FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 21:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Mistä inspiraatio reitteihin?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Mistä inspiraatio reitteihin?  (Read 822 times)
henrikanttonen
Former member
Mistä inspiraatio reitteihin?
« on: 31.12.05, 00:07 »

Olen tässä nyt lennellyt aika addiktiivisesti reippaat puolisen vuotta. Ensin Microsoftin simulla ja nyt X-Planella. Mutta minulla on aina ollut jonkinmoinen ongelma keksiä reittejä. Minulla menee aina aika kauan aikaa keksiä että mistä lentää mihin. Vaikka prosessi teknisesti onkin aina lähes sama, niin jotenkin samojen reittien ja samojen paikkojen läpikäyminen rupeaa aika nopeasti tympimään.

Joten kysymykseni ydin onkin: Miten te milloinkin keksitte reitin jota haluatte lentää?
Henke74
Former member
Re: Mistä inspiraatio reitteihin?
« Reply #1 on: 31.12.05, 07:33 »

Itse mietin ensin millä yhtiöllä lennän. Suosikkeja ovat mm. Alaska, American, First Air, mutta tulee lennetyksi myös mm. Midwestillä ja muilla. Joskus jopa euroyhtiöillä. Amerikkalaisia yhtiöitä suosin sen vuoksi, että sieltä päin maailmaa on tullut tulostetuksi karttoja kohtuullinen pino. Sitten vaan nettisivulle surffaamaan ja valitsemaan sopivan mittaista lentoa.

Joskus on myös mukava lennellä aivan erityyppisissä maisemissa ja ilmastoissa: esim ensin First Airin ATR:llä Yellowknifestä Fort Smithiin -28 asteen pakkasessa, sitten Puerto Ricon San Juanista St. Maartensille American Eaglella +28 asteessa.  Smiley

Ja jos tuntuu että tuolla tavalla tulee kolutuksi vain tuttuja kenttiä niin täysin toinen tapa on sitten se, että keksii ensin jonkin paikan missä haluaisi lentää. Sitten etsit yhtiön joka lentää siellä sellaisella konetyypillä joka löytyy laivastosta (ja jos ei, niin kunhan on tarpeeksi lähelle, esim voin ihan hyvin lentää MD:llä vaikka IRL reitillä käytettäisiin 737:aa). Sitten vaan nettisivuilta lentoa hakemaan.

Maailmahan on paikkoja täynnä ja niitä näkee vaikkapa karttakirjasta.  Wink

Kenttien välille saa reittipisteitä esim Routefinderilla (http://rfinder.asalink.net/free/) tai Simroutesista (http://www.simroutes.com/).

Voi olla, että tämä oli ihan tuttua kauraa, mutta itsepä kysyit  Grin.
Wingman
Former member
« Reply #2 on: 31.12.05, 10:25 »

Mikäli simulentoa harrastelee yksin ja koti peeceellä, niin reitteihin pitäisi liittyä jokin tehtävä, niinkuin normaali peleihinkin. Simun etu on, että tehtäviä voi suunnitella, sekä suorittaa kokolailla realistisesti. Tehtäviä voi olla tuhansia ja mikäli niitä ei pysty keksimään vaikka netin avulla, niin ihminen ei jostain syystä käytä tuota 10 prosentin kapasiteettia kokonaistajunnastaan, vaan haluaisi lainata kapasiteettia muilta. Mitä järkeä tässä sitten on, koska makusuuntia on monia, eikä aasta beehen lentely siitä kummene. Oikeaoppista lentämistä matkiva tehtävän suorittaminen tekee simuilusta laajenpaa, sekä usein vaikeampaa, kuin luulisi, sekä avartaa tajuntaa homman suhteen. Parhaassa tapauksessa avartaminen heijastuu muuhunkin elämään, joka usein on samaa tehtävien suorittamista ja joiden jatkuva kädestä näyttäminen turhauttaa tyypin kuin tyypin. Eli: Osallistu, viihy, elä turhauvu.. Wink
« Last Edit: 31.12.05, 10:28 by Mario Halme »
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #3 on: 31.12.05, 10:53 »

Itse lennän aina sellaisen reitin, joka sijoittuu kahden asentamani lisäosakentän välille. Eli en lennä reittejä default-kenttien välillä. Smiley

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Johan Löfgren

Date Registered: 11.07.03

« Reply #4 on: 31.12.05, 11:09 »

Itse olen printannut laitoksen sivuilta lentopaikat-kartan ja tähän merkinnyt alleviivaustussilla kaikki FISD kentät, näistä sitten aina sopivia legejä Cessnalle. Jos menee tylsäksi niin sitten ajellaan käsin mittarilähestymisiä.  Wink

J

PPL (A)
Everybody has the right to be stupid, some people just abuse the privilege
Mikko J Köykkä
Moderator

Date Registered: 01.01.05

« Reply #5 on: 31.12.05, 11:40 »

Vetelen jotain turneeta liikesuihkuilla, joita saa netistä ilmaiseksi. Mahdollisuuksien mukaan väliä oikeastikin lentelevillä lentoyhtiöillä. Tosin konevalikoima on ollut yksipuolinen: 737 ja viimeaikoina Nortwestin 319. Nykin kulmilla käydessä alla oli Americanin MD80. Haastetta hommaan tuo, se etten lennä tuntia pidenpään, jolloin välillä voidaan käydä jossain pikkukentällä, jonne ei oikeasti lennetä (karttakirja käteen, että löytää näitä kenttiä. Ja hauskuutta tuli, kun saavuin "syvästä etelästä" Richmondin/ Washingtonin/ Nykin tutulle alueelle. Oli hienoa katsella Appalakkeja vasemmalla ja Richmondia oikealla. Myös Jani Salon ansiosta Ai.liikenteen bongailu on hauskaa. kuinka se lisääntyy isojen hubien lähellä pitkien hiljaisten reittien jälkeen. Ja kohdekentältä on hyvä bongata seuraava yhtiö, niiden joukosta, joita siellä on enitenLähdin San Fransiscosta ja nyt olen Detroitissa, rantoja kiertämällä on menty. Ja kaikki FSGenesiksen maisemat on asennettu.
Tutulla tai kiinnostavalla alueella näitä reittejä keksimään.
San Fransico
Los Angels
Phoinix
El Paso
Del Rio (ylipieni kenttä)
....
Detroit
« Last Edit: 31.12.05, 13:11 by Mikko J Köykkä »

"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
EagleHeart
Former member
« Reply #6 on: 31.12.05, 12:33 »

Olen mukana virtuaalisessa lentoyhtiössä (British Airways Virtual) jolla on älytön määrä eri kohteita ja reittejä ympäri maailmaa. Joten reittien keksiminen ei aiheuta päänvaivaa.
Ville Jalonen

Date Registered: 19.09.03

« Reply #7 on: 31.12.05, 12:45 »

Itse tulee lenneltyä sotilaskoneilla paljon eli reitti on yleensä jossain lähtökentän lähimaastossa, että pääsee samalle kentälle takaisinkin.

Matkustajakoneilla tulee lenneltyä kuitenkin aina joskus (ehkä 1-3 kertaa kuukaudessa), niin päätän vain toisen kentistä ja katson sitten, että mitä lentokenttiä sattuisi järkevän lentoajan päähän (max.2-2.30h) ja valitsen sitten mielenkiintoisimman lentokentän niiden joukosta. Sen jälkeen sitten reitti EUroutesta jos löytyy, mutta jos ei niin teen reitin itse. Jokatapauksessa radiaalit sun muut tulee kirjoiteltua, koska olen alkanut viime aikoina vastustaa matolaatikkoja, että ohjaamossa riittää tekemistäkin.
Niko-Matti Ronikonmäki

Date Registered: 31.12.04

« Reply #8 on: 31.12.05, 13:30 »

http://vfinn.fsnordic.net/ Tuolta ainakin minä saan inspiraationi reitteihin. Smiley ATR-kuskinakin kohteita löytyy ihan kivasti, joskin paljonpaljon vähemmän kuin esim. 757 kuskeilla. Ja VF:n lentolistat ovat mielestäni todella mukavia, ei tarvitse itse pähkäillä kohteita Wink Nämä VA:t ovat hyviä ratkaisuja jos ei itse keksi reittejä.
Jan Fredriksson

Date Registered: 15.07.01

« Reply #9 on: 31.12.05, 15:51 »

Helou

Mulla oli pitkään sellanen, että otin reittini asiakkailta jotka heitin lentokentälle. Päätin vaan etukäteen, että tänään esim. 2. tai 3. asiakas, jonka kentälle heitän. Sitte matkalla vähän utelin minne oli matka ja millä yhtiöllä jne. ja sitte kun vapaata aikaa oli niin lensin kyseisen lennon. Välillä tuli sitte lyhyitä lentoja (kotimaa) ja sitte välillä piti menä aika kauaskin. Nyt on taksihommat loppunu (9.5v tuli tehtyä) niin pitää päästä heittää noita reittejä. Lähinnä E-Suomi <--> P-Suomi väliä ajelen, jotta VATSIMiin saadaan kotimaista liikennettä.

T: Jani

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1