Gmax teksturointi - tutorial "tulitikkuaski"
mjuusela:
Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.
Tatu:
Quote from: Markku Juusela on 07.03.06, 17:56
Tatu,voisitko jatkaa erinomaista ohjettasi vielä senverran,että kertoisit kuinka textuurit tehdään ja mikä kuvankäsittelyohjelma soveltuu hyvin ko. hommaan sekä vähän kertoa mitä eroa eri formaateilla on käytännössä.Ja sehän on tärkeää missä muodossa FS9 hyväksyy textuurit ja vielä sen mihin kansioon textuurit simussa laitetaan.
Minä käytän PSP:tä, eli Paint Shop Pro ohjelmaa, ei ole rahaa ostaa Photoshoppia ja hyvin olen tullut PSP:llä toimeen.
Eipä noissa tekstuureiden teossa ole mitään ihmeitä... teen yleensä 512x512 kokoisia tekstuureita, tallennan ne tga-muodossa jota Imagetool.exe (MS tekstuuri työkalu) ja gmax osaavat lukea. Jos kyseessä on esim. pitkä seinä niin olen venyttänyt tekstuurin esim. 1024x256 kokoiseksi. 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 kaikki käyvät ja tarvittaessa noita voi "sekoitella" mielensä mukaan. Jotta itse tekstuurien määrä pysyisi vähäisenä pyrin käyttämään kaiken vapaan tilan bitmapeista, yhdellä palasella voi näin olla kolmen eri rakennuksen osia jne. Itse olen myös pyrkinyt välttämään mahdollisimman paljon 1024 x 1024 kokoisia tekstuureita.
Imagetool.exellä saa sitten muutettua ne tekstuurit simun ymmärtämään muotoon, bmp tiedostoiksi. Lisätään mip mapit, (create mip maps) ja pyrin käyttämään DXT1 muotoa tavallisille tekstuureille joissa ei ole alphaa tai joissa on vain yksinkertainen alpha channel, eli kaksi väriä, musta näkyy läpi, valkoinen ei. DXT3 on sitten sopiva muoto monimutkaisemmalle alphalle, eli osittain läpinäkyvät osat. Joskus olen jättänyt tesktuurit 16 bittisiksi kun DXT kuitenkin pakkaa tekstuureita hiukan ja laatu saattaa joissakin tapauksissa kärsiä liikaa, mutta pakatut DXT-tekstuurit ovat kuitenkin parhain formaatti. Simu lukee 8, 16 ja 32 bittisiä bmp tiedostoja, 24 bitttiset taitaa olla ainoa formaatti mikä ei toimi.... äläkä unohda niitä mip mappeja.
fly_boy:
miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?
eskaihla:
On ilmainen. Tulee muistaakseni myös FS:n CD-levyillä. Sen saa myös imuroitua tuolta:
http://www.turbosquid.com/gmax
Kannattaa ottaa pääohjelman lisäksi myös ohjetekstit sisältävä paketti, eikä tutoriaalitkaan välttämättä pahasta ole. Lisäksi tarvitset FS2004:n Gmax gamepack SDK:n ja Make Model SDK:n:
http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp
Muita SDK:ita kannattaa sitten ottaa sen mukaan, mitä aiot Gmaxilla simuun tehdä.
Asennuksen jälkeen Gmax täytyy rekisteröidä, ennen kuin sitä voi käyttää.
-Esa
ilkkapo:
Quote from: Antton Rintala on 09.05.06, 18:05
miStäköhän tuon Gmax:n saa? onko se maksullinen?
Tulee simun mukana. Vaatii rekisteröitymisen, muistaakseni.
Navigation