FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.06.17, 14:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Menopelinne
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 113 Reply Print
Author Topic: Menopelinne  (Read 478085 times)
jagge
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #480 on: 03.10.05, 18:17 »

Asiaa! Nyt on kunnon menopelejä kuvissa! Kyllä renkaalla korkeutta vähintään 32" on oltava, ja joka kumilla veto.

sasu




Joooo,mulla karvan verran "32 Grin
T:Pygmi
PS:Ku vaan pääsis mutaspooriin sudittelemaan...
tepatestaaja
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #481 on: 03.10.05, 18:26 »

Nyt auton ostoa suunnittelemaan! Grin En tiedä olisiko tämä pitänyt postata tuonne Kerro vitsi -threadiin.

Erotu massasta
Jonze
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #482 on: 05.10.05, 18:52 »

Tämmönen perhevankkuri kelpais kyllä Jounille.

Taisitte käydä Offroad Centerissä Lohjalla? Oranssiin Hummer H1:een en ole muualla törmännyt Wink
woordi
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #483 on: 17.10.05, 11:54 »

Mutta kuinka moni muistaa tämän hienouden? Piru että ois kiva. Cool

http://www.mirakle.net/korvikeautot/videot/Fiat600SL.mpg
Jouni Olavi Rautio
Offline Offline

Posts: 1152
Date Registered: 30.11.02

Re: Menopelinne
« Reply #484 on: 17.10.05, 12:49 »

Taisitte käydä Offroad Centerissä Lohjalla? Oranssiin Hummer H1:een en ole muualla törmännyt Wink

Joo siellähän toi lätty makoili.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8946
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #485 on: 17.10.05, 14:23 »

Minä liityn sitten volkkari-kerhoon tällaisella Pololla. Elämäni ensimmäinen auto... enpä olisi jotenkin uskonut että VW:n ostan mutta niin kuitenkin kävi. Täällä ei ole Diesel veroa, tai se on siis poistettu, joten laskeskelin että tämä diesel on taloudellisempi. Halusin automaattia kun kaupungissa tulee ajettua 90% ajoista, mutta sehän se vasta bensaa syökin.  Tongue

No joo, pitää nyt sitten harjoitella vielä ekonominen ajotyyli, vinkkejä otetaan vastaan.  Smiley

[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

'Don't panic'
Hatey
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #486 on: 17.10.05, 15:09 »

Entinen kippo: Jeep Wagoneer -77 4,2 litranen bensa kutonen ja 3 lovinen DANAn kova aski.
Alla 36" Swamperin Thornbird munkit  Ja bensaakaan ei palanut kuin 32 litraa satkulla.
[ attachment removed ]

Komeet takadörtsit. Tein ihan ite!
[ attachment removed ]

Nykynen harrastekippo: Ford Anglia Standard Saloon 997cc 105E vm. -63
(huomaa lisävalot: Ovat samat kuin Jeeppi vainaan katolla)
[ attachment removed ]



Käyttökassina on ruma ja mätä vanha p-ska Orion.
Mikko J Köykkä
Moderator
Offline Offline

Posts: 2419
Date Registered: 01.01.05

Re: Menopelinne
« Reply #487 on: 17.10.05, 15:26 »


No joo, pitää nyt sitten harjoitella vielä ekonominen ajotyyli, vinkkejä otetaan vastaan.  Smiley

Kivan näköinen WV sinulla. Taloudellinen ajaminen on samaa kuin ennakoiva; ei ryntäillä mihinkään, vältetään pysähdyksiä ja kiihdytetään nopeasti tavoitenopeuteen. kunnon turvavälin pitämällä saa ajaa omaa rauhallista rytmiään.


"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #488 on: 17.10.05, 15:42 »

No joo, pitää nyt sitten harjoitella vielä ekonominen ajotyyli, vinkkejä otetaan vastaan.  Smiley

AKEN:n sivuilla on tiivistettynä taloudellisen ajamisen ohjeet.

Jouni Olavi Rautio
Offline Offline

Posts: 1152
Date Registered: 30.11.02

Re: Menopelinne
« Reply #489 on: 17.10.05, 16:36 »

Minä liityn sitten volkkari-kerhoon tällaisella Pololla. Elämäni ensimmäinen auto... enpä olisi jotenkin uskonut että VW:n ostan mutta niin kuitenkin kävi. Täällä ei ole Diesel veroa, tai se on siis poistettu, joten laskeskelin että tämä diesel on taloudellisempi. Halusin automaattia kun kaupungissa tulee ajettua 90% ajoista, mutta sehän se vasta bensaa syökin.  Tongue

No joo, pitää nyt sitten harjoitella vielä ekonominen ajotyyli, vinkkejä otetaan vastaan.  Smiley



Hassusti näyttäis että olis umpiot puolillaan vettä... Wink Wink

(kuva ei suostunut liittymään, jotain herjoja tuli kans)
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Menopelinne
« Reply #490 on: 17.10.05, 19:30 »

Nisukkani tuli tänään ilmeisesti tiensä päähän...  Cry

« Last Edit: 03.11.05, 21:27 by Lasse Nygren »

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Menopelinne
« Reply #491 on: 17.10.05, 19:50 »

Nisukkani tuli tänään ilmeisesti tiensä päähän...  Cry

Mikäs ratsuniin iski?

-JukSii-
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Menopelinne
« Reply #492 on: 18.10.05, 03:00 »

No joo, pitää nyt sitten harjoitella vielä ekonominen ajotyyli, vinkkejä otetaan vastaan.  Smiley

Jaa tiisseli Polossa...aja miten tykkäät, vähällä kulkee joka tapauksessa Grin Mutta jos haetaan sitä viimeisenkin tipan tiristystä, niin tässä tuloo minun mielipiteet parin vuoden Passat kokemuksella, miten VW:n tiisselillä mennään vähällä:

1. Liikkeelle lähdöt, ei revittämistä vaan sellaista "pikkureipasta" menoa, vaihto isommalle n. 2200-2500rpm. Eli antaa väännön huolehtia kiihdytyksestä, ei kannata kierrättää isoille kierroksille. Tämä pätee nimenomaan dieselin kanssa, paras kiihtyvyys suhteessa kulutukseen tulee välillä 1500-2500rpm. Missään tapauksessa ei ole kannattavaa käyttää bensamiesten suosimaa kolmosella matkanopeuteen ja sitten vasta isoin vaihde päälle.

2. Tasaisen vauhdin ajo aina isoimmalla vaihteella jo 50km/h lähtien. Jos tuosta sitten pitää lisätä vauhtia tai tulee ylämäki vaihdetaan pykälä alaspäin, ei kannata alle 1400rpm jurnuttaa lisää vauhtia. Tosin Polo kevyempänä autona saattaa totella kaasua pienemmillä kierroksilla paremmin kuin Passat.

3. Ennakointi on ehkä tärkein. Kannattaa jättää sen verran väliä edellä menevään että oma ajo onnistuu. Vältetään täyspysähdyksiä, eli ei kiihdytetä seuraaviin valoihin odottamaan. Vauhti hidastetaan nostamalla jalka kaasulta jo hyvissä ajoin, annetaan auton rullailla isolla vaihteella, tarkoituksena ei ole "säästää" jarruja moottorijarrutuksella vaan kerätä mahdollisimman pitkä matka rullaamalla polttoaineen syöttö katkaistuna, tämän pitäisi onnistua lähes tyhjäkäyntikierroksille (n.850rpm) asti.

4. Ohitukset isoimmalla vaihteella pienoisella ennakoinnilla, ellei pääse lennosta ohi. Eli ei roikuta puskurissa ja runtata väkisin ohi kepittämällä, vaan pidetään reippaat parikymmentä metriä etäisyyttä, ennakoidaan ohituspaikka ja kerätään valmiiksi +10->20 nopeutta ohitettavaan, kun ajoitus onnistuu menee aika pienessäkin kolossa hyvin ohi, kiihtyvyys on aikas hyvä +80 nopeuksissa isoimmalla vaihteella.

5. Kylmän auton lämmitys, aivan turha laittaa autoa käyntiin etukäteen, tyhjäkäynnillä diesel ei lämpiä oikeastaan yhtään vaikka tunnin nakuttais pakkasessa. Kaivetaan auto lumihangesta, skrapataan ikkunat auki, auto käyntiin ja menoks. Jos mahdollista kannattaa aina käyttää lohkolämmitintä kun lämpötila on alle +5. Ja oman mukavuuden kannalta myös sisätilan lämmitintä varsinkin pakkasilla, diesel lämpiää niin hitaasti, että alle 10km matkalla saa vasta pierunhaaleta puhallusta.
lento
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #493 on: 18.10.05, 18:37 »


EDIT: Ja toi lepää rauhassa juttu otetaan sitten ei niin vakavasti
Oot vissiin katsonut liikaa Smakdownia Grin
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8946
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #494 on: 18.10.05, 22:29 »

Kiitos Kari, kyllä vain tuntuu neuvot sopivan oikein hyvin Poloonkin.

Jaa tiisseli Polossa...aja miten tykkäät, vähällä kulkee joka tapauksessa Grin Mutta jos haetaan sitä viimeisenkin tipan tiristystä, niin tässä tuloo minun mielipiteet parin vuoden Passat kokemuksella, miten VW:n tiisselillä mennään vähällä:

Niin kyllä nimenomaan sitä säästöähän minä haen ihan viimeistä tippaa myöten ja ihan jotenkin muutenkin minua kiinnostaa ennemminkin mahdollisimman taloudellinen ajo kuin joku muu.

Quote
2. Tasaisen vauhdin ajo aina isoimmalla vaihteella jo 50km/h lähtien. Jos tuosta sitten pitää lisätä vauhtia tai tulee ylämäki vaihdetaan pykälä alaspäin, ei kannata alle 1400rpm jurnuttaa lisää vauhtia. Tosin Polo kevyempänä autona saattaa totella kaasua pienemmillä kierroksilla paremmin kuin Passat.

No en tiedä, kyllä jotenkin tosiaan luontevammalta tuntuu vaihtaa pienemmälle kuin polkea sitä kaasua mattoon saakka.

Quote
3. Ennakointi on ehkä tärkein. Kannattaa jättää sen verran väliä edellä menevään että oma ajo onnistuu. Vältetään täyspysähdyksiä, eli ei kiihdytetä seuraaviin valoihin odottamaan. Vauhti hidastetaan nostamalla jalka kaasulta jo hyvissä ajoin, annetaan auton rullailla isolla vaihteella, tarkoituksena ei ole "säästää" jarruja moottorijarrutuksella vaan kerätä mahdollisimman pitkä matka rullaamalla polttoaineen syöttö katkaistuna, tämän pitäisi onnistua lähes tyhjäkäyntikierroksille (n.850rpm) asti.

Justiinsa. Tässä tämä välin jättäminen ja ennakoiva ajo on jotenkin niin Islannin vastaista että pahaa tekee, täällä nimittäin kun ajetaan juurikin tuhatta ja sataa liikennevaloista seuraaviin. Nyt kun siis itse ajattelen ja ajan hiukan eri tavalla (tai noin niin kuin kuvasit tuossa) niin tuntuu koko ajan että joku hönkii niskaan. Vaan hönkikööt... pääseehän ne ohi jos on pakko. Sitä ei kai niin pitäisi kokea itseänsä painostetuksi liikenteessä jos ei tosiaankaan tee mitään väärin. Taas joku suomalainen luonteenpiirre jonka vois ihan hyvin opetella pois...  Tongue

Olen tuota välimatkaa jättänyt kyllä siksikin että täällä on vilkun käyttö vissiin kiellettyä Tongue ja edellä olevasta autosta ei tosiaankaan tiedä mitä se tekee ja milloin. Ihan oman turvallisuuteni vuoksi olen pitänyt reippaasti väliä edellä ajavaan. Ja mulla toimii vilkutkin...  Grin ja kun ne kerran on myös peileissä niin pitäähän niitä käyttääkin. hehe  Smiley

Quote
4. Ohitukset isoimmalla vaihteella pienoisella ennakoinnilla, ellei pääse lennosta ohi. Eli ei roikuta puskurissa ja runtata väkisin ohi kepittämällä, vaan pidetään reippaat parikymmentä metriä etäisyyttä, ennakoidaan ohituspaikka ja kerätään valmiiksi +10->20 nopeutta ohitettavaan, kun ajoitus onnistuu menee aika pienessäkin kolossa hyvin ohi, kiihtyvyys on aikas hyvä +80 nopeuksissa isoimmalla vaihteella.

Joo, tuntuu kyllä kiihtyvän ihan kiitettävästi ohitusta varten, en vain ole oikein "maaseudulla" ehtinyt ajamaan ja ohittelemaan.


Quote
5. Kylmän auton lämmitys, aivan turha laittaa autoa käyntiin etukäteen, tyhjäkäynnillä diesel ei lämpiä oikeastaan yhtään vaikka tunnin nakuttais pakkasessa. Kaivetaan auto lumihangesta, skrapataan ikkunat auki, auto käyntiin ja menoks. Jos mahdollista kannattaa aina käyttää lohkolämmitintä kun lämpötila on alle +5. Ja oman mukavuuden kannalta myös sisätilan lämmitintä varsinkin pakkasilla, diesel lämpiää niin hitaasti, että alle 10km matkalla saa vasta pierunhaaleta puhallusta.

No tämä kyllä tuli yllätyksenä.

Tosin täällä ei varmaankaan ole odotettavissa tulipalopakkasia, eikä varmaan edes paljon luntakaan. Eikä täällä myöskään lämmitetä autoja kuten Suomessa. Tai toisin sanoen lämmittämiselle ei koeta olevan tarvetta. Mutta tämähän näkee sitten tammikuussa mikä on tilanne...

Mutta tosiaan ihan hyvin voi soveltaa noita Passatin "ohjeita" Poloon ja pitää alkaa harjoitella tässä tuota ennakoivan ajon silmää.  Cool

'Don't panic'
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Menopelinne
« Reply #495 on: 19.10.05, 16:05 »

Nisukkani tuli tänään ilmeisesti tiensä päähän...  Cry

Voi perhana, nyt se Nissani on saatu sitten kuntoon... Grin

Jari Kähkönen
Sminki-pinki Chris Waddle
Offline Offline

Posts: 2228
Date Registered: 10.12.02

WWW
Re: Menopelinne
« Reply #496 on: 21.10.05, 08:03 »

No, mullaon 370NM @ 1500 rpm

 Mitäs toi Supran dyno näyttää... ai prkl, vasta kolmessa tonnissa 486Nm. Mutta kukas sitä tyhjäkäynnillä ajelee.

 -Kähis

Maan massa kallistuu kohti pimeää tyhjää, maan valot häviävät
-Kauko Röyhkä, Sukellan Taivaalle
Click here for my pics
http://www.simradar.com - A Flight Simulator Community
Juha Portti
Offline Offline

Posts: 1022
Date Registered: 22.07.05

Re: Menopelinne
« Reply #497 on: 27.12.05, 16:35 »

Primera vaihtui Almera Tinoon tässä kuukausi takaperin

[ attachment removed / expired ]

B777
Former member
Re: Menopelinne
« Reply #498 on: 27.12.05, 22:21 »

Autosta en sano mitään (ei siis negatiivisessa sävyssä Smiley) mutta _todella_ nätti kuva! Thumbs up!  Smiley
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Menopelinne
« Reply #499 on: 27.12.05, 22:46 »

Primera vaihtui Almera Tinoon tässä kuukausi takaperin

Mitä ihmettä?  Shocked Joku lapissa asuva uskaltaa poiketa massasta ja ostaa jonkun muun kuin tojotan  Tongue
Pages: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 113 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1