FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.06.18, 04:30

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Onko sinulla musikaalista lahjakkuutta?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print
Author Topic: Onko sinulla musikaalista lahjakkuutta?  (Read 23471 times)
Boy1988
Former member
Re: Onko sinulla musikaalista lahjakkuutta?
« Reply #20 on: 09.11.05, 15:07 »

hmm... olen soitellut jotain 7 vuotta pianoa (ja omasta mielestäni olen ihan hyväkin siinä  Smiley)... 3/3 olisi tarkotus suorittaa ennen joulua  Wink
Sen lisäksi soittelen rumpuja ja koskettimia.... Nyt olen aloitellut myös bassoa, kitaraa ja viulua.... haitari on vielä mietinnän alla  Tongue Grin
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #21 on: 09.11.05, 15:34 »

No joo, jotain tulee tehtyä.  Enimmäkseen soittelen kuitenkin kurttua...

Tuossa viimeisin tekele. www.simnet.is/tatu/MP3/Chrystals.m4a

'Don't panic'
avrorj85
Former member
« Reply #22 on: 09.11.05, 15:38 »

Kouluarvosana on ollut aina mjusiikissa 10,kitaraa ja bassoa olen soitellut.Laulua olen kanssa alkanut tässä viimevuosina treenaamaan, kiitos karaoken......Kaipa sitä uskaltaa tunnustautua ainakin lievästi musikaaliseksi.
Xilex81
Former member
« Reply #23 on: 09.11.05, 15:48 »

12 vuotta olen soittanut kitaraa, sävellän biisejä, tosin joskus laitetekniikka pettää ja tekotapa hidastuu  Angry Bändissä soittanut ulkomailla asuessani. Nykyään käyn myös keikoilla, tosin vanhaa tanssimusiikkia soitellaan ravintelleissa Kari Raution duossa silloin-tällöin:   

http://www.kolumbus.fi/karira/
outipo
Former member
« Reply #24 on: 09.11.05, 17:34 »

Olen soittanut pianoa n. 12 vuotta, tosin Helsingissä asuessa jäänyt "hieman" vähemmälle koska piano on Ivalossa. Osaan myös laulaa ja muutama rautalankabiisi taittuu kitaralla. Rummuilla menee peruskompit. On siis musikaalista lahjakuutta  Grin
northernlight
Former member
« Reply #25 on: 10.11.05, 01:15 »

Wow!  Shocked  Upea biisi, todella kaunis.  Enpä ole ennen tuon tyylistä musiikkia harmonikalla kuullutkaan!?!
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #26 on: 10.11.05, 06:37 »

Toihan on suoraan hanurista  Grin

Oikeesti aika... Sanoisinko mielenkiintoinen biisi. (Niin, tää on sitten kehu) Hiukan erilaista musiikkia kuin normaalit haitaribiisit.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
« Reply #27 on: 10.11.05, 08:10 »

Öö on joo, aina kun alan laulamaan, alkaa sataa kirjoja ja kattiloita.... Grin
Eli ei ole lahjakkuutta..... Tongue
Antti Kähönen

Date Registered: 11.05.05

« Reply #28 on: 10.11.05, 15:43 »

Lahjakkuudesta en tiedä, mutta yritystä riittää. Keväällä tein laulun I-tutkinnon ja C-kurssia kohti tässä mennään vaihtelevalla menestyksellä.

Alkaa muuten säveltapailun C-taso oikeasti vaatia sitä lahjakkuutta... Suosittelen lämpimästi, jos haluaa kokea olevansa pihalla jossakin asiassa   Tongue
Ilkka Mäkelä

Date Registered: 02.04.04

« Reply #29 on: 10.11.05, 16:11 »

On tullut soitettua etupäässä koskettimia ja laulettua kolmella LP:llä, yhdellä EP:llä (kuka muistaa?) ja parilla singlellä. Siispä olen vihattujen Teoston ja Gramexin asiakas vuodesta 1966  Grin

Tosin yksi niistä LP-levyistä vedettiin koelevyjen prässäyksen jälkeen painosta...oli niin p-kaa.

Lavalla Tavastialla ensimmäisen kerran v. 1971 (Orient Express), viimeiseksi jääneen kerran 1980 (M. Perusjätkä).

Pohjoisin keikka Lea Lavenin orkesterissa Sodankylän työväentalolla (70-luku). Myös Eeki Mantere oli bändikaveri aikoinaan.

Ja äänitelty on Finnvoxissa, Takomossa, ja tuotettu Hanoi Rocksin ensimmäinen single (I Want You/Kill City Kills) 1980. Siis silloin, kun Andy ja Mike olivat vielä vesiselviä.

Soitettu on myös Finlandia-talossa (viulua) ja Kulttuuritalolla (sähköurut) sekä Tuomiokirkon urkuja inttiaikana intin jumalanpalveluksessa, kuin myös jazzia Oudon Musiikin Orkesteri OMO:ssa Vanhalla Ylioppilastalolla...

Sitten vielä bassoa Anni Helenan humppaorkesterissa. Ja kerran säestetty Irwin Goodmania.

Viimeksi lavalla tänä syksynä, lähinnä terapiamielessä.

Eli, onhan tuota tullut kokeiltua, eri tyylejä joka lähtöön, mutta ei leipätyöksi asti. Siis silloin nuorempana...Ja nähty esim. Love Recordsin nousu ja tuho, sekä usean muusikkokaverin ennenaikainen kuolema, ikävä kyllä.

Tommi Manninen

Date Registered: 12.01.05

« Reply #30 on: 10.11.05, 19:34 »

Onko teillä minkäänlaista musikaalista lahjakuutta, soitatteko mitään instrumenttia aktiivisesti?

Musikaalista lahjakkuutta? Tuohon on vaikea vastata. Rumpuja soitan aktiivisesti, olen soittanut jo erilaisissa bändeissä yli 20 vuotta. Viime vuosina n.30-40 keikkaa vuodessa, vuosien varrella on tullut heitettyä ehkä tuollaiset about 500 keikkaa.
« Last Edit: 10.11.05, 19:40 by Tommi Manninen »

It's a long way to the top, if you wanna...
Hannu Virpi

Date Registered: 11.10.05

« Reply #31 on: 10.11.05, 21:04 »

Soitan ovikelloo, soitan puhelinta, vastaan kännykkään Tongue

Edellyttävätkö nuo musikaalisuutta...  Shocked En ole ennen kuullutkaan. Mutta täällähän on muusikoita enempi ja vähempi. Itse olen soittanut pianoa n. 25 vuotta ja urkuja parikymmentä. On tullut sormeiltua isohkoakin soittokalustoa (meinaan siis noita pilliurkuja ja miksei flyygeleitäkin...  Roll Eyes). On tullut Hynnisen Jormaakin säestettyä...  Cool  Ja Teoston asiakkaana vuosikaudet. Kyllä tämä ihan työstä käy.
outipo
Former member
« Reply #32 on: 11.11.05, 06:25 »

Ja äänitelty on Finnvoxissa, Takomossa, ja tuotettu Hanoi Rocksin ensimmäinen single (I Want You/Kill City Kills) 1980. Siis silloin, kun Andy ja Mike olivat vielä vesiselviä.

Olen ymmärtänyt että tuo Takomon studio on Pitäjänmäessä, mutta missähän mahtaa olla tarkka sijainti? Ollaan poikaystäväni kanssa sitä mietitty, Pitäjänmäessä kun asutaan..
antchen
Former member
« Reply #33 on: 11.11.05, 11:50 »

Mä oon älyttömän hyvä ostamaan levyjä muun elintason kärsiessä! Ja ennen tuli paljonkin kitaraa soitettua, nykyään vähemmän.

T:A
Ilkka Mäkelä

« Reply #34 on: 11.11.05, 13:56 »

Olen ymmärtänyt että tuo Takomon studio on Pitäjänmäessä, mutta missähän mahtaa olla tarkka sijainti? Ollaan poikaystäväni kanssa sitä mietitty, Pitäjänmäessä kun asutaan..

Sorry, Outi, Takomo studio, joka kuului Fazer Musiikki-konserniin ja rakennettiin isolla rahalla Eastlake Audio-studiomallin mukaiseksi 1976-77 Takomotiellä (siitä nimi) sijainneelle Finnlevy/Musiikki-Fazer-konsernin tontille, on purettu jo noin 15 vuotta sitten.

Koko suuri kortteli nimittäin myytiin ja lanattiin maan tasalle, ja rakennettiin uudelleen täyteen toimistotaloja tms.
Eräänäkin yönä kävin purkutyömaalla katsomassa, olisiko Takomo-studioiden kyltti vielä pöllittävissä, mutta joku oli ehtinyt ensin  Undecided

Ensimmäinen siellä äänitetty tuotos oli muuten Wigwamin Dark Album tammi-helmikuussa 1977, äänittäjä/tuottajana englantilainen Mick Glossop, uusia studiosysteemejä vasta tutkivana apulaisäänittäjänä Tom Vuori ja takapiruna istumassa minä. Niin modernia studiota ei Suomessa ollut silloin muualla nähty. Ja paljon senaikaista huipputavaraa siellä äänitettiin, Dingosta alkaen.

Korttelin kauppa oli niin iso bisnes, että yksi äänitysstudio ei siinä paljon painanut. Fazer siirsi toimintansa Finnvoxiin, ehkä jopa osti osuuden, en tiedä. Finnvoxin omisti aikoinaan Lejos-konserni ja ehkä omistaa edelleen. Studion johtaja Risto Hemmi on tuttu, myös äänittäjänä esim. J.Karjalaisen levyiltä ja taitaa olla nykyään toimitusjohtaja.

Siis, Outi, Takomo Studiot In Memoriam, kalusto myyty (mm. Pave Maijanen osti 24-raitanauhurin) mutta paikasta ei jäljellä muruakaan.

Jos vielä vanhempia aikoja muistellaan, niin Love Recordsin konkurssin yksi syy oli, että he halusivat oman studion, jonka suunnittelijana oli silloin Suomen musiikkielämässä vaikuttanut toinen britti, Richard Stanley, ja se rakennettiin kalliilla - vaikkakaan ei yhtä kalliilla kuin Takomo - ja kävi aivan liian kalliiksi Love Recordsille. Sijaitsi keskustan korttelin sisäpiharakennuksessa lähellä Johanneksen kirkkoa. Tehtiin sielläkin toki jotain, kuten M. Perusjätkän ensimmäinen single.

Täydellisen äänitysstudion rakentaminen ja suunnittelu on vaikeata puuhaa...Tarvitaan kokonaan ympäristöstä kelluvalla rakenteella erotettu tärinävapaa, äänieristetty ja oikein akustoitu tila ja miljoonaluokan laitteet ja tukku erikoismiehiä.
Alalla on silti Suomessakin ylikapasiteettia. En suosittele kenellekään ison äänitysstudion perustamista, etenkin kun tietokonepohjainen, digitaalinen kotistudio voi nykyisin tuottaa joissakin musiikin genreissä ihan studioluokan äänitteitä murto-osalla investointien määrästä.

outipo
Former member
« Reply #35 on: 11.11.05, 14:28 »

Kiitos, Ilkka, kattavasta vastauksesta. Luin muutamia kuukausia sitten jutun Dingosta, missä mainittiin "Pitäjänmäen Takomon studio" enkä tullut yhtään ajatelleeksi että ko. studio voisi olla purettu. Kuulin vastikään Esa Pulliaisen haastattelun (2000-luvun puolelta), ja hän mainitsi siinä jotain Pitäjänmäen uudesta studiosta. Mikähän tämä studio mahtaa sitten olla, onko tietoa?
Ilkka Mäkelä

« Reply #36 on: 11.11.05, 16:08 »

Enpä ole viime aikoina studioiden toimintaa seuraillut, mutta Pitäjänmäki ja sen lukuisat teollisuustalot ovat aikojen kuluessa pitäneet sisällään useita studioita, mm.

Soundtrack, sijaitsee vanhassa elokuvateatterissa, äänittänyt mm. jazzia 70-luvulta alkaen

Sun studio, (entinen PhotoSonic, entinen TopSonic, entinen Soundman), Höyläämötie 5, 70-luvulta alkaen

Ilkka Vainion studio (en muista nimeä), Höyläämötien toisella puolella, myös vanha

Pitäjänmäentien varrella ns. Suikin studio(täsmällistä nimeä en muista eikä se näy keltaisilla sivuilla). (Suikki taisi olla Vaasasta tjsp kotoisin oleva ex-muusikko), myös vanha. Siellä pidettiin/pidetään Sibelius-Akatemian äänityskursseja. Itse äänitin siellä mm. Poverty Stinks-yhtyeen apuna. Ensimmäinen paikka muuten, missä näin naispuolisen äänittäjän tai itse asiassa kaksi  Wink Äänittäminen kun on yleensä ollut musiikkiteollisuudessa ns. miesvaltainen ala.

Finnvox, sijaitsee myös Pitäjänmäen pohjoisella teollisuusalueella, niin iso ettei sen tarvitse mainostaa

---

Ainoa uusi, minkä löysin keltaisilta sivuilta, on Master Recording Oy, Kutomotie. Siitä ei ole sen enempää tietoa.

Suomenlinnassa lienee Seawolf, mikä on aika uusi, muttei Pitäjänmäessä päinkään.

Kiva, että sinua kiinnostaa tällainenkin asia.

Yksi pikkudetalji omasta musiikkimausta: Jos äänittäjänä tai masteroijana oli luottonimet kuten Roger Nichols, Bob Ludwig tai Bob Clearmountain, jotka eivät mihin tahansa roskaan suostuneet, niin sellaisen levyn voi yleensä ostaa tyytyväisyystakuulla.

Ja äänittäjien ja muusikoiden suosimista CD-levyistä ylitse muiden on yksi: Donald Fagen: The Nightfly.
Vaikka se on tehty jo 1982, on se edelleen kärjessä. Yksi ensimmäisiä täysdigitaalisesti äänitettyjä ja masteroituja levyjä, joissa äänitys, tuotanto, sovitukset, sävellykset, sanoitukset, lauluharmoniat ja loistavat muusikot kohtaavat. Suosittelen.

Mm. muuan Alanko-niminen muusikko sanoi haluavansa mieluiten olla Jeff Porcaron virvelirumpu nimenomaan tällä levyllä.

No, tämä vain vanhan patun mielipide.

Tommi Manninen

Date Registered: 12.01.05

« Reply #37 on: 11.11.05, 21:02 »

Pitäjänmäentien varrella ns. Suikin studio(täsmällistä nimeä en muista eikä se näy keltaisilla sivuilla). (Suikki taisi olla Vaasasta tjsp kotoisin oleva ex-muusikko), myös vanha. Siellä pidettiin/pidetään Sibelius-Akatemian äänityskursseja. Itse äänitin siellä mm. Poverty Stinks-yhtyeen apuna. Ensimmäinen paikka muuten, missä näin naispuolisen äänittäjän tai itse asiassa kaksi  Wink Äänittäminen kun on yleensä ollut musiikkiteollisuudessa ns. miesvaltainen ala.

---

Ainoa uusi, minkä löysin keltaisilta sivuilta, on Master Recording Oy, Kutomotie. Siitä ei ole sen enempää tietoa.

Suomenlinnassa lienee Seawolf, mikä on aika uusi, muttei Pitäjänmäessä päinkään.

Suikin studio on juuri tuo Master Recording. Toinen naispuolisista äänittäjistä oli varmaankin Silja Suntola? Hän on kirjoittanut sittemmin kirjan "Luova Studiotyö" ja opettaa tätänykyä eräässä suomalaisessa alan instituutiossa.

Seawolf Studios, jonka johtohahmoihin kuuluu Hannu Leiden (joka aikanaan 90-luvun alkupuolella oli lähellä läpimurtoa ameriikan markkinoilla Havana Black-s bändin kanssa) tarjoaa erilaisen, uniikin ympäristön tehdä äänityksiä.  Jotkut ulkomaalaiset ovat olleet kiinnostuneita menemään tuonne äänittämään, eikä kai vähiten sijainnin takia. Olisikohan ainoa studio maailmassa joka on Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvassa paikassa? Ja onhan Hanoi Rocks tehnyt viimeisimmät kaksi levyä tuolla. Hmm, Hanoi Rocks ja Unescon maailmanperintöluettelo?

Yksi varteenotettava uusi studio on kaiketi Sonic Pump Studios, "erikoistunut" hevimpään musaan. Oli ennen pitskussa (yllätys, yllätys) ja nyttemmin Hermannissa, siellä teollisuusalueella, tuntuis että melkein kaikki studiot stadissa on teollisuusalueella.

Uusia "studioita" ja studioita syntyy suomeen kun sieniä sateella. Niinkuin Ilkka taisi mainita, ison "oikean" studion perustaminen vaatii paljon tietotaitoa ja rahaa. Sitäpaitsi ei se ole niin kallista lähteä ulkomaille äänittämään kuin yleisesti luullaan.

« Last Edit: 11.11.05, 21:12 by Tommi Manninen »

It's a long way to the top, if you wanna...
Timo Pöntinen

Date Registered: 05.07.02

« Reply #38 on: 11.11.05, 21:26 »

Morjens!

Musiikkileikkikoulussa aloitin joskus 4-5-vuotiaana, kannelta soittelin ehkä vuoden pari ja ala-asteen alettua aloitin kitaran soiton Itä-Helsingin Musiikkiopistossa. Seuraavaa 7 vuotta meni niissä hommissa ja sitten... lopetin.

Tuosta musiikkinumerosta. Mitähän sekin kertoo lahjakkuudesta?  Olin yläasteen Kruununhaan yläasteella, samasta koulussa on tullu mm. TikTak:n tyttöjä ja myöhemmin Indican rumpali (oltiin neidin kanssa samalla luokalla). Itselläni taisi olla päättötodistuksessa numero 9, eli suht hyvä. Eiköhän mun pitäisi siis kohtapuoliin perustaa bändi ja ruveta soittelemaan radio Novalla Wink
HarriRis
Former member
« Reply #39 on: 12.11.05, 20:17 »

Kitaraa 7 vuotta , nyt tullut yhdelle jantterille pidettyä tuntejakin  Roll Eyes
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1