Pekka Puhakka
Offline
Posts: 326
Date Registered: 22.03.03
|
Minkä veturin ohjauspöytä ?
[ Attachment removed / expired ]
Toi on 103 Saksan maalta, hieno veturi, valitettavasti tuokin sarja alkaa olla jo kohta historiaa.
|
|
|
|
Jani Aalto
Offline
Posts: 895
Date Registered: 07.11.03
|
|
|
|
|
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline
Posts: 13580
Date Registered: 31.07.01
|
Ja lentää Astraeuksella B737:aa.
|
|
|
|
Johann Muszynski
Offline
Posts: 1243
Date Registered: 25.03.04
|
Sarja on poistettu käytöstä 2003. Muutama yksilö on löytänyt tiensä museoihin. loput on romutettu. DB:n politiikka on nykyään se, että vanhoja vetureita ei myydä kenellekkään vaan ne romutetaan.
Onko tuo sarja tosiaan lakkautettu??  En tiennyt! Itse olen ajellut tuolla veturilla muutaman kerran Saksassa (Isä on saksalainen, joten Saksassa tulee käytyä aika usein  ) Erittäin surullista, tuo veturi on nimittäin suosikkini. Edit: Ilkalla on näköjään uusi titteli! 
|
|
« Last Edit: 02.05.05, 15:23 by Johann Muszynski »
|
|
|
|
|
Ismo Nurmi
Offline
Posts: 3390
Date Registered: 23.10.03
|
Tampella Dieselit jytisevät stereona Joensuun asemalla - lähdössä Turkuun viime jouluna.
[ Attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Pekka Puhakka
Offline
Posts: 326
Date Registered: 22.03.03
|
Moottorit ovat Tampellan lisenssillä valmistamia Ranskalaisia MGO Dieseleitä. Välijäähdyttimellä, neliventtiilitekniikalla ja kahdella ahtimella varustettuja V 16 matalakierroskoneita. Teho 1350 hv. Autotehtaat rupesivat 80-luvulla lyömään rumpua, että nyt on keksitty neliventtiilitekniikka. MGO:ssa se oli jo 60-luvun alussa. Ja mahtavathan ne on jytinät.
Mutta ainoa oikea veturi saadaan aikaiseksi siten että laitetaan noita samaisia MGO:n koneita kaksi kappaletta ja siihen päälle sähköinen voimansiirto. Eipä voi juuri kauniinpaa äänimaailmaa olla kuin se jytinä ja se ulina joka kantautui tyynenä kesäyönä kilometrien päähän...
|
|
|
|
Pekka Puhakka
Offline
Posts: 326
Date Registered: 22.03.03
|
Siitähän saadaan juuri niin ruma veturi, mitä hirvittävän vetokyvyn omaavan ja dieseliksi nopean veturin pitääkin ollakin. Eikä pidä aliarvioida sen pakokaasujakaan. Ne saivat juroimmankin, suomalaisen sänkileuka öykkärin kyynelehtimään. Dr 13 "alstikka" 2348 Suomen Turuus 19.6.1997
Kauneushan on tunnetusti syvällä katsojan silmässä, mutta kyllä alspommi on tanan kaunis, ellei peräti kaunein tuntemani veturityyppi.
|
|
|
|
apsk
Former member
|
Tässäpä pari kuopiosta. Sieltähän piti tulla pendoliino! [ Attachment removed / expired ]Njaauun! [ Attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Pekka Puhakka
Offline
Posts: 326
Date Registered: 22.03.03
|
Kieltämättä Alstikan ulkonäkö on aina kiehtonut minuakin ja niinkuin sanoin se on nimen omaan veturin näköinen. Muistan kun seurasin joskus Alstikkaa raskaassa tavarajunassa pikässä nousussa, niin sen ulkonäkö ja meteli jo kertoi, että stanan vastamäki mulle ei v**tuilla. Kuskit, varsinkin ne jotka eivät koskaan olleet höyryjen kanssa tekemisissä, eivät oikein tykänneet siitä. Veturilla oli taipumusta heilua ja hyppiä linjalla. Vanhan kansan höyrykuskit siitä kyllä tykkäs. Olihan hytissä sellaine ylellisyys, höyryihin verratessa, että siitä löytyi kaikki neljä seinää.
Toisaalta vuonna 2000 kun alstikat rässittiin loppuun pääosin Turku-Tampere rataosuudella, sanoivat monet kuskit että eipä 3:n Dv12:n nippu pärjää vetokyvyssä pikajunan keulalla niin hyvin kuin yksi alstikka. Samoin tavaraliikenteessä etenkin vaunujaon väki oli mielissään jos varikolla oli plakkarissa edes yksi alsti, sillä kun sai pelkällä yhdellä veturilla jo kiitettävän määrän tonneja liikkeelle. Mutta turvatonhan se oli kuskeille esim. tasoristeysonnettomuuksissa ja epämiellyttävä jos muihin dieseleihin vertaa.
|
|
|
|
Ville Viiperi
Offline
Posts: 2476
Date Registered: 03.01.05
|
Kuittisen eka kuvassa oli taustakuva fiilistä 
|
|
|
|
Sami Marttila
Offline
Posts: 403
Date Registered: 01.08.03
|
Näistä on taiteellisuus kaukana, mutta laitampa kun vastaan tuli. Kuvattu filmille joskus vuonna 2000. [ Attachment removed / expired ][ Attachment removed / expired ][ Attachment removed / expired ][ Attachment removed / expired ][ Attachment removed / expired ]Kyseinen juna otti yhteen sorarekan kanssa jossain Oulun ja Rovaniemen välillä. http://www.onnettomuustutkinta.fi/8250.htm
|
|
« Last Edit: 08.05.05, 08:11 by Sami Marttila »
|
|
|
|
|
Aleksi Palojärvi
Offline
Posts: 1876
Date Registered: 15.03.04
|
Ai.. Näittää kuvista ihan siltä, että ton pöllivaunun tolpat ois siihen kolissu.. 
|
|
|
|
Superfinnair
Former member
|
Terve! Pumppaanpas vähän ylös tätä ketjua. Tässä muutama kuva eiliseltä Rovaniemi-Kemijärvi väliltä. Kohti Kemijärveä [ Attachment removed / expired ]Paneelia [ Attachment removed / expired ]Kemijärven asemaa [ Attachment removed / expired ]No ei juna, mutta veturista otettu, eli jätkänkynttilä. [ Attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Turvamies
Former member
|
Joku 26-sarjan kone mistä olet kuvannut. Apuveturi 25-sarjaa. Sotajunasta kyseiset kuvat.
|
|
|
|
Superfinnair
Former member
|
Joku 26-sarjan kone mistä olet kuvannut. Apuveturi 25-sarjaa. Sotajunasta kyseiset kuvat.
Oikein  Eli tämmöistä tavaraa [ Attachment removed / expired ]Sitten muutama muukin tämmöinen [ Attachment removed / expired ]Kivesjärven asemaa [ Attachment removed / expired ]Auringonlaskua Muhoksella [ Attachment removed / expired ]
|
|
« Last Edit: 13.05.05, 18:45 by Markus Tapani Alardt »
|
|
|
|
|
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline
Posts: 13580
Date Registered: 31.07.01
|
Siinä on muutama Masi poikineen! Onko nuo autot kiinni noissa vaunuissa mitenkään? Jotkut "rengaskiilat" niissä kyllä näyttäisi olevan.
|
|
|
|
Superfinnair
Former member
|
Terve!
"Puulosseilla" ovat kiinni. Kuvissa olevista kulkuvälineistä ne on jo poistettu, mutta tässä kuvassa ne vielä näkyvät, tosin irrotettuina.
[ Attachment removed / expired ]
|
|
|
|
hpman
Former member
|
Siinä on muutama Masi poikineen! Onko nuo autot kiinni noissa vaunuissa mitenkään? Jotkut "rengaskiilat" niissä kyllä näyttäisi olevan.
Eikö >> Saastamoinen ole muka nähnyt sitä intin "näin kuljetat ajoneuvoja junassa"-videota  No en minäkään tottapuhuen siitä mitään muista muuta kun että perinteisen tylsä inttivideo se oli.
|
|
|
|
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline
Posts: 13580
Date Registered: 31.07.01
|
Eikö >> Saastamoinen ole muka nähnyt sitä intin "näin kuljetat ajoneuvoja junassa"-videota  No en minäkään tottapuhuen siitä mitään muista muuta kun että perinteisen tylsä inttivideo se oli. En ole, koska me ei käytetty junakuljetuksia, koska matkaa Rovalle oli alle sata kilsaa! 
|
|
|
|
Superfinnair
Former member
|
Ensimmäisessä "Valkko" kuvassa malmi saapuu Kontiomäen kolmioraiteella "Mutkalan" päähän, jossa vaihdetaan kuljettaja. Toisessa on näköjään kohtaus P 972:n kanssa Kivesjärvellä. Joskus kohtauspaikka on Paltamo, jossa malmi ei sovi kokonaan kakkoselle suojaan. Kolmannessa malmi on arviolta kilometrillä 793 ja menee kohta sillan alta suoralle, ylittää Muhosjoen, alittaa Vt 22:n sillan, kohtalainen nousu Muhoksen asemalle radan kaartaessa oikealle.
Meniköhän arvaukset oikein ?
"Oikea malmi" kohtaa Kivesjärvellä 972:n. Kuvassa oleva juna on numero 5335 ja Kivesjärvellä juna 976. Muuten aivan oikein, karmaa. 
|
|
|
|
|