ADEs80s
Former member
|
Jeppi (väriltään sinertävää massaa) ei ole kuparin hapettumista vastaan vaan väliaikainen juotteenestopinnoite juotostäplän umpeen tinautumista vastaan esim. aaltojuotoksen jälkeen asennettavien komponenttien mahollistamiseksi.Maski (vihertävä aine piirilevyn pinnassa) on taas hapettumisen ja juotostäplien välisten tinasiltojen estämiseen.
Mitähän mie olen taas tunnilla kuunnellu?  Maskia siis tarkoitin. Hyvä korjaus asiaan. Ade
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Date Registered: 18.06.02
|
Sehän toimii..!  //Tuomas
|
|
|
|
Ari Viitajylhä
Date Registered: 14.11.02
|
Mitähän mie olen taas tunnilla kuunnellu?  Maskia siis tarkoitin. Hyvä korjaus asiaan. Ade Olen suunnitellut 16 vuotta piirilevyjä ja jotenkin se sattui silmään niin pahasti että oli vaan pakko korjata asia. 
|
On parempi olla optimisti vaikka olisi aina väärässä kuin pessimisti joka on aina oikeassa.
|
|
|
ADEs80s
Former member
|
Olen suunnitellut 16 vuotta piirilevyjä ja jotenkin se sattui silmään niin pahasti että oli vaan pakko korjata asia.  Ja hyvä niin. Itse olen vasta urani alkupäässä, kaippa se työ opettaa käyttämään myös oikeita termejä. Ade
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Jahas, amatööripiirilevynsuunnittelijan seuraava etappi alkaa hahmottua..  Tuon kun saan toimimaan, sitten voi lentää vatsimissakin kun on radiot :-) //Tuomas
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Date Registered: 17.04.02
|
Pienenä vinkkinä. Kannattaa noi yhtenäiset kuparialueet kytkeä maahan. Kelluvat tasot eivät ole koskaan hyväksi. Tosin ei varmaan tässä kyseisessä tapauksessa tuota ongelmia. Mutta noinniinkuin suunnitteluperiaatteena. Samoin niitä pitkin saa helposti vietyä maatason jokapaikkaan. Millä softalla muuten suunnittelet noita?
|
-JukSii-
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Pienenä vinkkinä. Kannattaa noi yhtenäiset kuparialueet kytkeä maahan. Kelluvat tasot eivät ole koskaan hyväksi. Tosin ei varmaan tässä kyseisessä tapauksessa tuota ongelmia. Mutta noinniinkuin suunnitteluperiaatteena. Samoin niitä pitkin saa helposti vietyä maatason jokapaikkaan.
Millä softalla muuten suunnittelet noita?
Joo, ongelma on tossa että tossa lattakaapelissa tulee 4 erillistä "maata" (nelikulmaiset padit) koska kortin liittimessä on 4 x 9 inputtia, joka 9:n pinnin ryhmälle on yksi maa, eli (9+1) * 4 = 40 eli IDE-kaapelin verran. Noita eri maasignaaleja ei saa kytkeä yhteen. Voisin tietty vaan poistaa ne, mutta ajattelin että syöpyy nopeammin  Toisaalta, varmaan kyllä otan ne pois just sen takia että ei turhaan sitten tule oikosulkuja tms. Softana ihan Inkscape Linuxilla, eli ihan tavallinen vektorigrafiikkasofta jossa ensin laitan nuo pinnien padit kohdalleen ja vetelen vain viivat käsin. Nuo on kuitenkin aika simppeleitä kytkiksiä niin ei tarvi mitään Eaglea tms opetella. Muutama hyppylanka auttaa  //Tuomas
|
|
« Last Edit: 21.09.05, 08:53 by Tuomas Kuosmanen »
|
|
|
|
|
Jukka Siirilä
|
Jaa, semmonen systeemi. Mä luulen kuitenkin että tässä tapauksessa varmaan parasta on jättää noi kuparialueet tonne. Jos noin isoja alueita rupee syövyttämään niin helposti ohuet vedot syöpyy puhki.
|
-JukSii-
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Jep, vetelin maat noihin alueisiin, katsoin vaan ensin etten oikosulje eri "maita" keskenään  Ihan hyvä tästä tuli, toi silitysrauta + laserprintti valokuvapaperille toimii tosi hyvin.  Nyt reikiä ja kytkimet paikalleen..  )) //Tuomas
|
|
|
|
Mckeke83
Former member
|
Jep, vetelin maat noihin alueisiin, katsoin vaan ensin etten oikosulje eri "maita" keskenään  Ihan hyvä tästä tuli, toi silitysrauta + laserprintti valokuvapaperille toimii tosi hyvin.  Nyt reikiä ja kytkimet paikalleen..  )) //Tuomas Näyttääpä muuten hyvältä! Minkälaiseen tarkkuuteen tuolla suurin piirtein pystyy?
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Mitenhän ton nyt sanoisi. "Riittävään" - vähän hirvittää se, onnistuuko 2mm rasterilla olevien 7-segmenttien teko - saa olla linjat tosi ohuet. Se voi olla liian iso pala, mutta muuten tää toimii tosi hyvin. Osa komponenteista kiinni:  PSOne mallattuna päälle..  ..ja vielä paneeli.. Tästä saattaa tulla aika hyvä   //Tuomas
|
|
|
|
Jukka Siirilä
|
Toi näyttää kyllä hemmetin hyvältä
|
-JukSii-
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Jep. Tää on selkeesti nyt hyvä tapa tehdä näitä. Paneeli eteen, piirilevy taakse. Ja mä olen ihan oikeasti yllättynyt miten helposti noita piirilevyjä saa tehtyä!  //Tuomas
|
|
|
|
Jarmo Välimäki
Date Registered: 04.04.04
|
kyllä aika seppä oot 
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Sanotaan näin, että kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta tässä parin vuoden aikana on tullut opittua kaikenlaista. Esim. www.mikesflightdeck.com on hyvä paikka tonkia, paljon tietoa ja linkkejä eteenpäin.. //Tuomas
|
|
|
|
O-P Pietila
Date Registered: 26.09.02
|
Mitenhän ton nyt sanoisi. "Riittävään" - vähän hirvittää se, onnistuuko 2mm rasterilla olevien 7-segmenttien teko - saa olla linjat tosi ohuet. Se voi olla liian iso pala, mutta muuten tää toimii tosi hyvin. Osa komponenteista kiinni:  PSOne mallattuna päälle..  ..ja vielä paneeli.. Tästä saattaa tulla aika hyvä   //Tuomas ohhoh.. melkoisen pätevää jälkeä. 
|
|
|
|
Esko Haanpää
Date Registered: 19.08.04
|
Upealta näyttää Toumas!
Tou minulta vielä puuttuu, mutta heti kuin olen saanut radiolaitteeni johdonpätkät kytkettyä, heittäydyn GPSsän kimpuun. Tässä taas vähän kuvia mun radioprojektista.
[ attachment removed ]
piirilevyjen piirtäminen ja valmistus on kestänyt 4 kuukautta ja vihdoinkin olen valmis kytkemään johdot Opencockpits IOkortteihin ihan nyt koska vaan....
Tässä yksityiskohta painonapin taustavalaistuksesta. Sorvasin plexilasi sauvasta pätikän jonka olen liimannut paneelin painonappiin. piirilevyyn asennetut ledit valaitsevat napin tekstit takapuolelta plexilasi pätikän lävitse.
[ attachment removed ]
Lisää tulee kuin kaikki toimii.....
Terveiset, Esko
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
|
Nyt alkaa näyttää niin PRO-vehkeiltä että huh huh! Hyvin olet saanut aikaan!
Otas etupuolelta vielä kuva kun ehdit!
//Tuomas
|
|
|
|
Joni Öfverström
Moderator
Date Registered: 11.10.01
|
Moro Esko,
Hienoa jälkeä kaiken kaikkiaan! Mikäs rotary sulla noissa tuplaversioissa on käytössä?
// Joni
|
|
|
|
Esko Haanpää
Date Registered: 19.08.04
|
Terve Joni! Rotaryt on ALPS http://www.elfa.se/pdf/35/03584745.pdfEn ole ihan vielä varma jos nämä rotaryt toimii IOcardsin kanssa. Ne on alunperin ostettu FSBUSsia varten. [ attachment removed ][ attachment removed ]Ja näin kasasin koko paketin..... Moi Esko
|
|
|
|
|