Anpassning till nytt flygledningssystem i Sverige
(1/1)
frazer:
Som säkert några av er vet så gick vi i Sverige över till det nya flygledningssystemet Eurocat 2000E natten mellan den 18 och 19 mars. Jag, som besökt både det gamla och det nya, kan säga att det är ett rejält lyft ur alla synvinklar!
Bytet har dock påverkat trafiken, mestadels i form av senare slot-tider för flygningar med anknytning till Sverige. Jag åkte med SK109 och SK110 (ESSA-ESMS-ESSA) igårkväll, och vi fick en 20 minuter senare slot vid avgång från Malmö p.g.a. det nya systemet. Väl i luften kände jag dock igen mig, och kunde inte märka någon som helst skillnad mot tidigare (vilket i sig bara är positivt).
Hur påverkar då detta oss som flyger och kontrollerar på VATSIM?
Piloterna kommer inte märka av det, änny mindre än de gör på riktigt. Hur vi som sitter ATC märker av det beror på vårat eget intresse i att göra det hela så realistiskt som möjligt.
Jag är själv den som alltid strävar efter högsta möjliga realism, och därför tog jag tag i projektet att anpassa ASRC till Eurocat-standard. Jag är ganska nöjd med resultatet, och jämför man med bilder och skärmdumpar jag har från Eurocat:en så anser jag det vara väldigt likt. Det enda som sätter stopp är några inställningsmöjligheter i ASRC, men dessa skall förhoppningsvis finnas där tills nästa version av programvaran.
Här har ni bilder på Eurocat i både ASRC och i verkligheten. Ser ni någon skillnad?
Kommentera gärna!
Glad påsk på er allihopa!
nighty142:
Häftigt!
soderfjarden:
Ser väldigt intressant ut. Ser fram emot det nya systemet.
Glad påsk!
Navigation