FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.08.18, 22:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Hei kaikki, aloittelija kysyy tyhmän kysymyksen.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Hei kaikki, aloittelija kysyy tyhmän kysymyksen.  (Read 756 times)
henrikanttonen
Former member
Hei kaikki, aloittelija kysyy tyhmän kysymyksen.
« on: 16.07.05, 13:00 »

Joo. Uusi täällä olen. Nyt. Kohta en enää ole. Sellaista se elämä tahtoo olla.

Mutta joo, innostuin kovasti lentosimuilusta, mutta vähäsen kevytsimuilijahan minä olen. Realismit ovat täysillä ja hallitsen koneita suht hyvin, mutta kärsivällisyys ei tahdo riittää kaiken maailman VOR-opiskeluihin. Tuntikaupalla tekstin pänttääminen tietokoneen ruudulta ei houkuta, en pysty keskittymään ja eihän ne tietenkään voi mitään ohjeita painetussa muodossa tarjota millä lailla opiskelu olisikin mahdollista.

Niin, joo, ne kysymykset. Saattaa olla, että olen vain tyhmä ja on jäänyt täysin aputiedostoista huomaamatta, mutta en saa millään ilveellä mitään tolkkua autopilotista. Aina kun pistän sen päälle, löydän itseni vähemmän kuin mukavasta tilanteesta. Ruuvvaan kyllä lukuja mielestäni kohdalleen ja painan asianmukaiset kytkimet alas, mutta kohta tulee kova kamara päälle niin että huimaa. Tai sitten kone lähtee johonkin täysin tuhoon tuomittuun yritykseen nostaa lentokorkeutta niin hirvittävällä vimmalla että kone sakkaa ja sitten taas mennään. Onko jossain selkokielellä siis ohjeita autopilotin kytkemisen saloista vai onko jotain jota en tajua?

Ja en tiedä onko tätä kysytty jo miljoona kertaa (en ole huomannut, mutta tulin vasta pari päivää sitten) mutta millä tavalla te kulutatte aikaa pitkien lentojen aikana, kun eihän siinä tasaisessa lennossa mitenkään mielettömästi tekemistä ole? Itse olen vältellyt ongelmaa lentämällää lyhyitä lentoja nopeilla koneilla.
Ismo Nurmi

Date Registered: 23.10.03

Re: Hei kaikki, aloittelija kysyy tyhmän kysymyksen.
« Reply #1 on: 16.07.05, 13:36 »

Autopilotin kytkemisessä saattaa helpottaa se,  että sen hetkisen lentotilan (nopeus, suunta, nousu/laskunopeus, korkeus) ja autopilottiin määriteltyjen arvojen kanssa ei ole kauhian suurta eroa. Itse lennän koneen käsin "valmiiksi" autopilotille ja vasta sitten kytken sen päälle. Ei tällä oikeasti kai pitäisi olla paljoa merkitystä, mutta eipähän lähde ainakaan kovin jyrkällä kaarrolla tavoittamaan esimerkiksi annettua suuntaa (vaikkapa suunnasta 360 suuntaan 180).

Pitkien lentojen ajankäyttöongelmaa ei itselllä ole kun en yli parin tunnin lentoja suostu simussa edes aloittamaan (ainakaan lentopinnoilla, VFR:ssä saattaa riittää tekemistä pitemmäksikin ajaksi). Simu on kuitenkin simu ja autopilotin kyydissä tylsää - tämä on tosin makuasia, tällä palstalla on kai niitäkin jotka ovat istuneet kymmenenkin tuntia lentoja nopeuttamatta monitoriin tuijottaen (kaikella kunnioituksella). Parin tunnin pyräykset ovat ihan riittävän jännittäviä matkustajakoneilla joissa on tuota teknologiaa ja pääseehän siinä ajassa jo aika kauas.

Autopilotin käytöstä on lukuisia helppotajuisia opastuksia mm. tällä palstalla, niistä kaikki selviää.
Tuomas Filppula

Date Registered: 04.12.04

« Reply #2 on: 16.07.05, 14:02 »

Joo tuo "valmiiksi" lentäminen on mielestäni ainakin korkeuden muutoksissa tärkeää eli nostat nokkaa niin, että variometri näyttää vaikka 2000ft/min ja sitten räppäät ap:n päälle jos se vertikaalinen-nopeus on säädetty siihen 2000 jalkaan minuutissa.

henrikanttonen
Former member
« Reply #3 on: 16.07.05, 14:49 »

No joo, loogiseltahan tuo kuulostaa. Ongelma vain on että tätä olen jo kokeillut.

Joten käynpä prosessin läpi hieman tarkemmin, jos vaikka olen virheen tehnyt.

Säädän korkeuden ap:sta vaikka tuohon 2000:teen. Nuosen mainittuun korkeuteen, painan ap:n päälle ja 'alt' napin myös. Lähestulkoon pomminvarmasti kone vastaa nostamalla nokkaa rajusti ja jatkamalla vaikka maailman tappiin vaikka säädin jolla korkeutta muutetaan on käännetty nollaan eikä sitä ole kytketty päällekään. Tämä on kovin kiusallista. Ainoa mikä on toiminut oikein on 'lvl' kytkin joka pitää koneen nokan samassa suunnassa. Mutta jos koitan kytkeä heading säädön johonkin ja painan asianmukaisen kytkimen päälle, kone yleensä vastaa pyörimällä vinhasti ympyrää (kääntyy pysähtymättä).

Lieneekö tässä vaiheessa manaajan kutsuminen aiheellista?
Jukkis
Former member
« Reply #4 on: 16.07.05, 16:26 »

Autopilottikaan ei kykene mahdottomuuksiin, eli tarkista että myös nopeutta on riittävästi (tässä 233 kts) ja IAS valittuna, eikä "Vertical Speed Hold Selectorin" arvo ole liian suuri (laitimmainen oikealla).

[ attachment removed ]

Jos muuten kaikki on kunnossa niin spoilerien unohtaminen auki saattaa johtaa edelläkuvaamiisi ongelmiin.

[ attachment removed ]
« Last Edit: 16.07.05, 16:35 by Jukka Kohtala »
henrikanttonen
Former member
« Reply #5 on: 16.07.05, 19:46 »

Kiitoksia havainnollistavista kuvista. Luulisin nyt ainakin tietävän miten asioiden pitäisi olla.

EDIT: Juuri laskeuduin noin tunnin lennolta jonka tein melkein pelkästään ap:n johdolla jotta saisin kokemusta sen käytöstä. Taisin päästä jyvälle ainakin riittävissä määrin. Kiitosta vaan kaikille vielä.
« Last Edit: 16.07.05, 22:53 by Henrik Anttonen »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1