Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"

(1/6) > >>

Tatu:
Tätä aina säännöllisesti kysytään niin laitetaan nyt ohje.

En viitsi enää noita taloja niin rakennella... niin ajattelin että tehdään tulitikkuaski. Samat periaatteet tietenkin pätevät kaikkiin objekteihin, eikä tämä ole ainoa tapa laittaa tekstuureita paikalleen, mutta minusta tämä on helpoin silloin kun on monta seinää ja niille samassa tekstuuri-kuvassa erilaiset seinien kuvat.

Aloitetaan tekemällä polygonimalli, eli mittasin tulitikkuaskin ja teen sen nyt tässä metreissä. Samalla laitan objektin keskelle, koordinaatteihin 0,0 joten kun tämä exportataan simuun niin objektin keskipiste on koordinaattien osoittamassa paikassa.



Tekstuurissa näkyy selväsi kansikuvat, yksi sivu ja yksi pääty. Laitan sivuihin ja päätyihin saman kuvan. Gmax hyväksyy minkälaisia kuvan mittoja tahansa simu sen sijaan vain 1024 x 1024, 512 x 512, 256 x 256, 128 x 128 jne.

Itse tykkään editoida tekstuureita *.tga muodossa koska siihen voi tallettaa alphan ja Imagetool osaa lukea tga tekstuureita. Gmax hyväksyy tosin muitakin ja *.psd on myös suosittu formaatti.


Tehdään materiaali gmaxissa jotta saadaan tekstuuri käyttöön.
1. Paina tästä niin material editor tulee näkyviin.
2. New
3. Standard material
4. OK


*Tämän jälkeen painetaan sitä ruutulaatikkoa (Show map in viewport) jotta ylipäänsä tekstuuri näkyy gmaxissa.
*Laitetaan bitmap eli se tekstuuri oikeaan kohtaan -> diffuse color kun kyseessä on päivätekstuuri tai materiaali ilman yötekstuuria.
*Ambient color kohtaan laitettaisiin sitten yötekstuurit jos sellainen tässä olisi.
Painetaan siis sitä map nappulaa ja valitaan se meidän tekstuuri.


Valmis materiaali. 


Valitaan objekti Viewport ikkunassa ja painetaan 'Apply' Material editor ikkunassa jolloin laatikkomme saa tekstuurin. Tosin kaikilla seinillä on koko tekstuuri ja meidän pitää nyt sitten rajata tekstuurin sisältämät palaset niille kuuluviin seiniin/polygoneihin.


Lisätään Unwrap UVW modifier


* Select face päällä valitaan päätyseinä ja painetaan Planar map. Nyt voimme asetella tekstuurin kuvan itsenäisesti tälle seinälle ilman että muiden seinien "mappaukset" liikkuvat.
* Mutta koska meillä on kaksi samanlaista päätyä tässä niin tehdään sama jekku toiselle sivulle. Eli valitaan päätyseinä ja painetaan planar map.
* Jos valitut seinät eivät ole punaisia niin paina F2, näkyy helpommin mitkä ovat valittuna.


* Tämän jälkeen valitaan molemmat päädyt (klikkaa hiirellä ensimmäinen seinä, sitten loput Cntrl - click niin voidaan asetella tekstuuri päätyihin yhtäaikaa)
* Paina Unwrap UVW modifierin Edit nappulaa jolloin aukeaa uusi ikkuna missä tekstuurimme näkyy, ja samoin seinien rajat ja kulmapisteet.
* Paina nappulaa jossa on kolmio (alareunassa nuolen osoittamassa paikassa) tämä piilottaa kaikki muut paitsi valitsemamme seinät näkyvistä jottemme vahingossa editoi niitä.
* Paina nappulaa missä on magneetin kuva, tämä "liimaa" kulmapisteet pikselien reunoihin kiinni. Asetusta voi myös muuttaa jolloin pisteet liimataan keskelle pikseliä.


Valitaan nyt sitten kaikki kulmapisteet ja ylhäällä nuolen osoittamalla työkalulla voidaan pienentää tai suurentaa tuota aluetta millä tekstuurin oikea osa valitaan.


Vasemmassa ylänurkassa näkyvällä nuolihäkkyrä-työkalulla asetellaan kulmapisteet oikeisiin paikkoihin...


...TADAA! Päädyt ovat valmiina.


Seuraavaksi sivut.
* Valitse ensimmäinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse toinen sivu ja paina Planar Map
* Valitse molemmat sivut ja paina Unwrap UVW Edit nappulaa.


Ja tehdään sama kuin aiemmin, "kolmionappula" päällä editoidaan vain valittujen sivujen kulmapisteitä ja vedetään ne oikeisiin paikkoihin.
!! Huomaa kuinka kuva oli hiukan vinossa. En korjannut sitä koska tiesin että gmaxilla voin vetää mappauksen vinoon jolloin lopputuloksessa "seinä" on suorassa. Pikku kikka jolla joskus säästää aikaa.!!


Näin. Alkaa näyttämään jo esikuvansa näköiseltä. 


Tehdään samat temput kannelle. Nyt kun vedin kulmat tekstuurissa kohdalleen huomasin että objektissa tekstuuri onkin ylösalaisin.


Tämä korjataan helposti mirror nappulalla.
* Valitse kaikki kulmapisteet
* Sitten käännetään kuvaa pystysuunnassa kerran.
(* Jouduin myös kääntämään sivusuunnassa kerran jotta teksti on oikein päin)


Laitetaan pohjatekstuuri paikalleen ( mikä tietysti FS objektissa on täysin turha ja se polygoni kannattaa deletoida pois kokonaan.)

Ja tässä meillä on valmis tulitikkuaski.


Joku mode-sedistä halunnee tehdä tästä stickyn ja tallettaa kuvat ikuisesti jottei tarvitse tehdä toista samanlaista tulitikkurasiaa. 

tigert:
Tästä voisi sitten tehdä seuraavan tutoriaalin animaatioista - laippa-animaatioksi vain tikkuaskin aukeaminen

Hieno selitys, alkoi itseäkin taas innostaa 3d-mallinnus, jos vaikka jotain pientä joskus tekisi.. 

//Tuomas

Jukkis:
Hieno ohje, aina sitä oppii jotain uutta.

t. Kuuden unwrapin heebo.

mjuusela:
Kiitos Tatu,juuri tällaista tarvitsin aiheessani "olisiko mahdollista".Tulostin juuri pukkaa paperia jos kuluu taas aikaa ja kuvat katoavat aiheesta.

Jaketus:
Tuossahan meillä on tulitikkuaski-motti parhaimmillaan ... nyt vaan toi johonkin FS98 default 737 ja voila...

Navigation

Up one level

Next page