FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 06:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Menopelinne
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 113 Reply Print
Author Topic: Menopelinne  (Read 477898 times)
Pekka Lehtinen
Offline Offline

Posts: 1657
Date Registered: 06.07.01

Re:Menopelinne
« Reply #160 on: 22.05.05, 12:35 »

Mihinkäs sitten perustuu se, että tällaiset urheilullisimmiksi tehdyt autot kuten vaikkapa Bemarin M3 ja M5 sekä Audin S6, S4, RS4 ja RS6 ovat kaikki bensakoneella eikä dieselillä?
Finski
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #161 on: 22.05.05, 12:45 »

Tääkin keskustelu lähti kahden diesel -fanaatikon toimesta, jotka pitää omaa valintaansa kaikille suotavina, eivätkä pysty ymmärtämään, että mieltymyksiä on tämänkin asian suhteen kahta erilaista.

Kyllä molemmissa koneissa puolensa on, eikä tosiaan minulle ainakaan ole mitään väliä sillä, mitä auto syö jos hyvä kohdalle sattuu. Kyllä noita baijerilaisten diiseleitä on tullut katseltua vähän sillä silmällä, mutta ovat vaan niin pirun hintaisia...
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re:Menopelinne
« Reply #162 on: 22.05.05, 12:49 »

No joo, nuo kuorma-autokilpailut voivat tosiaan olla poikkeus säännöstä, nehän pohjautuvat paljolti tuotantomalleihin perustuviin autoihin.

Niissä siis diesel todennäköisesti jyrää.

Aina näyttää löytyvän poikkeus sääntöön  Wink

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re:Menopelinne
« Reply #163 on: 22.05.05, 13:12 »

Onko yhtään kilpa-autoluokkaa, jossa diesel pärjäisi?

Onko luokkaa jossa saisi ajaa dieselillä? Ainakin Formuloissa käytetty polttoaine on todella tarkkaan säädeltyä.

-JukSii-
helopilot1
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #164 on: 22.05.05, 13:12 »

Tääkin keskustelu lähti kahden diesel -fanaatikon toimesta, jotka pitää omaa valintaansa kaikille suotavina, eivätkä pysty ymmärtämään, että mieltymyksiä on tämänkin asian suhteen kahta erilaista.

No täähän nyt on ihan paskaa. Juurihan edellisellä sivulla sanoin, että nämä ovat minun mielipiteitäni (ja että mielipiteitä on monia), eivät mitään maailmantotuuksia. Mun puolesta jokainen saa ajaa millä itse tykkää/ näkee parhaaksi, sinun kananhuuli-kommentistasihan tämä keskustelu kirposi. Jos provosoit, kannattaa valmistautua ottamaan vastaan myös vastakommentteja.

Etpä ole pystynyt perustelemaan bensamoottorin etuja, jos katsotaan nykyaikaisia, uusia autoja. Ainut argumenttisi on hankintahinta, joka toki on usein korkeampi dieseleissä. Siinäkin on vaan se, että minkä hankintahinnassa säästää niin sen polttoainelaskuissa menettää.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re:Menopelinne
« Reply #165 on: 22.05.05, 13:16 »

Mihinkäs sitten perustuu se, että tällaiset urheilullisimmiksi tehdyt autot kuten vaikkapa Bemarin M3 ja M5 sekä Audin S6, S4, RS4 ja RS6 ovat kaikki bensakoneella eikä dieselillä?

Oliskohan tuossa historiaa takana aika paljon. Joku 10 - 15 vuotta sitten ei voinut kuvitellakaan ajavansa dieselillä urheilullisesti.

Tässä joku aika sitten oli jossain autolehdessä muistaakseni Seat Ibiza GT ja TDI vertailussa. TDI pesi radalla GT:n mennen tullen.

Toinen juttu bensakoneen eduksi on kierrosherkkyys. Bensakoneen saa ottamaan paljon enemmän kierroksia kuin dieselin jolloin saadaan pienestä moottorista paljon tehoa ulos kohtuu halvalla.

-JukSii-
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re:Menopelinne
« Reply #166 on: 22.05.05, 13:17 »

Tuossahan ihmiset juuri menevätkin halpaan kun tuijottavat pelkkiä teholukuja paperista. Vääntö se on, mikä sitä autoa kuljettaa maantiellä suurimmaksi osaksi. Ja se vääntö on myös se, joka tekee ajamisesta hauskaa. Mitä ihmeen hauskaa on bensakoneessa, jota tehoja löytääkseen pitää huudattaa niin että korvissa soi, kukkarossa käy samanlainen pyörre kuin tankissakin ja silti suorituskyky ei missään tosielämän tilanteessa yllä vastaavan dieselvehkeen tasolle?

Juu, nimim. eka auto oli Talbot Horizon 1.9D Smiley

Ei se mikään tykki ollut, mutta ei ollut myöskään sitä perheauton "köyhän miehen turboviivettä" kun kone hyydähtää ennenkuin saa kierroksia kehiin.. Se rasittaa nykyisessä koslassa, kun siinä on kuitenkin suht pieni kone ettei bensakulut karkaa ihan mahdottomiksi.

Dieselissä on kyllä hiton kivaa se että se jaksaa vääntää pienilläkin kierroksilla, tekee ajamisesta paljon rennompaa ja mukavampaa.

//Tuomas
« Last Edit: 22.05.05, 13:18 by Tuomas Kuosmanen »

helopilot1
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #167 on: 22.05.05, 13:19 »

Mihinkäs sitten perustuu se, että tällaiset urheilullisimmiksi tehdyt autot kuten vaikkapa Bemarin M3 ja M5 sekä Audin S6, S4, RS4 ja RS6 ovat kaikki bensakoneella eikä dieselillä?
Juupa, kai sen nyt jokainen tietää ettei dieselit (ainakaan vielä) ole mitään urheiluautojen moottoreita. Minusta luettelemasi autot ovat henkilöauton koriin tehtyjä urheiluautoja ja hankintahinnatkin sen mukaisia, eivät "urheilullisempia" autoja.

Jos meinasit moisen hankkia tai olet jo hankkinut, niin siinä tapauksessa diesel ei liene varteenotettava vaihtoehto. Mutta tavallisissa henkilöautoissa asia on usein eri.
Finski
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #168 on: 22.05.05, 13:22 »

Mun puolesta jokainen saa ajaa millä itse tykkää/ näkee parhaaksi, sinun kananhuuli-kommentistasihan tämä keskustelu kirposi.
No juu myönnän.

Quote
Etpä ole pystynyt perustelemaan bensamoottorin etuja, jos katsotaan nykyaikaisia, uusia autoja. Ainut argumenttisi on hankintahinta, joka toki on usein korkeampi dieseleissä.

No miksi ihmeessä minun pitäisi perustella bensamoottorin etuja? En ole tässä ajanut bensa-, tai dieselmoottorin etuja, vaan molemmat sopii kuten olen jo pariinkin kertaan sanonut.

Ja tuo ei ollut mikään argumentti, vaan toteamus miksei minulla ole diesel-moottorista autoa.

Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4687
Date Registered: 04.07.01

Re:Menopelinne
« Reply #169 on: 22.05.05, 13:38 »

No eihän ne Amerikkalaiset minkään hyvän päälle mitään ymmärräkään.. Wink

Tai sitten vain Volkkarin 1.9 TDI on Kalifornian päästörajoitusten mukainen.

Mitä tulee polttoaineen hintaan, niin diesel maksaa täälläpäin enemmän kuin 87 bensa.
« Last Edit: 22.05.05, 13:38 by Jussi Rantala »
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re:Menopelinne
« Reply #170 on: 22.05.05, 13:50 »

Off-topic, kun ei parempaakaan löydy:

Kimi R voitti Monacossa. Hjuva juttu.

helopilot1
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #171 on: 22.05.05, 14:10 »

Ja tuo ei ollut mikään argumentti, vaan toteamus miksei minulla ole diesel-moottorista autoa.

OK, hyvä näin. Jokainen valitkoon menopelinsä omien mieltymystensä mukaan.
helopilot1
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #172 on: 22.05.05, 16:27 »

Tai sitten vain Volkkarin 1.9 TDI on Kalifornian päästörajoitusten mukainen.

Ihan tältä istumalta (Kalifornian määräyksistä tietämättä) kuullostaa aika oudolta selitykseltä dieseleiden vähyyteen. Riippuu tietysti vähän mitä päästöjä rajoitetaan, mutta esim. hiilidioksidipäästöt ovat nykydieseleissä huomattavasti pienemmät kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa. Hiukkaspäästöjä ei ehkä ihan suoraan voi verrata niiden "erilaisuuden" vuoksi, mutta dieseleissä on vielä hiukan suuremmat hiukkaspäästöt, kuitenkin yleisesti vain muutamia prosentteja. Markkinoille on myös kokoajan enemmän tulossa hiukkassuodattimella varustettuja dieselautoja, joissa em. päästöt ovat pienentyneet murto-osaan bensamoottoreiden vastaavista. Esim. Mersu käyttää jo yleisesti hiukkassuodatinta dieselkoneissaan.

Joten jos päästörajoitukset ovat syynä dieseleiden vähyyteen, niin sitten siellä ei varmaan näy myöskään paljon yli 1,4 litraisia bensa-autoja. Olenkohan oikeassa? Roll Eyes

Polttoaineen hinta lienee ehkä parempi selitys. Kun ei ole väliä mitä auto syö ja kuinka paljon, niin miksipä sitä uutta teknologiaa pitäisi markkinoille tuoda....
Pekka Lehtinen
Offline Offline

Posts: 1657
Date Registered: 06.07.01

Re:Menopelinne
« Reply #173 on: 22.05.05, 17:07 »

Jos meinasit moisen hankkia tai olet jo hankkinut, niin siinä tapauksessa diesel ei liene varteenotettava vaihtoehto. Mutta tavallisissa henkilöautoissa asia on usein eri.

Heh heh..no en ole vielä hankkinut. Mutta sitten kun olen iso ja rikas niin tuollaisen S4:n voisi hankkia.  Cheesy
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:Menopelinne
« Reply #174 on: 22.05.05, 18:46 »

Onko yhtään kilpa-autoluokkaa, jossa diesel pärjäisi?

Onko luokkaa jossa saisi ajaa dieselillä? Ainakin Formuloissa käytetty polttoaine on todella tarkkaan säädeltyä.

Viimeisimmässä Paris-Dakarissa VW:n tehdas-Touaregit oli dieseleitä. Semmosella Kankkunenkin ajoi Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
helopilot1
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #175 on: 22.05.05, 19:10 »

Viimeisimmässä Paris-Dakarissa VW:n tehdas-Touaregit oli dieseleitä. Semmosella Kankkunenkin ajoi Smiley
Näinpä. Sen lisäksi Keski-Euroopassa (olisko ollu Saksassa) pyöri vielä ainakin pari vuotta sitten ratasarjana AlfaRomeo 147 merkkiluokka, jossa kaikki autot olivat 1,9 dieseleitä. Tehoja niistä otettiin 200 hv:n paikkeilla.
piitu
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #176 on: 23.05.05, 18:45 »

Tommonen Voortin rutku. Bensakoneella.

[ Attachment removed / expired ]

Kuva otettu tänään EFTP:n 24:n päädyssä.
juhasaastamoinen
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #177 on: 23.05.05, 19:19 »

Tommonen Voortin rutku. Bensakoneella.

Moi!

Olenko hyvin väärässä, jos veikkaan vuosimalliksi 2003-2004?

Junnu
piitu
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #178 on: 23.05.05, 19:26 »

Moi!
Olenko hyvin väärässä, jos veikkaan vuosimalliksi 2003-2004?

Olet. Katsoppa sumuvaloja ja arvaa sitten uudelleen.  Wink
juhasaastamoinen
Former member
Re:Menopelinne
« Reply #179 on: 23.05.05, 19:31 »

Pirskuta... hmm... Olisiko se sitten 2001? Autotalli.fi näyttää että 2001, 2002 ja 2003 malleissa olisi nuo pyöreät sumarit  Cool

Edit: no miksi hemmetissä minä sitten olen työntänyt tuohon edelliseen viestiin tuon vuosiluvun 2004  Tongue Tuo nimittäin koko maski näyttää tuossa 2004:ssa erilaiselle.

Junnu
« Last Edit: 23.05.05, 19:35 by Juha-Pekka Saastamoinen »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 113 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1