FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 21:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Menopelinne
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 112 Reply Print
Author Topic: Menopelinne  (Read 491532 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1400 on: 02.06.11, 15:58 »

Edit: vuosimalli 1997 ja FSI kone. Hmmm....nyt haiskahtaa. Eihän niitä ollut vielä silloin tarjolla! Tulivat markkinoille n. 2004. Ilmoituksessa lukee että jakopääremontti tehty. Vaikka FSI on ketjulla. Ehkä kannattaisi kiertää kaukaa...

En edes kiinnittänyt tuohon huomiota. Katsoin vain, että -97 ja 1.6l bensa --> tietää mitä saa. Ei ainakaan tehoa eikä vääntöä Grin Mutta taitaa tuossa tuo FSI olla joku brainfartti?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1401 on: 02.06.11, 16:06 »

Ja 3000km on vähän niin ja näin Dieseleiden kanssa.  Undecided Isällä dieseli koska sen nyt tulee ajeltua ympäri Suomea paljonkin, äidillä taasen bensa-Focus, "vähäisten" kilometrien takia.

E: Siis pa-veron takia, Diesel tulee silti halvemmaksi suurilla kilometreillä

Diesel tulisi isolle osalle suomalaisista autoilijoista, tai auton omistajista, halvemmaksi. Moni sanoo, että ei kannata laittaa dieseliä, kun tulee niin vähän kilometrejä. Sitten kun kysyy, paljonko ajaa vuodessa, niin vastaus on "semmoiset 25-30tkm". Monikaan ei kuitenkaan ole edes laskenut kuluja. Jos katsotaan puhtaasti polttoainekuluja ja moottorityyppien välistä kulutuseroa, niin aika usealla autolla karkeasti sellainen 15tkm alkaa olla sellainen rajapyykki, jonka jälkeen dieselin polttoainekulut alkaa olla voiton puolella. Tämä siis saman teholuokan bensaa ja dieseliä vertaillessa...

Minä tosin ajaisin dieselillä jo ihan senkin takia, että nykyaikainen turbodiesel vain on niin lupsakka ajaa. Vaikka tulisi kuinka vähän kilometrejä Tongue Ja on silläkin joku psykopaa... eiku -looginen vaikutus, että tankilla kun käy, täydestä tankista joutuu pulittamaan monta kymppiä vähemmän Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Menopelinne
« Reply #1402 on: 02.06.11, 16:15 »

Onhan se toki noinkin. Kyllä se Focuskin kulkee ihan hyvin 1.8L bensakoneella. Smiley Tosin mitä täysistä tankeista puhutaan, on siinä kattomista kun nesteen mittari alkaa pyöräyttämään kuudetta sadan litran kierrosta käyntiin. Tongue Tämä tosin linja-autolla mutta on se kuitenkin. Econetic Mondeolla kun kulutus on parhaimmillaan 5.5-6L satkulla ja autossa on 74 litran tankki niin parhaimmillaan on tankkausten väli 1,5 viikkoa ja siinä tosiaan säästää bensalaitokseen verrattuna. (2.2 TDCI kulutus siinä 7-10L parhaimmillaan meni sinne 6L tuntumaan. Smiley )

Killerhangar
tjh80
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #1403 on: 02.06.11, 16:27 »

Tuo reilu 3000km/vuosi on tuollainen arvio näin äkkisältään mutta mitä olen ajopäiväkirjoihin kirjoitellut niin reilusti alle 10 000km vuoteen on ajot.
Auton ylläpito vakutuksineen maksaa verot: 136€/vuosi, Liikennevakuutus/osakasko yhteensä noin reilu 500€ vuosi. Ei sitä ilman autoa toimeen tulisi, helpottaa tätä liikkumista edullisimpien kauppojen välille Joensuuhun, kun ajatellaan paljon tekee edestakainen kaupunki reissu bussilla Kontiolahti - Joensuu, kahdesta aikuisesta tulee päälle 3€/hlö +  lastenvaunut toinen 3€. Sen kun laskee siten kuluissa, ei tietysti joka päiväisenä, niin kyllähän sillä muutaman bensalitran autoon saa.

Kyllä se ihmeellisesti vapauttaa liikkumista. Toinen vaihtoehto olisi asua Joensuussa, mutta itse en hirveästi kaupungissa viihdy.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1404 on: 02.06.11, 17:02 »

kun ajatellaan paljon tekee edestakainen kaupunki reissu bussilla Kontiolahti - Joensuu, kahdesta aikuisesta tulee päälle 3€/hlö +  lastenvaunut toinen 3€. Sen kun laskee siten kuluissa, ei tietysti joka päiväisenä, niin kyllähän sillä muutaman bensalitran autoon saa.

No joo, saahan sillä, mutta tuskin se vielä kokonaisuutena ihan helposti halvemmaksi tulee. Otetaanpa tällainen karikatyyrinen laskelma...

Sulla tulee varmaan keskimäärin sellainen 50-60km per Joensuun reissu? Sille kun arpoo tuollaisessa hieman kaupunkivoittoisemmassa seka-ajossa vaikkapa nyt sellainen suht realistinen 8l/100km keskikulutus, niin sehän tarkoittaisi tuolla isommalla kilometrimäärällä 4.6 litraa kulutettua polttoainetta. Jos katsotaan vaikka Marjalan ABC:n 98E:n hinnalla (kas kun sattuikin olemaan maan kallein hinta Grin ), niin se tekee 1.699x4.6=7,8€ polttoaineisiin. Sen jälkeen pitää tietty laskea, heitetään nyt vaikka pari euroa parkkimaksuihin. Aletaan olla lähellä kymppiä, 9,8€. Sitten jos sulla tosiaan tulee vain 3000km vuoteen, niin sullahan tekee vakuutusmaksut ja verot 21 senttiä/km, mikä tekee 60x0.21=12.6€ per Joensuun reissu. Saadaan jo 22,4€ per reissu. Tässä ei tietty ole mukana muita auton kuluja, kuten huolloista, renkaista jne. koituneita kuluja, jotka nostaisivat summaa entisestään. Oletetaan kuitenkin, että auto itsessään oli jo maksettu, ettei siitä enää tule laskuun lisäystä. Ilman sitäkin olisi ehkä kannattanut kuitenkin mennä sillä bussilla ja maksaa anopinkin matka (mieluummin eri bussilla) Grin

On se auton omistaminen hienoa  Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Aleksi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 1203
Date Registered: 06.08.07

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1405 on: 02.06.11, 17:18 »

Laitetaan oma menopeli kans, ku oiskin mun! Paras leikkikalu ainaskin!  laugh

[ attachment removed / expired ]

- alluh -
« Last Edit: 02.06.11, 17:24 by Aleksi Hämäläinen »

tjh80
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #1406 on: 02.06.11, 18:04 »

No joo, saahan sillä, mutta tuskin se vielä kokonaisuutena ihan helposti halvemmaksi tulee. Otetaanpa tällainen karikatyyrinen laskelma...

Sulla tulee varmaan keskimäärin sellainen 50-60km per Joensuun reissu? Sille kun arpoo tuollaisessa hieman kaupunkivoittoisemmassa seka-ajossa vaikkapa nyt sellainen suht realistinen 8l/100km keskikulutus, niin sehän tarkoittaisi tuolla isommalla kilometrimäärällä 4.6 litraa kulutettua polttoainetta. Jos katsotaan vaikka Marjalan ABC:n 98E:n hinnalla (kas kun sattuikin olemaan maan kallein hinta Grin ), niin se tekee 1.699x4.6=7,8€ polttoaineisiin. Sen jälkeen pitää tietty laskea, heitetään nyt vaikka pari euroa parkkimaksuihin. Aletaan olla lähellä kymppiä, 9,8€. Sitten jos sulla tosiaan tulee vain 3000km vuoteen, niin sullahan tekee vakuutusmaksut ja verot 21 senttiä/km, mikä tekee 60x0.21=12.6€ per Joensuun reissu. Saadaan jo 22,4€ per reissu. Tässä ei tietty ole mukana muita auton kuluja, kuten huolloista, renkaista jne. koituneita kuluja, jotka nostaisivat summaa entisestään. Oletetaan kuitenkin, että auto itsessään oli jo maksettu, ettei siitä enää tule laskuun lisäystä. Ilman sitäkin olisi ehkä kannattanut kuitenkin mennä sillä bussilla ja maksaa anopinkin matka (mieluummin eri bussilla) Grin

On se auton omistaminen hienoa  Grin
On ja vielä kallista. Tässä nyt laskin että suunnilleen reilun 3kk aikana tuon auton laittoon, puslat, koiranluita, taka ja etujarru levyt paloineen, uudet kesänakit+vanteet. on mennyt reilusti yli 1500€, muutahan tuossa ei sinällään ole ollut ongelmia. Edellinen omistaja oli aika finittotilaanteeseen ajellut palat ja jätti ne meikäläisen murheeksi.
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Menopelinne
« Reply #1407 on: 02.06.11, 20:24 »

Diesel tulisi isolle osalle suomalaisista autoilijoista, tai auton omistajista, halvemmaksi. Moni sanoo, että ei kannata laittaa dieseliä, kun tulee niin vähän kilometrejä. Sitten kun kysyy, paljonko ajaa vuodessa, niin vastaus on "semmoiset 25-30tkm". Monikaan ei kuitenkaan ole edes laskenut kuluja. Jos katsotaan puhtaasti polttoainekuluja ja moottorityyppien välistä kulutuseroa, niin aika usealla autolla karkeasti sellainen 15tkm alkaa olla sellainen rajapyykki, jonka jälkeen dieselin polttoainekulut alkaa olla voiton puolella. Tämä siis saman teholuokan bensaa ja dieseliä vertaillessa...

Minä tosin ajaisin dieselillä jo ihan senkin takia, että nykyaikainen turbodiesel vain on niin lupsakka ajaa. Vaikka tulisi kuinka vähän kilometrejä Tongue Ja on silläkin joku psykopaa... eiku -looginen vaikutus, että tankilla kun käy, täydestä tankista joutuu pulittamaan monta kymppiä vähemmän Tongue

Nyt viime aikoina ovat bensavehkeetkin alkaneet pistää dieseliä ahtaammalle sen suhteen milloin kannattaa bensa vs diesel valita. Esimerkkinä vaikka minulle  tutuimpana VAG:n TSI moottorit. Vähällä menee, tehoa + sitä vääntöä on ja pienet vakuutusmaksutkin vielä. Hinnatkin ovat aika kohdallaan, joten paljon pitää dieseliä todellakin ajaa että menee voiton puolelle näissä vempeleissä.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Menopelinne
« Reply #1408 on: 03.06.11, 05:27 »

Taustalla vanha kulkine ja etualalla tuore. Hyvin on Seat pelittänyt. DSG toimii hyvin ja kyllä tuossa 1.2TSI:ssä on ihan riittävästi potkua meikäläisen tarpeisiin. Keskikulutus on ollut nyt sen kuutisen litraa satkulla vaikkei hirveän taloudellisesti olekkaan yritetty ajaa.
[ attachment removed / expired ]

Matti Kokkonen
Offline Offline

Posts: 643
Date Registered: 11.09.07

Re: Menopelinne
« Reply #1409 on: 03.06.11, 14:42 »

Laitetaan oma menopeli kans, ku oiskin mun! Paras leikkikalu ainaskin!  laugh

Onkohan tää Bobcat niitä Tomcatin sukulaisia tai kenties pikkuveli  Wink
Kalevi Leppanen
Offline Offline

Posts: 554
Date Registered: 02.04.08

Re: Menopelinne
« Reply #1410 on: 03.06.11, 15:06 »

Onkohan tää Bobcat niitä Tomcatin sukulaisia tai kenties pikkuveli  Wink

Tuli mieleen mainio mainostaulu jossain Philadelphian lähellä. Siinä mainostettiin Caterpillarin (ilmeisesti) uutta vastaavaa vempainta, ja kissan (!) kokoinen teksti meni näin:

"Beware Bob, there's a new Cat in town!"  laugh

"There are two kinds of people in the world, those who believe there are two kinds of people in the world and those who don't."

Robert Benchley, Benchley's Law of Distinction
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1411 on: 04.06.11, 00:07 »

Kaikkeen se ihminen joutuukin elämänsä varrella sortumaan, jotta pääsee paikasta A paikkaan B.
Joskus muinoin kun kaverin blondiautolla ajeli, niin tuumas että Ei Koskaan tämmöisiä kulkineita, kun kohta muistuttaa itäsaksalaista naiskuulantyöntäjää massiivisinen harteineen. Puhumattakaan siitä että fiilis oli sama kuin kyntopellolla sukulaisukon valmettia pyöritellessä. Kyseessä oli siis tuolloin Volvo 240 ja vuosi 90-jotain. Ja toki, Ilman ohjaustehostinta. Siihen verrattuna Ladakin oli kevyttä kauraa...

Siis, kaikkeen se ihminen erehtyy:


[ attachment removed / expired ]


Vaan pakkohan se on välillä sortua moisiin, että pääsee sitten kokeilemaan sitä toistakin kulkinetta ja naattimaan kesästä. Ja siitä tuleekin 5 pisteen kysymys. Kulkineen merkki ja malli? pluspisteitä saa kun tietää edes missä ollaan.
(joillekkin tahoille, olen jo tätä mainostanut, olkaatte hiljaa...   Wink)


[ attachment removed / expired ]


Eli, kesä on aloitettu virallisesti...

Ainiin, mikä blondikulkine...   Jos ratissa lukee "V" niinkuin Vasemmalle ja "O" niinkuin Oikealle, niin eikös se melkoinen blondikulkine ole...

- J

ps. Taustalla oleva purjepaatti on myynnissä, lähtee halvalla. Joten ostajia pitäs olla pilvin pimein, jos Sulo Vilenin elämänohjetta seurataan; "Noku Halvalla sain..."



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Menopelinne
« Reply #1412 on: 04.06.11, 10:11 »

Teretulemas rakvaattorikerhoon :p. Saadaanki Pyhäsalmeen Volvo kokoontumisajot....

Marko Isomäki
Offline Offline

Posts: 368
Date Registered: 02.05.06

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1413 on: 04.06.11, 12:30 »

Kaikkeen se ihminen joutuukin elämänsä varrella sortumaan, jotta pääsee paikasta A paikkaan B.
Taivas varjele mitä oletkaan mennyt tekemään! Onhan tämä pilaa, onhan? Roll Eyes

Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #1414 on: 04.06.11, 15:58 »

Taivas varjele mitä oletkaan mennyt tekemään! Onhan tämä pilaa, onhan? Roll Eyes

 Embarrassed

Niinno, pahemminkin vois olla. Se ei sentään ole pemari...

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Menopelinne
« Reply #1415 on: 05.06.11, 15:36 »

Tää nyt menee vähän sarjaan "menneitä menopelejä" mutta onhan toinen edes tallessa vielä.....

Tuli nimittäin vastaan vanhoja valokuvia ja intaannuin skannailemaan menneitä muistellen. Ensiksi ehtaa amerikan rautaa, heti Texasiin muutettua, ajoilta jollon bensa maksoi vähän toista taalaa gallona. Pitihän se nyt tällainen saada. Cadillac DeVille -93. Perinteistä pehmeää kyytiä ja sivutuulessa rattia sai kääntää reilusti tuulen suuntaan, mutta ah sitä V8 soundia ja vääntöä. Vääntöä ilmeisesti tuli käytettyäkin,  koskapa ajotietokoneen mukaan rouvan ajaessa seka-ajoa, edullista menovettä paloi tahtiin 18 litraa / 100km, jostain syystä meikäläiselle se näytti aina 22 litraa...... mutta niin kauan kun tankin sai parillakympillä täyteen se ei juurikaan harmittanut. Tänään olisi tilanne toinen.


[ attachment removed / expired ]

Ja sitten tämä "vanha rouva" joka odottelee säilössä aikaa parempaa. Peugeot 604 GTI  VF3604A66G6665187. Olen antanut itselleni kertoa että vuonna -85 Suomeen olisi tuotu vielä kolme kappaletta 604:a ja että tämä olisi niistä se viimeinen koskaan maahan tuotu.

Kokeneet Peugeot -konkarit näkenevät tuosta heti silmäyksellä varmaankin että mikä auton ulkoasussa ( en nyt tarkoita lisäjarruvaloja tai vetokoukkua yms. ) pistää silmään ei-GTImäisenä.

[ attachment removed / expired ]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Menopelinne
« Reply #1416 on: 05.06.11, 17:46 »

Tänään(kin) kuplalla fiilistelemässä.


[ attachment removed / expired ]


Kysymys tietäjille, mistä portista ollaan tulossa ? Vihje, yleensä "ladattavat" menee tuosta sisään, mutta minä pääsin ulos.

[ attachment removed / expired ]

-make-
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Menopelinne
« Reply #1417 on: 05.06.11, 18:04 »

Kellokosken niksula eli aivolataamo. Grin

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Menopelinne
« Reply #1418 on: 05.06.11, 18:04 »

Kellokosken niksula eli aivolataamo. Grin

Bingo Smiley

-make-
Vesa Juntunen
Offline Offline

Posts: 880
Date Registered: 27.05.07

Re: Menopelinne
« Reply #1419 on: 05.06.11, 18:15 »


Siis, kaikkeen se ihminen erehtyy:


[ attachment removed / expired ]



Ensimmäinen auto pitkästä aikaa tässä topikissa! Onkos millä koneella ja varustepaketilla?

Pages: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 112 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1