Aliforumi ilmailuvalokuviin...
Superfinnair:
Quote from: Joonas Häkkinen on 23.11.05, 14:03
Jaha, täällä näköjään olikin jo tämmöinen threadi. No, eipähän tarvitse aloittaa uutta.
Itselläni virisi äsken lähes samanlainen idea kuin Mikolla. Tosin hieman toisinpäin. Ehdottaisin, että ilmailuvalokuvaus-foorumiin tehtaisiin alifoorumi itse kuva-threadeille. Tässä alifoorumissa voisivat threadeja aloittaa vain henkilöt, joille on siihen annettu oikeus (tukeehan tämä usergroupeja?). Tällä varmistettaisiin, että kuvat pysyvät pienellä moderoinnilla teknisesti hyvällä/välttävällä tasolla. Oikeuden avata threadejä tuolla foorumilla saisi postaamalla eka "taidonnäytteen" pääfoorumiin. Posteihin alifoorumissa voisivat tietysti kaikki vastailla. Näin varsinaiseen ilmailuvalokuvausfoorumiin jäisivät valokuvaukseen liittyvät keskustelut ja kuvakyssärit ja olisivat pois tieltä (mitenkään näitä väheksymättä) kun käyttäjä haluaa katsella vain ilmailuvalokuvia.
Samaan syssyyn esittäisin ilmailuvalokuvauksen rautaisia harrastajia ja aktiivisia foorumilaisia otettavan moderaattoreiksi ilmailuvalokuvausfoorumiin. Ensimmäisinä mieleen tulevat Olli Vainio ja Harri Koskinen. Maliniemen Mikkoa en viitsi edes mainita, kun Joensuussa on jo riittävästi delete-oikeuksia
Niin ja tietty vaadin Kähmyille perustettavan kokonaan oman boardin!
//basse
Itse en tukisi tätä, koska siinä tulisi tietty kilpailun tavoite, että "pakko päästä tohon pr0-grouppii. Eli se "jakaisi" liikaa käyttäjiä hyviin ja huonoihin. Kaikkihan haluavat varmasti kehittyä kuvauksessa eikä tämä idea sitä oikein kannata. Sitten tämä aiheuttaisi sen, että uusia kuvien postaajia ei tulisi, koska "ei voi postata" kuvia foorumille, johtuen tästä rajoitteesta. Ja se "taidonnäyte" saattaa joiltakin jäädä saavuttamatta.
Yksi vaihtoehto, että aivan persiistä olevat kuvat poistettaisiin
Itse kannatan lähinnä Mikon ideaa.
teropa:
Kannatan alifoorumia.
Lisäksi kannatan jonkinlaista kuvamoderointia siellä varsinaisella kuvafoorumilla siten, että joko tämä "proo-systeemi" taidonnäytteineen tai vain sitten raaka moderointi.
Minusta olisikin jo aika vähän nostaa tämän kuvafoorumin yleistä tasoa (tarkoittaa sitä, että ihan kaikki peruslaakasut tai "ensimmäiset kuvat" eivät olisi välttämättä samalla foorumilla tasokkaampien kuvien kanssa, joko moderoinnin keinoin tai muuten).
Tero
MasterBaziz:
Quote from: Mikko J Köykkä on 23.11.05, 15:49
Se jakaisi foorumilaisia kahteen kastiin, juuri niinkuin Markus sanoi, ei semmoista kaivata. Kastilaitos on nykyään aikamoinen reliikki, miksi suotta antaa sille tekohengitystä?
En oikein saa muotoiltua ehdottamastani systeemistä kastilaitosta. Tämähän perustuu ideaan, että ryhmään pääsee kuka vaan, joka parilla kuvalla todistaa hallitsevansa valokuvaamisen perustaidot. Pahoittelen, etten kiireessä ollut tarkempi, mutta nyt tarkennan: tarkoitus ei ole tehdä alifoorumista paikkaa, jonne kuvien saamiseksi vaaditaan tuhansien eurojen järkkärit ja putket ja neliömetrin kokoisiin printteihin riittävä kuvanlaatu. Tarkoituksena on vain karsia pois ala-arvoiset kuvat, joita ei ole mukava koittaa vältellä. Tuo usergroup sinänsä olisi vain läpinäkyvä tekninen väline moderoinnin helpottamiseksi. Sama tulos saadaan varmasti aikaan parilla kuvaorientoituneella aktiivisella moderaattorilla ja selkeällä sääntölinjauksella.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Kaikille pitää antaa mahdollisuus, ja aikaa kehittyä.
Eikö esittämäni systeemi anna mielestäsi mahdollisuutta "kaikkien kukkien kukkimiseen"? Eikö siinä jätetä ilmailuvalokuvauksen puolelle enää vapaata aluetta, jossa aloittelijoilla on hieno mahdollisuus saada kokeneempien opastusta? Loppuuko aika maailmasta?
Mutta jos tiedät, vaikkapa minun kuvat yleensä totaalisen kelvottomiksi saat ihan vapaasti olla katsomatta niitä, mutta uskon että joku viitsii nekin katsoa.
Mutta eikö olisikin hienoa, että FSN:n kymmenien ilmailuvalokuvauharrastajien piiriä tuntemattomat voisivat klikata itsensä suoraan boardille, jossa he voivat nauttia laadukkaista ja (toivon mukaan) sisältörikkaista ketjuista tarvitsematta seuloa niitä muun keskustelun joukosta esiin.
Uskon itse jaksavani katsoa edelleen sinunkin kuvasi. Uskon myös, että moni muukin jaksaa katsoa ja jakaa hyviä neuvoja. Joskus taas haluan nauttia hyvistä kuvista ja niihin liittyvistä tarinoista muita asioita miettimättä.
Tai voit selailla Airliners.nettiä, jos hyviä kuvia kaipaat.
Pitäähän jonkun kuvata niitä surkealaatuisia rullaavia Finskin busseja harmaassa kelissä, että nämä "ber"kuvaajat todella pääsevät esiin ja saavat ansaitsemansa arvon.
Enhän Airliners.netistä löydä muuta kuin kriteerit täyttäviä sivukuvia rullaavista Finskin busseista. Täältä löydän mielenkiintoisia matkaraportteja hyvillä kuvilla höystettynä, kun joku on käynyt pyörähtämässä sillä Finskin bussilla Tukholmassa.
//basse
EDIT: näyttää Mikon viesti kadonneen..
MasterBaziz:
Quote from: Markus Alardt on 23.11.05, 15:16
Itse en tukisi tätä, koska siinä tulisi tietty kilpailun tavoite, että "pakko päästä tohon pr0-grouppii. Eli se "jakaisi" liikaa käyttäjiä hyviin ja huonoihin. Kaikkihan haluavat varmasti kehittyä kuvauksessa eikä tämä idea sitä oikein kannata. Sitten tämä aiheuttaisi sen, että uusia kuvien postaajia ei tulisi, koska "ei voi postata" kuvia foorumille, johtuen tästä rajoitteesta. Ja se "taidonnäyte" saattaa joiltakin jäädä saavuttamatta.
Eikös kilpailu, "pakko päästä pr0-grouppii" ja kaikkien halu kehittyä kuvauksessa kulje aika lailla käsi kädessä ehdotukseni kanssa? Porukka valuu useammin kentän laidalle, toivoo joulupukin konttiin uuden pleikkaripelin sijasta vaikkapa uutta monopodia ja osallistuu aktiivisemmin keskusteluun valokuvauksesta. Ja kaikki tämä tapahtuu mielessä vain yksi ajatus: päästä FSN:n ilmailuvalokuvausfoorumin pr0-grouppii. Seurauksena laadukkaiden kuvien määrä kasvaa ja ilmailuvalokuvausfoorumin toiminta vilkastuu.
Jos saan käyttää itseäni esimerkkinä voin kertoa, että aikanaan suurin motivaatio lentokoneiden kuvaamiseen oli saada se esikoinen Airliners.nettiin.
Tälläisestä arvomaailmasta jokainen saa toki pidättää oikeuden olla omaa mieltänsä.
//b
mk04:
Quote from: Joonas Häkkinen on 23.11.05, 16:38
EDIT: näyttää Mikon viesti kadonneen..
Itsesensuuri iski ja mietin tarkemmin.
Quote from: Joonas Häkkinen on 23.11.05, 16:38
Pahoittelen, etten kiireessä ollut tarkempi, mutta nyt tarkennan: tarkoitus ei ole tehdä alifoorumista paikkaa, jonne kuvien saamiseksi vaaditaan tuhansien eurojen järkkärit ja putket ja neliömetrin kokoisiin printteihin riittävä kuvanlaatu.
Entäs minä, kun minun kameralla ei saa kuin parina kolmena aurinkoisena kesäpäivänä kunnon kuvia rautaisella ammattitaidollakaan? Saanko minä laittaa vain näiden parin päivän kuvat katseltavaksi?
Navigation