Kan utan tvekan säga att det var de mest trånga skyarna jag skådat i min VATSIM-historia. Det var även Irländarnas största flyin genom tiderna.

[ Attachment removed / expired ]

Det började med att jag fick sjunka ner till FL160. Där fick jag gå in i holding. I detta holding låg jag i 45 minuter (!!!), vilket slutade på FL60. Därifrån fick jag tillsist reda på att det var sista varvet, och fick sedan inital heading för en ILS-inflygning till bana 28, som nummer 8.

Efter några vektorer får jag klart att möta upp localisern på FL60, och rapportera etablerad. Repporterade etablerad på 25 miles final, nu som nummer 4. Ord som "expect late landingclearence", "vacate runway asap" och "ready for immidiate depature" haglade i etern på tower-frekvensen. Vilken kick!

Landade och missade precis en avfart, så jag fick snabba mig till nästa med svansen mellan benen. Fick vänta en stund på en ledig gate. Till sist fick jag taxa till gate 43 efter att en Shamrock (Aer Lingus) lämnar den ledig åt mig. Här skulle kärran stå ett tag så jag begär både extern ström och luftförsörjning från markpersonalen. Mot hotellet för att duscha av mig all svett denna inflygning orsakade

Tycker synd om er som missade denna föreställning!

fredrikosterlund:
Härlig story och schyssta bilder!

Själv flög jag Stockholm-Arlanda - Sundsvall i en SAS Boeing 737-600. Det var inte riktigt lika krävande om man säger så.

BJK:
Attans vilken låg approachfart du hade! Du måste ha varit snustorr eller? Och tittar man vart den gula och röda linjen börjar på fartskalan så verkar det otroligt lågt.
Det diffar rätt mycket märker jag på vikten, med fulla tankar och efter en flygning på ca 1,5 timmar så får jag en approachfart på ca 167-168kt med 30 garder klaff.

Putte:
Tänka sig vad alla gillar mig!  

Schysta bilder!  

frazer:
Quote from: Johan Svensson on 14.03.05, 05:35

Attans vilken låg approachfart du hade! Du måste ha varit snustorr eller? Och tittar man vart den gula och röda linjen börjar på fartskalan så verkar det otroligt lågt.
Det diffar rätt mycket märker jag på vikten, med fulla tankar och efter en flygning på ca 1,5 timmar så får jag en approachfart på ca 167-168kt med 30 garder klaff.

Oj, så hög app-fart har jag aldrig haft, även när planet är fullsmockat med folk och cargo.

Denna flygningen blev dock lite speciell. Hade planerat att fortsätta min färd som P4-MES till Dublin, men PRECIS innan mig kopplar nån jäkla britt upp som det, och förstör allt. Jag bytte till SAS-kärran, utan att tänka på att fylla den med folk. Därav den låga ZFW, som resulterade i en nätt approach-hastighet. Hade ändå 8 ton soppa kvar i det läget.

Navigation

Up one level

Next page