Junakuvia

<< < (25/140) > >>

Ilkka:
Nuo ICE:t, eli Inter City Expressit, kulkivat ympäri Eurooppaa jo v. 1969, maasta riippumatta, kun matkustin junilla Saksan puolelta mm. Pariisiin ja Venetsiaan...
siellä taisi yhtiö olla Ferrovio dello Stato eli Italian VR. Tosin silloin ei ICE-veturi/juna ollut noin moderni. Sitä veti esim. saksalainen diesel V200...

DB, siis silloin Deutsche Bundesbahn, tarjosi hyviä lippuja, esim. sellaisen kuin "Alles dreht sich um das Wochenende" eli kaikki pyörii viikonlopun ympärillä. Parillakympillä saksanmarkalla sai viikonloppulipun, joka kävi kaikkiin mahdollisiin maihin ja viikonloppu oli pidennetty tiistaihin asti...silloin ei tainnut vielä olla Interrailia.

Ei näytä palstalaisilla olevan ymmärrettävistä syistä paljonkaan omia kuvia esim. sellaisista vetureista kuin Hr1, Hr2, Hr3, Hv1, Hv2, Tr1, Tr2, Hk1, Hk2 tai Dm-7, joita meikäläisen lapsuudessa näki ja joiden vetämänä myös matkustettiin, kerran jopa samassa junassa kuin Kekkonen   mutta niitä historiallisia sivujahan löytyy netistä.
Dm-7 eli lättähattu oli muuten kevyt ja hiljainen.

Olisiko liian härskiä kysyä, kumpi ompi parempi, Märklin vai Fleischmann?
Ei ainakaan Piko Express, joka oli DDR:n tuote ja levisi heti käsiin  :-X

Ja eikös ollut muuten niin, että ne Neuvostoliiton lahjat VR:n veturikalustoon, jotka tulivat pakko-ostoina saatavien kuittaukseksi, oli itse asiassa tehty Tsekeissä?

jrantala:
Quote

Ja eikös ollut muuten niin, että ne Neuvostoliiton lahjat VR:n veturikalustoon, jotka tulivat pakko-ostoina saatavien kuittaukseksi, oli itse asiassa tehty Tsekeissä?


Jonkun tietolähteen mukaan sähköryssät on toki tehty NL:ssä Novocherkasskin veturitehtaalla lukuunottamatta numeroita 3111-3112. Sähkölaitteet on Strömbergin tekoa.
3111 ja 3112 on koottu Suomessa Hyvinkään konepajalla.

Ilkka:
Joo, voi olla että muistan tuon ICE:n väärin, siitä kun on aikaa.

Lapsuudenkaverillani oli Fleischmannin V200, josta olin kateellinen.

Fleischmannin tasavirtajärjestelmä ei mahdollistanut esim. kääntöympyrän kiskottamista ilman yhtä kiskoa, jossa oli katkaisueriste, koska plus- ja miinusnavat olisivat menneet ristiin...mikäli muistan oikein.

Märklinin vaihtovirtajärjestelmässä taisi junan suunnanvaihto vaatia erillisen signaalin..

No, näistä on todella niin kauan aikaa, että muisti voi pettää. Täytyy penkoa lisää vanhojen veturityypien sivuja.

No, jos Kraftwerkin sanoituksiin on luottamista, niin yksi "hitti" oli nimenomaan Trans Europe Express.

nrostedt:
Laitan vuodenajan kunniaksi   tähän yhden harvoista junakuvistani.

Kuva on otettu Huopalahden asemalla 1.2. 2004 jolloin keli oli sellainen että vain junat ja lentokoneet kulkivat  
[ Attachment removed / expired ]

/ Nils

Ilkka:
Tuota, kun kysyttiin Hr2:sta ja Hr3:sta, niin otin netistä selvää.

Sodan aikana, kun Suomessa oli kova pula vetureista, Ruotsista ostettiin käytöstä poistettuja ja varastoituja mm. Motalan valmistamia vetureita, joihin piti tehdä paljon muutostöitä, mm. rataleveyden vaihtoa (?) jne.

Niitä ei ollut yhteensä kuin pari-kolmekymmentä kappaletta ilmeisesti. Huippunopeus molemmilla 75 km/h. Käytössä Suomessa 1942-1953 välillä.

Pikkupoikana väittäisin pari sellaista nähneeni, kun silloin reissasin vanhempieni mukana ympäri Suomea isän töiden takia ja bongailin veturityyppejä ja yksilöiden numeroita. Se bongailuvihko on kyllä kadonnut about 50 v sitten.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page