Kuinka teen lennonjohtomikrofonin ?

(1/8) > >>

teropa:
Moro,

Itse kyllästyin painelemaan näppikseltä tangenttia ja johtamaan headsetit päässä, joten päätin modata hiukan kaupan mikrofonia ja laittaa siihen napin, joka toimii ASRC:ssä tangenttina. Kiitos Mika Junttilalle vinkistä laittaa ko. painonappi toimimaan peliportin kautta. Siispä, tarvitaan:

- 1 kpl kohtuu edullisia mikrofoneja, jota uskaltaa modata (itse ostin Kärkkäiseltä Micro Onen karaokemikin, 19e)
- 1 kpl hyväntuntuisia kohtuu pieniä painonappeja, joiden asennussyvyys ei ole turhan iso
- ohutta johtoa painonapin navoille
- 2 kpl 100kOhm vastuksia
- 1 kpl uros 15-pin peliporttiliitin
- kolvi, tinaa, pora ja poranterä

Mikäli et omista peliporttia, tai jos peliporttisi on jostain syystä särki, voit ostaa Partcolta (www.partco.fi) USB-gameport adapterin (osa nimi: DK USB AD1 partcolla), joka on USB porttiin kytkettävä peliportti, ja emuloi joystickia, johon voi sitten tosiaan kytkeä joko ihka oikean tikun tai tämmösenkin viritelmän.

Valmistus:

- Poraa painonapille reikä mikrofonin runkoon. Joudut ehkä poraamaan toisen reiän painonapin johdolle, mikäli audiojohdon läpiviennissä ei ole tilaa (itse jouduin tekemään tuon).
- Juota painonapin johdot paikalleen (2kpl).
- Asenna painonappi mikin runkoon, ja vedä johdon toinen pää mikin sisäkautta ulos joko siitä audiopiuhan läpiviennistä tai omasta reiästään.
- Juota peliporttiliittimeen 2 kpl 100kOhm vastuksia "simuloimaan" potikoita, sekä ne painonapin piuhat. Suositan kutistesukan käyttöä liitoksissa.

Alla kytkentäkuva:

Eli painonappi esim. pinnien 2 ja 5 väliin, vastukset pinnien 1 ja 3 sekä 1 ja 6 väliin.

Kun tekele on valmis, asenna uusi joystick (2 axis, 2 buttons) Ohjauspaneelin Peliohjaimista. Mikäli käytät tuota USB-gameport mokkulaa, se asentaa itse itsensä, ja itse tikkua kytkettäessä ei tarvi enää lisätä sitä erikseen peliohjaimiin.

Lopuksi tarvitset vielä softan, joka emuloi joikan napin painalluksella näppäimistön painallusta. Itse kokeilin eilen 5:ttä eri softaa, joista vain yksi toimi oikeasti, eli ASRC tunnisti emuloidun painalluksen oikein ja lähetti. Muut softat kyllä toimi notepadi-testissä aivan oikein, mutta ASRC ei tunnistanut napin painallusta oikeaksi näppäinkomennoksi. Ao linkin takaa löydät JoyToKey-nimisen emulaattorin, joka toimii, ja konffaus kestää 5 sekuntia.

http://pilots.svil.fi/teropa/jako/jtk378en.zip

Tässä muutama kuva omasta valmiista tekeleestä:

Vasemmanpuolimmainen nappi on tehdasasennettu mikin kytkentänappi (on/off). Oikealla uusi tangentinnappi. Sinisen kutistesukan kohdalta lähtee painonapin johto mikin rungon läpi poratun reiän kautta.

Painonapin peliportin puoleinen pää, eli itse portti, pari vastusta ja ne napin johdot. To be done: kotelo.

Nippusiteillä saa kätevästi nuo johdot kulkemaan sitten siististi. Itsellä on tarpeettoman paksu tuo painonapin johto, huomattavasti ohuempikin käy.

Tero

MasterBaziz:
Tulipas kivan näkönen! Pitää pistää rojektia vireille, kunhan tili taas tästä toipuu. Mutta mikä on kutistesukka?

//basse

Zim:

... Mutta mikä on kutistesukka?

//basse

Muovinen (kait?) putki/letku joka kutistuu kun sitä kuumennetaan.

J

teropa:
Moro,

Rojekti jatkuu... tai jatkui . Kiitokset Janne Hannulalle !

Eli. Otetaan ensin yksi oikea lennonjohtajan mikrofoni...

Ja kikkaillaan siihen puolen viikon sekoilujen aikana piuha, jolla voidaan yhdistää tuo dynaaminen mikki PC:hen. Tehdään yksi täysin turha yhteisemitterivahvistin, joka oli ihan paska, ja lopulta huomataan, että oikealla kytkennällä moista ei edes tarvi ! .

Ja saadaan... tadaa... autenttinen lj-mikki ASRC-käyttöön, part 2.

Tero

mazze:

Muovinen (kait?) putki/letku joka kutistuu kun sitä kuumennetaan.

J

Kutistuu kun kuumennetaan? Eikös tuo ole lämpöopin sääntöjen vastaista?

Navigation

Up one level

Next page