Kysymys polttoaine reserveistä

(1/6) > >>

zetair:
Koitin hieman haeskella aiheeseen liittyvää, löytämättä mitään järkevää! Lennän A32S sarjaa ja haluaisin tietää paljonko polttoainetta täytyy määränpäässä olla varalta? Onko kyse 30min lentoaikaa vastaava +1600lbs, vai 45min +1600lbs? Tuo 1600lbs on ilmoitettu PSS:n manuaaleissa minimiksi mikä täytyy laskussa olla tankeissa. Entäpä millä korkeudella koneen täytyy pysyä ilmassa tuo 30 tai 45min. Minkälaisia reservejä käytätte, (kiloissa tai paunoissa) ja millä perusteella?

Itselläni on aika hatusta vedetyt arvot. Eli kun tulen laskuun täytyy tankeissa olla vielä 6000lbs, jonka olen arvioinut varakentälle pääsemiseksi, tai odotuskuviossa poltettavaksi. En käytä polttoaineen laskuria (pss:n ohjelma), koska jostain syystä koneeseen tulee sillä laskien lähes edestakaiseen matkaan riittävä polttoainekuorma. Käytän lähinnä omia arvioitani ja lisään arvioon mahdollisen vastatuulen. Hyvin on homma toiminut, siis 6000lbs ei ole alittunut. Toisaalta ei kylläkään paljon ylittynyt. Nyt haluaisin hieman virallisempaa tietoa / käytäntöä lennoilleni.

T: Mika

sami:
Minimipolttoaine tankissa laskussa on final reserve -määrä, eli 30 min lentoa (holding @ 1500 ft) vastaava määrä. En tiedä mistä tuo 30 min + 1600 lbs on revitty pss:lle, vai tarkoititko että heillä lukee vain tuo 1600 lbs, joka voisi olla tuo 30 min määrä (en tiedä kyllä yhtään, kun vielä libseissä on  ).

Pikainen pa. laskelma (jollekin reitille) Airbussille - KILOISSA:

Taxi    150RullauspolttoaineTrip    3500Reittipolttoaine (noususta laskuun)Contingency  250Reittivarapolttoaine (esim. odotettua suuremman vastatuulen varalta)Alternate   1300Polttoaine varakentälle määräkentältäFinal reserve   1350Viimeinen varapolttoaine, oltava tankeissa laskussa, tai muuten raportintäytön paikkaAdditional    --Lisäpolttoaine, jos reitin luonne sen vaatii (esim. Etops tjsp?)Min block   = 6550MinimipolttoainemääräExtra fuel   150Miehistö voi ottaa halutessaan mukaan myös lisää, joka on kaikki "extra" -osiossa laskelmissaTotal  = 6700 kgReittipolttoaine (noususta laskuun)

Eli pienin mahdollinen polttoainemäärä on tarkasti laskettu, lähinnä riippuu reitin tuulista ja varakentän etäisyydestä. Ja tietysti reitin pituudesta eli kulutuksesta reitillä. Mutta ym. esimerkistä laskien, on meillä lennon päätteeksi tankeissa vielä siis n.3300 kg.

tumpelo:
Polttoaineeseen liittyen... Mikähän on helpoin tapa laskea polttoaineet lennolle? ATR koneena.

zetair:
Quote

Minimipolttoaine tankissa laskussa on final reserve -määrä, eli 30 min lentoa (holding @ 1500 ft) vastaava määrä. En tiedä mistä tuo 30 min + 1600 lbs on revitty pss:lle, vai tarkoititko että heillä lukee vain tuo 1600 lbs, joka voisi olla tuo 30 min määrä (en tiedä kyllä yhtään, kun vielä libseissä on  ).


Lukee seuraavaa:

Minimum desired landing fuel: Ensures sufficient fuel on board at the treshold in  a worst case scenario with max fuel quantity indicator error.

FUEL AT TOUCHDOWN 400

TO EXECUTE GO-AROUND 800

FUEL QUANTITY INDICATOR ERROR 400

MINIMUM DESIRED LANDING FUEL ( indicated) 1600

Jos käyttää polttoaineen laskinta (mukana tuleva ohjelma) lisätään tuo 1600lbs aina kaiken muun päälle automaattisesti. Tuo kysymys 30min vai 45min lentoaikaan riittävä polttoaine IFR lennolla, tarkoitin kumpi näistä vaihtoehdoista on oikein lentosäännöissä, vai onko kumpikaan. (Edit: Öh kerroitkin jo eli 30min).

T: Mika

PS: polttoaine määrät on  libseissä.

zetair:
Tässä vielä kuva polttoainelaskurista, johon syötetty tiedot lennosta EFHK-EFOU. Pahoittelen libsejä, joista haluan päästä itsekin eroon.



[ attachment removed ]

Ja itse asiassa laskuri näyttää laskeneen tälläkertaa ihan oikein.


Tässä sama metrijärjestelmällä, eli kiloissa.




[ attachment removed ]

Pahoittelen surkeita kuvakaappauksiani!

Navigation

Up one level

Next page