Placering av flygplan på flygplatser

(1/1)

LBQ360:
Hur gör man för att placera ut flygplan på en flygplats i FS9 på annan plats än de alternativ som anges?

kitte:
Om du justerar AFCAD'en så kan du ju lägga ut parkeringsplatser var du vill. Sedan kan du alltid först placera dig vid någon av de tillgängliga platserna och sedan ta slew (tangentbortsknappen "y") för att snabbt förflytta dig dit du vill.

/Kitte

LBQ360:
Hej Krister !
Tack för Ditt svar !
Jag kan nu hjälpligt placera ut flygplan på flygplatser med hjälp av "slew" och Map-vyn.
När man zoomar upp den får man bara med huvudbanorna och för att kunna placera ut dem vid GATER
så får först åka runt med ett flygplan och placera det rätt i scenriet , sedan gå till Map vyn och anteckna
Longitud , Lattitud, Kurs, Höjd och hastighet=0.
När man sedan skall starta upp en Flight får man gå till Map vyn och dra( Slew ) flygplanet enligt anteckningarna.
Lite omständigt men de funkar.

Det vore smaskens om man kunde justera ADCAD.
Jag är nybörare med hur man justerar scenerier.
Jag vet inte vad det är och har Du en bra ingång till detta  ämne ?

kitte:
Hej igen Lennart!

Visserligen är det länge sedan jag justerade AFCAD filer, men det är busenkelt och mycket roligt att göra och den medföljande hjälptexten är all hjälp du behöver. Du hittar programmet  här på fsnordic via denna nedladdningslänk: http://files.fsnordic.net/cgi-bin/file/jump.cgi?ID=1410
Testa själv, men du öppnar helt enkelt afcadfilen för den flygplats du vill ändra. Du ser en grafisk återgivning av flygplatsen från fågelperspektiv med alla befintliga parkeringsplatser och taxibanor utmarkerade.

[ attachment removed ]

Du kan mycket enkelt lägga till (eller flytta på befintliga parkeringsplatser och även definiera hurdana plan som tillåts använda dessa) parkeringsplatser genom att först välja funktionen och sedan "klicka ut" dem på kartan du ser. Du bör även skapa en taxibana till parkeringsplatsen eftersom AI plan som eventuellt placeras ut på platsen annars inte kan taxi därifrån. Återigen handlar det om att välja funktionen och klicka ut "noder" för taxibanan som sedan automatiskt binds ihop och bildar taxibanan.

Men som sagt, testa själv så inser du hur enkelt det är!

/Kitte

LBQ360:
Hej igen Krister !

Tack för ett utomordentligt fylligt och begripligt svar!
Detta kan jag inte missa.
Kanon !!!

Navigation

Up one level