FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.09.19, 22:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Metsäpalot?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Metsäpalot?  (Read 3984 times)
alepeura
Former member
Metsäpalot?
« on: 17.07.05, 13:06 »

Eli miten vaikeaa olisi suunnitella suomeen sellaisia metsä alueitia jotka ikäänkuin spontaanisti "syttyisivät" tuleen?

Ideanahan olisi "vain" että pistetään pari savu efectiä tuonne, tuonne ja tuonne.

Onko tämä aivan järjetön idea ja mahdoton toteuttaa?
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #1 on: 20.07.05, 22:32 »

Hih, tuolla remote controlillahan vois toteuttaa palolentoja ja joku vois sit toimia pyromaanina ja tuikkais savuefektejä Smiley

Hiivatti, moistahan vois käyttää esim. palolentokoulutuksessa varmaan menetelmien ja käytännön systeemien harjoitteluun..

Ton remotesceneryn kanssa sais muutenkin kehiteltyä kaikenlaista - SAR-etsintäkohteita maastoon jne - voisi sitten porukka etsiä kimpassa jne, ja yksi "pelinjohtaja" voisi pistää sen ukkelin tai muun kohteen sopivaan paikkaan jolloin se näkyisi kaikilla..

Tai esim. aura-autot talvella baanalle lunta auraamaan aina tietyin väliajoin.. Tai hmm. Saisko tolla follow-me -autoja? Pistäis tietylle portille animoidun hitaan reitin kulkemaan sen objektin?

Tossahan olis vaikka mitä mahdollisuuksia tehdä asioita..

//Tuomas
« Last Edit: 20.07.05, 22:35 by Tuomas Kuosmanen »

Lonkka
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #2 on: 21.07.05, 06:01 »

Moi!

Minulla oli aikoinaan joku sammutuskone Flightsim.com:ista missä oli
mukana metsäpaloscene joten on se mahdollista.Kaippa se se tehdään
jotenkin sillä damagella.

Ja ei tosiaankaan hassumpi idea FS2004:seen!

Harri
alepeura
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #3 on: 21.07.05, 11:08 »

No tervis!
Eikun joku tekeen joka homman osaa, minä en sitä(kään) osaa.
Toimikos toi remote systeemi fs2002:ssa?

Aleksi
Jari Varje
Offline Offline

Posts: 2598
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #4 on: 21.07.05, 11:22 »

Tuo metsäpalosysteemi ei ole oikein näppärästi toteutettavissa RCS:llä, koska sillä ei voi asettaa esim. objekteille uusia koordinaatteja, vaan tavallaan ainoastaan kytkemään muuttujia päälle ja pois. Metsäpalot pitäisi siis olla ennalta tehtynä, ja tuolla vaan saisi sytytettyä niitä. Helpompaa tehdä erikseen esim. joka scenaarioon oma bgl, joka lähetetään osallistujille.

Erilaisia animaatioita tuolla toki saa triggeroitua miten tykkää.

alepeura
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #5 on: 21.07.05, 12:06 »

Kukahan tuollaisen osaisi tehdä? Ja kukhan tietäisi kuimka tehdä, meinaan vaan että jos realistisuutta hakee niin ei niitä voi ihan kuinka sattuu sinne pistää. Saiskos niitä siten leviämään ajastetusti?
Jari Varje
Offline Offline

Posts: 2598
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #6 on: 21.07.05, 12:15 »

Lataa FS2004:n Special Effects SDK, siellä on erittäin yksityiskohtaiset, vaiheittaiset ohjeet, joiden avulla voi sijoitella FS:n efektejä. Näyttäisipä tuossa tulevan mukanakin jonkun sortin metsäpaloefekti.

kuusmi3
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #7 on: 21.07.05, 17:53 »

Tossahan olis vaikka mitä mahdollisuuksia tehdä asioita..

Aivan! Periaatteessa RCS:n käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. RCS:n kautta voisi esimerkiksi kytkeä oikeasti poissa käytöstä olevia VORreja ja ILSsejä pois toiminnasta myös FS:ssä. Samoin follow-me auton tekeminenkin on aivan mahdollista. Jos järjestelmän venyttäisi aivan äärimmilleen, voisi esimerkiksi EFHK:n DGS-näytöissä lukea VATSIM-lentosuunnitelman mukainen lennon määränpää ja lähtöaika ennen portilta lähtemistä kuten oikeastikin.

Tällä hetkellä järjestelmää kuitenkin rajoittaa se, että maisemamoottorin rajoitusten takia pystymme käyttämään kenttäkohtaisesti ainoastaan kahta 16-bittistä muuttujaa tiedonvälitykseen. Käytännössä tämä tarkoittaa 32:ta on/off-kytkintä. Jo pelkkä EFHK:n valojärjestelmä syö näistä käytössä olevista biteistä 31. Järjestelmä on kuitenkin varsin helposti laajennettavissa käyttämään yhteensä 5 muuttujaa, jolloin bittien määrä kasvaa jo 80:een. Kannattaa kuitenkin huomata, että esimerkiksi EFHK:n järjestelmä varaa nämä bitit ainoastaan tietyn etäisyyden sisällä kentästä. Vaikkapa Turun kentällä käytössä on jälleen uudet 32 bittiä.

Teoriassa käytettävä muuttuja-avaruus on mahdollista laajentaa rajattomaksi siten, että jokainen kauko-ohjattu objekti saadaan säilyttämään muuttujiensa tila paikallisessa muuttuja-avaruudessa. Tämä vaatisi kuitenkin varsin suuria muutoksia nykyiseen järjestelmään. Lisäksi ei ole ollenkaan selvää saako järjestelmää loppujen lopuksi toimimaan käytännössä luotettavasti tällä tavalla.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #8 on: 11.08.05, 10:02 »

Olen minä tuota metsäpalo-juttuakin joskus miettinyt, siten että laittais niitä valmiiksi "jonnekkin" ja sitten randomilla sytytellä niitä. Se vain että nuo efektien random kytkimet eivät joko A) toimi ollenkaan niin kuin pitäisi tai B) toimivat jotenkin eri tavalla kuin voisi kuvitella. Saattaa olla niin että arvot arvotaan simun käynnistyessä, ehkä siihenkin olisi joku kiertotie. 

Samoin taitaa tuo efekti näkyä varsin lyhyelle alueelle, sellainen taipumus noilla FS efekteillä on.

Mutta että tällaista Ranualla tänä kesänä...

[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

'Don't panic'
ceeZ
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #9 on: 15.08.05, 13:24 »

COOOLLLLLLLLL. tommosia lisä osia kaivataan vielä kun sais sen free wareksi :/
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13585
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #10 on: 15.08.05, 13:42 »

COOOLLLLLLLLL. tommosia lisä osia kaivataan vielä kun sais sen free wareksi :/

Ei kait tuota ole edes saatavilla paywarena...



                                       www.flyfinland.fi
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #11 on: 15.08.05, 20:59 »

COOOLLLLLLLLL. tommosia lisä osia kaivataan vielä kun sais sen free wareksi :/

Niin, hetki sitten sai vielä, mutta tulin toisiin aatoksiin... kun kerran kysyntää olisi niin mikseipä siitä ottaisi maksuakin. Paljonko tarjotaan?  Grin

'Don't panic'
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #12 on: 15.08.05, 22:25 »

Kuukausimaksu... FISD GoldPass -asiakkaat saavat FISD-suunnittelijan henkilökohtaisesti sijoittelemat metsäpalot SAR-lentosuunnitelmaan optimaalisesti räätälöityihin paikkoihin Grin

//Tuomas

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #13 on: 15.08.05, 22:35 »

Kuukausimaksu... FISD GoldPass -asiakkaat saavat FISD-suunnittelijan henkilökohtaisesti sijoittelemat metsäpalot SAR-lentosuunnitelmaan optimaalisesti räätälöityihin paikkoihin Grin

//Tuomas


Ai niin ses Goldpass....  Grin

Sijoittelu ei ole vaikeaa.... sen sijaan sytyttäminen on ja kuten jo aikaisemmin sanoin... taitavat näkyä niin lyhyen matkaa ettei siitä ole oikein edes bongattavaa. Pitää testailla kun ehtii.
« Last Edit: 15.08.05, 22:39 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #14 on: 17.08.05, 09:12 »

Ai niin ses Goldpass....  Grin

Sijoittelu ei ole vaikeaa.... sen sijaan sytyttäminen on ja kuten jo aikaisemmin sanoin... taitavat näkyä niin lyhyen matkaa ettei siitä ole oikein edes bongattavaa. Pitää testailla kun ehtii.

Saisiko noita tehtyä pilvillä muuten? En tiedä miten paljon sääjuttuja pystyy tollai paikallisesti tekemään, mutta sää ainakin näkyy kauemmas.

//T

A1rman
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #15 on: 17.08.05, 11:14 »

Minuista tuo followme caara olis aivan mahtava... Normaalisti vaikka kytketty fsdefault groundiin AIinä, eli ajaisivat samaa reittiä kuin kone, ja pitäisivät tietyn välimatkan kokoajan pelaajan koneeseen, samalla periaatteella se olisi tavallaan mahdollista saada jopa AI koneiden edelle ajamaan...AIn AI Tongue Roll Eyes.

Ja kai sen pystyisi myös toteuttaa vattiin, RCS(sain ymmärryksen että se olisi mahdollista)sän kautta... laugh

mutta ei nyt kuitenkaan ruveta vänkäämään likaa fisdeiltä.. Ovathan he jo tehneet payware tasoisen EFHKoon ilmaiseksi. Smiley
Jari Varje
Offline Offline

Posts: 2598
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Metsäpalot?
« Reply #16 on: 17.08.05, 11:41 »

Sijoittelu ei ole vaikeaa.... sen sijaan sytyttäminen on ja kuten jo aikaisemmin sanoin... taitavat näkyä niin lyhyen matkaa ettei siitä ole oikein edes bongattavaa. Pitää testailla kun ehtii.

Tuohon voisi tehdä kauempaa näkyväksi yhden polygonin, joka kääntyy aina pelaajaan päin, ja siihen tekstuuriksi vaikkapa alpha-blendattu screenshot tuosta efektistä. Jos staattinen ei riitä, sitähän voi sitten tarvittaessa animoida sprite-tyyliin vaihtamalla tekstuuria. Siinä vaiheessa kun itse efekti tulee näkyviin, tuo polygoni hukataan.

alepeura
Former member
Re: Metsäpalot?
« Reply #17 on: 18.08.05, 11:44 »

Eli jonkinlaista metsäpaloa on nyt jo saatu aikaiseksi Smiley
Saisikohan tuota testiin?
Harri Laitinen
Offline Offline

Posts: 1328
Date Registered: 15.01.02

Re: Metsäpalot?
« Reply #18 on: 21.08.05, 16:03 »

, siten että laittais niitä valmiiksi "jonnekkin" ja sitten randomilla sytytellä niitä.

Perkeleen pyromaanit.. Tongue

Allekirjoitus
Robin Karinen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 12.03.05

Re: Metsäpalot?
« Reply #19 on: 05.10.05, 20:36 »

Odotellaas nyt sitä fs2006:sta eikös siellä ole liikkuvat caarat,hinaajat yms.

Canon, You can I can't.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1