FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.18, 19:05

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Historian siipien havinaa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Historian siipien havinaa  (Read 1019 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Historian siipien havinaa
« on: 12.07.05, 12:45 »

Kiva taas kerran huomata mistä ollaan lähdetty ja mihin tultu:
http://www.raes-fsg.org.uk/image21.html

 Smiley
apheino
Former member
Re: Historian siipien havinaa
« Reply #1 on: 13.07.05, 19:15 »

Heh, muutamassa kuvassa näkyvä Redifonin IOS ei juuri poikkea 757-simussa vielä toistaiseksi käytössä olevasta. Ja kuvien 44 ja 45 Rediffusionin IOS taitaa olla vain vähän varhaisempi versio.

Motionit eivät oikeastaan ole muuttuneet kolmeenkymmeneen vuoteen muuten kuin että ohjaustietokoneet ovat tietysti vähän erilaisia. Paitsi tietty se Redifonin rokkuva hirvitys! Kuvassa 16 näkyvä Comet 4 simu taisi muuten olla ensimmäisiä joihin asennettiin motion. Toki vapausasteita oli tasan yksi: pitch...

En muuten ollut aiemmin nähnyt CAE: MaxVue kuvia. Yllättävää kuinka paljon parempi A320:n MaxVue+ on.

Kuvan 29 layout-piirustus voisi olla aivan hyvin nykyisestä CAE:n esitteestä. No, ovat ne sentään painaneet nykyiset kuvat väreissä  Smiley

Pete
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #2 on: 13.07.05, 20:50 »

mua taas huvitti eniten tuo kuvan 20 'Laser Revolution' Tuo konetta valvova insinööri olisi voinut tehdä lentäjille joskus käytännön pilan ja sijoittaa maastoon jokun satunnaisen yllätyksen, esim.

http://www.csuchico.edu/phed/tasp/images/45768_TOY%20ALIEN.gif

 laugh
« Last Edit: 13.07.05, 20:53 by O-P Pietila »
Jaakko Airasmaa
Offline Offline

Posts: 2043
Date Registered: 30.07.04

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #3 on: 13.07.05, 22:21 »

Ihmeellisen hienoo grafiikkaa tossa CAEn simuissa ja vielapa 98!


 Minkakohan nakoista se nykyaan on Huh Pesee FS2004 rennosti Shocked

EVGA 680i|Intel Core 2 Duo E6700@3.2Ghz|EVGA 8800GTS/640Mb|4096MB DDR2
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #4 on: 14.07.05, 04:44 »

Aika noloa olisikin, jos viidentoista miljoonan simulaattori ei hakkaisi pelihyllystä löytyvää muutaman kympin PC-ohjelmaa Grin Pikemminkin voisi sanoa, että yllättävän hyvältä FS:kin näyttää.

apheino
Former member
Re: Historian siipien havinaa
« Reply #5 on: 14.07.05, 13:06 »

mua taas huvitti eniten tuo kuvan 20 'Laser Revolution' Tuo konetta valvova insinööri olisi voinut tehdä lentäjille joskus käytännön pilan ja sijoittaa maastoon jokun satunnaisen yllätyksen, esim.


Jep, visuaalimallinnusta kirjaimellisesti  Grin

Pete
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #6 on: 14.07.05, 13:24 »

Ihmeellisen hienoo grafiikkaa tossa CAEn simuissa ja vielapa 98!


 Minkakohan nakoista se nykyaan on Huh Pesee FS2004 rennosti Shocked
mun silmään tuo sit taas näyttää ainakin nykymittapuulla melko keskinkertaiselta, jos vaikka viereen laitettais FS-2004 auringonlasku-kuva täysillä detaljeilla.
« Last Edit: 14.07.05, 13:27 by O-P Pietila »
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #7 on: 14.07.05, 13:51 »

Kyllähän CAE:lla kenttien mallinnus on ihan FISDin tasoa, ainakin täsmällisyyden suhteen Wink

apheino
Former member
Re: Historian siipien havinaa
« Reply #8 on: 14.07.05, 17:06 »

Kyllähän CAE:lla kenttien mallinnus on ihan FISDin tasoa, ainakin täsmällisyyden suhteen Wink

Tuohon täytyy kyllä sanoa ettei välttämättä. CAE tekee nykyään muistaakseni kolmen tason kenttiä. Se paras taso on kyllä nykyään huikaiseva. Parhaimmillaan tekstuurit alle metrin resoluutiolla ja rakennukset tarkasti mallinnettu. Tämä on kai custom -taso, ja maksaa aivan p*rk*l**sti. Sitten on library -taso jossa platta ja taxiway:t voi olla tehty pelkän Jeppesen tiedon pohjalta. Tekstuurit voivat olla ihan mitä vaan ja rakennukset alueelle 'tyypillisiä'. Vika taso on generic, jossa on radat, ja ehkä platta ja terminaali oikealla puolella rataan nähden.

Mikään kaupallinen yritys ei saa samaa määrää innostuneita mallintajia tekemään hommia ilmaiseksi kuin meidän onnekas simuyhteisömme Wink

Pete
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #9 on: 15.07.05, 12:11 »

Siitä vaan sit FSD:n suunnittelijat, portfoliot CAE:lle niin tuolta vois ura aueta. Kyllä noita kenttiä ainakin kelpais vertailukohtana näyttää kaupallisen firman kavereille.
« Last Edit: 17.07.05, 22:19 by O-P Pietila »
Niko-Matti Ronikonmäki
Offline Offline

Posts: 410
Date Registered: 31.12.04

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #10 on: 15.07.05, 17:53 »

Kyllähän CAE:lla kenttien mallinnus on ihan FISDin tasoa, ainakin täsmällisyyden suhteen Wink

No joo, aikalailla samaa tasoa, yksityiskohdat ovat kyllä FISD:llä parempia. CAE:n simussa ei ole mitään sellaista mitä FS9:ään ei saisi. Tosin tietyt asiat, kuten kiitoradat ja valaistukset ovat tietenkin parempaa tasoa, mutta itse lentokenttärakennukset sun muu kenttä tilpehööri on melkeimpä alhaisempaa tasoa kuin FS9:ssä esim. juuri FISD:n lisäosilla. Niillä ei yksinkertaisesti vain tee mitään niissä simulaattoreissa.
apheino
Former member
Re: Historian siipien havinaa
« Reply #11 on: 15.07.05, 19:36 »

No joo, aikalailla samaa tasoa, yksityiskohdat ovat kyllä FISD:llä parempia. CAE:n simussa ei ole mitään sellaista mitä FS9:ään ei saisi. Tosin tietyt asiat, kuten kiitoradat ja valaistukset ovat tietenkin parempaa tasoa, mutta itse lentokenttärakennukset sun muu kenttä tilpehööri on melkeimpä alhaisempaa tasoa kuin FS9:ssä esim. juuri FISD:n lisäosilla. Niillä ei yksinkertaisesti vain tee mitään niissä simulaattoreissa.

Ja kun nuo visuaalit saa vieläkin ylikuormitettua 'turhalla tilpehöörillä'. Ja tällöin kuva nykii ja viranomainen sanoo että korjatkaa, ja silloin yksityiskohtia vähennetään. Ensin lähtevät ympäristön detailit, tarvittaessa kenttäalueen detailit. Ja loppupeleissä simuharjoituksissa on usein kuitenkin kelinä täys tymä...

Suuri ero isoissa visuaaleissa on aina ollut kalligrafiset valopisteet. Pinnat piirretään rasterigrafiikalla, mutta valopisteet joissa tarvitaan erityistä tarkkuutta(ratavalot, rullaustievalot,...) piirretään siten että elektronisäde ohjataan haluttuun pisteeseen ja pidetään paikallaan kunnes haluttu kirkkaus saadaan. Sitten säde siirretään seuraavan valopisteen kohdalle. Näin siksi että rasteriresoluutiot ovat olleet sen verran pieniä että kun kuvat heijastetaan suurelle pinnalle on yksikin pikseli jo liian suuri kuvaamaan ratavaloa kaukaa katsottuna.

Ihan ekat CGI visuaalit, kuten esim. DC-9 simun visuaali, olivat pelkästään kalligrafivisuaaleja. Nyt markkinoille on pyrkimässä yrityksiä jotka väittävät että saavat vaatimukset täytettyä rasterikuvalla. Muistaakseni aikovat käyttää LCOS -tekniikan projektoreita. Yksi sellainen systeemi onkin jo kai hyväksytty Kanadan viranomaisen toimesta Kiinaan. Demot ovat olleet hyvän näköisiä, mutta varsinaisesti simussa en ole sitä nähnyt.

Noh, lipesi vähän ohi, mutta ehkä jotakuta kiinnostaa. Tongue

Pete
Niko-Matti Ronikonmäki
Offline Offline

Posts: 410
Date Registered: 31.12.04

Re: Historian siipien havinaa
« Reply #12 on: 15.07.05, 19:55 »

Tottakai kiinnostaa. Smiley Asiaa on aina mukava kuunnella.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1