Klockfrekvenz PENT vs AMD?
Flygtekniker:
Tjena....
Så att jag ska köpa nytt system(äntligen,räknar dagar ) Kommer med 90% bli AMD64 +3800 som CPU, Klock frekvenzen ligger på 2.4Ghz. Men även sneglat på Pent 3.2/3.4 Ghz...
Verkar vara stor skillnad på hur tillverkarna mäter frekvenzen på sina CPU:er, Kan Pentium utföra mer arbete än AMD efter som Hz-talet är större eller följer inte AMD dom fysiska lagarna
Om någon kunde klargöra lite skulle det vara uppskattat....
Mvh Johan
frazer:
Anledningen att AMDn heter 3800+ är för att enligt deras beräkningar motsvarar den en 3,8 ghz processor från Intel. Jag gissar att man räknat ut det med tanke på antalet beräkningar/tidsenhet eller något i den stilen. Det visar hur AMD pressar processorerna till mer effektivitet än Intel, vilket även gör de lite varmare än konkurrenten.
Flygtekniker:
Är det fakta? AMD +3800 = 3,8Ghz pentium,(ca) låter grymt mycket?
Det ända som skiljer t.ex 3800 och 4000 är cache minnet t.ex.
För det finns +4800 och dom ligger fortfarande på 2,4ghz
Hur dom kan få mer kräm ur dem när när det "bara" är en 2,4 Ghz. För frekvensen är ju inget man kan räkna annorlunda på.. en 2,4Ghz kan ju bara göra (ca) 2400000000cyklar\sek, om det är AMD eller Pentium så är det ju samma arbete.
kanske börjar bli lite för djupt ingående nu, fortfarande förvirrad
Mvh johan
bpahe:
Quote from: Daniel Mattsson on 09.06.05, 09:25
...vilket även gör de lite varmare än konkurrenten.
Hej!
Daniel, detta stämmer inte längre. De processorer kallade Athlon & AthlonXP var ofta varmare än motsvarande Intelprocessor, ganska rejalt dessutom. Men AMD Athlon64 är flerfallt "kallare" än motsvarande Intel-processorer, vilket inte är en hemlighet. (Min 64 3000+ är 40 grader efter ett par timmars FS2004, med standardfläkt.)
Johan: HyperThreading är ett svar. Och du kan inte längre enbart se till antalet klockcyklar och mäta prestanda enligt detta. Olika instruktionshantering, minneskommunikation direkt mellan CPU & minne hos AMD (Intel har fortfarande kommunikation över NSB) spelar otroligt stor roll. Mycket bra info finns i tester hos anandtech.com & www.gamepc.com/reviews
/hans
frazer:
Quote from: Hans Pålsson on 09.06.05, 09:58
Daniel, detta stämmer inte längre. De processorer kallade Athlon & AthlonXP var ofta varmare än motsvarande Intelprocessor, ganska rejalt dessutom. Men AMD Athlon64 är flerfallt "kallare" än motsvarande Intel-processorer, vilket inte är en hemlighet.
Jag vet att det var värre förr, men eftersom jag hänger lite på sweclockers.se, där just temperaturer är ett hett ( ) ämne så är det bara att räkna antalet trådar som handlar om höga temperaturer. Hittar faktiskt inte en enda om Intel, däremot om AMD (då de nyare) är det ett större antal.
Jag kör Intel, så det enda jag säkert kan säga är att min processor inte värmer alls, med endast en fläkt.
Navigation