FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.18, 10:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Lentokone lentää vinossa. Missä vika?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Lentokone lentää vinossa. Missä vika?  (Read 615 times)
henrikanttonen
Former member
Lentokone lentää vinossa. Missä vika?
« on: 07.08.05, 22:39 »

Tässä kun olin juuri tekemässä lyhyttä lentoa Berliinistä Zürichiin, sujui lento muuten täydellisesti, mutta teydellisyyttä rikkoi pahasti se, että lentokone alkoi yhdessä vaiheessa FL330:ssä lentämään yli 10 astetta vinossa. Mitään en painanut, mitään en tehnyt.

Aluksi ajattelin että tuuli teki tepposia, mutta sitten kun tuli aika kääntyä, huomasin että varsin radikaali suunnanvaihdos ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Tarkistus paljasti, että niin rudder kuin airleon (tai mikä ikinä onkaan) olivat keskellä, joten niistä ei olisi pitänyt olla kiinni. Ongelma jatkui koko loppulennon ajan lukuunottamatta lyhyttä hetkeä ennen käännöstä finaaliin jolloin äkkiä kone alkoi toimimaan moitteetta. Sitä ei kuitenkaan montaa kymmentä sekuntia kestänyt.

Missä siis voi olla vika? Koneena oli se samainen IFDG:n 757 jolla tein atlantinylityksen eilen (toissapäivänä) ilman minkäänlaisia ongelmia. Ongelman jatkuessa maassa rullatessa kyllä kertoisi että vika ei ollut minussa, mutta olen valmis kyllä kuuntelemaan sellaisiakin mahdollisia selityksiä jotka paljastavat minusta varsin epäpätevän lentäjän.

Itselläni kun ei ole mitään teoriaa, niin ehkä jollakulla täällä?
Johannes Kaikkonen

Date Registered: 08.03.03

Re: Lentokone lentää vinossa. Missä vika?
« Reply #1 on: 07.08.05, 22:45 »

Eikös tuo ole ihan normaalia? Täytyyhän koneen lentää vinossa, jotta se pääsee sivutuulessa haluttuun suuntaan.

henrikanttonen
Former member
« Reply #2 on: 07.08.05, 22:50 »

Onko normaalia? Hassua. Ei ennen ole minun kohdalleni sattunut vaikka aina olen samalla tavalla netistä säät hakenut...
Johannes Kaikkonen

Date Registered: 08.03.03

« Reply #3 on: 07.08.05, 22:55 »

Tietääkseni näin on. Piirsin hätäisesti kaaviokuvan, joka esittänee ongelmasi.

[ attachment removed ]

Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #4 on: 08.08.05, 06:50 »

Olen minä joskus Pampan yllä vetänyt Cessnalla 45 asteen kylkimyyryä, siellä kun vähän tuulahtelee joskus Smiley

henrikanttonen
Former member
« Reply #5 on: 08.08.05, 07:29 »

Okei, helpottavaa tietää että vika ei ole mallissa, simussa eikä minussa.

Kiitän avusta.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1