FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.04.18, 23:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Kaasu todella vanhasta ratista (Tee se itse=TOSI halpa kaasuvipu)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Kaasu todella vanhasta ratista (Tee se itse=TOSI halpa kaasuvipu)  (Read 4669 times)
juhake
Former member
Kaasu todella vanhasta ratista (Tee se itse=TOSI halpa kaasuvipu)
« on: 10.08.05, 18:33 »

/
« Last Edit: 29.06.15, 13:37 by Juha Kettinen »
Kimmo Jeromaa

Date Registered: 23.06.04

Re: Kaasu todella vanhasta ratista
« Reply #1 on: 11.08.05, 07:03 »

Eihän tuo kuulosta ollenkkaan mahottomalta...

Noissa USB modulaattoreissa katoaa vissiin usein joitain toimintoja l. nappeja. Helpostihan sen pystyt kokeilemaan jo nyt liittämällä sen koneeseen...

Kytkimien johtojen katkaisu ei vaikuta kaasun toimintaan, mutta tee nyt ihmeessä pari nappia niistäkin, kun ei niitä ikinä oo liikaa  Smiley

-Kimmo
Tuomas Kuosmanen
Moderator

Date Registered: 18.06.02

Re: Kaasu todella vanhasta ratista (Tee se itse=TOSI halpa kaasuvipu)
« Reply #2 on: 11.08.05, 19:16 »

Valkoinen on tavallista nylonista leikkuulautaa, reikäporalla 2 palaa. Kulmaraudat saa K-raudasta samoin 8mm pultin. Tuo "vipu" on latta-alumiinia, sitäkin saa K-raudasta mutta kannattaa mennä sinne "noutopihan" puolelle niin saa eloksoimatonta "raakamateriaalia" joka on noin 10 kertaa halvempaa kuin se sisustusosaston eloksoitu lista Smiley Pienet ruuvit kulmaraudoissa pitävät leikkuulautamuovin paikallaan että se ei pyöri kaasuvivun mukana.

Laita sitten tuohon sun ratin varteen vipu ja kaasuvivun "alapäästä" teräslangalla "työntötanko" joka liikuttaa sitä potikan vipua samalla kun käännät kaasuvipua. Ruuvista kiristämällä saa jäykkyyttä lisää, laita siipimutterin tilalle lukkomutteri niin saat sen pysymään tietyllä jäykkyydellä.

Kysy jos et tajunnut, en nyt ehdi selittää tähän hätään enempää.

//Tuomas

Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #3 on: 12.08.05, 09:00 »

Esim. niin että otat pätkän teräslankaa ja teet kanssa jostain muovin tai puun tai pellinpalasta tuohon potikan varteen myös vivun ja jotenkin näin:

Kun tuossa nyt se itse vipu on tukeva, ja kun teet siihen sitten kunnon "stopparit" esim. siihen kaasuvipukopan kanteen (kolot missä vipu mahtuu liikkumaan vain tietyn matkan) tai sitten esim. noihin L-palan reikiin voi laittaa esim. isot naulat tai pultin tai metallitankoa jotta vipu kääntyy vain tietyn matkan. Näin meillä on itsessään tukeva ja jämäkkä vipu. Siitä sitten liike ohjataan löysälle, kevytrakenteiselle potentiometrille. Saadaan "aito" jämäkkyys vipuun eikä potikan runnomisesta ole pelkoa.

Nyt niille jotka miettivät sitä lentosimulaattorit-foorumin kommenttiani että jos tehtäis itse kaasu eikä ostettais sitä ylihintaista CH:n throttlea, tässähän voi sitten tuohon pakkaan laittaa noita monta vierekkäin, ja vetää monta työntötankoa.. Niin saadaan riittävän monta vipua. Ja tuon "ratin" voit jossain vaiheessa korvata esim. tuolla OpenCockpits:in USBAxis -palikalla jolla saat 5 potikkaa usb-liittimen kautta suoraan "joystickiksi" windowsiin..

(Limpparilogot on noissa korkeissa tarkoituksella jätetty, eipä kukaan kysele että "mistä noi nupit on tehty" kun se on aika päivänselvää Smiley Nuo on kiinnitetty sillai että itse vivussa on pultti tiukalla jossa on mutteri-iso prikka-mutteri, korkki täyteen kuumaliimaa ja pulttihässäkkä painetaan liimaan kiinni hieman pyörittäen että ilmakuplat pääsee pois. Eli prikka antaa hyvän "tarttumapinnan" liimalle jotta se ei irtoa helposti.. Eikä tarvi tosiaan maalata kun ostaa erän oikean värisiä korkkeja sisältäviä virvoitusjuomia Smiley

//Tuomas
« Last Edit: 12.08.05, 09:10 by Tuomas Kuosmanen »

Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #4 on: 12.08.05, 19:48 »

Tässä on esimerkki miten omassa sauvaohjaimessani on potentiometrit kytketty "ohjainvaijereihin". Fillarin kässärivaijerissa on nylon-sisus (biltema) ja kitka on niin pieni että ei tarvita mitään jousia edes vetämään löysiä pois - vaijeri on tarpeeksi jäykkä että jaksaa liikuttaa potikkaa ihan itse.

Nuo ovat simun "etuseinässä" eli siellä, missä oikeassa koneessa olisi moottori. Pois pölyyntymästä simun alta, teen tuohon jonkun kannen minkä alle saan puolet elektroniikasta piiloon.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, eikä muista toisesta threadista kuvia, sauvan päässä ne ovat kiinni näin:

Tämän ja ylemmän kuvan välissä on metri vaijeria.

//Tuomas
« Last Edit: 12.08.05, 19:50 by Tuomas Kuosmanen »

Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #5 on: 14.08.05, 09:27 »

Sain kaasun valmiiksi mekaanisilta osiltaan, kytkin sen peliportti adapteriin, ja adapterin USBiin. Menin kalibroimaan sitä, mutta mitä! Shocked Ruudulla "akseli" ei hievahdakkaan! Mikä voisi olla vikana? Olenko vain innostuksissani runnonut potikan hajalle? Arvatkaa ketuttaako! Angry

Tarkista että se potikka pyörii kun käännät kaasua. Jos sulla on yleismittari, katso potikan pinneistä toimiiko se (eli vastus muuttuu kun käännät) - yksi mahdollinen ongelma on että johdot osuvat jossain yhteen.

Onko "akseli" keskellä vai toisessa laidassa kun yrität kalibroida?

Onneksi potikat on halpoja. 100 kilo-ohmin lineaarinen on se mikä sopii tuohon jos elektroniikkakaupasta haet uuden. Tosin kyllä ne nyt suht normaalia käsittelyä kestää, eli uskoisin kyllä että vika on jossain muualla. Toimiko se härveli yleensäkään ennen?

//Tuomas
« Last Edit: 14.08.05, 09:30 by Tuomas Kuosmanen »

Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #6 on: 14.08.05, 11:45 »

Ratti kyllä toimi ennen, koska testasin sen, ennen kuin aloitin rakentamisen. Akseli on kalibroidessa toisessa laidassa, josta se liikkuu hieman yli keskivaiheen.
EDIT: Ongelma löytyi:Alin johto, valkoinen oli lähtemäisillään irti, ja kun katsoin se irtosi vieden mukanaan pienen muovinpalan. Cry Mutta potikan ylin pinni on vapaana, kai tuon voi tinata siihen? Silloihan potikka toimii vain "väärinpäin". Vai voiko näin tehdä? Ja ongelma num.2: Jos kaasun liikealueen jakaa mielessään neljään osaan, niin FS:ssä niin alku ja loppupäässä puuttuvat 1,5 neljäsosat. Eli kaasu ei mene Idlelle ja kaasu ei yllä "full throttelelle", vaan toimii noiden välissä. Pitääkö potikka kalibroida niin, että aloituskohta on keskellä?

Joo voit käyttää sitä toista puolta, normaaleissa potikoissa se on tuollai, se vain tosiaan sitten toimii toisinpäin.

Kalibroinnissa määrität miten pitkälle se potikka liikkuu, eli kalibroit tietenkin kaasukahvasta kääntäen etkä pyöritä potikkaa käsin. Eli kalibroi juuri sille liikeradalle mitä härveli tulee käyttämään.

//T

Tuomas Kuosmanen
Moderator

« Reply #7 on: 14.08.05, 15:53 »

Nyt on kaasu kasassa, suuri kiitos sinulle Tuomas hyvistä ohjeista ja neuvoista!

Kuvia! ;-)

//Tuomas

tatez
Former member
« Reply #8 on: 16.08.05, 20:21 »

HEEEE!!

Hieno!  Grin Ihan selvä hekon kollektiivi!
juhake
Former member
Jatketaan kaasulinjalla
« Reply #9 on: 11.06.06, 21:52 »

Nyt lomalla kädet haluavat tehdä jotain. Tongue Ajattelin tehdä tästä "Versio kakkosen".

Minulla on vanha ratti ja pedaalit, eli kolme potikkaa. Ajattelin ostaa USBAxesin, täälläkin kehuttu hyväksi "aloitussarjaksi". Tarkoituksena tehdä Boeing tyyppinen, tosin hyvin paljon yksinkertaistettu kaasuvivusto. Reversserikahvat päätin jättää heti pois, aloittelija kun olen. Jari Mikkilän sivuilta löytyi todella tarkat piirrustukset ja ajattelin käyttää niitä suuntaa-antavana apuna. Kaasuvipujen lisäksi teen laippavivun ja/tai spoilerivivun sekä fuel control switchit on/off kytkimillä. USBAxishan mahdollistaa enemmänkin kytkimiä, mutta haluan pitää projektin alussa yksinkertaisena.

Minulle jo sanottiin, että on mahdollista, mutta miten potikalla toteutetaan Boeing -tyylinen flaps vipu?
Panuone
Former member
Re: Jatketaan kaasulinjalla
« Reply #10 on: 12.06.06, 09:17 »

Minulle jo sanottiin, että on mahdollista, mutta miten potikalla toteutetaan Boeing -tyylinen flaps vipu?

Ihan samalla tavalla kytket sen vivun siihen Potikkaan, kuin kaasutkin kytket.. Ja sitten vaan valikosta flapsaxikseksi tuo.. Fsuipc voi luultavasti säätää eri laippakulmien tarkemmat kohdat, mutta epäilen, että ei tarvitse, että Fs osaa suoraan antaa järkevästi ne kohdat .....

(toivottavasti tuosta sai edes jotain selvää) ...
juhake
Former member
« Reply #11 on: 13.06.06, 18:37 »

(toivottavasti tuosta sai edes jotain selvää) ...

Juu, hyvin sai, kiitosta vaan. Smiley

Mitäs muita vaihtoehtoja on potikan "kytkemiseen" vipuun kuin hammaspyörät tai työntötanko? Voisiko sen laittaa siihen akseliin suoraan kiinni (stopparit on itse kahvasysteemissä) vai tuleeko jotain ongelmia sitten, kuten liian herkkä tai vastaavaa?
tatez
Former member
« Reply #12 on: 13.06.06, 19:06 »

No jos laitat potikan suoraan siihen akselin päähän, niin potikka kuluu nopeasti. Siis se alkaa antamaan "piikkejä" aikas nopsaan, ja syy on se että potikasta käytetään vain pieni osa sen liikealueesta. Elikäs se kuluu mekaanisesti sieltä sisältä. Tietysti sitä voi hieman kääntää eri asentoon kun alkaa piikkejä tulemaan, ja taas homma pelaa vähän aikaa. Siispä kannattaa laittaa jonkinmoinen välitys siitä vivusta potikkaan. Ja se tarkkuus kasvaa kun käytetään suurempaa osaa siitä potikan liikkeestä eli vastusarvosta.

Ite tuli tuo todistettua omatekoisella rattiohjaimella jo aikanaan. Eli kestää aikansa, mutta varaudu siihen kulumiseen jos sen laitat suoraan sinne vivun akselille.

-taito
juhake
Former member
« Reply #13 on: 13.06.06, 19:18 »

Roll Eyes Hyvä että kysyin. Kiitoksia Taito tiedosta, tarviipa jostain kaivaa nyt hammaspyöriä. Mulla ei ole edes Technics -Legojen hammaspyöriä enään tallella... Tongue
Panuone
Former member
« Reply #14 on: 14.06.06, 12:33 »

Roll Eyes Hyvä että kysyin. Kiitoksia Taito tiedosta, tarviipa jostain kaivaa nyt hammaspyöriä. Mulla ei ole edes Technics -Legojen hammaspyöriä enään tallella... Tongue

Kun keksit jonkun oivan paikan mistä niitä löydät, niin kerro mullekkin, niin sitä vaivaa ei itse tarvitse nähdä Grin
Juha Klemettinen

Date Registered: 14.04.04

« Reply #15 on: 14.06.06, 16:35 »

Kun keksit jonkun oivan paikan mistä niitä löydät, niin kerro mullekkin, niin sitä vaivaa ei itse tarvitse nähdä Grin

Kannattaa tutkia esim.  www.kouluelektroniikka.fi sivuja sillä silmällä.
Juha.

**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Bumerangi
Former member
« Reply #16 on: 29.06.06, 10:07 »

Olisikko kuvaa miten olet kytkenyt kytkimet USBAxikseen?
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1