FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 07:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"  (Read 42472 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« on: 24.09.05, 18:08 »

Tätä aina säännöllisesti kysytään niin laitetaan nyt ohje.

En viitsi enää noita taloja niin rakennella... Grin niin ajattelin että tehdään tulitikkuaski. Samat periaatteet tietenkin pätevät kaikkiin objekteihin, eikä tämä ole ainoa tapa laittaa tekstuureita paikalleen, mutta minusta tämä on helpoin silloin kun on monta seinää ja niille samassa tekstuuri-kuvassa erilaiset seinien kuvat.

Aloitetaan tekemällä polygonimalli, eli mittasin tulitikkuaskin ja teen sen nyt tässä metreissä. Samalla laitan objektin keskelle, koordinaatteihin 0,0 joten kun tämä exportataan simuun niin objektin keskipiste on koordinaattien osoittamassa paikassa.



Tekstuurissa näkyy selväsi kansikuvat, yksi sivu ja yksi pääty. Laitan sivuihin ja päätyihin saman kuvan. Gmax hyväksyy minkälaisia kuvan mittoja tahansa simu sen sijaan vain 1024 x 1024, 512 x 512, 256 x 256, 128 x 128 jne.

Itse tykkään editoida tekstuureita *.tga muodossa koska siihen voi tallettaa alphan ja Imagetool osaa lukea tga tekstuureita. Gmax hyväksyy tosin muitakin ja *.psd on myös suosittu formaatti.


Tehdään materiaali gmaxissa jotta saadaan tekstuuri käyttöön.
1. Paina tästä niin material editor tulee näkyviin.
2. New
3. Standard material
4. OK


*Tämän jälkeen painetaan sitä ruutulaatikkoa (Show map in viewport) jotta ylipäänsä tekstuuri näkyy gmaxissa.
*Laitetaan bitmap eli se tekstuuri oikeaan kohtaan -> diffuse color kun kyseessä on päivätekstuuri tai materiaali ilman yötekstuuria.
*Ambient color kohtaan laitettaisiin sitten yötekstuurit jos sellainen tässä olisi.
Painetaan siis sitä map nappulaa ja valitaan se meidän tekstuuri.


Valmis materiaali.  Smiley


Valitaan objekti Viewport ikkunassa ja painetaan 'Apply' Material editor ikkunassa jolloin laatikkomme saa tekstuurin. Tosin kaikilla seinillä on koko tekstuuri ja meidän pitää nyt sitten rajata tekstuurin sisältämät palaset niille kuuluviin seiniin/polygoneihin.


Lisätään Unwrap UVW modifier


* Select face päällä valitaan päätyseinä ja painetaan Planar map. Nyt voimme asetella tekstuurin kuvan itsenäisesti tälle seinälle ilman että muiden seinien "mappaukset" liikkuvat.
* Mutta koska meillä on kaksi samanlaista päätyä tässä niin tehdään sama jekku toiselle sivulle. Eli valitaan päätyseinä ja painetaan planar map.
* Jos valitut seinät eivät ole punaisia niin paina F2, näkyy helpommin mitkä ovat valittuna. Wink


* Tämän jälkeen valitaan molemmat päädyt (klikkaa hiirellä ensimmäinen seinä, sitten loput Cntrl - click niin voidaan asetella tekstuuri päätyihin yhtäaikaa)
* Paina Unwrap UVW modifierin Edit nappulaa jolloin aukeaa uusi ikkuna missä tekstuurimme näkyy, ja samoin seinien rajat ja kulmapisteet.
* Paina nappulaa jossa on kolmio (alareunassa nuolen osoittamassa paikassa) tämä piilottaa kaikki muut paitsi valitsemamme seinät näkyvistä jottemme vahingossa editoi niitä.
* Paina nappulaa missä on magneetin kuva, tämä "liimaa" kulmapisteet pikselien reunoihin kiinni. Asetusta voi myös muuttaa jolloin pisteet liimataan keskelle pikseliä.


Valitaan nyt sitten kaikki kulmapisteet ja ylhäällä nuolen osoittamalla työkalulla voidaan pienentää tai suurentaa tuota aluetta millä tekstuurin oikea osa valitaan.


Vasemmassa ylänurkassa näkyvällä nuolihäkkyrä-työkalulla asetellaan kulmapisteet oikeisiin paikkoihin...


...TADAA! Päädyt ovat valmiina.


Seuraavaksi sivut.
* Valitse ensimmäinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse toinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse molemmat sivut ja paina Unwrap UVW Edit nappulaa.


Ja tehdään sama kuin aiemmin, "kolmionappula" päällä editoidaan vain valittujen sivujen kulmapisteitä ja vedetään ne oikeisiin paikkoihin.
!! Huomaa kuinka kuva oli hiukan vinossa. En korjannut sitä koska tiesin että gmaxilla voin vetää mappauksen vinoon jolloin lopputuloksessa "seinä" on suorassa. Smiley Pikku kikka jolla joskus säästää aikaa.!!


Näin. Alkaa näyttämään jo esikuvansa näköiseltä.  Cool


Tehdään samat temput kannelle. Nyt kun vedin kulmat tekstuurissa kohdalleen huomasin että objektissa tekstuuri onkin ylösalaisin.


Tämä korjataan helposti mirror nappulalla.
* Valitse kaikki kulmapisteet
* Sitten käännetään kuvaa pystysuunnassa kerran.
(* Jouduin myös kääntämään sivusuunnassa kerran jotta teksti on oikein päin)


Laitetaan pohjatekstuuri paikalleen ( mikä tietysti FS objektissa on täysin turha ja se polygoni kannattaa deletoida pois kokonaan.)

Ja tässä meillä on valmis tulitikkuaski.


Joku mode-sedistä halunnee tehdä tästä stickyn ja tallettaa kuvat ikuisesti jottei tarvitse tehdä toista samanlaista tulitikkurasiaa.  Smiley
« Last Edit: 25.09.05, 17:27 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #1 on: 24.09.05, 19:20 »

Tästä voisi sitten tehdä seuraavan tutoriaalin animaatioista - laippa-animaatioksi vain tikkuaskin aukeaminen Smiley

Hieno selitys, alkoi itseäkin taas innostaa 3d-mallinnus, jos vaikka jotain pientä joskus tekisi..  Cool

//Tuomas

Jukkis
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #2 on: 24.09.05, 19:25 »

Hieno ohje, aina sitä oppii jotain uutta.

t. Kuuden unwrapin heebo. Grin
mjuusela
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #3 on: 26.09.05, 14:57 »

Kiitos Tatu,juuri tällaista tarvitsin aiheessani "olisiko mahdollista".Tulostin juuri pukkaa paperia jos kuluu taas aikaa ja kuvat katoavat aiheesta.
Jaakko Airasmaa
Offline Offline

Posts: 2043
Date Registered: 30.07.04

Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #4 on: 26.09.05, 18:10 »

Tuossahan meillä on tulitikkuaski-motti parhaimmillaan Grin... nyt vaan toi johonkin FS98 default 737 ja voila... Tongue Grin

EVGA 680i|Intel Core 2 Duo E6700@3.2Ghz|EVGA 8800GTS/640Mb|4096MB DDR2
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #5 on: 29.09.05, 21:05 »

Firefoxin "scrapbook"-laajennus on muuten tähän "muistiinpanojen keräilyyn" netistä hyvä juttu.

http://amb.vis.ne.jp/mozilla/scrapbook/

//Tuomas

Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #6 on: 03.10.05, 21:04 »

Tein tästä ohjeesta valmiin PDF-tiedoston, joka on mukavampi tulostaa. Tiedoston voi ladata täältä: http://johakaik.googlepages.com/gmax_teksturointi_pdf.ZIP
« Last Edit: 26.01.08, 23:50 by Johannes Kaikkonen »

Mikko J Köykkä
Moderator
Offline Offline

Posts: 2419
Date Registered: 01.01.05

Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #7 on: 05.10.05, 13:01 »

Tein tästä ohjeesta valmiin PDF-tiedoston, joka on mukavampi tulostaa. Tiedoston voi ladata täältä: http://members.surfeu.fi/johakaik/kamaa/gmax/
Eikö tämän ohjeen voisi lisätä tuonne turtionaalien sekaan? Pitääpä minunkin joskus tätä kokeilla, vaikuttaa mielenkiintoiselta...


"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
alepeura
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #8 on: 17.11.05, 17:10 »

Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #9 on: 17.11.05, 22:45 »

Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com

Siis tarkoitat että voit tehdä tekstuureita sillä ohjelmalla? Jos voit tallettaa kuvat tai tekstuurit bmp tai tga tiedostoiksi niin Imagetoolilla niistä saa tehtyä tekstuureita simuun helposti. Eihän sillä niin väliä ole millä ne tekee, pääasia että lopputulos on siedettävä.

Itse 3d mallien tekemiseen taitaa kuitenkin gmax olla se paras vaihtoehto.

'Don't panic'
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01

Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #10 on: 18.11.05, 01:36 »

Tuli vaan mieleen...
Voikos tähän fs:n lisäosien tekemiseen käyttää muita ohjelmia. Itse opiskelen sellaisen piirosohjelman kuin solid worksin käyttöä. Ohjelma on suunniteltu konepiirustamiseen, mutta voisikos sitä jotenkin käyttää myös fs:sässä?

www.solidworks.com

Solidworks on käsittääkseni CAD ohjelma. Suoraan ei 3D mallien porttaus FS ympäristöön onnistu, mutta todennäköisesti ohjelman outputin pystyy konvertoimaan johonkin Gmaxin ymmärtämään import formaattiin (tosin tämä voi olla työläs prosessi ja porttauksessa voi mennä jotakin pieleen, joten parempi käyttää suoraan GMaxia).
alepeura
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #11 on: 18.11.05, 11:03 »

Juuh... eilen tuohon gmaxiin tutustuinkin vähän... mielenkiintoinen ohjelma Undecided
Jari Varje
Offline Offline

Posts: 2598
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #12 on: 18.11.05, 12:17 »

Solidworksillä tuskin teksturointi edes onnistuu, kun on luonteeltaan ihan erilainen ohjelma. Joka tapauksessa joutuisit siis ainakin sen opettelemaan gmaxilla, vaikka tuolla 3D-mallit tekisitkin.

alepeura
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #13 on: 18.11.05, 14:04 »

Juuh... no kannatti varmistaa... Pitää tuohon gnaxiin illan hämärissä tutustua paremmin.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #14 on: 22.12.05, 22:56 »

Hmm. Pitäisi Blenderiin tutustua enemmän, sitä voi scriptata pythonilla joten ei varmaan olisi mahdotonta tehdä jonkinlaista exporttioptiota milla siitä saisi objekteja FS:ään. Softana se on huisin monipuolinen. http://www.blender3d.org/

Download -> Python scripts -osiosta löytyy ainakin 3dStudio MAX export / import -skriptit, onnistuuko niiden käyttö fs:n työkalujen kanssa?

XPlanen scenescriptit näyttää olevan kanssa. Softana tuo olisi ilmaisuutensa ja nimenomaan vapautensa takia aika hyvä työkalu koska ei tarvitsisi stressata onko työkalu (ja sen datatiedostot) vielä ensi vuonna käytettävissä vai ei..

//Tuomas
« Last Edit: 22.12.05, 23:00 by Tuomas Kuosmanen »

mjuusela
Former member
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #15 on: 07.03.06, 18:56 »

Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9061
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #16 on: 08.03.06, 00:04 »

Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.

Minä käytän PSP:tä, eli Paint Shop Pro ohjelmaa, ei ole rahaa ostaa Photoshoppia ja hyvin olen tullut PSP:llä toimeen.

Eipä noissa tekstuureiden teossa ole mitään ihmeitä... teen yleensä 512x512 kokoisia tekstuureita, tallennan ne tga-muodossa jota Imagetool.exe (MS tekstuuri työkalu) ja gmax osaavat lukea. Jos kyseessä on esim. pitkä seinä niin olen venyttänyt tekstuurin esim. 1024x256 kokoiseksi. 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 kaikki käyvät ja tarvittaessa noita voi "sekoitella" mielensä mukaan. Jotta itse tekstuurien määrä pysyisi vähäisenä pyrin käyttämään kaiken vapaan tilan bitmapeista, yhdellä palasella voi näin olla kolmen eri rakennuksen osia jne. Itse olen myös pyrkinyt välttämään mahdollisimman paljon 1024 x 1024 kokoisia tekstuureita.

Imagetool.exellä saa sitten muutettua ne tekstuurit simun ymmärtämään muotoon, bmp tiedostoiksi. Lisätään mip mapit, (create mip maps) ja pyrin käyttämään DXT1 muotoa tavallisille tekstuureille joissa ei ole alphaa tai joissa on vain yksinkertainen alpha channel, eli kaksi väriä, musta näkyy läpi, valkoinen ei. DXT3 on sitten sopiva muoto monimutkaisemmalle alphalle, eli osittain läpinäkyvät osat. Joskus olen jättänyt tesktuurit 16 bittisiksi kun DXT kuitenkin pakkaa tekstuureita hiukan ja laatu saattaa joissakin tapauksissa kärsiä liikaa, mutta pakatut DXT-tekstuurit ovat kuitenkin parhain formaatti. Simu lukee 8, 16 ja 32 bittisiä bmp tiedostoja, 24 bitttiset taitaa olla ainoa formaatti mikä ei toimi.... äläkä unohda niitä mip mappeja.

'Don't panic'
Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #17 on: 09.05.06, 18:05 »

miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #18 on: 09.05.06, 18:17 »

On ilmainen. Tulee muistaakseni myös FS:n CD-levyillä. Sen saa myös imuroitua tuolta:
http://www.turbosquid.com/gmax

Kannattaa ottaa pääohjelman lisäksi myös ohjetekstit sisältävä paketti, eikä tutoriaalitkaan välttämättä pahasta ole. Lisäksi tarvitset FS2004:n Gmax gamepack SDK:n ja Make Model SDK:n:
http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp

Muita SDK:ita kannattaa sitten ottaa sen mukaan, mitä aiot Gmaxilla simuun tehdä.

Asennuksen jälkeen Gmax täytyy rekisteröidä, ennen kuin sitä voi käyttää.

-Esa


Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13576
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
« Reply #19 on: 09.05.06, 18:17 »

miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?

Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1