FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.12.17, 06:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  50-luvun ranskalaista muotoilua....
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 10 Reply Print
Author Topic: 50-luvun ranskalaista muotoilua....  (Read 28334 times)
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
50-luvun ranskalaista muotoilua....
« on: 23.07.05, 09:35 »

Tässä sadepäivinä on taas ollut luppoaikaa, ja tullut innostus Gmaxilla leikkimiseen. Niinpä viimein tämäkin projekti alkaa lähenemään valmistumista. Vielä uupuu muutamia yksityiskohtia ja tekstuurit, mutta eiköhän nekin tässä kohtapuoleen saada kuntoon.

Edit: Vanhentuneet kuvat poistettu


-Esa
« Last Edit: 27.10.05, 01:38 by Esa Kaihlanen »

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #1 on: 23.07.05, 09:44 »

Komeeta jälkeä! Ja nytpä se selvisi, mihin sinä niitä kuvia kaipasit Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #2 on: 23.07.05, 11:12 »

tere !

Näyttääpä varsin komealta ranskattarelta  Cool koskas saadaan ensimmäistä betaa testiin ?  Wink

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Tapsa Tulisalo
Offline Offline

Posts: 728
Date Registered: 13.12.02

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #3 on: 23.07.05, 14:16 »

Aivan piti taas nenäliinaa kaivaa esiin. Heh, noita tuli askarreltua puusta ;-))  Nyt päästään lentämään....


-Tapsa

Laihian yllä variksekki lentää ylösalaasin - ku ei ne viitti kattella sitä kurjuutta!
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #4 on: 23.07.05, 18:09 »

Tuohon vielä Gaurantin paneeli niin jes Smiley

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #5 on: 23.07.05, 18:19 »

Tuohon vielä Gaurantin paneeli niin jes Smiley

Tietäen veljesten YS-11:n, liekköhän tulossa paneeli mukaan tuolle Caramellille? Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #6 on: 23.07.05, 18:40 »

Tietäen veljesten YS-11:n, liekköhän tulossa paneeli mukaan tuolle Caramellille? Smiley
Jos on samaa tasoa tuleva paneeli mukaan niin sitten on erittäin rok Grin YS-11 on nimittäin ihan loistava.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
apsk
Former member
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #7 on: 23.07.05, 19:08 »

Vautsi! Oikeasti hienon näköinen! Shocked
Aleksi Palojärvi
Offline Offline

Posts: 1876
Date Registered: 15.03.04

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #8 on: 24.07.05, 12:17 »

Oikein kaunis ranskis. Odotellaan innolla lisää.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #9 on: 24.07.05, 18:54 »

Tällaisina hetkiä sitä haluaa karmanappulan takaisin!  Cry
Hienolta näyttää! Jos kuvia haluat kannattaa harkita juuri ilmestyneen John Weggin caravelle kirjan hankkimista. Se on suolaisen hintainen, mutta siinä on kaikki mitä olet ikinä halunnut Caravellesta tietää.  Kirjassa on todella hinta/laatu/paino-suhde kohdallaan...
Ja pienenä pilkunviilauksena... otsikon pitäisi kai kuulua "50-luvun ranskalaista muotoilua...." ja taisi siinä olla DeHavillandillakin oma osansa  laugh
Juha.


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #10 on: 24.07.05, 20:20 »

Kiitokset positiivisesta vastaanotosta!

50-luvun muotoiluahan tuo oikeasti tosiaan on...  Embarrassed. Ja taisipa DeHavillandilla olla osansa ohjaamon ikkunoiden muotoilussa.

Nyt alkujaan on tulossa ulkomalli (ja lentomalli tietysti, kiitokset Arille). Virtuaaliohjaamon erittäin mieluusti tekisin, mutta toistaiseksi on sen verran nihkeästi ohjaamokuvia ja muuta infoa hallussa, että kunnollista siitä ei oikein saisi. Sama juttu pätee paneeliin. Kunnolisen paneelin tekeminen vaatisi jonkin sortin lentokäsikirjan saamista käsiin.  Mutta katsotaan, mitä tulevaisuus tuo mukanaan.  Eli valitettavasti ensimmäisesä versiossa noita ei tule olemaan... Sad

Paras vaihtoehto paneeliksi on tuo jo edellä mainittu Gaurantin paneeli... Hänellekin on laitettu mailia, mutta ei ole vielä vastaillut. Visuaalimalli alkaa olla jotakuinkin valmis teksturointia lukuunottamatta. Laittelen lisää kuvia kunhan projekti etenee.

-Esa
« Last Edit: 24.07.05, 20:23 by Esa Kaihlanen »

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #11 on: 25.07.05, 07:20 »

Itse asiassa de Havilland vastasi koko nokan suunnittelusta. Caravellen kahteen prototyyppiin tilattiin valmiit nokat mittareineen ja ohjaimineen de Havillandilta. Caravellen nokka on yksi yhteen Cometin nokka. Myöhemmissä versioissa tuulilasien muotoa muutettiin, mutta perusmuodot pysyivät samoina.
Eikö tuo Gaurantin paneeli ole Caravelle 12? Jos on se on aivan eri kone kuin tuo sinun mallintama Caravelle III. Kärjistäen sama asia kuin DC-9-10 vs. MD-90. Eli kyllä tuo malli ansaitsisi kunnon "Höyry Caravellen" panelin.
Ja eiköhän apujakin löydy... Esa katso privaviestisi.
Juha.


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Raine Ampuja
Offline Offline

Posts: 417
Date Registered: 27.07.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #12 on: 26.07.05, 12:15 »

Onko John Weggin kirjat tuttuja:
- Bluebirds
- Finnair 1923-1983 Art of Flying
- Caravelle the complete story (http://www.aviationshop.fi/) hinta 72 €

Kaikissa on runsaasti kuvia mallintamastasi "höyry Caravellesta" sekä
edellisen kirjoittajan mainitsemasta Superista. Löytyypä niistä mm. luettelot kuvineen
kaikista Finnairin Caravelleista.



Maalaukset vaihtuivat moneen kertaan. Esim tuo ensimmäinen paintti oli johdon valinta ja
kun näkivät sen tehtaalla totesivat hieman häpeillen rumaksi, Niinpä se vaihtuikin
äkkiä uudeksi. Syy oli se, etteivät he pitäneet suunnittelija Ilmari Tapiovaaran
(ja ajalle yleisestä disainista) ideasta, jossa matkustamon rajaava viiva menee ohjaamon ALI.
Heidän mielestään sen pitää mennä YLI! Onhan kyseessä suihkukone.
Vanha kunnon insinööri-opettaa-arkkitehtia-tilanne siis.



Superin ja Caravelle III:n ero on melkoinen.
Ulkoisesti merkittävimmät erot rungossa ovat:
ohjaamo,
moottoreiden koko (Superissa ohivirtausmoottorit)
selkäevä (antenni), jota ei Superissa ollut
siiven kallistusvakaimet? (superissa 2)
pituus

Ahdas Comet ohjaamo edusti wanhaa "aitoenglantilaista" sotakonesukupolvea:
"Höyry"/Comet ohjaamo:
http://www.aviodrome.nl/collectie/overzicht/images/sud-aviation-se210-caravelle-cockpit.jpg

Superin avara ohjaamo :
http://www.airliners.net/open.file/850363/M/
(kuvan ottaja lienee ed. kirjoittaja, olisipa mukava nähdä lisää kuviasi Superista!)

AIRLINES.NET haulla sud se-210 Caravelle ja vaikkapa Finnair
löytyy tietysti paljon mielenkiintoista:
(Katso varsinkin edm. selkäevää, pituutta ja etenkin moottorien kokoa,
joka 10B:ssä alkaa jo olla melkoinen mötikka)

http://www.airliners.net/search/index.main

Kun Finnair osti DC8:n, saivat myös Caravellet "kasimaalauksen"
http://www.airliners.net/open.file/867522/M/

Jotakuinkin tältä näytti Finnairin Super sisältä 70 ja jotain
(huom kevyet tilaasäästävät penkit ja hyllyt ilman ovia)
http://www.airliners.net/open.file/880278/M/

 Tongue Niin, olisikin hienoa saada vihdoinkin tuo SUPER B mallinnettua.
Sekun oli se varsinainen Finnairin moderni työjuhta.
Caravelle III:n taru siihen verrattuna oli kovin lyhyt.
Sitäpaitsi, kunnon mallia en ole löytänyt fs2004:lle mistään.
Ihanne olisi tuo ajanhengen mukainen OH-LSD,
jonka rekisteri varsinkin 70-luvulla herätti
ansaittua huomiota missä sitten kulkikin.

(Korjasin, kiitos Harri)

« Last Edit: 26.07.05, 19:09 by Jalmari Pipo »
Harri Lonnqvist
Offline Offline

Posts: 7387
Date Registered: 15.11.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #13 on: 26.07.05, 12:32 »

Moi!

Hyvää tietoa Jalmari!Noista julmetuista linkeistä pääsee eroon kun käyttää
sitä "URL (link) to this photo" perässä olevaa lyhyttä linkkiä kuvaan.

Harri



[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Mikk0
Former member
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #14 on: 26.07.05, 13:48 »

karmanappulan takaisin!  Cry
  laugh
Juha.
Sori mutta mä oon aika uusi käyttäjä täällä no kohta kuukausi ollut täällä ja mukavaa ja asiantuntevaa porukka mitäköhän minä olisin ilman teitä kaippa minä lentäisin simulla ilman mitään tietämättäni.... kuka tietää.. mutta kerkotaa kun monessa Aiheista puhutaan KARMASTA niin mitä se tarkoittaa? Oletteko te keksinyt sen jostakin Uskonnosta vai Historiasta?
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #15 on: 26.07.05, 14:05 »

Sori mutta mä oon aika uusi käyttäjä täällä no kohta kuukausi ollut täällä ja mukavaa ja asiantuntevaa porukka mitäköhän minä olisin ilman teitä kaippa minä lentäisin simulla ilman mitään tietämättäni.... kuka tietää.. mutta kerkotaa kun monessa Aiheista puhutaan KARMASTA niin mitä se tarkoittaa? Oletteko te keksinyt sen jostakin Uskonnosta vai Historiasta?

Karma oli asia jota voisi antaa toisille, painamalla sivun vieressä olevaa aplaud-nappulaa, jolloin henkilön karma määrä kasvoi...silloin siis tossa missä lukee noitten käyttäjien lähettämä viestien määrä, ja rekisteröitymis päivä, luki Karma ja henkilön karma määrä. Karma oli eräänlainen tapa palkita toisia hyvistä kuvista tms. eli yleensäkkin se oli tapa "palkita" jostain. Eli silloin siinä käyttäjän nimen alapuolella (muistaakseni) luki myös aplaud, jota painamalla kyseisen henkilön karma määrä kasvoi.

 Toivottavasti ymmärsit tosta jotain... Undecided

Mikk0
Former member
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #16 on: 26.07.05, 14:36 »

Ok mutta miksi sen piti poistaa?
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13578
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #17 on: 26.07.05, 14:41 »

Ok mutta miksi sen piti poistaa?

Uudet tuulet puhaltavat! Smiley


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #18 on: 04.08.05, 10:38 »

Kiitokset kaikille kuvia ja tietoa lähettäneille! Projekti etenee varsin mukavasti  Smiley. Noita muita Caravellen versiota täytyy katsella sitten myöhemmin, ensin tehdään tämä valmiiksi... Osa on varmaan jo huomannutkin muutamat preview-kuvat tuolla AFG:n foorumilla, mutta laitetaan tähän muutama lisää...

Edit: Vanhentuneet kuvat poistettu


-Esa
« Last Edit: 27.10.05, 01:39 by Esa Kaihlanen »

Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: 60-luvun ranskalaista muotoilua....
« Reply #19 on: 04.08.05, 10:56 »

moi

Itse ainakin odottelen innolla tämän ranskattaren korkkaamista... siis ensilentoa  Grin oikein on mallikkaan näköiset linjat tuossa koneessa. Mitenkäs Finnair paintti ??  Wink

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Pages: [1] 2 3 ... 10 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1