Virtual Finnair harjoittelee

(1/2) > >>

TimoP:
Tervehdys!

Eilen illalla kaksi Virtual Finnairin pilottia, allekirjoittanut sekä Joonas Häkkinen lähtivät lyhyelle harjoituslennolle Helsingistä Kuopioon. Lähestyminen Kuopioon oli kuitenkin normaalia mielenkiintoisempi, sillä sääolosuhteet vaativat radan 15 käyttöä. Ennen lähestymistä kävimme vielä keskustelua kuinka "oikeaoppinen" menetelmälentäminen käytännössä suoritetaan tuolla Kuopion päässä, ja efesin Ville Mattilan ohjeistuksella pääsimme molemmat lentäjät sekoittamaan päämme erilaisissa holdingeissa ja racetraceissa. Fiilis laskun jälkeen oli mahtava, sillä menetelmälentäminen on jostain aivan eri ulottuvuudesta kuin perus RNAV-ILS -lähestymiset.

Kuopion lähestymisestä innostuneita päätimme harjoitella menetelmiä oikein kunnolla. Joonaksen B752-tyyppikurssin mukaiset lähestymiset EFKU:lla päätimme korvata lennolla Kuopiosta Kokkolan kautta (matalalähestymisiä) Poriin. Efes pysyi jaksolla koko illan ja tarvittaessa myös hieman ohjeisti kahta menetelmien treenaajaa! Loppujenlopuksi tiimaa kertyi molemmille piloteille reilut kolme tuntia ja lähestymisiä nelisen kappaletta. Lyhyiden lentojen välillä ainakin meikäläisen ohjaamossa kartat lentelivät ja listan sivut kääntyilivät taukoamatta - perämiehelle olisi ollut käyttöä!

Loppujen lopuksi tylsän EFHK-EFKU lennon sijasta koko ilta oli täynnä nopeita tilanteita ja paljon uutta tietoa, josta on hyötyä tulevaisuuden VF-lennoilla. Eilisen treeni-illan innoittamana haluan myös rohkaista muita VF:n lentäjiä VATSIM-taivaalle, vastaavan "koulutustapahtuman" voisi järjestää ilman sen kummempia järjestelyitä - kunhan sovitaan vaikka irkin puolella, että nyt lähdetään lentämään!

Lopuksi vielä pari kuvatusta...

M80-ohjaamossa työntö ja käynnistys meneillään. Edessä standilla 145 Joonaksen 757.
[ attachment removed ]

Muistaakseni Brysselin keikalle valmistautuva Finskin A320.
[ attachment removed ]

M80-saapuneena Kuopion platalle, taustalla 757 laskukiidossa.
[ attachment removed ]

Lauri:
Mitenkäs Lagon mädäriin saa nuo portaat?  Vai onkos tuo modeli ollenkaan Lagon?

P.S. Harjoittelen tässä parhaillaan itse VATSIM-menetelmiä. Voi olla, että saatte uuden melko aktiivisen jäsenen vähän ajan päästä.. 

TimoP:
Kyllä se on Lagon tuotos. En nyt tarkalleen muista kaikkia niitä toimintoja (joille pitää antaa näppäinkomennot erikseen), jotta saa portaat, takaportaat, rahtiluukut ja cateringin toimimaan. Lagon manuaaleista nuo selviävät nopeasti... katsompa samantien!


Forward cabin door              - Main exit FS command
Forward stair                       - Extend/retry Concorde nose
Rear door and stair              - Water rudder
Service doors                       - Tail hook up/down
Cargo Bay doors                  - Wing fold/unfold

Näin helposti se selvisi! Eli noille toiminnoille vain laitat näppäinkomennon options --> controls --> assingments kohdasta ja kyllä toimii!

-Timo

P.S. Niin ja Lauri heti vaan kun vähänkin tuntuu siltä, että Vatsim on hanskassa, niin kokeilemaan vaan! Vaikka jollain pikku cessnalla harjoittelemaan perusmittaria näkölento-olosuhteissa!

Lauri:
Kiitos!

Olen kyllä manuskat lueskellut muutamaan kertaan kannesta kanteen, mutta jostain syystä tämän kohdan olen tyystin ohittanut.
Hyvä lisä kotimaan lennoille, kun ei tarvitse matkustajia enää pakottaa hyppäämään alas pari metriä.. 

Nuo muut toiminnot on kyllä ollut aktiivisessa käytössä, mutta erikoinen sattuma etten ole tätä pannut merkille! Kiitokset vielä!

EDIT:

Heh, kaikkea uutta sitä oppiikin..: 

[ attachment removed ]

MasterBaziz:
Jes, allekirjoitan Timpan jutun! Huikea fiilis oli kun sai naputella vähän muutakin kuin FMC:tä. Mulla eivät kartat tosin lennelleet, kun ovat tylsästi tässä koneella, mutta vekslaamista se kyllä aiheutti, kun piti vaihdella kartan ja simun väliä. Tänään olisi tarkoitus lentää viisseiska Kuopiosta takasin Hesaan ja Ville on taas lupautunut EFESiin. Eli jos jotakuta alkoi nyt himottamaan menetelmien reenaaminen (tai vaikka lentäminen VATSIMissa muuten vaan), niin illalla lienee johtoa tarjolla.

//basse

Navigation

Up one level

Next page